پادیوم بلاگ
نوآوری‌های فینتکی

نوآوری‌های فین‌تکی که چهره دنیا را تغییر داد‌ه‌اند

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

در حال حاضر صنعت مالی مشغول آزمایش فناوری‌های مختلفی مانند اتوماسیون، تحلیل‌ پیش‌بینی، پلتفرم‌های جدید، بانک‌های تمام دیجیتال و بلاکچین است. این فناوری‌های به فین‌تک‌ها کمک می‌کنند تا خدمات بهتری با هزینه‌های کمتر در اختیار مشتریان قرار دهند. در نتیجه شرکت‌های فعال در حوزه مالی بهتر می‌توانند خود را با انتظارات مشتریان هم‌گام کنند. این شرکت‌ها به طور مداوم روی توسعه فرایندهای دیجیتالی بهتر و بهبود تجربه کاربران کار می‌کنند.

در این پست نگاهی داریم به نوآوری‌های فین‌تکی که تاثیر بسزایی روی تجربه کاربری داشته و دنیا را تغییر داده‌اند.

چت‌بات‌ها و دستیارهای مجازی

رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند، بهبود سرعت اینترنت و توسعه هوش مصنوعی چت‌بات‌ها و دستیارهای مجازی را کاربردی‌تر و پیاده‌سازی آن‌ها را ساده‌تر کرده است. واقعیت این است که بسیاری از مردم در امور مالی اطلاعات کافی ندارند و هنگام تصمیم‌گیری در مورد مسائل مالی بزرگ (مانند سرمایه‌گذاری) به صحبت‌های اطرافیان، ترندهای شبکه‌های اجتماعی و در بهترین حالت، مشاوره موسسه‌های مالی متکی‌اند. با توجه به این که بسیاری از مردم سوال‌های یکسان دارند، بسیاری از موسسه‌های مالی مانند بانک‌ها تلاش کرده‌اند از طریق قسمت FAQ (سوالات پرتکرار) به این نیاز پاسخ دهند.

اما پیدا کردن قسمت‌های FAQ در سایت‌ها گاهی دشوار بوده و در بسیاری موارد مشتری باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن جواب خود کند. از این رو فین‌تک‌ها از چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران و ارائه محتوای لازم استفاده می‌کنند. رشد جدید هوش مصنوعی‌های مولد این چت‌بات‌ها را بسیار کاربردی‌تر کرده و به فین‌تک‌ها اجازه می‌دهد تا برای مشتریان خود تجربه کاربری بهتری رقم بزنند.

تحلیل‌های پیش‌بینی

هوش مصنوعی در کنار چت‌بات‌ها و دستیارهای شخصی، به توسعه و پیاده‌سازی مدل‌های بزرگ تحلیل پیش‌بینی نیز کمک می‌کنند. اکنون بانک‌ها می‌توانند تمام داده‌های مرتبط با یک مشتری را تحلیل کرده و در لحظه برای وی یک راهکار مالی خاص توسعه دهند. این سطح از شخصی‌سازی در گذشته‌ای نه چندان دور بسیار بعید به نظر می‌رسید. پیشرفت در این زمینه می‌تواند فرایندهای سنتی مدیریت تسهیلات، پس‌انداز و چک را دگرگون کند. 

بانک‌های تمام دیجیتال

در گذشته میزان اعتماد مشتریان به موسسه‌های مالی با زیرساخت‌های فیزیکی و تعداد شعب رابطه مستقیم داشت. اما امروز این عقیده در حال تغییر است. در حال حاضر بانک‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و وب‌سایت خود در فضای دیجیتال حضور دارند. اما حالا نسل جدیدی از بانک‌های تمام دیجیتال در حال رضد‌اند که هدف خود را جذب مشتریان موبایلی قرار داده‌اند. بانک‌های تمام دیجیتال هزینه‌های مربوط به زیرساخت فیزیکی و نیروی انسانی را حذف کرده و در نتیجه می توانند خدمات ارزان‌تری به مشتریان ارائه کنند. بانک‌ها و موسسه‌های مالی سنتی نیز برای رقابت با این بانک‌های تمام دیجیتال باید هزینه‌های خود را کاهش دهند که این موضوع در نهایت شرایط بهتری برای مشتریان رقم می‌زند. 

بلاکچین

اگرچه مشروعیت رمزارزها هنوز هم در محافل مالی محل بحث است، اما به نظر می‌رسد در مورد بلاکچین، فناوری پشت رمزارزها و مزایای آن برای فین‌تک‌ها و مشتریان نظرات مثبت است. برخی از موسسه‌های مالی بزرگ مانند جی‌پی‌مورگان، ولز فارگو، بانک کشاورزی چین، اسبربانک روسیه و… در حال تلاش برای استفاده از بلاکچین برای ارائه خدمات متنوع‌اند. موفقیت این نوآوری‌های فین‌تکی می‌تواند هزینه‌های خدمات مالی برای مشتریان را به طرز چشم‌گیری کاهش دهد.

فضا‌های ابری

صنعت فین‌تک به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حفظ داده‌های مشتریان، نسبت به سایر صنایع فناوری در به‌کارگیری فضای ابری عقب افتاده است. اما این روند در حال تغییر بوده و هرروز شرکت‌های بیشتری به استفاده از فناوری ابری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود روی می‌آورند. 

اینترنت اشیاء

اگرچه در حال حاضر بسیاری از فین‌تک‌ها از اینترنت اشیاء بهره نمی‌برند، اما فرصت‌های خوبی برای استفاده از آن در این صنعت وجود دارد. برای مثال شرکت‌های بیمه می‌توانند با اتصال دستگاه‌های IoT به خودروی مشتریان، اطلاعات ترافیکی آن‌ها را دریافت کرده و طرح‌های بیمه‌ای مختص به هر مشتری را پیاده‌سازی کنند.

واقعیت مجازی

سال‌های زیادی است که واقعیت مجازی مسیر تکامل را طی می‌کند، اما در سال‌های اخیر این پیشرفت سرعت بیشتر به خود گرفته است و شرکت‌های بزرگ مانند اپل و مایکروسافت در حال رقابت در این بازار‌اند. پیشرفت‌های جدید واقعیت مجازی باعث شده تا فین‌تک‌ها و موسسه‌های مالی نیز به فکر استفاده از فناوری بیفتند. برای مثال بانک ولز فارگو یک سیستم واقعیت مجازی دارند که با کمک آن مشتریان می‌توانند در خانه و از طریق هدست واقعیت مجازی، با متصدیان بانکی به صورت رودررو صحبت کنند.

فناوری‌های تراکنش فرد‌به‌فرد

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تراکنش فردبه‌فرد در حال گسترش بازار خوداند و به طور مداوم رشد کاربران را تجربه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که مشتریان در سراسر دنیا آماده استفاده از این روش‌ها به عنوان روش اصلی انتقال وجه‌اند. 

نوآوری‌های فین‌تکی هنوز تمام نشده‌اند

هرچند تا به امروز شاهد نوآوری‌های بسیاری در حوزه فین‌تک بوده‌ایم که به لطف توسعه فناوری‌های نوین ممکن شده‌اند، اما باید به یاد داشته باشیم فناوری به طور مداوم و با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و در آینده باید منتظر نوآوری‌های بیشتر و جذاب‌تری در صنعت فین‌تک باشیم. نوآوری‌هایی که به احتمال زیاد ساختار کنونی صنعت مالی و بانکی را به چالش کشیده و بیش از پیش دگرگون می‌کند.