پادیوم بلاگ
فرصت‌های رشد در منطقه منا

فرصت‌‌های رشد بانکداری در منطقه منا: گفتگوی Global Finance با مدیر عامل بانک عرب، خانم راندا سادیک

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

این متن ترجمه گفتگوی خانم راندا سادیک، مدیر عامل بانک عرب با نشریه Global Finance بوده و موضوع گفتگو برنامه‌های آینده این بانک و فرصت‌‌های رشد بانکداری در منطقه منا (خاورمیانه و آفریقای شمالی) است. 

سال ۲۰۲۴ برای بانک عرب چگونه است؟

موقعیت مالی ما قدرتمند بوده و سرمایه در حد بسیار مطلوب است، همچنین تنوع منابع درآمدی در بازارهایی که در آن‌ها فعالیم به ما امکان دسترسی سریع به منابع را می‌دهد. سرمایه‌گذاری‌های ما در عرصه تحول دیجیتال به ما اجازه داده تا محصولات مختلفی را ارائه داده و زمینه را برای رشد بیشتر فراهم کنیم. در حال حاضر هم نسبت به چشم انداز خودمان در بازارهای اصلی دیدگاه مثبتی داریم.

شما چطور در اوضاع بدون ثبات خاورمیانه مسیر خود را پیدا می‌کنید؟

شبکه جهانی بانک عرب آن را در موقعیت مناسبی برای پشتیبانی مالی و سرمایه‌ای در منطقه منا قرار داده و به ما کمک می‌کند تا شرکت‌های بین‌المللی را برای ورود به بازارها منا یاری دهیم. از سوی دیگر نیز یکی از خدمات ما کمک به شرکت‌های محلی برای ورود به بازار جهانی است. این تنوع تا به اینجا بسیار مفید بوده و باعث شده تا منابع درآمدی قابل اطمینان داشته باشیم. موفقیت ما برای اجتناب از عدم ثبات در برخی مناطق منا حاصل درک عمیق متخصصین ما از خطرات منطقه و مدیریت آن‌ها است.

فکر می‌کنید چه حوزه‌هایی در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد خواهند بود؟

انتظار داریم فرصت‌های کلیدی رشد در سال ۲۰۲۴ در سراسر کشورهای GCC (شورای همکاری خلیج فارس) اتفاق بیفتد، چراکه این کشورها در حال گسترش تنوع برنامه‌های خود بوده و سرمایه‌گذاری‌های دولتی در حال افزایش است. علاوه‌بر‌این، بانک عرب در حال ورود مجدد به بازار عراق است که با توجه به اندازه بازار و نیازمندی‌های بالای سرمایه‌گذاری، فرصت مناسبی برای بانک عرب به شمار می‌رود.

حوزه دیگر برای رشد مدیریت ثروت و بانکداری خصوصی است. بانک عرب از دو طریق رشد خود در این حوزه را دنبال می‌کند، اول با توسعه راهکارهای سرمایه‌گذاری، و دوم از طریق خرید سهم اکثریت در بانک Gonet سوییس. این گوره بانکی جدید یکی از بازیگران اصلی صنعت مدیریت ثروت سویی بوده و میزان دارایی‌های تحت مدیریت آن به بیش از ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد.

بانکداری اسلامی نیز سومین موقعیت رشد امسال خواهد بود. رشد در این حوزه از بانکداری معمول بیشتر بوده و علاوه بر دو زیرمجموعه بانکداری اسلامی بانک عرب شامل بانک IIAB در اردن و بانک اسلامی Alizz در عمان، به فکر توسعه بانکداری اسلامی در سایر بازارها نیز هستیم.

فناوری‌های جدید چطور روی فعالیت‌های شما به عنوان یک بانک منظقه‌ای تاثیر می‌گذارد؟

اولین تغییر اساسی در فعالیت‌های ما به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد؛ زمانی که خدمات بانکداری دیجیتال توسط بخش خرده‌فروشی و شرکت‌های بزرگ به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. گسترش استفاده از APIها در کنار شیوع کرونا نیز بر سرعت این رشد افزودند. امروزه اکثر خدمات ما بر بستر دیجیتال ارائه شده و مشتریان از ما انتظار دارند به طور مداوم تجربه کاربری را بهبود اده و امکان دسترسی آنی به خدمات بانکی بیشتری را برای آن‌ها فراهم کنیم. 

در همین راستا بانک عرب تجربه‌های کاربری محلی که مناسب بازار محلی‌اند را طراحی کرده و به مشتریان ارائه می‌دهد. همچنین ما یک شرکت توسعه دیجیتال تاسیس کرده‌ایم که وظیفه تحقیق و توسعه پشتیبانی فنی و ایجاد نوآوری در حوزه بانکداری دیجیتال را بر عهده دارد.

آینده بانکداری در خاورمیانه را چگونه می‌بینید؟

منطقه خاورمیانه در قبول و استفاده از بانکداری دیجیتال بسیار سریع عمل کرده است. با وجود جمعیت جوان و آشنا با فناوری، تقاضا برای تجربه‌های کاربری خلاقانه رو‌به‌رشد بوده و باعث شده تا موسسه‌های مالی با سرمایه‌گذاری‌های سنگین در زیرساخت دیجیتال، نسبت به این تقاضا واکنش نشان دهند. شراکت، همکاری و خرید فین‌تک‌ها توسط بانک‌ها به آن‌ها اجازه داده تا از تخصص نسل جدید برای بهبود تجربه کاربری بهره ببرند.

در این دوره که رقابت بسیار تنگاتنگ است، انتظار می‌رود بانک‌های منا هم‌گام با هم‌تایان اروپایی و آمریکایی، تمرکز بیشتری روی تجربه کاربری بگذارند. انتظار می‌رود امور مالی تعبیه‌شده، بانکداری باز و هوش مصنوعی مولد عوامل اصلی در شکل‌دهی آینده بازار مالی باشند. همچنین دولت‌های منطقه به طور مداوم در حال به‌روز‌رسانی قوانین و مقررات خود هستند تا علاوه بر اطمینان از ثبات مالی در بحبوحه تغییرات، از منافع مشتریان و بانک‌ها نیز اطمینان حاصل کنند. خاورمیانه قطب بانکداری اسلامی است و شاهد رشد بیشتری در حوزه رگولاتوری مبتنی بر شریعت خواهیم بود. بنابراین می‌توان گفت فرصت‌‌های رشد بانکداری در منطقه منا چشم‌گیر بوده و آینده روشنی در انتظار این منطقه است.