پادیوم بلاگ
نئوبانک‌های برتر دنیا

۱۰ نئوبانک برتر دنیا تا به امروز

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

سال‌‌های متمادی دنیای صنعت مالی تنها در اختیار بانک‌ها و موسسه‌های مالی بوده است. اما طی سال‌های اخیر بازار توسط نئوبانک‌ها متحول شده و شکل جدیدی به خود گرفته است. این نئوبانک‌ها با ارائه خدمات خلاقانه و دیجیتالی به میلیون‌ها مشتری در سراسر دنیا توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند. در این پست با ۱۰ نئوبانک برتر دنیا آشنا می‌شویم.

Nubank

ظهور و رشد Nubank در سال‌های اخیر فوق‌العاده بوده است. این نئوبانک برزیلی از سال ۲۰۱۳ که شروع به کار کرده است، موفق به جذب میلیون‌ها دلار سرمایه جذب شده و در مسیر متحول کردن خدمات مالی در سراسر آمریکای لاتین قرار دارد. در حال حاضر Nubank در برزیل، مکزیک و کلمبیا به بیش از ۷۰ میلیون مشتری خدمات ارائه کرده و ماموریت خود را ساده‌سازی و دسترسی‌پذیری خدمات مالی قرار داده است. این فین‌تک از یادگیری ماشین فناوری‌های جدید برای ایجاد راهکارهای مالی برای شرکت‌های متوسط و کوچک (SMEها) و افراد بهره می‌برد. Nubank به دلیل تلاش‌های خود برای فراگیری مالی و توسعه خدمات مالی در بازارهایی کمتر شناخته‌شده بارها مورد تقدیر گرفته است.

SoFi

این نئوبانک در سال ۲۰۱۱ و با هدف کمک به دانشجویان برای پرداخت شهریه ایجاد شد. با گذشت زمان SoFi خدمات خود را توسعه داد و با استفاده از فناوری های نوین، محصولات مختلفی برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و محافظت از سرمایه مشتریان خود ایجاد کرد. این نئوبانک در ابتدا به عنوان یک پلتفرم برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کرد، اما بعدها رویکرد خود را تغییر داد و به سمت وام‌دهی به مشتریان مسئولیت‌پذیر رفت. در حال حاضر نیز خدمات دیگری نظیر پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت پول نقد و مشاوره‌های مالی در سبد محصولات SoFi قرار دارند.

تعداد کاربران این نئوبانک اکنون به ۶ میلیون نفر رسیده است.

Chime

این نئوبانک رو‌به‌رشد با بانک‌های محلی برای طراحی و توسعه محصولات مالی که سلامتی را به سود ارجحیت می‌دهند، مشارکت می‌کند. خروجی این محصولات یک بازار رقابتی‌تر با هزینه‌های پایین‌تر برای کسانی است که احساس می‌کنند بانک‌های سنتی به آن‌ها خدمات مناسبی ارائه نمی‌کنند. با آخرین جذب سرمایه Chime به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار، ارزش این نئوبانک به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

Revolut

Revolut برترین نئوبانک بریتانیا است. این نئوبانک که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است، با رشد سریع خود به ۳۵ میلیون مشتری حقیقی و ۵۰۰ هزار مشتری حقوقی خدمات ارائه می‌کند. هدف اصلی Revolut ساده‌سازی تمام مسائل مربوط به پول است. در سبد محصولات Revolut می‌توان حساب‌های ارزی، کارت‌های اعتباری، کارت‌های مجازی، پرداخت اپل، تبادل سهام و تبادل رمزارز را می‌توان مشاهده کرد. در حال حاضر نئوبانک Revolut در هر ماه بیش از ۲۵۰ میلیون تراکنش را پردازش می‌کند.

N26

این غول آلمانی در سال ۲۰۱۳ و با هدف ساده‌سازی و امن‌سازی مدیریت پول و ایجاد یک تجربه کاربری ناب ایجاد شده است. این نئوبانک طی سال‌های اخیر به یکی از نئوبانک‌های پیشرو در اتحادیه اروپا تبدیل شده و ارزش تراکنش‌های سالانه آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد. در حال حاضر N26 به ۸ میلیون کاربر در ۲۴ بازار از جمله برلین، بارسلونا، مادرید، وین، میلان و پاریس خدمات ارائه می‌کند.

Monzo

نئوبانک Monzo در سال ۲۰۱۵ کار خود را با یک اپلیکیشن موبایلی و به عنوان ارائه‌دهنده خدمات کارت اعتباری پیش‌پرداخت‌شده آغاز کرد. ۸ میلیون مشتری Monzo در کنار خدمات متنوع، از پرداخت برون‌مرزی بدون کارمزد لذت می‌برند. شعار Monzo «ساخت نوع جدیدی از بانک در گوشی شما» بوده و خدمات آن مناسب دنیای سریع امروزی است.

Varo Bank

ماموریت این نئوبانک فراگیری مالی (شعار آشنای این روزهای بازار مالی ایران) و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه است. این استارتاپ با بهره‌گیری از تخصص و تجارب پیش‌کسوتان بانکداری سنتی و ترکیب آن با نیروهای جوان و متخصص، سرویس‌های گوناگونی برای ارائه بانکداری درجه‌یک به مشتریان خود توسعه داده است. Varo Bank تا به امروز حدود یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده و در حال توسعه بازارهای خود است.

Starling Bank

نئوبانک Starling Bank اولین بانک بریتانیایی است که توسط یک خانم (کارآفرین نامدار، خانم آن بودن) ایجاد شده است. این نئوبانک با ارائه خدمات گوناگون مانند حساب‌های شخصی، مشترک و کسب‌و‌کاری، راه‌های نوینی برای پس‌انداز، مدیریت و هزینه پول مشتریان خود ایجاد کرده است. با وجود کناره‌گیری خانم بودن از مدیریت این نئوبانک، Starling Bank هنوز هم یکی بازیگران قدرتمند صنعت مالی بریتانیا به شمار می‌رود.

Atom Bank

این نئوبانک اولین بانک تمام دیجیتالی بریتانیا و اولین نئوبانکی است که موفق شده مجوز کامل بانکداری در بریتانیا را دریافت کند. این فین‌تک پیشرو تا به امروز صدها میلیون دلار سرمایه جذب کرده و به لطف سرمایه‌گذاری نام‌های بزرگی نظیر بانک BBVA، خدماتی مانند وام رهن خانه، وام‌های خرد و حساب‌های پس‌انداز سرمایه گذاری ارائه می کند.

Upgrade

این نئوبانک در طول ۶ سال به مشتریان خود کمک کرده تا بیش از ۲۵ میلیارد دلار وام دریافت کرده و میلیون‌‌ها خانواده در سراسر آمریکا از خدمات آن شامل اعتبار خرید، وام‌های شخصی و حساب‌های پس‌انداز سرمایه‌گذاری با نرخ بالا بهره می‌برند. میزان استفاده کارت اعتباری این شرکت رشد سریعی را تجربه کرده و طی سه سال اخیر به عنوان بهترین مکان برای کار انتخاب شده است. این نئوبانک تعهد ویژه‌ای به حمایت از خانم‌ها، اقلیت‌ها و بازنشستگان دارد. 

نئوبانک‌های دنیا به سرعت در حال پیشرفت‌اند

با توسعه و رشدافزون فناوری، باید شاهد نئوبانک‌های جدیدی باشیم که خدمات خلاقانه توسعه داده و به بازار وارد می‌شوند. بنابراین تعجبی ندارد اگر سال دیگر این لیست شاهد تغییر باشد و نئوبانک‌های دیگری با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، به جمع ۱۰ نئوبانک برتر دنیا راه پیدا کنند.