پادیوم بلاگ
نگاهی به نئوبانک‌های ایران

نگاهی به نئوبانک‌های ایران

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

طبق تعریف نئوبانک‌ها شرکت‌های فینتکی‌اند که اپلیکیشن، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها را برای ساده‌سازی فرایندهای بانکداری دیجیتال به خدمت می گیرند و به از این طریق به مشتریان خود خدمت ارائه می‌کنند. اما با ابلاغ ضوابط راه‌اندازی و فعالیت نئوبانک‌ها از سوی بانک مرکزی، نئوبانک‌ها در ایران تعریف متفاوتی دارند. طبق این ابلاغیه انجام عملیات‌های بانکی غیرحضوری به هر صورتی (از جمله نئوبانک) تنها در قالب واحد دیجیتال بانک‌ها ممکن است. به عبارت دیگر، تنها بانک‌ها می‌توانند نئوبانک بسازند. 

در ایران نئوبانک‌ها از سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرده‌اند و هر کدام از این نئوبانک‌ها در واقع شعبه دیجیتالی یک بانک‌اند. در این پست نگاهی به نئوبانک‌های ایران و خدمات آن‌ها داریم.

ویپاد

ویپاد نئوبانک بانک پاسارگاد است که از سال ۱۳۹۹ کار خود را آغاز کرده است. خدمات ویپاد را می‌توان در سه دسته کلی قرار دارد:

خدمات بانکی و مالی: با افتتاح حساب از طریق ویپاد، یک حساب دیجیتال پاسارگاد برای کاربر افتتاح می‌شود که تمام قابلیت‌های حساب سنتی از جمله شماره شبای اختصاصی، امکان انتقال وجه به روش مختلف و دریافت گردش حساب را دارد. همچنین می‌توانید داخل اپلیکیشن درخواست کارت فیزیکی داده و آن را همراه خود داشته باشید.

تسهیلات: ویپاد دو نوع تسهیلات به کاربران خود ارائه می‌کند. تسهیلات پشتوانه به صورت پله‌پله برای کاربران در دسترس قرار گرفته و از یک میلیون تومان شروع می شود. با هر بار دریافت اعتبار و پرداخت به موقع، کاربر به پله بعدی رفته و می‌تواند اعتبار بیشتری دریافت کند. سقف این اعتبار ۳۰ میلیون تومان است و دریافت آن نیاز به ضامن یا سفته ندارد.

نوع دیگر تسهیلات برآیند است. در سیستم ویپاد شما به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان موجودی حساب در هر روز یک سکه دریافت می‌کنید. کاربران می‌توانند با این سکه‌ها در قرعه‌کشی‌های فصلی و مناسبتی ویپاد شرکت کنند، یا از آن‌ها برای دریافت تسهیلات برآیند استفاده کنند. در این مدل، با پرداخت سکه (حداقل ۴۵۰۰ سکه) می‌توانید تسهیلات بدون ضامن و سفته را به صورت آنی دریافت کنید. مبلغ این تسهیلات از ۱۰ تا ۵۰ میلیون متغیر بوده و میزان آن به مقدار سکه‌های پرداخت‌شده توسط کاربر بستگی دارد (حداقل ۴۵۰۰ سکه برای ۱۰ میلیون تومان و حداکثر ۴۵۰۰۰ هزار سکه برای ۵۰ میلیون تومان).

خدمات ارزش افزوده: وجه دیگر ویپاد خدمات ارزش افزوده نظیر طرح سرمایه گذاری رویش با ۲۲.۵ درصد سود سالانه، دریافت بیمه عمر پاسارگاد، پرداخت قبض و خرید و فروش صندوق‌های درآمد ثابت است. 

بلوبانک

بلوبانک یکی از قدیمی‌ترین نئوبانک‌های ایران بوده و در سال ۱۳۹۸ متولد شده است. بلوبانک به عنوان نئوبانک سامان خدمات گوناگون مالی و بانکی مانند افتتاح حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را به کاربران خود ارائه می‌کند. علاوه‌بر‌این، خدمات گوناگون این نئوبانک مانند بلوباکس (خدمت پس‌انداز) و بلو جونیور (خدمات بانکداری برای کودکان و نوجوانان) نیازهای مختلف کاربران در بازه‌های سنی گوناگون را برطرف می‌کند. بلوبانک با حمایت بانک سامان ایجاد شده و یکی از نئوبانک‌های مطرح کشور به شمار می‌رود.

آبانک

نئوبانک بانک آینده با نام آبانک از سال ۱۴۰۰ به جمع نئوبانک‌های ایرانی اضافه شده است. آبانک با ایجاد امکان انواع حساب‌های بانکی (قرض‌الحسنه پس‌انداز، پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت، جاری و…) و ارائه خدمات مالی نظیر انتقال وجه‌های گوناگون، سبد خدمات مناسبی به کاربران ارائه می‌کند.

بانکینو

بانکینو نئوبانک بانک خاورمیانه است که از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده و در زمره قدیمی ترین نئوبانک‌های ایران قرار می‌گیرد. این نئوبانک مانند همتایان خود خدمات مختلف بانکی و مالی مانند افتتاح حساب، انتقال وجه، سرمایه‌گذاری و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

فردابانک

فردابانک نئوبانک بانک ایران‌زمین بوده و با مشارکت شرکت های‌وب ایجاد شده است. این نئوبانک با تمرکز بر نیازهای مشتریان خود، فرایندهای احراز هویت، افتتاح حساب، انتقال وجه، مدیریت سپرده و خدمات ارزش افزوده مانند نیکوکاری را ساده‌سازی کرده و در قالب نئوبانک در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

توبانک

توبانک با حمایت بانک گردشگری و از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده است. در کنار خدمات مالی و بانکی ارائه‌شده توسط نئوبانک‌های دیگر، نئوبانک خدمات متفاوتی مانند سوپرمارکت مالی و خدمات گردشگری را نیز به مشتریان ارائه می کند. 

نوبانک

نوبانک نئوبانک تازه تاسیس بانک صادرات است که در تابستان امسال به طور رسمی معرفی شد. دی ماه تفاهم‌نامه همکاری بین بانک صادرات و دیجی‌پی امضاء شد و آقای محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات در حاشیه نشست امضای تفاهم‌نامه به خبرنگاران اعلام کرد نوبانک به زودی و به طور عمومی رونمایی می‌شود.

کدام نئوبانک بهتر است؟

خدمات مالی و بانکی نئوبانک‌های ایران شبیه به هم است و تفاوت‌ها را می‌توان در سقف تسهیلات، تجربه کاربری و خدمات ارزش افزوده دید؛ به همین دلیل پاسخ به این سوال بستگی به نیاز شما دارد. برای مثال اپلیکیشن بلوبانک تجربه کاربری خوبی به مشتریان ارائه می‌کند، اما سقف تسهیلات آن ۱۰ میلیون تومان و بسته به میانگین حساب شما در سه ماه اخیر است، در حالی که سقف تسهیلات ویپاد ۳۰ میلیون تومان بوده و به صورت پله‌ای ارائه می‌شود. بنابراین با توجه به نیازهای خود خدمات ارائه‌شده توسط نئوبانک‌ها را مقایسه کرده و انتخاب کنید.

با توجه به مصوبه اخیر بانک مرکزی در خصوص نئوبانک‌ها و مزایای آن‌ها برای مشتریان، انتظار می‌رود به مرور بانک‌های دیگر نیز نئوبانک خود را تاسیس کنند. بنابراین در آینده میزان موفقیت و سهم بازار نئوبانک‌ها را کیفیت خدمات، تجربه کاربری خوب و تبلیغات مشخص می‌کند.