پادیوم بلاگ
طراحی خلاقانه تجربه کاربری در فینتک

طراحی‌های خلاقانه تجربه کاربری در فینتک

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

نوآوری در فناوری‌های مالی و استفاده از DeFi (مخفف عبارت Decentralised Finance به معنای امور مالی غیر متمرکز) باعث توسعه نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های مالی شده که چهره صنعت مالی و بانکی را تغییر داده‌اند. در دهه اخیر و به لطف ظهور محصولات فینتکی، در نحوه انجام تراکنش‌ها و مدیریت مالی شخصی تغییرهای اساسی اتفاق افتاده است. در حال حاضر اگر قصد دارید یک تراکنش انجام دهید، در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید یا برای ماه آینده بودجه در نظر بگیرید، گزینه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف با امکانات گوناگونی پیش روی شما قرار دارد.

به دلیل پیچیدگی ماهیت صنعت مالی و محصولات این حوزه، طراحی نقش مهمی در ساده‌سازی فرایند استفاده و تعامل راحت کاربران با اپلیکیشن بازی می‌کند. در این پست مروری داریم بر طراحی‌های خلاقانه تجربه کاربری در صنعت فینتک و آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

طراحی‌های خلاقانه تجربه کاربری

نوآوری و خلاقیت همیشه بخشی از هویت انسان‌ها بوده است. بدون نوآوری‌های نیاکان‌مان، شرایط امروزی به طور قطع بسیار متفاوت بود. طراحی خلاقانه تجربه کاربری نشانی از میل ما برای ساخت چیزهای جدید و تسهیل استفاده از آن است. از روزهای اول اینترنت که سایت‌ها چیزی جز متن‌ و تنظیمات پیش‌فرض مرورگرها نبودند، تا الان که سایت‌ها طیف متنوعی از ویژگی‌ها نظیر محتوای چندرسانه‌ای را دارند، طراحی همواره در حال رشد و بهبود بوده است.

اما گاهی نوآوری خارج از چرخه اصولی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. طراحان تجربه کاربری باید تصمیم بگیرند چه زمانی به طراحی خلاقانه نیاز دارند. به طور کلی طراحان تجربه کاربری در شرایط زیر اقدام به توسعه طراحی خلاقانه می‌کنند:

  • جذب کاربران جدید
  • نمایش محصولات نوآورانه
  • ارسال پیام نوآوری در یک بازار سنتی
  • به رخ کشیدن مهارت و کشف فرصت‌های جدید
  • جلوگیری از تک‌صدایی و فرو رفتن در یک قالب مشخص

اما طراحی خلاقانه به تنهایی کافی نیست. در طراحی تجربه کاربری آن‌چه که بسیار اهمیت دارد، تجربه کاربر است. اگر طراحی جدید منجر به سردرگم شدن کاربران شود، طراح هدف خود را از دست داده است. همیشه و در همه حال تجربه کاربری ساده، ارزشمند و رضایت‌بخش اولویت دارد.

۵ اپلیکیشن فینتک با طراحی‌های خلاقانه

اپلیکیشن StockPe

اپلیکیشن StockPe که در سال ۲۰۲۲ میلادی جایزه بین‌المللی MUSE را در حوزه بهترین طراحی اپلیکیشن آموزشی برنده شده است. این اپلیکیشن آموزش مجازی بازار سهام توسط شوهام راوال بنیان‌گذاری شده و با طراحی خلاقانه و جدید خود موج تازه‌ای در حوزه آموزش مالی راه‌اندازی کرده است. اپلیکیشن StockPe با کمک گیمیفیکیشن آموزش بازار سهام را به تجربه‌ای ساده و لذت‌بخش تبدیل کرده است.

استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری تعاملی

اپلیکیشن StockPe از یک رویکرد گیمیفای شده برای لذت‌بخش کردن یکی حوصله‌سربرترین قسمت‌های آموزش مالی بهره برده است. در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند بر اساس داده‌های واقعی بازار سهام در مسابقات رایگان و پولی با یکدیگر به رقابت بپردازند. با کمک این اپلیکیشن کاربران می‌توانند دانش خود را در یک محیط بدون ریسک محک زده و با سایر کاربران برای تبادل دانش تعامل کنند.

استفاده از حالت شب برای شبیه‌سازی تجربه بازی

StockPe از حالت شب برای خلق یک تجربه لذت‌بخش و چشم نواز استفاده می‌کند. در حالت شب ظاهر و حس استفاده از اپلیکیشن بهبود پیدا کرده و تجربه‌ای نزدیک به بازی را به وجود می‌آورد.

طراحی مناسب تازه‌کاران

پیچیدگی بازار مالی برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند حوصله‌سربر و خسته‌کننده است. تیم طراحی اپلیکیشن StockPe در مرحله تحقیق متوجه شدند که دوره‌های آنلاین سنتی به کاربران خود اعتماد به نفس لازم برای ورود به بازار و انجام معامله را نمی‌دهند. این اپلیکیشن با پیاده‌سازی مسابقات زنده به کمک داده های واقعی از بازار سهام، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با دیگران به رقابت پرداخته و دانش خود را به کار بگیرند.

محتواهای با اندازه کوچک برای یادگیری در حرکت

اپلیکیشن StockPe با درک نیاز به انعطاف در در یادگیری، از حالت یادگیری در حرکت پشتیبانی می‌کند. داخل اپلیکیشن ویدیوها و کوییزهای مختلفی وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد در مترو، اتوبوس یا تاکسی نیز فرایند یادگیری خود را ادامه دهند. 

تقویت یادگیری و حفظ کاربر

طراحان تجربه کاربری اپلیکیشن روانشناسی پاداش را برای تقویت یادگیری و افزایش نرخ حفظ کاربران پیاده‌سازی کرده‌اند. با شرکت در مسابقات و دریافت پاداش برای رسیدن به سطوح مختلف، کاربران حس موفقیت داشته و این موضوع آن‌ها را به ادامه کار با اپلیکیشن تشویق می‌کند. 

اپلیکیشن Civex

اپکلییشن Civex که توسط یک تیم از متخصصین امور مالی توسعه پیدا کرده است، از طریق دور هم آوردن سرمایه‌گذاران شخصی، ذی‌نفعان و شرکت‌های عمومی به آن‌ها کمک می‌کند تا با یکدیگر تعامل معنادار داشته باشند.

کاربرمحوری

این اپلیکیشن با استفاده از طراحی مدرن و مینیمال زیبا در کنار تمرکز بر کاربران در هسته طراحی خود، موفق شده یک تجربه کاربری لذت‌بخش را ایجاد کند. استفاده از فضای تفکر (یا negative space) و رنگ‌های هم‌تراز تجربه استفاده از اپلیکیشن را بهبود می‌دهد. 

اولویت‌بخشی به ساده‌سازی

به طور معمول پلتفرم‌های فینتک پیچیده‌اند. با این حال طراحان Civex موفق شده‌اند این ضعف را از طریق اولویت قرار دادن ساده‌سازی برطرف کنند. در این اپلیکیشن کاربران در هر لحظه فقط چیزی را که نیاز دارند دریافت می‌کنند. طراحان با حذف گزینه‌ها و کاربری‌های غیرضروری عامل سردرگمی کاربران را از بین برده‌اند. 

تصاویر به سبک SaaS

اپلیکیشن Civex با تصاویر به سبک SaaS آراسته شده است. این طراحی‌ها دو هدف دارند:

از یک سو ظاهر اپلیکیشن را زیباتر می‌کنند و از سوی دیگر ارزش‌های کلیدی اپلیکیشن نظیر ثبات، اعتماد و شفافیت را به مخاطب منتقل می‌کنند.

اپلیکیشن iMX 

اپلیکیشن iMX  یک کیف پول الکترونیکی رمزارز است که برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید توسعه داده شده. این اپلیکیشن ویژگی‌های مختلفی مانند مدیریت، پرداخت و تبادل دارایی‌های دیجیتالی مثل بیت‌کوین، لایت‌کوین، اتریوم و… ارائه می‌دهد.

تراکنش‌های امن از طریق رابط کاربری خلاقانه

طراحی اپلیکیشن مبتنی بر اطمینان‌پذیری و اعتماد بنا شده است. فرایند ثبت‌نام طی چند مرحله انجام می‌شود که نشان از اهمیت امنیت در این اپلیکیشن دارد. پس از پایان ثبت‌نام نیز کاربران داشبورد خود به همراه یک کارت مجازی iMX را مشاهده می‌کنند که به آن‌ها در ایجاد ارتباط ذهنی بین دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مجازی کمک می‌کند.

راهبری ساده

داشبورد این اپلیکیشن ساده طراحی شده تا کاربران به راحتی به راحتی گزینه‌های موجودی، اسکن، دریافت و ارسال را مشاهده کنند. منوی همبرگری ثابت بالای صفحه به راهبری ساده در سایت کمک کرده و آیکون نوتیفیکیشن در سمت مقابل توجه را به سمت پیام‌های جدید جلب می‌کند.

تایپوگرافی ساده برای بهبود خوانایی

یکی از جنبه‌های کلیدی طراحی iMX در انتخاب‌های هوشمندانه تایپوگرافی آن نهفته است. طراحان با استفاده از فونت sans-serif پررنگ در سراسر اپلیکیشن، از اصول خوانایی و قابلیت استفاده پیروی کرده‌اند. این انتخاب باعث شده تا فضای اپلیکیشن پیام اعتمادپذیری و آشنایی را به کاربران منتقل کند.

اپلیکیشن Venmo

اپلیکیشن Venmo یک اپلیکیشن پرداخت است که به کاربران اجازه می‌دهد وجه دریافت و ارسال کنند.

رابط کاربری بصری، ساده و کارآمد

طراحی اپلیکیشن ترکیبی کامل از سادگی، تمیزی و مدرنی است. رابط کاربری از فضای سفید در کنار رنگ آبی مخصوص Venmo برای ایجاد یک طراحی چشم نواز بهره برده است. این طراحی ساده به کاربران کمک می‌کند به راحتی دکمه‌های مربوط به عملیات مورد نظرشان را پیدا کنند.

کاربرمحور

Venmo با محور قرار دادن کاربران، نحوه بازپرداخت کاربران به یکدیگر را متحول کرده است. قشر جوان با استقبال از طراحی ساده و قدرتمند این اپلیکیشن عملیات‌های مالی خود را به راحتی انجام می‌دهند. 

کلیک‌های کمتر

یکی از ویژگی‌های اصلی اپلیکیشن Venmo هدایت کاربران با کمترین کلیک ممکن است. فرایند تکمیل تراکنش‌ها و درخواست پول به سرعت انجام شده و استفاده از اموجی‌ها عملیات‌های خسته‌کننده مالی را به یک فعالیت تفریحی تبدیل کرده است. همچنین کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را به صورت عمومی منتشر کنند تا دوستان خود را در جریان این تراکنش‌ها قرار دهند.

اپلیکیشن Honeydue

اپلیکیشن Honeydue راهکاری برای زوج‌هایی است که می‌خواهند ماجراحویی‌های مالی خود را به طور مشترک مدیریت کنند. 

ساده و کاربرپسند

اپلیکیشن موبایل Honeydue یک فرایند آنبوردینگ کاربرپسند دارد که طی آن کاربر با ویژگی‌ها و عملیات‌های کلیدی اپلیکیشن آشنا می شود. کاربران می‌توانند حساب‌های کاربری خود را با یکدیگر لینک کرده و اطلاعاتی که دوست دارند به طرف مقابل نمایش داده شود را انتخاب کنند.

طراحی مینیمال

رویکرد این اپلیکیشن در طراحی مینیمال بوده و بر دسترسی ساده به اطلاعات تمرکز دارد. زمینه سفید با متن‌های مشکی و خاکستری یک رابط کاربری چشم‌نواز را خلق کرده است. رنگ قرمز نیز از خستگی چشم کاربران جلوگیری کرده و قسمت‌های مهم را به خوبی جدا می‌کند.

شفافیت

در قسمت موجودی کاربران می‌توانند وضعیت موجودی کارت های یکدیگر را دیده و بین حساب‌های مشترک و شخصی به راحتی جابه‌جا شوند. این ویژگی به ایجاد شفافیت بین زوج‌ها کمک می‌کند.

طراحی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌های فینتک نقش محوری دارد

در بازار پررقابت فینتک، تجربه کاربری لذت‌بخش و طراحی رابط کاربری ساده عوامل تعیین‌کننده‌اند. اپلیکیشن‌های فینتکی با استفاده از رویکرد کاربرمحور در طراحی تجربه کاربری می‌توانند حس اعتمادپذیری مورد نیاز برای اطمینان کاربران را منتقل کنند. عملیات‌های مالی بخش بزرگی از زندگی روزمره انسان‌های امروزی را تشکیل می‌دهد و کاربران به سمت اپلیکیشن‌هایی سوق پیدا می‌کنند که در کنار امنیت، تجربه‌ای ساده و خوب را ارائه دهند.