پادیوم بلاگ
ترندهای ۲۰۲۴ فینتک

ترندهای فینتک در سال ۲۰۲۴

صبا محبی
بانکی و مالی

قلمرو مالی در چند سال گذشته تغییرات خیره‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته است و همه این‌ها به لطف نوآوری‌های تکنولوژیکی جدید است. هوش مصنوعی در میان سایر فناوری‌ها جایگاه متفاوت‌تری دارد. چرا که تعامل ما را با پلتفرم‌های مالی دگرگون کرده و تکامل فینتک را تسریع می‌کند. 

در این عصر دیجیتال، همگام شدن با این تغییرات دیگر تنها یک اقدام سودمند نیست، بلکه تنها راه بقاست و باید هر کسب‌وکاری با تکنولوژی همسو گردد. 

کم کم که به آغاز سال ۲۰۲۴ نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و موسسه‌های مختلف درباره تغییرات فینتک در این سال آغاز شده است. در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی این پیش‌بینی‌ها و ترند های فینتک در سال پیش رو بپردازیم. می‌توانید نسخه اصلی این یادداشت را در این لینک، مطالعه کنید.

۱- هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد

سال ۲۰۲۴ به عنوان سالی طلایی در فینتک شناخته می‌شود. چرا که هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد در خط مقدم تکامل فینتک قرار دارند. هوش مصنوعی با توانایی‌‌های بی‌نظیر خود در جمع‌آوری داده‌ها، دفاع بخش مالی را تقویت می‌کند، تقلب را شناسایی می‌کند، پولشویی را تشخیص می‌دهد و در مجموع دنیای مالی را از خطرات مصون می‌دارد. 

حوزه مالی شخصی نیز شاهد یک انقلاب است: بینش‌های سرمایه‌گذاری شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد، تجربه برنامه‌ریزی مالی مناسب‌تری را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند. 

ظهور هوش مصنوعی مولد همچنین باعث ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات مالی می‌شود. برنامه‌های بیمه‌ای را تصور کنید که با استفاده از هوش مصنوعی یا راه‌حل‌های جدید مدیریت بدهی مبتنی بر هوش مصنوعی تنظیم شده‌اند. بانک‌ها و نهادهای مالی هم اکنون از چت‌‌ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند و خدمات ۲۴ ساعته به مشتری ارائه می‌کنند. خدماتی که هم آنی هستند و هم بر اساس مشکلات مشتری شخصی‌سازی شده‌اند. 

دستیاران مالی مجازی و مشاوران رباتی، با دموکراتیزه کرده بیشتر امور مالی و فراگیرتر کردن خدمات مالی، مدیریت پول و سرمایه‌گذاری را برای توده مردم ساده‌تر می‌کنند. با آغاز سال ۲۰۲۴ بدیهی است که ترکیب قدرت هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد نه تنها فینتک، که کل اکوسیستم مالی را ساده‌تر و کاربرمحورتر می‌کند. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بررسی چشم‌انداز رگولاتوری در بانکداری باز و فینتک» را هم بخوانید.

۲- رگ‌تک 

یکی از ترند های سال ۲۰۲۴ در فینتک تغغیراتی است که در رگ‌تگ شاهد خواهیم بود. با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۴، رگ‌تک ممکن است چشم‌انداز فینتک را به طور قابل توجهی تغییر دهد. رگ‌تک مخفف تکنولوژی نظارتی است و به معنی استفاده از ابزارها و راه‌حل‌های فناوری‌محور برای کمک به شرکت‌ها برای پیروی موثر از مقررات و با هزینه‌ی کمتر است. رگ‌تک‌ها در واقع پاسخ فناوری به دنیای پیچیده قوانین و نحوه انطباق آن‌ها در صنعت مالی هستند. 

سیستم‌های خودکار وظایف اصلی مانند جذب داده‌ها و گزارش‌های نظارتی را مدیریت می‌کنند و منابع انسانی را برای تلاش‌های نوآورانه آزاد می‌کنند. الگوریتم‌های پیشرفته به طور فعال تهدیدهایی مانند تقلب را شناسایی و با آن‌ها مقابله می‌کنند و به موسسات و مشتریان امنیت بی‌سابقه‌ای ارائه می‌کنند. 

قابلیت‌های نظارتی درلحظه‌ی رگ‌تک تضمین می‌کند که موسسات مالی به‌روز هستند و مطابق با قوانین نظارتی در حال تحول هستند و هزینه‌ها را در این فرایند بهینه می‌کنند. علاوه‌براین، تجربه‌های مشتریان افزایش پیدا می‌کند: فرایندهای کارآمد KYC نوید ورود باسرعت‌تر مشتریان را می‌دهد و مکانیزم‌های تشخیص تقلب به موقع‌ اعتماد را تقویت می‌کند. 

گنجاندن هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد در رگ‌تک باعث بروز پیشرفت بسیاری خواهد شد. با این پیشرفت‌ها، رگ‌تک به عنوان یک نیروی محوری در تکامل فین‌تک در سال ۲۰۲۴ شناخته می‌شود و یک حوزه مالی کارآمدتر و مطمئن‌تر را برای فعالیت می‌سازد. 

۳- بلاکچین و قراردادهای هوشمند 

در سال ۲۰۲۴ ترکیب قراردادهای هوشمند و بلاکچین می‌توانند یک ترند مهم در فینتک باشند و چشم‌انداز صنعت مالی و سایر صنایع را بازتعریف کند. قراردادهای هوشمند در واقع قراردادهایی خوداجرا هستند که در آن شروط و یا شرایط توافق در قالب کد نوشته شده است. این قراردادها به روشی کاملا امن در یک کد بلاکچین ذخیره شده و تکرار می‌شوند و امنیت و تغییرناپذیری را تضمین می‌کنند. پس از برآورده شدن شرایط، قرارداد خود به خود اجرا می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که نتایج توافق به طور خودکار رخ می‌دهد. 

بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز تضمین می‌کند که هر معامله‌ و قراردادی شفاف، ضددستکاری و عاری از واسطه است. این ویژگی منحصر به فرد باعث می‌شود پتانسیل و کارایی قراردادهای هوشمند تقویت شود. قراردادهای هوشمند با پشتوانه بلاکچین تاییدیه مورد نیاز برای پرداخت وام را سرعت می‌بخشد، معاملات اوراق بهادار را ساده می‌کند و شفافیت ادعاهای بیمه را افزایش می‌دهد. آن‌ها ردیابی زنجیره تامین را بهبود می‌بخشند و پرداخت‌ها را خودکار می‌کنند و در عین حال پیشگیری از تقلب را از طریق تراکنش‌های شفاف و مقاوم در برابر دستکاری تقویت می‌کنند. 

در اصل، هم‌افزایی قراردادهای هوشمند و بلاکچین باعث تحولی پیشگامانه را در بخش‌های مختلف می‌شود. همکاری آن‌ها آینده‌ای ساده‌تر، شفاف‌تر و مطمئن‌تر را تضمین می‌کند و زمینه را برای یک افق مالی و صنعتی بازتعریف شده در سال ۲۰۲۴ فراهم می‌کند. 

۴- بانک به عنوان سرویس

تا سال ۲۰۲۴ بانک به عنوان سرویس به عنوان یکی از ترند های مهم فینتک آماده‌ی این می‌شود که چشم‌انداز خدمات مالی را دوباره تعریف کند. به زبان ساده بانک به عنوان سرویس باعث می‌شود بانک‌های سنتی قادر به ارائه‌ی عملکردهای اصلی خود به اشخاص ثالث شوند و آن‌ها هم با ایجاد ستون فقرات بانکی در محصول خود، راه‌حل‌های مالی منحصر به فردی را بدون پیچیدگی به مشتریان ارائه دهند. 

این مدل انقلابی احتمالا منجر به نوآوری‌های مالی بی‌سابقه‌ای خواهد شد. از طریق بانک به عنوان سرویس، ایجاد پلتفرم‌های پیشگام از سیستم‌های وام‌دهی فرد به فرد گرفته تا پلتفرم‌های بانکداری موبایلی پیشرفته به واقعیت تبدیل خواهند شد. فراتر از نوآوری صرف در محصول، بانک به عنوان سرویس به عنوان دروازه‌ی شرکت‌ها برای نفوذ به بازارهایی که قبلا غیرقابل دسترس بودند، به ویژه بازارهایی که توسط راه‌حل‌های بانکی سنتی استفاده نمی‌شده، عمل می‌کند. 

یک مزیت متمایز ایجاد این محصول، بهبود کارایی هزینه‌ها خواهد بود. با سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های بانکی از پیش تعیین شده، کسب‌وکارها می‌توانند انرژی خود را دوباره متمرکز کنند، چابکی افزایش پیدا می‌کند و خدمات مالی نوآورانه سریع‌تر به بازار معرفی می‌شوند. 

به طور خلاصه تا سال ۲۰۲۴، بانک به عنوان سرویس قرار است در خط مقدم یک عصر مالی چابک، فراگیر و مترقی قرار گیرد. 

۵- امور مالی سبز 

تا سال ۲۰۲۴، امور مالی سبز به عنوان یکی از ترند های فینتک احتمالا منجر به نوآوری‌های عمده در بخش مالی خواهد شد که بر پایداری زیست‌محیطی تاکید دارد. بر اساس روندهای گذشته می‌توان افزایش وام‌های تخصصی برای پروژه‌های سازگار با محیط زیست را پیش‌بینی کرد که اتخاذ شیوه‌های پایدار را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند. 

معرفی اوراق قرضه سبز می‌تواند فرصت‌های امن و سازگار با محیط زیست را به سرمایه‌گذاران ارائه کند. علاوه‌براین ETFهای سبز می‌توانند رویکرد ساده‌شده‌ای را برای سرمایه‌گذاران مشتاق به حمایت از ابتکارات زیست‌محیطی فراهم کنند، در حالی که ممکن است محصولات بیمه جدید ظاهر شوند و از چالش‌های مالی مرتبط با آب و هوا محافظت کنند. 

تغییرات در راهند…

قلمرو فینتک قرار است در سال ۲۰۲۴ شاهد تحولات بی‌نظیری باشد. با قدرت هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد، سفری از خدمات مالی شخصی‌سازی شده و کارآمد را آغاز خواهیم کرد و در رگ‌تک شاهد این خواهیم بود که انطباق با قوانین ساده‌تر و کارآمدتر شوند. قراردادهای هوشمند برای القای شفافیت و اتوماسیون در فرایندهای مالی سنتی طراحی شده‌اند. بانکداری به عنوان سرویس موجی از مشمولیت مالی و نوآوری را راه‌اندازی می‌کند در حالی که امور مالی سبز در حال همسوسازی آرزوهای مالی جهان با پایداری زیست‌محیطی است. 

از  آنجایی که ما در پرتگاه این پیشرفت‌ها قرار داریم، برای کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان به طور یکسان، آگاه و سازگار ماندن بسیار مهم است. این روندهای آینده را در آغوش بگیرید و جوایز آن می‌تواند قابل توجه باشد.