پادیوم بلاگ
استارتاپ banq

فینتک برتر: نئوبانک ‌banq

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

نئوبانک هلندی banq رویه جدیدی برای بانکداری در پیش گرفته است. این نئوبانک با شعار «مسیری جدید به بانک»، قصد دارد با عدم سرمایه‌گذاری پول مشتریان یا عدم اجازه به مشتریان برای رفتن زیر بار بدهی و اولویت قرار دادن فناوری جایگزینی برای روش سنتی بانکدرای باشد. در حال حاضر نئوبانک banq دومین نئوبانک بزرگ اروپا بوده و مدیریت آن بر عهده  کارآفرین ایرانی‌هلندی، علی نیکنام است. 

اولین بانک تمام موبایلی هلند

اولین جرقه‌های شروع به کار banq با تلاش برای دریافت مجوز بانکداری از بانک مرکزی هلند زده شده. در سال ۲۰۱۴ banq بالاخره موفق شد این مجوز را دریافت کرده و اپلیکیشن موبایل خود را معرفی کند. به این ترتیب banq تبدیل به اولین بانک تمام موبایلی هلند شد. به گفته مدیر عامل banq، علی نیکنام، این نئوبانک تنها بانکی است که توسط توسعه‌دهنده‌ها ساخته شده است، نه بانکدارها. از این رو بسیاری از banq به عنوان یک شرکت فناوری با مجوز بانکدرای یاد می‌کنند. 

در سال ۲۰۱۵ نیز نشریه هلندی NRC به banq لقب واتساپ برای بانکداری را داده که نشان از تمرکز این نئوبانک بر فناوری است.

در حال حاضر نسبانک banq در ۳۰ کشور اروپایی خدمات مالی ارائه کرده و از ارزهای گوناگون برای سپرده‌گذاری و تبدیل پشتیبانی می‌کند. این نئوبانک گزارش داده که اوایل سال ۲۰۲۴ میزبان ۴ و نیم میلیارد یورو از دارایی‌های مشتریان خود است که نسبت به سال ۲۰۲۱، رشدی چهار برابری را نشان می‌دهد. از این رو و با توجه به خدمات هوشمندانه و نوآورانه این نئوبانک، در کنار پیشرفت فناوری ها و تمرکز بیشتر بر بانکداری باز، انتظار می‌رود سهم banq افزایش روزافزونی را تجربه کند.

روشی جدید برای بانکداری

بانکداری و استفاده از خدمات بانکی چیزی نیست که مردم هرروزه به آن فکر کنند. اغلب افراد یک یا چند حساب بانکی در بانک‌های معتبری دارند که دهه‌هاست فعالیت می‌کنند و می‌دانند هر زمان که نیاز داشته باشند، به پول خود دسترسی دارند. این که بانک با پول چه می‌کند و چطور پول آن‌ها در گردش است، برای بسیاری از مشتریان اهمیت چندانی ندارد. اما banq با ارائه یک جایگزین ارزان‌تر، ساده‌تر و شفاف‌تر نسبت به مدل سنتی بانکداری، این رویه را بر هم بزند و دیدگاه مردم نسبت به بانک و بانکداری را تغییر دهد.

نئوبانک banq همواره از خود به عنوان «بانک افراد آزاد» یاد می‌کند و به مشتریان خود کنترل کامل روی پول‌شان را می‌دهد. شما نمی‌توانید از این نئوبانک وام بگیرید و banq پول شما را هیچ‌کجا سرمایه‌گذاری نمی‌کند. هسته شرکت بر فناوری‌های نوآورانه استوار است. این نئوبانک اولین بانک هلندی است که سیستم‌های IT و APIهای خود را به روی توسعه‌دهنده‌ها گشوده است. 

علی نیکنام در یک مصاحبه گفته است: «که بعد از آخرین بحران بانکی و بعد از این که بسیاری از افراد خانه و مشاغل خود را از دست دادند، با چندتا از دوستان دور هم جمع شدیم و همه اعتقاد داشتیم که ما می‌توانیم بهتر از این‌ها باشیم. بنابراین ایده‌های اولیه banq شکل گرفت».

از شروعی ساده تا یونیکورن شدن

علی نیکنام سرمایه اولیه banq را با نزدیک به ۱۷ میلیون یورو از پول خود که حاصل فروش شرکت قبلی‌ش (TransIP) بود، تامین کرد. اکنون banq ارزشی برابر با ۱.۶ میلیارد یورو دارد که آن را در زمره فین‌تک‌های یونیکورن قرار می‌دهد. این نئوبانک اولین بانک هلندی به شمار می‌رود که فناوری احراز هویت بدون تماس چهارانگشتی را معرفی کرده است تا پرداخت‌ها امن‌تر و ساده‌تر انجام شود. این تعهد به فناوری‌های نوآورانه و توانایی banq برای پیاده‌سازی سریع این فناوری‌ها یکی از تفاوت‌های اصلی آن با سیستم بانکداری سنتی است.

تیم banq متشکل از متخصصین حوزه فناوری و بانکداری با ملیت‌های مختلف است که برخی از آن‌ها از سیلیکون ولی به هلند برگشته‌اند.

تغییر دنیا و حرکت به سمت بازارهای جدید

از سال ۲۰۱۴ تا کنون banq همواره در حال گسترش کار خود بوده و اکنون در سراسر اتحادیه اروپا و نروژ و ایسلند در دسترس است. شروع کار از هلند (جایی که در آن ۹۸ درصد مردم به زبان انگلیسی حرف می‌زنند) و قوانین منعطف این کشور باعث شده تا banq برای توسعه بازار خود و جذب استعدادهای بین‌المللی با چالش‌های کمتری رو‌به رو باشد. نیکنام معتقد است برای آینده banq هیچ سقفی وجود ندارد و معتقد است تعریف یک آینده از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای نئوبانک banq، با ماهیت آن در تضاد است. تنها چیزی که نیکنام از آن اطمینان دارد، این است که banq قرار است آینده را تغییر دهد.