پادیوم بلاگ
شرکت Intuit

فینتک برتر: شرکت Intuit

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

سال ۱۹۸۳ دو دوست با نام‌های اسکات کوک و تام پروکس متوجه شدند در حوزه محاسبه و پرداخت مالیات در آمریکا یک خلاء جدی وجود دارد. بسیاری از افراد کم‌درآمد در آمریکا توانایی استخدام یک مشاور مالیاتی برای پرداخت قبوض و ثبت اظهارنامه را نداشتند و این موضوع باعث شده بود تا یا خود گزارش مالیاتی را ثبت کنند که به دلیل دانش کم در این حوزه اغلب دچار اشکالات متعدد بود، یا سرنوشت خود را به اداره مالیات و فرم‌های از پیش پر شده بسپارند. 

بنابراین آقای کوک که سابقه توسعه محصول، تحقیقات بازار و بازاریابی را داشت با همراهی آقای پروکس به عنوان توسعه‌دهنده اصلی، نرم‌افزار Quicken را به عنوان اولین محصول شرکت تازه‌ تاسیس خود معرفی کردند.

اولین نمونه تست کاربردپذیری

ابتدای مسیر Intuit چندان هموار نبود. بعد از مدتی شرکت به مشکلات مالی برخورد و در یک برهه کارمندان Intuit حدود ۹ ماه را بدون حقوق و دستمزد سپری کردند. به دنبال حل این مشکل، شرکت Intuit تصمیم گرفت افرادی را از خیابان پیدا کرده و از آن‌ها بخواهد در ازای پول، نرم‌افزار Quicken را تست کنند. از این نمونه به عنوان اولین تست کاربردپذیری در حوزه نرم‌افزار یاد می‌کنند.

این تست کاربردپذیری به Intuit کمک کرد تا نرم‌افزار Quicken به طور پیوسته و با توجه به نیازهای افراد غیر متخصص بهبود پیدا کند. قبل از این افراد متخصص برای نصب نرم‌افزار و پرینت چک زمان صرف می‌کردند؛ اما با Quicken حتی افراد غیرمتخصص می‌توانستند در کمتر از ۱۵ دقیقه این فرایند را انجام دهند. این موضوع باعث شد تا سهم Quicken در بازار به ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده و یکه‌تاز میدان شود.

اولین تخفیف حوزه نرم‌افزار

در سال ۱۹۹۱ مایکروسافت با هدف شکستن انحصار بازار، نرم‌افزار رقیب Quicken را با نام Microsoft Money منتشر کرد. شرکت Intuit با علم به محبوبیت و اعتبار مایکروسافت، و با هدف جذب وفاداری کاربران، یک کوپن ۱۵ دلاری را به عنوان تخفیف برای مشتریانی که نسخه جدید را خریداری می‌کردند، در نظر گرفت. این اولین باری بود که یک شرکت نرم‌افزاری کوپن تخفیف ارائه می‌داد. 

راند دوم رقابت

در سال ۱۹۹۴ و زمانی که ارزش بازار Intuit به رقم دو میلیارد دلار رسیده بود، مایکروسافت پیشنهاد خرید این شرکت را به مدیرانش ارائه کرد. با این که مدیران شرکت با این خرید موافق بودند، اما وزارت دادگستری کشور آمریکا به منظور جلوگیری از بروز انحصار در بازار و حفظ رقابت عادلانه، با این خرید مخالفت کرد.

مخالفت وزارت دادگستری باعث شد تا مایکروسافت با توسعه و بهبود نرم‌افزارهای خود، فشار شدیدی به Intuit وارد کرده و سلطه Quicken را تهدید کند. از این رو شرکت Intuit تصمیم گرفت بازار خود را متنوع‌تر کند و توسعه محصولات مختلف مبتنی بر وب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر، خود را نسبت به خطرات رقبا مصون ساخت.

مدیریت ایرانی

از سال ۲۰۱۹ شرکت Intuit ساسان گودرزی را به عنوان مدیر عامل خود معرفی کرده است. ساسان گودرزی با تجربه سال‌ها کار در شرکت Honeywell و مدیریت تیم‌ها و محصولات مختلف، در سال ۲۰۰۴ به شرکت Intuit پیوست. در Intuit نیز آقای گودرزی مدیریت شرکت‌ای مختلفی که توسط Intuit خریداری می‌شدند را بر عهده گرفته و بر عملیات‌های این شرکت در کانادا نظارت می‌کرد. پس از جابه‌جایی‌ها و مدیریت تیم‌های مختلف، سرانجام آقای گودرزی به عنوان مدیرعامل شرکت Intuit، یکی از موفق‌ترین و بزرگترین فین‌تک‌های دنیا انتخاب شد.