پادیوم بلاگ
هوش مصنوعی در آنبوردینگ

هوش مصنوعی در آنبوردینگ مشتریان: یک انتخاب یا یک ضرورت؟

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

از سال گذشته و معرفی ChatGPT توسط شرکت OpenAI، هوش مصنوعی تمام صنایع و حوزه‌های کسب‌‌و‌کاری را مانند یک طوفان درنوردیده و دیگر صنعتی را نمی‌توان یافت که از تاثیر هوش مصنوعی در امان مانده باشد. حوزه SaaS نیز از این قاعده مستثناء نیست و یکی از بخش‌های این حوزه که تحولات جالبی را تجربه می‌کند، آنبوردینگ مشتریان است.

استفاده از هوش مصنوعی در آنبوردینگ مشتریان

با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود آموزش و راهنماهای داخل اپلیکیشن، فرایند آنبوردینگ تسهیل شده و مشتریان سریع‌تر و ساده‌تر به هدف خود می‌رسند. به لطف الگوریتم‌های یادگیری ماشین (ML) و پردازش زبان طبیعی (NLP)، هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مربوط به مشتریان و نحوه استفاده از محصول را بررسی کرده و برای بهینه کردن تجربه آنبوردینگ پیشنهادات مختلفی ارائه کند.

چرا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی می‌تواند به مشتریان و محصولات کمک کند تا بسیاری از چالش‌های مرسوم در آنبوردینگ را حل کنند، از جمله:

  • شخصی‌سازی: هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی داده‌های استفاده از محصول نکات مهمی را برای شما استخراج کند تا شما بتوانید فرایندهای آنبوردینگ را بر اساس نیازهای هر مشتری شخصی‌سازی کنید و مشتریان بتوانند راحت‌تر محصول شما را در گردش کارهای خود یکپارچه کنند.
  • کپی‌رایتینگ: به کمک کپی‌رایتینگ با استفاده از هوش مصنوعی و آزمایش فرمت‌ها، لحن صدا و متن‌های مختلف می‌توانید نرخ پذیرش را افزایش دهید.
  • پیچیدگی: تیم‌ها می‌توانند با هوش مصنوعی فرایندهای آنبوریدنگ خود را بررسی کرده و مراحل غیرضروری را حذف کنند.
  • محدودیت‌های زمانی: چت‌بات‌ها و دیگر فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مشتریان را در لحظه راهنمایی کنند.
  • محدودیت منابع: هوش مصنوعی می‌تواند با کاهش بار روی دوش تیم‌های پشتیبانی و موفقیت مشتریان، هزینه‌های آنبوردینگ مشتریان را نیز کاهش دهد.

مراحل آنبوردنیگ که هوش مصنوعی می‌تواند به آن‌ها کمک کند

مراحل آنبوردینگ مشتریان و اهداف

اول از همه هوش مصنوعی می‌تواند فرایند ثبت‌نام را بهینه کند تا کاربران جدید بتوانند در زمان کمتری از محصول استفاده کنند. 

در طول آنبوردینگ ثانویه نیز هوش مصنوعی می‌تواند نحوه استفاده از محصول و رفتار مشتریان را تحلیل کرده و روی ویژگی‌هایی که مشتری به آن‌ها نیاز دارد، مانور دهد. ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌‌بات‌ها نیز با ارائه پشتیبانی در لحظه تجربه مشتریان را بهبود می‌دهند.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های ارتقای اکانت مشتریان را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کند.

۷ راه برای استفاده از هوش مصنوعی در آنبوردینگ مشتریان

حالا چطور باید از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه آنبوردینگ مشتریان استفاده کنیم؟ در ادامه به برخی از راه‌های استفاده از هوش مصنوعی در آنبوردینگ اشاره می‌کنیم:

ساخت تجربه آنبوردینگ شخصی‌سازی‌شده برای مشتری

برای بهبود و شخصی‌سازی تجربه آنبوردینگ مشتریان به داده‌های آن‌ها نیاز دارید و هیچ ابزاری بهتر از هوش مصنوعی نمی‌تواند داده‌های مشتریان را جمع‌آوری و تحلیل کند. شما می‌توانید با کمک هوش مصنوعی مراحل پر کردن فرم‌ها، بازخورد مشتریان و نحوه استفاده از محصول را بررسی کرده به تناسب آن‌ها راهنما تهیه کنید. برای مثال اگر مشتری از یک ویژگی‌ کاربردی تنها چندبار استفاده کرده و موفق به تکمیل عملیات نشده است، نیاز دارید که برای آن ویژگی‌ یک آموزش اختصاصی تهیه و ارائه کنید.

بازنویسی پیام‌ها

برای بهبود بازخورد مشتریان و تسریع فرایند پذیرش و استفاده از محصول به متن‌های قابل اجرا، صریح و کاربردی نیاز دارید. با توسعه هوش مصنوعی‌های مولد، اکنون این وظیفه را نیز می‌توان بر عهده آن‌ها گذاشت.

ساخت ویدیو‌های داخل اپلیکیشن برای آموزش مشتریان جدید

ویدیوها بهترین راه برای یادگیری در فرایند آنبوردینگ هستند. شما می‌توایند ویدیوها را داخل بخش‌های مختلف قرار دهید تا کاربران بتوانند با سرعت مناسب خود کار با اپلیکیشن شما را فرا بگیرند. اما ساخت ویدیو فرایندی هزینه‌بر و طولانی است. هوش مصنوعی‌های تولید ویدیو می‌توانند با ساخت ویدیوها بنا بر نیازهای شما، این فرایند را تسهیل کنند.

بهبود مراحل سفر مشتری

هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل داده‌های کاربران، مسیری که طی می‌کنند را پیش‌بینی کرده و گام‌های غیرضروری در طول مسیر را حذف کنند تا مشتری سریع‌تر به خواسته خود برسد.

پشتیبانی در لحظه با چت‌بات‌ها

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با توجه به مستندات موجود در لحظه پاسخ مشتریان را داده و آن‌ها را راهنمایی کنند. این چت‌بات‌ها ۲۴ ساعته در خدمت مشتریان هستند و می‌توانند با خودکارسازی فرایند پاسخ‌گویی، ضمن بهبود تجربه کاربری، هزینه‌های کسب‌‌و‌کار را کاهش دهند.

تحلیل احساسات مشتریان و تعیین پاسخ مناسب

احساس مشتریان نسبت به محصول شما می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل احساسات مشتریان در فرایند آنبوردینگ و بسته به نظر آن‌ها، اقدامات مختلفی را پیشنهاد دهد. برای مثال اگر احساس مشتری منفی باشد، ممکن است هوش مصنوعی به شما پیشنهاد کند تا با ارسال ویدیوی آموزشی یا تماس مستقیم، نظر مشتری را تغییر دهید.

پیش‌بینی رفتار مشتریان و کاهش نرخ ریزش مشتری

تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده از داده‌های مشتریان گذشته و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی رفتار مشتریان آینده بهره برده و با حذف دلایل خروج مشتریان، نرخ ریزش را کاهش می‌دهند. 

هوش مصنوعی دیگر یک آینده دور نیست

 همین حالا هوش مصنوعی راه خود را به جنبه‌های مختلف زندگی ما باز کرده و ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن برای انجام کارهای خود بهره می‌بریم. آنبوردینگ مشتریان نیز از جمله بخش‌های کسب‌وکاری است که حضور هوش مصنوعی را حس کرده و پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت فناوری نقش هوش مصنوعی در بهبود فرایند آنبوردینگ نیز افزایش پیدا کند. اگر شما هنوز در فرایندهای خود از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنید، یک گام از کسب‌و‌کارهای رقیب عقب هستید.