پادیوم بلاگ

کاربردهای فین تک

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، تکنولوژی ، کسب و کار

همانطور که می‌دانید در عصر امروز سرعت پیشرفت و رشد تکنولوژی به شدت افزایش پیدا کرده و این روند شامل حال تمامی حوزه‌ها و صنایع مختلف می‌شود؛ از جمله‌ی این صنایع می‌توان به حوزه‌ی کسب‌وکارهای مالی اشاره کرد که در قالب فناوری‌های مالی (فین‌تک) دچار تغییر و تحول شده‌اند.
واضح است که ایران نیز برای عقب نیفتادن از این روند باید هر چه سریع‌تر وارد این رینگ مسابقه می‌شد و با توجه به وجود چالش‌هایی مانند فقدان قوانین کاربردی یا انبوه تحریم‌های اقتصادی مختلف، راه پر و پیچ و خم‌تری را طی می‌کرد. در این مقاله ما فرض را بر این می‌گیریم که شما با مفهوم فین تک آشنا هستید و حال به دنبال چرایی استفاده از این فناوری و کاربردهای مختلفش هستید. در غیر این صورت پیشنهاد ما مطالعه مقاله‌ی همه‌چیز درباره‌ی فین‌تک است.
فین‌تک‌ها با هدف ارائه خدمات و محصولات متفاوت و خلاقانه تشکیل می شوند و براساس ماهیت خود طبقه‌بندی می‌شوند که در مقاله‌ی آشنایی با انواع شرکت‌های فین‌تکی مفصل به آن پرداخته‌ایم. 
جهان امروز در حال حرکت به سمت مدل‌های اقتصادی پایدار است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند فرصت‌های اقتصادی به ارزش ۱۲ تریلیون دلار در سال ایجاد کند. فین‌تک از طریق فناوری‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته، بلاک‌چین یا هوش‌مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا اثرات زیست‌محیطی خود را ارزیابی کند و آن‌ها را کاهش دهد. همچنین سرمایه‌گذاران بتوانند عملیات خود را به سمت دارایی‌های پایدارتر هدایت کنند.

فین تک چه کاربردهایی دارد؟

سرمایه‌گذاری در فین‌تک در سال ۲۰۲۱ به رقمی حدود ۹۱.۵ میلیارد دلار رسید، عددی که نشان‌دهنده پیشرفت ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ بوده است. فین‌تک در حوزه‌های مختلف کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه به بررسی برخی از این کاربردها می‌پردازیم.

وام و اعتبار دیجیتال

شرکت‌های بزرگ که از آن‌ها به عنوان غول فین‌تک یاد می‌شود، مستقیماً وام‌های کسب‌وکارهای کوچک را تأمین می‌کنند. آن‌ها از طریق داده‌ها و اطلاعات تراکنش به وام‌دهی سریع کمک می‌کند. در حقیقت با استفاده از وام‌دهی همتا به همتا، شما این امکان را به کاربران خود می‌دهید تا بدون دخالت یک موسسه مالی سنتی برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری به یکدیگر وام (P2P) بدهید. هر یک از این نوآوری‌ها از طریق استفاده و کمک گرفتن از داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ی آن‌ها در پلتفرم‌های دیجیتالی امکان‌پذیر است.

موبایل بانک

بسیاری از موسسات مالی به علت افزایش تقاضا به منظور تاسیس بانکداری دیجیتال، قابلیت‌های بانکداری تلفن همراه خود را اتخاذ کرده یا گسترش می‌دهند. اکنون اکثر بانک‌ها قابلیت بانکداری موبایلی را بر روی پلتفرم‌های خود ارائه می‌دهند.

پرداخت‌های موبایلی

همانطور که واضح است اگر از افراد زیر ۳۰ سال نظرسنجی کنید و بپرسید که ترجیح می‌دهند چگونه پرداخت‌های خود را انجام بدهند، به شما خواهند گفت که برنامه‌های تلفن همراه بهترین گزینه است. همانطور که ما از یک جامعه مبتنی بر پول نقد به یک جامعه دیجیتالی رو به رشد حرکت کرده‌ایم، خدمات همتا به همتا برای جایگزینی روش‌های پرداخت سنتی ایجاد شده‌اند. طبق گزارش‌های به‌عمل آمده، تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، تراکنش‌های تلفن‌های همراه در سراسر جهان به عددی بیش از ۵.۴ میلیارد دلار رسیده است.

ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین

صرافی‌های ارزهای دیجیتال توانسته‌اند کاربران خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را به یکدیگر متصل کنند. هدف کمک‌گرفتن از فناوری بلاک‌چین، کاهش تقلب با حفظ داده‌های منشأ در بلاک‌چین می‌باشد.

بیمه

شرکت‌های بیمه سنتی با چالش‌های زیادی روبرو بودند. مقررات پیچیده، هزینه‌های بالای جذب مشتری و هزینه‌های بالای مدیریت ارتباط نمونه‌هایی از این دست هستند. اما هم‌اکنون Insuretech در نظر دارد تا بسیاری از فرآیندها را در صنعت بیمه ساده و متحول کند و همچنین خدمات بیمه‌ای متناسب با بخش‌های مختلف بازار را ارائه دهد.
در حقیقت “Insuretech” یا همان فناوری بیمه، استفاده و کمک گرفتن از فناوری برای به حداکثر رساندن میزان پس‌انداز و به دست آوردن کارایی از مدل‌های صنعت بیمه است. یک فناوری بسیار مهم و تاثیرگذار در صنعت بیمه که نوعی فین‌تک محسوب‌ می‌شود. 

تجارت

تجارت و سرمایه‌گذاری با پذیرش صنعت فین‌تک بهبود یافته است. اطلاعات حاصل از تحلیل داده‌ها اغلب بدون کمک فناوری‌های هوش‌ مصنوعی، بی‌ساختار و غیرقابل خواندن هستند. با استفاده از پردازش زبان طبیعی، این فناوری‌ها می‌توانند مجموعه داده‌های پیچیده را غربال کنند و در عرض چند ثانیه یافته‌های جدید را از داده‌ها استخراج کنند. امروزه، معامله‌گران می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را از طریق الگوریتم‌ها اجرا کنند و نحوه‌ی اجرا و ریسک‌های آن را شناسایی کنند.

بانکداری به عنوان یک سرویس (BaaS)

از طریق بانکداری به عنوان یک سرویس، فین‌تک‌ها می‌توانند محصولات و خدمات یک موسسه مالی را تحت برند خود فین تک ارائه دهند. فین‌تک برای دسترسی به مواردی همچون پلتفرم BaaS، تخصص نظارتی، خدمات مرتبط با وام‌دهی، پرداخت‌ها، حساب‌های بانک تلفن همراه، کارت‌های نقدی، مدیریت کلاهبرداری و… باید هزینه‌ای را به یک موسسه مالی پرداخت کند.

ایجاد کربن خنثی در تجارت

در سال ۲۰۲۱، گروهی متشکل از ۴۳ بانک بین‌المللی، از جمله بارکلیز، اچ‌اس‌بی‌سی، بانک آمریکا، دویچه بانک و بی‌ان‌پی پاریباس متعهد شدند تا سال ۲۰۵۰ یا قبل از آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به عدد صفر برسانند.. به عنوان مثال، بانک آمریکا در سال ۲۰۱۹ به بی‌طرفی کربن برای انتشار Scope 1 و ۲ دست یافت. روند کار بدین صورت بود که از سال ۲۰۱۰، این بانک مصرف انرژی خود را تا ۴۵ درصد کاهش داد و به برق تجدیدپذیر روی آورد.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض صنایع سنگین کربن

علیرغم وعده دستیابی به انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، اکثر بانک‌ها همچنان در حال تامین مالی صنعت سوخت‌های فسیلی هستند. هنوز راه طولانی برای کربن‌زدایی صنعت وجود دارد. کاری که وام‌دهندگان پیشرو برای بهبود شرایط می‌توانند انجام دهند این است که ردپای کربن کامل وام‌گیرنده را قیمت‌گذاری کنند و بر بزرگترین منتشرکنندگان CO2 فشار بیاورند. چنین هزینه‌هایی پروژه‌های انتشار کربن را گران‌تر می‌کند. انجام این قبیل از کارها سبب می‌شود تا برخی از وام‌دهندگان از پروژه‌های پرخطر کربن به‌ طور کلی اجتناب و دوری کنند. 

پاداش بانکداری برای مصرف‌کنندگان دوستدار محیط‌زیست

هرچقدر که آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به محیط‌زیست بیشتر می‌شود، آن‌ها تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه‌ی برندها و خدمات مصرف‌کننده پایدار خواهند داشت.
در این راستا صنعت بانکداری‌های نوین تصمیم گرفت تا با درنظر گرفتن پاداش‌هایی به دوستداران محیط‌زیست، کاری کند تا آن‌ها سرمایه‌ی خود را سریع‌تر از بانک‌های بزرگ بیرون بکشند و به سمت فین‌تک‌ها و نئوبانک‌ها روی بیاورند.
به عنوان مثال، به مصرف‌کنندگان قول می‌دهند که پول آن‌ها را به طور پایدار سرمایه‌گذاری کنند و از فناوری‌های هوشمند برای این کار استفاده کنند. اجازه دادن به مصرف‌کنندگان برای انتخاب نحوه سرمایه‌گذاری نیز از جمله این پاداش‌ها است.

فواید فین‌ تک‌ها

فین‌تک‌ها می‌توانند فواید زیادی برای کاربران مختلف خود داشته باشند. این کاربران به سه دسته‌ی بیزنس‌ها، مصرف‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شوند که به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

فواید فین‌تک‌ برای بیزنس‌ها

  1. دسترسی به منابع بیشتر
  2. بهینه‌سازی فرآیند کسب‌وکار
  3. حفظ نرخ بهتر برای مشاغل

فواید فین‌تک‌ برای مصرف‌کننده‌ها

  1. خدمات مالی امن، شخصی‌سازی شده و مطابق میل کاربران
  2. دسترسی به خدمات پیچیده فین‌تک همراه با مشاوره فردی
  3. : دسترسی راحت‌تر به Credit Pool

فواید فین‌تک‌ برای سرمایه‌گذاران

  1. فین‌تک بهترین زمینه برای نوآوری‌های مخرب است.
  2. رشد استارت‌آپ‌ها شانس سرمایه‌گذاری در تک شاخ بعدی را افزایش می‌دهد.
  3. سرمایه‌گذاری‌های جایگزین سودآورتر می‌شوند.

آینده‌ی فین تک

همانطور که واضح است در دنیای امروز بدون کمک گرفتن از فین‌تک‌ها نمی‌توان زندگی کرد و عملا بقای تمامی کسب‌وکارها به این فناوری گره خورده است و روزبه‌روز نیز بیشتر با هم عجین می‌شوند. به‌کارگیری فناوری‌های جدید موجب ارائه خدمات مالی اثربخش‌تر شده و نظام بانکی سنتی را کاملا به چالش کشیده است. بنابراین ضرورت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فین‌تک و سرمایه‌گذاری در این حوزه، هر روز بیش از پیش احساس می‌شود.