پادیوم بلاگ

آشنایی با دسته بندی های مختلف فین‌ تک

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

امروزه شرکت‌های فین‌تک در قالب‌های متنوعی ظاهر می‌شوند که این دسته‌بندی‌ها بیشتر بر اساس صنعتی است که مشتریان در آن حضور دارند. اما باید به خاطر داشته باشیم که صنعت فین‌تک دائما در حال پیشرفت و تغییر است. بنابراین ممکن است که این دسته‌بندی ثابت نباشد و در سال‌های آینده گسترش یابند یا دستخوش تغییرات قرار گیرد. در ادامه به بررسی انواع مختلف فین تک بر اساس نوع خدماتشان می‌پردازیم.گر قصد دارید تا بیشتر با مفهوم فین‌تک آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ی همه‌چیز درباره‌ی فین‌تک بزنید.

انواع فین تک ها

  1. Lending (امانت دادن)
  2. Payments (مبلغ پرداختی)
  3. International Money Transfers (نقل‌ و انتقالات بین‌المللی پول)
  4. Personal Finance (امور مالی شخصی)
  5. Equity Financing (تامین مالی سهام)
  6. Consumer Banking (بانکداری مصرف‌کننده)
  7. Insurance (بیمه)

Lending

شرکت‌های فین‌تک در صنعت وام‌دهی، روش وام‌گیری مردم را ساده کردند. در گذشته افراد برای دریافت وام باید به بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری مراجعه می‌کردند. اما امروزه به کمک فین‌تک‌ها نیازی به طی این مراحل طاقت‌فرسا و صرف زمان‌های طولانی نیست و شما به راحتی و تنها با اینترنت گوشی تلفن همراه خود می‌توانید درخواست وام بدهید. از آنجایی که تمامی فرآیندها و سیستم‌های سازمان‌ها خودکار هستند؛ تأیید به سرعت اتفاق می‌افتد. شرکت‌های فین‌تک برای ارزیابی اعتبار وام‌ گیرندگان خود از نرم‌افزارهای پیشرفته احراز هویت کمک می‌گیرند. این شرکت‌ها همچنین با خودکار‌سازی فرآیند پذیره‌نویسی، این امکان را فراهم می‌آورند که به وام‌گیرندگان بیشتری نسبت به بانک‌ها و موسسات وام‌دهنده سنتی، خدمات ارائه دهند.
شرکت‌های فین‌تک در این دسته عبارتند از: Kabbage و Borrowell. 

Payments

محبوبیت خرید آنلاین را نمی‌شود نادیده گرفت. طبق تحقیقات، تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۳ میلادی، چیزی حدود ۲۲ درصد از کل خرده‌فروشی‌ها را تشکیل می‌دهد. به کمک فین‌تک شما به عنوان یک مصرف‌کننده می‌توانید در خانه‌ و در حالیکه که پا روی پا انداخته‌اید و در حال صرف چای صبحگاهی خود هستید، خرید خود را انجام دهید! کاربران همچنین می‌توانند از هر نقطه‌ی جهان، قبوض خود را از طریق تلفن‌های همراه پرداخت کنند و یا بدون مراجعه فیزیکی به بانک، افتتاح حساب جدید داشته باشند و مدیریت آن را بر عهده بگیرند. ارسال و دریافت سپرده‌های مستقیم نیز بسیار آسان شده است. کیف‌پول‌های موبایلی و نقل‌و‌انتقالات همتا‌به‌همتا بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف بانکی در حال تبدیل شدن به یک امر کاملا عادی هستند. این شرکت‌ها از فناوری‌هایی همچون بلاک‌چین بهره می‌برند. نمونه‌هایی از شرکت‌های این دسته عبارتند از: Circle و Venmo

International Money Transfers

میزان هزینه‌ای که قبلا افراد در روش سنتی (به اندازه ۸٪) برای انتقال پول داخلی پرداخت می‌کردند به نسبت زیاد بود علاوه بر این‌ها، کندی سرعت نقل‌وانتقالات نیز از جمله مشکلات اساسی روش سنتی بانکداری محسوب می‌شد. با این حال، امروزه شرکت‌های فین‌تک، در حال ارائه‌ی روش‌های انتقال پول بین‌المللی سریع‌تر و کم‌هزینه‌ هستند. به عنوان مثال به کمک Ripple شما می‌توانید در کسری از ثانیه انتقال پول بین المللی خود را داشته باشید!

Personal Finance

در روش سنتی بانکداری، مردم برای دریافت مشاوره مالی شخصی باید با مشاوران مالی در بانک‌ها صحبت کنند. که این کار علاوه بر زمان‌بر بودن مشکلات دیگری نیز دارد. و یا برای تهیه بودجه خود، باید از سیستم پاکت استفاده کنند. اما امروزه، بسیاری از برنامه‌های تجاری موجود می‌توانند نقش همان مشاور را به خوبی انجام دهند و به بودجه‌بندی درست شما کمک کنند. به عنوان مثال، شرکت فین‌تک Mint، به مصرف‌کنندگان خود این اجازه را می‌دهد تا از بودجه‌شان درست استفاده کنند.و یا شرکت Level Money به افراد در پس‌انداز کمک می‌کند. برخی از سازمان‌ها حتی مشاوره بازنشستگی یا سرمایه‌گذاری نیز ارائه می‌دهند.

Equity Financing 

در دسته‌بندی بعدی، شرکت‌های فین‌تک جمع آوری پول برای صاحبان مشاغل را آسان می‌کنند. برخی از آن‌ها سرمایه‌گذاران معتبر را به استارت‌آپ‌های تایید شده متصل و با هم آشنا می‌کنند. برخی دیگر نیز از مدل‌های تامین مالی جمعی استفاده می‌کنند بدین گونه که به همه اجازه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید را می‌دهند. در مجموع اگر بخواهیم مزیت این بخش را در یک جمله بگوییم  Equity Financing فرآیند جمع‌آوری سرمایه کسب‌وکار را ساده می‌کنند. 

Consumer Banking

در فضای بانکداری مصرف‌کننده، شرکت‌های فین‌تک گزینه‌های بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند که معمولاً کارمزدهای بالاتری دارد. افرادی که به دلیل عدم تایید هویتشان نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند، می‌توانند به جای آن کارت نقدی بگیرند. شرکت‌هایی مانند Green Dot و Netspend نمونه‌هایی از شرکت‌های بانکداری مصرف‌کننده فین‌تک هستند. خدماتی که در این بخش ارایه می‌شود شامل حساب‌های پس‌انداز و معاملاتی، وام مسکن، وام‌های شخصی، کارت‌های نقدی و کارت‌های اعتباری است.

Insurance

بحث بازار بیمه در چند سال اخیر آنقدر سروصدا کرد که شرکت‌های فین‌تک نیز وارد این عرصه شدند، اما باید دقت داشت که بیشتر تمرکز فین‌تک‌ها بر روی توزیع است. این شرکت‌ها از برنامه‌های فین‌تکی برای دسترسی به مشتریانی که پوشش بیمه‌ای ندارند استفاده می‌کنند. به این ترتیب، آن‌ها به افرادی که به طور مثال می‌خواهند خودروی دوستشان را قرض بگیرند، اجازه می‌دهند تا برای مدت کوتاهی (چند ساعت) بیمه بخرند! از آن‌جایی که بیمه یک بخش منسجم و بهم‌پیوسته است؛ سازمان‌های مبتنی بر فین‌تک در این دسته معمولاً با شرکت‌های بیمه سنتی همکاری می‌کنند.  بسیاری از مصرف کنندگان در سال ۲۰۲۰ از روش‌های جدید وام‌دهی استقبال کردند. زیرا همواره مردم به دنبال وام‌های خردی هستند که بتوانند بدون مراجعه به بانک آن‌ها را دریافت کنند.
همانطور که در گزارش دیلویت آمده است، آینده insurtech به شدت با فین‌تک در هم تنیده است.

برترین شرکت‌های فین تک دنیا

شرکت‌های فین‌تک در چند سال اخیر به شدت توانسته‌اند در سرتاسر جهان رشد کنند، اما در این بین برخی از آن‌ها شناخته‌شده‌تر و پایدارتر از بقیه هستند. در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

Ant Financial

شرکت فین‌تک Ant Financial که در کشور چین مستقر است، به عنوان بخشی از گروه علی‌بابا (BABA) در سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس شد و در همان سال نیز شروع به ارائه Alipay، (پلتفرم پرداخت شخص ثالث پیشرو در جهان) کرد. این پلتفرم که در سال ۲۰۰۴ معرفی و رونمایی شد، ارزش تجاری آن در سال ۲۰۱۶  میلادی چیزی حدود ۷۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.

Adyen

شرکت فین‌تک بعدی مستقر در هلند است و در سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس شد. Adyen به کسب‌وکارها یک پلتفرم واحد می‌دهد تا آن‌ها برای پذیرش پرداخت‌ها از طریق هر کانال فروش در هر نقطه از جهان اقدام کنند. تا کنون این کمپانی به بیش از ۴۵۰۰ شرکت خدمات‌رسانی کرده است. پردازش پرداخت‌های موبایلی، آنلاین و درون فروشگاهی از جمله خدمات Adyen است. مشتریان این شرکت را فیسبوک، اوبر، نتفلیکس، اسپاتیفای، لورآل، باربری، سیمانتک و مایکروسافت تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، درآمد Adyen از ۹۸.۵ میلیون دلار به ۴۹۶.۹ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و روند صعودی خوبی را طی کرده است.

Klarna

Klarna از جمله موفق‌ترین شرکت‌های سوئدی فعال در حوزه‌ی فین‌تک است که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا با هدف سهولت بخشی و ایمن‌سازی پروسه‌ی پرداخت برای تاجران و مصرف‌کنندگان ایجاد شده بود  اما پس از مدتی تصمیم گرفت تا خدمات خودش در حوزه‌ی مالی و بانکی به مشاغل ارائه دهد. این شرکت موفق که تاکنون خدماتش در ۱۵ کشور دنیا از جمله آمریکا در دسترس است؛ توانسته چیزی حدود ۴۶ میلیارد دلار ارزش‌آفرینی کند.

Paypal

به جرات می‌توان گفت که یکی از غول‌های بزرگ استارتاپی در حوزه‌ی پرداخت، PayPal است که تقریبا همه نام آن را شنیده‌ایم. این استارتاپ قدرتمند آمریکایی بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در۲۰۰ کشور جهان دارد و طی این سال‌ها آنقدر ریشه‌هایش در حوزه صنعت تجارت الکترونیک رشد کرده و عمیق  شده است که دیگر داشتن رقبایی همچون ارزهای دیجیتالی نمی‌تواند لرزه به اندام این برند بیندازد. شما به کمک پی‌پال می‌توانید پول‌هایتان را به ۲۴ ارز مختلف ارسال، دریافت و نگهداری کنید. در حال حاضر حجم زیادی از تراکنش‌های مالی کاربران در فضای وب از طریق پی‌پال صورت می‌گیرد.

Revolut

آخرین شرکت فعال فین‌تکی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، Revolut است. این بانک دیجیتال در ابتدا فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ و به عنوان کارت مسافرتی با نرخ ارز ارزان آغاز کرد به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای کسانی بود که به طور مرتب سفر می‌کنند. اما این شرکت سه سال بعد با دریافت مجوزهای لازم، تبدیل به یک بانک دیجیتال شد. به همین جهت عنوان سریع‌ترین رشد دیجیتال همراه با گسترده‌ترین ویژگی از آن این شرکت است. این بانک می‌تواند چندین ارز را نگهداری کند. همچنین گزینه‌های اشتراک حق بیمه با مزایای زیادی را در خود جای داده است و مجموعه‌ای از ویژگی‌های در حال گسترش را مانند تجارت رمزنگاری و کارت‌های مجازی یکبار مصرف را نیز ارائه می‌دهد. بانک Revolut به دلیل انتقال رایگان بین‌المللی پول بین‌المللی با نرخ رقابتی به بیش از ۱۴۰ کشور، توانست خیلی زود محبوبیت زیادی پیدا کند. به کمک Revolut شما می‌توانید هزینه را طبق نوع معامله دسته‌بندی کنید و هوشمندانه پس‌انداز کنید! در واقع به صورت کاملا هوشمند بانک Revolut تمامی مخارجی که واقعا پرداخت می‌کنید را محاسبه و جمع می‌کند و پس از آن مابه‌تفاوتش را به عنوان پس‌انداز ذخیره می‌کند.

 تاثیرگذار همچون فین‌ تک!

در طول سال‌ها، شرکت‌های فین‌تک توانستند تا روش پرداخت‌های مردم را ساده‌تر کنند و عملیات کارت به کارت را تنها با چند ضربه روی تلفن همراه انجام دهند. فین تک اصطلاحی است برای انواع فناوری‌های جدید که در دنیای مالی ظهور پیدا می‌کند. این فناوری که مبتنی بر خدمات آنلاین است، به علت تقاضای مصرف‌کنندگان مدرن برای پیدا کردن راه‌های سریع، آسان و مجازی مدیریت مالی ایجاد شده‌اند. فین تک ها انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را با خدمات مختلفی که ارائه می‌دهند، از هم متمایز کرد. محبوب‌ترین آن‌ها مانند درگاه‌های پرداخت و راه‌حل‌های پرداخت آنلاین به تجارت الکترونیک متصل هستند. همه این موارد بخشی از بانکداری دیجیتال محسوب می‌شود. فین‌تک‌ها به قدری رشد کردند که توانستند بر روی تغییرات بیمه نیز اثرگذار باشند. همچنین این فناوری در ترکیب با بلاک‌چین توانست اتفاقات مهمی را رقم بزند. در حال حاضر محصولات مختلفی در حوزه‌ی فین‌تک وجود دارند که از معاملات و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.
در نهایت، فین‌تک روش انقلابی در بحث سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها سرعت بخشیدن به عملیات مالی و بانکی محسوب می‌شود. به لطف انواع مختلف فین تک، اداره امور مالی و بانکی زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها خلاصه شده است.