پادیوم بلاگ
سامانه سیاق

سامانه سیاق چیست؟

رضا دهقان
اخبار ، کسب و کار

سامانه سیاق بانک مرکزی (مخفف عبارت سامانه یکپارچه احکام قضایی) با هدف انتقال خودکار احکام صادره توسط دادگاه‌ها به سامانه بانک مرکزی و ثبت در شبکه بانکی کشور توسعه یافته است. این سامانه که سال‌هاست توسط بانک مرکزی و قوه قضاییه پیگیری می‌شود، با خودکارسازی روند ثبت احکام قضایی در شبکه بانکی به تسریع ابلاغ و اجرای احکام کمک می‌کند. اما سامانه سیاق چیست و چرا به آن نیاز بود؟ و این سامانه چه کمکی به سیستم بانکی می‌کند؟

چرا سامانه سیاق ضروری است؟

در گذشته اگر دادگاه به هر دلیلی به مسدودسازی اموال و حساب‌های اشخاص و شرکت‌ها رای می‌داد، رای صادر شده پس از عبور از بروکراسی‌های اداری غیرضروری و صرف زمان زیاد به دست شبکه بانکی می‌رسید. این موضوع در برخی موارد سبب تضییع حقوق اشخاص و کند شدن روند پیگیری می‌شد. همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی پس از پرداخت مبلغ تعیین‌شده توسط دادگاه، برای رفع مسدودی حساب‌ها باید طی یک فرایند فرسایشی و کند از طریق نامه‌نگاری و مراجعه حضوری اقدام می‌کردند که این روند گاهی ماه‌ها زمان می‌برد. 

از سوی دیگر افراد زیادی در قوه قضاییه و شبکه بانکی درگیر فرایندهای مسدودی یا رفع مسدودی اموال و دارایی‌ها می‌شدند که ضمن اتلاف زمان، با کاهش ظرفیت نیروی انسانی و مکاتبات کتبی، هزینه‌های سنگینی را بر دوش شاکیان، قوه قضاییه و بانک‌ها می‌گذاشت.

مجموع این موارد باعث شد تا قوه قضاییه و بانک مرکزی در یک همکاری مشترک سامانه سیاق را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

مزایای سامانه سیاق چیست؟

به گفته مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با کمک سامانه سیاق متوسط اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی کشور از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده و سالانه ۵۰ میلیون نفر ساعت در هزینه‌های نیروی انسانی قوه قضاییه صرفه‌جویی می‌کند. 

با کمک سامانه سیاق احکام قضایی به صورت آنلاین به بانک مرکزی و بانک‌های کشور ابلاغ شده و قابل اجرا هستند. به این ترتیب با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، اطلاعات بین سیستم‌ قضایی و سیستم بانکی در لحظه تبادل شده و با تعامل بیشتر دستگاه‌ها، ارائه خدمات قضایی به صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر می‌شود.

دیگر کاربردهای سامانه سیاق چیست؟ 

یکی از مسائل اساسی در هر سیستم بانکی، جلوگیری از پولشویی و کاهش حجم چک‌های نامعتبر است. هرچند چک‌های صیادی جدید تا حد زیادی به این امر کمک کرده‌اند، اما با عملیاتی شدن سامانه سیاق از این پس افراد متضرر از چک‌های نامعتبر و یا قربانیان پولشویی می‌توانند در کمترین زمان ممکن احقاق حق کرده و پیگیر اجرای عدالت شوند.

این سامانه با ایجاد یک پل ارتباطی بین سیستم قضایی و شبکه بانکی، مسیر را برای اجرای سایر پروژه‌های حوزه فناوری بانک مرکزی هموار کرده و به گسترش خدمات دیجیتالی می‌کند.

آینده بر بستر دیجیتال

طی سال‌های اخیر با گسترش استفاده از اینترنت و آنلاین بودن بخش بزرگی از کشور، سامانه‌های مختلفی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌اند تا با ارائه خدمات بر بستر دیجیتال، از حجم مراجعات غیرضروری و هزینه‌های تحمیل‌شده بر سازمان‌ها بکاهند. سامانه سیاق یکی دیگر از گام‌های مثبت در این زمینه است که با اجرای درست می‌تواند با تسریع ارائه خدمات قضایی، در اجرای عدالت به نفع افراد محق کمک کند.

پادیوم نیز به عنوان یک پلتفرم API و خدمات دیجیتال، با ارائه سرویس‌های مختلف به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با ارائه خدمات جدید یا توسعه خدمات بر بستر دیجیتال، پتانسیل‌های خود را افزایش دهند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با خدمات پادیوم از صفحه سرویس‌ها بازدید کرده و یا از طریق پر کردن فرم زیر، با تماس کارشناسان پادیوم سوالات خود را مطرح کنید.

    سامانه سیاق چیست؟

    سامانه سیاق بانک مرکزی (مخفف عبارت سامانه یکپارچه احکام قضایی) با هدف انتقال خودکار احکام صادره توسط دادگاه‌ها به سامانه بانک مرکزی و ثبت در شبکه بانکی کشور توسعه یافته است. این سامانه که سال‌هاست توسط بانک مرکزی و قوه قضاییه پیگیری می‌شود، با خودکارسازی روند ثبت احکام قضایی در شبکه بانکی به تسریع ابلاغ و اجرای احکام کمک می‌کند.

    مزایای سامانه سیاق چیست؟

    به گفته مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با کمک سامانه سیاق متوسط اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی کشور از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده و سالانه ۵۰ میلیون نفر ساعت در هزینه‌های نیروی انسانی قوه قضاییه صرفه‌جویی می‌کند.