پادیوم بلاگ
حساب وکالتی بورس کالا چیست

حساب وکالتی چیست؟

صبا محبی
بانکی و مالی

این روزها دوباره تب و تاب ورود به بازار بورس بالا گرفته است. اگر در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر از پس‌اندازهایشان وارد بورس می‌شدند، این بار بدون شک اغلب مردم به خاطر تهیه‌ی کالاهایی مانند خودرو و یا سکه بهار آزادی وارد این بازار می‌شوند. اما فارغ از هدف و دلیل ورود به بازار، در هر بازه‌ای چند اصطلاح بر سر زبان‌ها می افتد. اگر در دوره‌ی پیشین اوج بازار بورس همه درباره‌ی سجام و عرضه اولیه و … صحبت می‌کردند، این بار عبارت «حساب وکالتی» بر سر زبان‌ها افتاده است. در این یادداشت تصمیم گرفتیم که این مفهوم را باز کنیم و نکاتی را که باید موقع ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی در نظر داشته باشید، بنویسیم. 

پیشنهاد مطالعه: حساب تجاری بانکی چیست؟

حساب وکالتی چیست؟

قبل از هر چیزی باید مفهوم حساب وکالتی را باز کنیم. وقتی از صفت «وکالتی» استفاده می‌شود، یعنی برای انجام کارهایی مانند برداشت وجه به یک شخص یا نهاد وکالت داده می‌شود. پس تا اینجای کار حواستان باشد که باید از اعتبار آن شخص یا نهاد اطمینان حاصل کنید. 

اما در ادبیات بورسی، حساب وکالتی به حسابی گفته می‌شود که برای خرید کالا از تالار بورس کالا از آن استفاده می‌شود. به این صورت که شما مبلغ مورد نیاز برای ورود به بازار را در این حساب قرار می‌دهید و به کارگزاری وکالت می‌دهید که تا پایان انجام عملیات این مبلغ را مسدود کند (یعنی شما تا پایان زمان معامله حق برداشت وجه را ندارید). اگر تا پایان روز معامله‌ای برای شما در تالار بورس کالا ثبت نشود، پول از حالت مسدودی خارج می‌شود. اما اگر معامله انجام شود، این پول از حساب شما برداشت و به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز می شود. 

استفاده از موضوع حساب وکالتی اتفاق جدیدی نیست و بر آماده از «دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران» مصوب ۱۳۸۹ است. اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری از این دستورالعمل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این لینک بزنید. 

شرایط ایجاد حساب وکالتی چیست؟

برای افتتاح حساب وکالتی و یا وکالتی کردن یکی از حساب‌های جاری، باید فرم «درخواست استفاده از خدمات بانکی و تفویض اختیار (وکالت) به شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سمات در خصوص حسابهای مفتوحه مربوط به معاملات حضوری بورس کالا» را داشته باشید. این فرم را همراه با مهر و امضای کارگزاری از سامانه‌ی ebgoی هر کدام از کارگزاری‌ها به صورت PDF دریافت می‌کنید و سپس نسخه‌ی پرینت شده‌ی آن را به یکی از شعب بانک منتخب خود می‌برید و حساب وکالتی را برای خود ایجاد می‌کنید. آدرس سامانه ebgo برخی از کارگزاری‌‌های معروف عبارتند از: 

سامانه کارگزاری کاریزما | سامانه کارگزاری مفید | سامانه کارگزاری بانک سامان | سامانه کارگزاری آگاه

در کدام بانک‌ها امکان افتتاح حساب وکالتی وجود دارد؟

در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک‌های پاسارگاد، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، ملت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، صنعت و معدن، شهر و ملی وجود دارد و در بانک‌های دیگر وجود ندارد. پس از افتتاح حساب وکالتی در یکی از این بانک‌ها، باید اطلاعات حساب را به کارگزاری خود اعلام کنید. 

همچنین نوع حساب مبدا باید سپرده کوتاه مدت یا پس‌انداز باشد. 

هر شخص چند حساب وکالتی می‌تواند داشته باشد؟ 

محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما هر کارگزاری فقط یک حساب وکالتی را برای شما ثبت می‌کندو برای همین مطمئن شوید حسابی را انتخاب می‌کنید که در آن پول به اندازه‌ی خرید کالای مورد نظر خود دارید. 

پادیوم در زمینه حساب‌های وکالتی چه APIهایی دارد؟ 

در این مقاله سعی کردیم به تمامی موضوعات مرتبط با حساب وکالتی بپردازیم. اگر به دنبال خرید از بورس کالا هستید، احتمالا از این قسمت به بعد برای شما چندان مفید نیست. اما اگر در زمینه بورس فعال هستید و یا در یکی از کارگزاری‌ها مشغول به کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی این یادداشت را بخوانید. 

همانطور که می‌دانید، پادیوم یک بازارچه API و راهکارهای دیجیتال است. یکی از APIهای مناسب برای کارگزاری‌ها در پادیوم، API حساب وکالتی بانک پاسارگاد است. پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز همکاری خود را با بانک پاسارگاد‌ آغاز نکرده‌اید، سری به صفحه زیر بزنید و درباره‌ی این سرویس بیشتر بدانید: 

حساب وکالتی در یک نگاه

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی به حسابی گفته می‌شود که برای خرید کالا از تالار بورس کالا از آن استفاده می‌شود. به این صورت که شما مبلغ مورد نیاز برای ورود به بازار را در این حساب قرار می‌دهید و به کارگزاری وکالت می‌دهید که تا پایان انجام عملیات این مبلغ را مسدود کند (یعنی شما تا پایان زمان معامله حق برداشت وجه را ندارید). اگر تا پایان روز معامله‌ای برای شما در تالار بورس کالا ثبت نشود، پول از حالت مسدودی خارج می‌شود. اما اگر معامله انجام شود، این پول از حساب شما برداشت و به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز می شود. 

چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟

برای باز کردن حساب وکالتی باید موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:
– احراز هویت در سجام
– دریافت نامه‌ی درخواست از یکی از کارگزاری‌های معتبر بورس (که در این یادداشت توضیحات لازم در این مورد داده شد)
– داشتن سپرده کوتاه مدت یا پس‌انداز در یکی از بانک‌های پاسارگاد، تجارت، ملی، ملت، کشاورزی، سامان، اقتصاد نوین، صادرات، رفاه، شهر، صنعت و معدن.
– مراجعه به بانک و تحویل دادن فرم نامه‌ی درخواست به یکی از شعب بانک.