پادیوم بلاگ
یک گزارش از اقتصاد API و بانک‌داری باز

گزارش موسسه مشاوره Accenture درباره اقتصاد API و بانک‌داری باز

ندا خراسانی
مقالات

پادیوم در راستای ماموریت خود در گفتمان‌سازی و توسعه‌ی اکوسیستم دیجیتال کشور، از این پس قصد دارد، گزارش‌های موسسات معتبر بین‌المللی را که به صورت آزاد منتشر می‌شوند، ترجمه کرده و به صورت رایگان در اختیار فعالان اکوسیستم دیجیتال ایران قرار دهد. هدف از این گزارش‌ها ارائه یک تصویر تحلیلی از اکوسیستم بانکی، مالی و دیجیتال به فعالان بازار است تا بتوانند بر مبنای آن، هوشمندانه‌تر کسب‌وکار خود را راهبری کرده و توسعه دهند. نخستین گزارش در این مجموعه، ترجمه یک گزارش از موسسه Accenture در حوزه فناوری‌های خدمات مالی و بانکی با عنوان «API: چسب دیجیتالِ بانک‌داری مدرن» است.

شما می‌توانید فایل کامل این گزارش را از طریق این لینک دریافت کنید.

در ادامه، چکیده‌ی گزارش موسسه Accenture را مرور می‌کنیم:

API: چسب دیجیتال در صنعت بانک‌داری مدرن

بانک‌ها برای اینکه بتوانند رضایتمندی مشتریانشان را افزایش دهند و انتظارات آن‌ها را برآورده کنند، باید خدمات خود را به گونه‌ای خلاقانه و با توجه به تجربه‌ی مشتری‌هایشان ارائه دهند. برای این منظور نیاز است که صنعت بانک‌داری به فناوری‌های جدید و نوظهور توجه ویژه‌ای داشته باشد و به سوی بانکداری باز و مدرن گام بردارد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از جمله فناوری‌هایی است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. با این حال بانک‌داری مدرن و سنتی می‌توانند از سایر رویکرد‌ها و ابزارهای نوآورانه نیز استفاده کنند.

یکی از این ابزارها، API‌ها هستند. اگر از ‌APIها به درستی استفاده شود، می‌توانند، همانند یک شتاب‌دهنده در رشد و توسعه یک تجارت عمل کنند.

API‌ها می‌توانند در برقراری ارتباط با مشتریان به بانک‌ها کمک کنند. از مدل‌های کسب‌وکاری جدید و سودآور گرفته تا کسب‌وکارهایی که خدمات و محصولاتی را ارائه می‌دهند که نیازهای مشتریان را برطرف می‌کنند، API‌ها مانند یک چسب دیجیتال و کلید ورود کسب‌وکارها به دنیای فناوری و استفاده از منابع جدید و ارزش‌آفرین هستند.

هرچند امروزه بسیاری از بانک‌ها استفاده از API‌ها را شروع کرده‌اند، اما تعداد معدودی از آن‌ها از پتانسیل‌های کامل API‌ها در این حوزه اطلاع دارند. بهره‌گیری کامل از API‌ها نیازمند داشتن دید جامعی در مورد آن‌هاست. برای انجام دادن این کار بهتر است چهار رکن اساسی اقتصاد API را در نظر داشته باشید:

۱- تجدید نظر در رویکرد با توجه به وجود API‌ها (یا تجدید نظر در رویکرد در مورد پذیرش API‌ها)

۲- در نظر گرفتن فناوری برای فعال‌سازی API‌ها

۳- اجرای مقررات برای تحویل API‌ها

۴- فعال کردن اکوسیستم API 

با بهره‌گیری از API‌ها به صورتی سازمان‌یافته و با رویکردی دقیق و استراتژی روشن، بانک‌ها می‌توانند خود را برای رقابت و پیروزی در صنعت بانک‌داری مدرن آماده کنند.

شما می‌توانید فایل کامل این گزارش را از طریق این لینک دریافت کنید.