پادیوم بلاگ
تصویر یک میز به همراه دو صندلی و یک صفحه مرورگر با علامت دلار

بیعانه؛ در خدمت کسب‌وکارهای دیجیتال

صبا محبی
بانکی و مالی

بیعانه یکی از سنت‌های متداول معاملات خرد در گذشته بود که برای هم مشتری و هم صاحب کسب‌وکار مزایا و فواید بسیاری داشت. مشتری می‌توانست با مبلغ کمی، صاحب کالا شود و بعد از مدتی ادامه‌ی مبلغ را پرداخت کند. برای صاحب کسب‌وکار هم فروش بیشتر را در پی داشت. اما حالا با گسترش کسب‌وکارهای الکترونیکی، این روش پرداخت کم کم به فراموشی سپرده شد. اما حالا چه در کشورهای دیگر و چه در ایران، بیعانه کم کم با ظاهری جدید جای خود را میان روش‌های مختلف پرداخت باز کرده است. در این یادداشت سرویس «پیش‌پرداخت» یا همان بیعانه پادیوم را معرفی می‌کنیم. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر در کسب‌وکار خود به این سرویس نیاز دارید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    سرویس پیش‌پرداخت یا بیعانه چیست؟ 

    سرویس پیش‌پرداخت به زبان ساده و سرراست روشی است که در آن به جای پرداخت یکجا، بخشی از مبلغ فاکتور در مرحله اول و بخش دیگر در انتهای فرایند خرید پرداخت می‌شود. اما این روش مانند بسیاری از راهکارهای فین‌تکی جزئیات دیگری دارد که در این یادداشت قرار است آن‌ها را قدم به قدم باز کنیم. 

    پیش‌پرداخت چگونه کار می‌کند؟ 

    ابتدا صاحب کسب‌وکار برای کالا و یا خدمت خود قیمت تعیین می‌کند. سپس درصدی از این قیمت را به عنوان مبلغ بیعانه مشخص می‌کند. 

    پس از آن مشتری برای دریافت کالا یا خدمت مبلغ بیعانه را پرداخت می‌کند. در این مرحله پول وارد حساب کسب‌وکار می‌شود، اما قابل برداشت نیست و تا زمانی که فرایند خرید کامل نشود، این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود. 

    سپس مشتری بعد از مدت زمان خاص (براساس شرایطی که فروشنده تعیین کرده است) باید تعیین کند از کالا یا خدمت رضایت دارد یا نه. در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت باشد، ادامه‌ی مبلغ فاکتور را پرداخت می‌کند و سپس کل پول برای صاحب کسب‌وکار قابل برداشت می‌شود. 

    اما اگر به هر دلیلی از کالا یا خدمت رضایت نداشته باشد، می‌تواند درخواست بازگشت وجه دهد. در این حالت، پس از تایید فروشنده، مبلغی که خریدار در مرحله اول به عنوان بیعانه پرداخت کرده، به حسابش بازگشت داده می‌شود. 

    تسهیم؛ برگ برنده پادیوم

    سرویس بیعانه پادیوم یک ویژگی جذاب دیگر هم دارد و آن تسهیم است. اگر کسب‌وکار ذینفعان دیگری داشته باشد، می‌تواند مبلغ دریافتی را مشخص کند بر اساس چه نسبتی بین ذینفعانش تقسیم شود. با این کار نیاز به محاسبات مالی پیچیده نیست و به صورت خودکار مبلغ به حساب ذینفعان مختلف واریز می‌شود. البته همچنان شرط غیرقابل برداشت بودن مبلغ بیعانه تا زمان پایان فرایند خرید برقرار است. 

    مزایای استفاده از روش پیش پرداخت 

    یکی از مهم‌ترین چالش‌های خرید آنلاین، اعتماد متقابل است. شک و تردید نسبت به کیفیت کالا و خدمات یکی از مهم‌ترین موانع خرید کالاست؛ به خصوص در خرید اول. اما با وجود روش پرداخت بیعانه، می‌توان امیدوار بود که مهلت تست و تعویض کالا برای مشتری وجود دارد و در صورت نارضایتی، امکان بازگشت وجه وجود دارد. 

    از طرفی برای کسب‌وکار هم انتخاب روش مناسب پرداخت می‌تواند یکی از روش‌های افزایش فروش باشد. به هر حال کسب‌وکارها می توانند با این کار اعتماد میان خود و مشتری را بهبود بخشند. از طرفی دیگر، استفاده از سرویس تسهیم هم می‌تواند برایشان کلید حل بسیاری از مشکلات پیچیده مالی و حسابداری باشد. 

    چالش‌های پیش روی پیش‌پرداخت 

    بدون شک مهم‌ترین چالش پیش‌پرداخت، آشنا نبودن کاربران با این روش پرداخت است. در حال حاضر نرخ تراکنش‌هایی که با این روش انجام می‌شود، بسیار پایین است و این یعنی هنوز به عنوان یک روش پرداخت جدی در بازار تجارت الکترونیک پذیرفته نشده است. از طرفی دیگر، نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود برخی از صاحبان کسب‌وکار، به این روش نتوانند اعتماد کنند. هرچند که بازه زمانی تست کالا را می‌توانند محدود در نظر بگیرند.