پادیوم بلاگ
سرویس تسهیم وجوه

تسهیم وجوه؛ راه حل پادیومی برای کسب‌وکارهای پلتفرمی

صبا محبی
تکنولوژی ، مقالات

فرض کنید صاحب یک کسب‌وکار در زمینه‌ی پخش ویدیو‌های آموزشی هستید و قرار است به ازای هر بار خرید یک دوره آموزشی به مدرس مبلغی را به عنوان دستمزد بدهید. یا فرض کنید صاحب  یک تاکسی اینترنتی هستید یا مثلا یک استارتاپ در زمینه اجاره‌ی ویلا و اقامتگاه در شهر اصفهان دارید و قرار است برای خانه‌ها مسافر پیدا کنید و یا در سایت شما کارفرماها و فریلنسرها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و پروژه‌های کاری واگذار می‌شود.

در همه‌ی این مثال‌ها شما یک واسطه هستید و قرار است مشتری را به مدرس، تولید‌کننده، راننده و یا مالک متصل کنید. در واقع شما یک پلتفرم و واسطه هستید. در یادداشت «پلتفرم چیست؟» این مفهوم را بیشتر باز کردیم. اما در این یادداشت قرار است یکی از چالش‌هایی که همه‌ی پلتفرم‌ها با آن‌ها مواجه هستند، مطرح کنیم و راه حل پادیوم برای آن را توضیح دهیم. 

به لوح چرخ کنم نقطه نقطه را تقسیم!

بعد از اینکه مشتری در پلتفرم شما مبلغی را خرج کرد، مهم‌ترین موضوع ساز و کار تقسیم وجوه است. به خصوص وقتی که تعداد افراد ذینفع زیاد باشد. در گذشته افراد سعی می‌کردند فرایند تسویه حساب را به انتهای ماه موکول کنند. در پایان ماه بخش مالی شرکت سود هر شخص را محاسبه می‌کرد و در یک فایل اکسل به همراه مشخصات فرد و شماره شبای او ثبت می‌کرد. سپس این فایل اکسل را به بانک تحویل می‌دادند و بانک از حساب شرکت مبلغ را برداشت و از طریق شماره شبا به حساب ذینفعان واریز می‌کرد. اما این کار چند مشکل داشت: 

  • خطای انسانی: در زمان محاسبه سهم و تجمیع کل مبلغ ماهانه، احتمال خطا بسیار بالاست. همچنین گاهی شماره شبا به اشتباه اعلام می‌شد.
  • زمان‌بر بودن: ذینفعان برای این که به پول خود دسترسی پیدا کنند، باید حتما مدت زمانی را صبر می‌کردند تا شرکت فرایند تسویه را برایشان انجام دهد و پولشان دسترسی پیدا کنند.
  • امکان بروز مشکلات مالیاتی: به دلیل اینکه پول در حساب شرکت باقی می‌ماند، ممکن بود برای شرکت مشکلاتی در زمینه‌ی مالیات به وجود آید. 

تمامی این مشکلات با سرویس تسهیم پادیوم قابل حل است. اگر با چنین چالشی در کسب و کار خود مواجه شدید، ادامه‌ی این یادداشت را بخوانید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این سرویس نیاز دارید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

    سرویس تسهیم پادیوم 

    این سرویس مجموعه‌ای از چند API است که به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد و چالش‌های مالیاتی شما را به صورت کامل حل می‌کند. 

    در این سرویس شما به عنوان صاحب کسب‌وکار لازم است از ذینفعان خود بخواهید تا در پادیوم حساب دیجیتال افتتاح کنند و به شما مجوز صدور فاکتور تسهیمی را بدهد. پس از آن وقتی تراکنشی انجام می‌شود، در لحظه به هر کسی سهمش واریز می‌شود. 

    ممکن است در این شرایط بخواهید زمانی که کار به صورت کامل انجام شده، پرداخت برای افراد انجام شود. در این صورت شما می‌توانید از راهکار پرداخت امن و یا ابزار فاکتور کامل نشده، استفاده کنید و در زمانی که می‌خواهید، پول را به دست ذینفعان برسانید. 

    با سرویس تسهیم به جای اینکه پول به حساب کسب‌وکار وارد شود و از آنجا به حساب ذینفعان واریز شود، از همان ابتدا پولی که وارد چرخه مالی کسب‌وکار می‌شود، بین افراد تقسیم شود و هر کسی به سهم خود دسترسی داشته باشد. 

    مزیت سرویس تسهیم پادیوم نسبت به سایر سرویس‌های تسویه و تسهیم وجوه چیست؟

    در بسیاری از سرویس‌های موجود در ایران، وجوه کسب‌وکار به یک حساب واسط واریز می‌شود و از آنجا به مقصد ذینفعان واریز می‌شود. اما سرویس تسهیم پادیوم بر پایه‌ی فاکتور‌های تسهیمی است و پول از لحظه‌ی تراکنش به حساب افراد بسته به سهمشان منتقل می‌شود. 

    تفاوت سرویس تسهیم و تسویه گروهی در پادیوم چیست؟

     در سرویس تسهیم، وجوه کسب‌وکار در مبدا بین ذینفعان تقسیم می‌شود و علاوه بر عملیات انتقال پول و مدیریت وجوه، مشکلات مالیاتی کسب‌وکار را حل می‌کند. در سرویس تسویه گروهی، مقدار مشخصی از پول از مبدا حساب کسب‌وکار به حساب دیجیتال، شبا، حساب و یا کارت افراد واریز می‌شود. این روش برای عملیاتی مانند واریز حقوق کارمندان مناسب است. 

    سوالات متداول:

    سرویس تسهیم وجوه پادیوم برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

    سرویس تسهیم برای کسب‌وکارهای پلتفرمی در درجه اول کاربرد دارد. همچنین اگر می‌خواهید با شرکای تجاری خود در لحظه‌ی وقوع تراکنش در کسب‌وکار خود، تسویه کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت این روش کاهش میزان عملیات حسابداری و جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی است.

    برای دریافت سرویس تسهیم وجوه پادیوم، باید چه شرایطی داشته باشیم؟

    برای دریافت این سرویس کافی است در پادیوم حساب کسب‌وکاری افتتاح کنید و این سرویس را درخواست دهید.