چگونه کسب‌وکار سنتی خود را به کسب‌وکار آنلاین تغییر دهیم

همان‌طور که در پست قبلی پادیوم توضیح دادیم بین کسب‌وکار سنتی و مدرن تفاوت‌های ساختاری زیادی وجود دارد.
با رشد تکنولوژی‌های جدید، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی از بین رفته‌اند یا در ساختار آن‌ها تغییرات چشمگیری شکل گرفته است.
مشتریان به دنبال دریافت خدمات هوشمند و شخصی‌سازی شده هستند و کسب‌وکارها نیز تلاش می‌کنند تا با سرعت بالا به این نیازها پاسخ دهند.

ناگفته نماند که کسب‌وکارهای مدرن، استراتژی‌های خود را با عادت‌ها و نیازهای در حال تغییر مصرف‌کننده و کارکنان خود هماهنگ می‌کنند.
اما راه‌حل مناسب برای برآورده کردن این انتظارات جدید چیست؟  

ایده‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که استفاده از API یکی از آن‌هاست.   

API چیست و چه نقشی در دیجیتالی کردن کسب‌وکارها دارد؟

رابط‌های برنامه‌نویسی یا API‌ها، استانداردی برای ساخت برنامه‌های مدرن هستند.

API بین برنامه‌ها، داده‌ها و خدمات مختلف ارتباط برقرار می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان توسعه‌ی محصولات می‌شود.

اگر تاکنون از یک شبکه‌ی اجتماعی استفاده کردید یا محصولی را به صورت آنلاین خریداری کردید، یا از طریق
موبایل درخواست تاکسی دادید، از مزایای API‌ها بهره‌مند شده‌اید.

بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر دنیا از پلتفرم‌های API برای تغییر یا شتاب‌دهی به کسب‌وکارشان استفاده کرده‌اند.
به طور مثال Google Maps، یک سرویس مستقل و یک API در دسترس برای اشخاص ثالث است.
به طوری که بسیاری از شرکت‌‌های هوشمند حمل‌و نقل، برای خدمات مسیریابی خود از APIهای Google Maps استفاده می‌کنند.

شرکت‌های خدمات مالی نیز می‌دانند که مشارکت در اقتصاد دیجیتال امری ضروری است.
به همین دلیل برای پاسخ به تغییرات، از API‌ها و معماری‌های مبتنی بر API استفاده می‌کنند.

استفاده از این نوع معماری مزایای زیر را برای آن‌ها به همراه دارد:

  • فراهم آوردن چابکی و سرعت لازم برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها به بازار با حفظ امنيت، كنترل و قابليت اطمينان.
  • امکان استفاده از سایر فناوری‌های جدید متکی بر API مانند خدمات ابری و ابزارهای IOT. 
  • کاهش هزینه‌های مالی و زمان لازم برای توسعه‌ی برنامه‌ها جهت ورود سریع‌تر به بازار و هموار کردن مسیر راه برنامه‌نویسان.
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی به دلیل درک الگوهای رفتاری مشتری، خودکارسازی فرآیندهای تکراری
  • در دسترس بودن داده‌ها در هر زمان و مکان.
  • برآورده کردن نیاز مشتری و پاسخ‌گویی به حجم بالای تقاضا به دلیل توسعه و اجرای سریع برنامه‌ها. 
  • دسترسی آسان شرکا و توسعه‌دهندگان به سیستم داخلی شرکت و تحریک نوآوری. 
  • طراحی محصولات و خدمات با تاکید بیش‌تر بر تجربه‌ی مصرف‌کننده.
  • امکان تحلیل داده‌های دریافتی از برنامه‌ها و کاربران جهت بهبود تجربه‌ی کاربری. 

نقشی که API در زنجیره‌ی ارزش دیجیتال بازی می‌کند در شکل زیر نشان داده شده است.
همانند زنجیره‌ی ارزش در دنیای فیزیکی که مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای عرضه‌ی محصول به بازار انجام می‌شود، زنجیره‌ی ارزش دیجیتالی نیز کاربران را به برنامه‌ها، توسعه‌دهندگان، API‌ها (و تیم‌های API) متصل می‌کند تا عملیات لازم در سمت بک‌اند به راحتی انجام شود.

API در مرکز زنجیره‌ی ارزش دیجیتال

استراتژی API محور خود را برای مدرن کردن کسب‌وکار سنتی شروع کنید

اگر  برای تبدیل کسب‌وکار سنتی به مدرن، آماده‌ی استفاده از مزایای API‌ها هستید، باید قبل از استفاده، یک گام به عقب برگردید.

به یاد داشته باشید که عوامل مختلف بازار، استراتژی اصلی شرکت شما و سایر ملاحظات تجاری در انتخاب استراتژی API محور مناسب تاثیرگذارند. 

برای طراحی استراتژی جدید باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا کسب‌وکار شما به دنبال برقراری ارتباط با مصرف کنندگان است یا دیجیتالی کردن و ساده کردن فرآیندهای تجاری داخلی یا ایجاد کانال‌های جدید برای همکاری با شرکای کلیدی؟

 علاوه بر این، باید به نکات زیر نیز حتما توجه داشته باشید:

۱. اهداف خود را مجددا بررسی یا تعریف کنید: 

همزمان با تغییر در ساختار کسب‌وکار سنتی، اهداف تعیین شده‌ی پیشین نیز تغییر می‌کنند.
این تغییر در پاسخ به شرایط بازار، فناوری و عوامل داخلی ایجاد می‌شود که در ادامه هر یک را به طور مختصر بررسی می‌کنیم:‌

  • استفاده از فناوری‌های جدید ممکن است یک کسب‌وکار سنتی را به سمت توسعه‌ی اهداف جدید سوق دهد:

مثلا یک کسب‌وکار سنتی ممکن است به کمک فناوری‌های جدید، محصولات یا خدمات نوآورانه‌ی جدیدی ایجاد کند، میزان درآمد خود را از طریق روش پرداخت مشخص افزایش دهد یا روش‌های جدید تولید را توسعه دهد.

  • یکی دیگر از دلایل اصلی تغییر اهداف، تغییر شرایط بازار است:

«شرایط بازار» به اندازه‌ی بازار، رقبای کسب‌وکار و تعداد شرکت‌های بزرگ و کوچک موجود در بازار بستگی دارد. 

  • عوامل داخلی مانند تصمیمات استراتژیک اتخاذ شده در یک شرکت نیز می‌تواند بر تغییر اهداف یک شرکت تاثیرگذار باشد:

مثلا اگر کسب‌وکار سنتی قصد ورود به بازارهای جدیدی را دارد، برای تمرکز در بازار جدید باید در ساختار کسب‌وکار و اهداف آن تغییراتی صورت گیرد.

اگر می‌خواهید تغییر در ساختار کسب‌وکار سنتی خود را شروع کنید، باید اهداف خود را مجددا بررسی کرده و در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهید.
به این فکر کنید که چه چیزی می‌خواهید، چه کارهایی لازم است انجام دهید، چقدر مشتری نیاز دارید و چقدر سرمایه لازم دارید و از این قبیل سوال‌ها.

بنابراین باید با توجه به اهداف پیش رو، استراتژی‌های دیجیتالی جدید را ایجاد کنید و از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود برای تحقق این استراتژی‌ها بهره بگیرید. 

۲. همانند مشتریان فکر کنید و به دنبال کشف شکاف در استراتژی‌های موجود باشید:

عملکرد هر نوع کسب‌وکاری (چه سنتی و مدرن)، به موفقیت در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید بستگی دارد. 

با تغییر فناوری، خواسته‌های مشتری نیز تغییر می‌کند و اگر کسب‌وکاری بخواهد موفق شود باید تمام تلاش‌های خود را به سمت تامین نیازهای مشتریان سوق دهد. 

به همین دلیل لازم است قبل از ایجاد تغییر در ساختار کسب‌وکار (مثلا استفاده از روش‌های مختلف پرداخت یا داشتن یک وب‌سایت با طراحی مناسب)، بازخوردهایی را از مشتریان خود دریافت کنید.
و بعد با توجه به آن بازخوردها‌، محصولات و خدمات بهتری را ارائه کرده و تجربه‌ی خرید را بهبود ببخشید.

۳. سیستم‌های قدیمی و فعلی خود را بررسی کنید:

برای خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان، باید به دنبال راه‌هایی برای بهره‌گیری از سیستم های فعلی خود باشید.
کسب‌وکار سنتی شما شما به احتمال زیاد دارای پروسه‌ها و سیستم‌هایی است که می‌تواند از طریق API‌ها بهبود یابند. 

۴. رقبا را شناسایی کنید و برای موفقیت در تغییر کسب‌وکار سنتی به مدرن، سرمایه‌گذاری‌ کنید:

پیشنهاد می‌شود درباره‌ی رقبای احتمالی خود در دنیای دیجیتال، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

باید بدانید موفق‌ترین رقبا چه کاری انجام می‌دهند و برای تمایز خود از رقبا راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهید.
همچنین به دنبال هر گونه شکاف موجود در بازار باشید و برای آزمایش خدمات و محصولات جدید آماده باشید.

بعد از شناخت کامل رقبا باید رفتار خود را طوری تغییر دهید که به حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید کمک کند.
بعد از آن برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهید.

۵. روی ارزش‌های کسب‌وکار خود متمرکز شوید:

همیشه مشتریان ارزش‌هایی که از یک محصول خاص بدست می‌آورند را تجزیه‌وتحلیل کرده و پس از آن اقدام به خرید می‌کنند.
بنابراین باید روی این ارزش‌ها تمرکز بیش‌تری داشته باشید. برخی از ملاک‌های ارزشمندی عبارت است از: 
راحتی، شخصی‌سازی، کیفیت و اعتبار برند.

۶. به عنوان مدیر و رهبر کسب‌وکار انعطاف‌پذیر باشید:

اگر کسب‌وکار سنتی در فضای دیجیتالی و مدرن امروزه دیده نشود، نمی‌تواند نیاز مشتریان خود را به طور کامل برطرف کند.

استفاده از فناوری‌های جدید، هزینه‌ها را کم‌تر کرده و خدمات قابل ارائه به مشتریان را بهبود می‌بخشد.
بنابراین به عنوان یک مدیر، در برابر ایجاد تغییرات جدید در کسب‌‌وکارتان مقاومت نکنید و آن‌ها را بپذیرید.

اگر نگران تغییرات هستید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای که توانایی مدیریت بخش آنلاین کسب‌وکار را دارند، کمک بگیرید.

۷. از حجم معاملات آگاهی داشته باشید:

 قبل از آن‌که بخواهید خیلی ناگهانی از API‌ها استفاده کنید، باید از بار کاری و حجم معاملات فعلی کسب‌وکار سنتی خود آگاهی داشته باشید.
زیرا اگر برنامه‌ی شما کارایی لازم را نداشته باشد با شکست مواجه می‌شوید.

 ۸. به دنبال یک فروشنده یا ارائه‌دهنده‌ی API باشید: 

این تامین‌کنندگان، APIهای سازگار، ایمن و استانداردی را در در اختیار شما قرار می‌دهند. 
علاوه بر این شکاف‌ موجود در قابلیت‌های کسب‌وکار را برطرف کرده و به مدیریت و هدایت تحول دیجیتالی شما کمک می‌کنند.

بعد از این‌که استراتژی API محور مناسبی برای کسب‌وکارتان تعریف کردید، می‌توانید از API‌ها در سیستم‌های فعلی موجود استفاده کنید یا سیستم‌های جدیدی را طراحی کنید. 

در ادامه به معرفی کوتاه شرکت‌هایی پرداخته‌ایم که از پلتفرم‌های مدیریت API مانند Apigee، برای مدیریت و توسعه‌ی کسب‌وکارشان استفاده کرده‌اند:

مثال‌هایی از پلتفرم‌های مبتنی بر API

Magazine Luiza:

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشان کشور برزیل است.
به طوری که از طریق پلتفرم مبتنی بر API خود، طیف وسیعی از خدمات و نوآوری‌های تجاری را ارائه می‌دهد و به عنوان یک بازار آنلاین، به فروش محصولات سایر شرکت‌ها تحت برند خودش کمک می‌کند.

AccuWeather:

این برنامه برای ارائه‌ی اطلاعات دقیق آب و هوایی (روزانه، ساعتی، دقیقه‌ای و…)، از API‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کند.

این شرکت اخیرا روی توسعه‌دهندگان متمرکز شده است و آن‌ها قادر خواهند بود از API‌های این مجموعه استفاده کنند.
تمامی این API‌ها از طریق سایت AccuWeather قابل دسترسی است.

Walgreens:

Walgreens، بزرگ‌ترین پلتفرم خرده‌فروشی دارو، که با گسترش خدمات خود در کشورهای مختلف توانسته مشتریانی از سراسر دنیا جذب کند و به سود بالایی برسد.

این شرکت با همکاری Apigee توانسته است خرده‌فروشی دیجیتال و فیزیکی را با هم ترکیب کند و امکانات متنوعی مانند خواندن نسخه، یادآور دارو، اسکن تصاویر و …  را در برنامه‌ی خود پیاده‌سازی کند.  

نتیجه‌گیری

با توجه به گسترش روزافزون بخش خدمات و شکل‌گیری انواع شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف مالی، آموزشی، حمل‌ونقل، خدمات درمانی و … ، اداره و سازماندهی آن‌ها با استفاده از روش‌های دیجیتالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

در این تحول دیجیتالی تکونولوژی‌هایی مانند API نقش مهمی ایفا می‌کنند.
این تکنولوژی از طریق پلتفرم‌های خرید و فروش API در اختیار کسب‌وکارها قرار داده می‌شود.

پادیوم نیز زیرساختی را برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری فراهم کرده است تا API‌های مورد نیاز خود را در این بازار پیدا کنند.

برای آشنایی بیش‌تر با سرویس‌ها و خدمات پادیوم می‌توانید این لینک را مشاهده کنید.

منابع:

How API Management Accelerates Digital Business

Why Businesses Need an API-Driven Strategy

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط