با ارائهی راهحلهای پزشکی از راه دور ارتباط بین بیمار و پزشک شکل تازهای به خود گرفته است.استارتاپهای مختلفی در این حوزه پیشتاز هستند که Practo یکی از آنهاست. در این پست قصد داریم استارتاپ موفق Practo را معرفی کنیم!
Practo استارتاپی در حوزهی بهداشت و درمان است که با هدف جستجوی پزشکان، رزرو نوبت، مشاورهی پزشکی، ثبت سوابق پزشکی و تهیهی دارو پیادهسازی شده است. در حال حاضر، Practo میلیونها بیمار را به بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ متخصص در سراسر جهان متصل میکند.
Shashank N، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Practo، از آن به عنوان یک راهحل بهداشتی فوق العاده یاد میکند.
پیشنهاد میکنیم یادداشت «کاربرد API در سلامت و پزشکی» را هم بخوانید.
درباره practo و امکانات آن بیشتر بدانیم
۱۲ سال پیش، Shashank ND و Abhinav Lal فارغ التحصیلان رشتهی مهندسی از دانشگاه ملی فناوری کارناتاکا، بزرگترین پلتفرم آنلاین پزشکی در هند را راهاندازی کردند.
Practo یک پلتفرم خدمات بهداشتی آنلاین است که به بیماران کمک میکند قرار ملاقاتی با پزشکان تنظیم کنند، سوابق پزشکی را در بستری امن ذخیره کنند و از مشاورههای آنلاین بهره ببرند.
امروزه این شرکت میلیونها بیمار را به بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ پزشک، ۱۰٫۰۰۰ بیمارستان و ۸۰۰۰ مرکز درمانی وصل میکند.
تاریخچهی مختصر و دلایل شکلگیری Practo
در اوایل سال ۲۰۰۸، Shashang ND، دانشجوی سال آخر رشتهی مهندسی در دانشگاه فناوری کارناتاکا، برای عمل جراحی پدرش مجبور بود تمام سوابق پزشکی بایگانی شدهی او را جمعآوری و اسکن کند تا بتواند نظر پزشکان دیگر را هم جویا شود.
او اسناد پزشکی پدرش را اسکن میکرد تا از طریق ایمیل برای پزشکان مختلف بفرستد و نتایج بررسیها را دریافت کند.
اما در واقع امکان ارسال حجم زیادی از این اسناد از طریق ایمیل کار بسیار دشواری بود.
این تجربه باعث شد Shashang متوجه شود که همهی افراد به یک نرمافزار ساده و کارآمد نیاز دارند که بتواند پزشکان و بیماران را به هم متصل کند.
بنابراین در سال ۲۰۰۹ Shashang و همکلاسیاش Abhinav Lal، استارتاپی به نام Practo را راهاندازی کردند.
این نرمافزار مبتنی بر ابر ابتدا برای پزشکان طراحی شده بود و پزشکان قادر به برنامهریزی، زمانبندی، صدور صورتحساب، دسترسی به سوابق دیجیتالی پزشکی و مدیریت پروندههایشان بودند.
Shashang میگوید:
ما این نرمافزار را مبتنی بر ابر طراحی کردیم تا پزشکان نگران نیازمندیهای سختافزاری و نرمافزاری نباشند. با این کار میتوانند تمرکز بیشتری روی بیماران خود داشته باشند.
امروزه پزشکان زیادی در سراسر جهان برای مدیریت میلیونها بیمار و سوابق پزشکی آنها از این برنامه استفاده میکنند. در هند هم بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را در بین پزشکانی که برای مدیریت عملکردشان از این نرمافزار استفاده میکنند در اختیار داریم.
سیر پیشرفت Practo
بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ اتفاقات زیادی برای Practo رخ داد! همان طور که گفتیم Shashang احساس کرد که نیاز به یک نرم افزار ساده و کارآمد وجود دارد. این امر منجر به ساخت اولین نسخه از Practo Ray در سال ۲۰۰۹ شد.
نرمافزاری که امکان برنامهریزی، زمانبندی، صدور صورتحساب و مدیریت پروندهها را در اختیار پزشکان قرار میداد.
نخستین محصول شرکت Practo چه امکاناتی داشت؟
Practo Ray به پزشکان کمک میکرد در انجام عملیات روزانهی خود به کارایی بالایی دست یابند. Practo Ray به عنوان نرمافزار مدیریت عملیات شامل امکانات زیر بود:
- ثبتنام اینترنتی بیمار در کلینیک
- یادآوری قرار ملاقات از طریق پیامک و ایمیل
- ارسال نسخهی الکترونیکی از طریق پیام کوتاه/ایمیل
- سوابق الکترونیکی سلامت (EHR)
- صدور صورتحساب و فاکتور الکترونیکی
- گزارشها و تحلیلها
- آگاهی از زمان رسیدن بیماران به کلینیک
- ارسال یادآوری پیامکی برای بیماران
- ایجاد کاتالوگ درمانی و لیست قیمتها
- مدیریت یادداشتهای کلینیکی و برنامههای درمانی
- مدیریت فایلهای مختلف از جمله عکسهای X-Ray و Hi-res
- امنیت کامل و حفظ حریم خصوصی
در سال ۲۰۱۳ بود که برای برقراری ارتباط بین بیماران و پزشکان، وبسایت Practo.com راهاندازی شد؛
به طوری که بیماران قادر به جستجوی پزشکان، آزمایشگاهها، سفارش دارو و حتی دسترسی به مقالات متخصصان و پزشکان بودند.
Shashang میگوید:
ما میخواستیم با این محصول بر بیماران تمرکز کنیم و گزینههای مختلفی را به آنها ارائه دهیم. بنابراین پزشکان زیادی را در این پلتفرم جمعآوری کردیم (پس از تایید گواهی و صلاحیت آنها).
همچنین پلتفرم مشاورهی آنلاین Practo Consult و پلتفرم Practo Order برای سفارش و تحویل دارو را در اختیار بیماران قرار دادیم.
نرمافزار OPD SaaS و راهحلهای HIMS را نیز به بیمارستانها ارائه کردیم.
در سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۰۰۰ پزشک در سیستم Practo وجود داشت. بیش از ۱۰ میلیون پرونده الکترونیکی بیمار توسط بیش از ۷۰۵ میلیون بیمار ایجاد شد.
Practo در ۳۱۰ شهر هند، شهرهایی مانند بنگلور ، بمبئی، دهلی، حیدرآباد، چنای، پونه و سنگاپور گسترش یافت. این امر منجر به اضافه شدن بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ پزشک و ۳۰٫۰۰۰ قرار ملاقات در هر ماه شد.
سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ نقطه عطفی در فعالیتهای Practo بود. در این سال با راهاندازی Practo در برزیل، میزان رشد درآمد ۱۰ برابر شد.
منابع مالی Practo
Practo هم مثل سایر شرکتها برای تامین سرمایهی موردنیاز با چالشهایی روبهرو بوده است.
در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، به دلیل عدم تجربه کافی در مدیریت سرمایه، تقریباً با کسری بودجه شدیدی مواجه شد.
در سال ۲۰۱۰، جامعه ی هدف Practo بیماران کلیوی بود و سعی کرد اهدا کنندههایی را برای این بیماران پیدا کند، اما در این زمینه با شکست مواجه شد.
بالاخره در سال ۲۰۱۲ و در دورهی تامین مالی سری A، موفق شد ۴ میلیون دلار به سرمایهی خود اضافه کند.
رهبری این دوره را Sequoia Capital بر عهده داشت.
این سرمایهگذاری با هدف ارائهی محصول در سراسر جهان و دستیابی به ۱۰۰ هزار پزشک و ۵۰ میلیون بیمار در سه سال آینده انجام شد.
پس از سرمایهگذاری Sequoia Capital در سال ۲۰۱۲، Practo نسخههای بعدی “Practo Ray” را در آلمان راهاندازی کرد.
در سال ۲۰۱۵ در سری B سرمایهگذاری، ۳۰ میلیون دلار از دو شرکت Sequoia Capital و Matrix Partners دریافت کرد.
با این سرمایهگذاری، بازار بینالمللی آن در ۳۵ شهر هند و چند کشور دیگر گسترش یافت. همچنین مالکان Practo توانستند بخش زیادی از سهام استارتاپ تناسب اندام FitHo را خریداری کنند.
در اکتبر سال ۲۰۱۵، Practo در مالزی نیز راهاندازی شد.
در همان سال در سری C سرمایهگذاری Practo، شرکتهایی مانند Matrix Partners ،Google Capital Yuri Milner ،Altimeter Capital ،Sofina Sequoia India و Sequoia Capital Global Equities وارد صحنه شدند و مبلغ قابل توجه ۹۰ میلیون دلار در Practo سرمایهگذاری کردند.
در نهایت در سال ۲۰۱۶، سرمایهگذاری ۵۰ میلیونی سری D را از شرکتهای سرمایهگذار Tencent Ru-net و Thrive دریافت کرد.
این سرمایهگذاری به شرکت کمک کرد تا در بازارهای بینالمللی دیگری ورود پیدا کند و خدمات جدیدی را ارائه دهد.
Practo چگونه درآمد کسب میکند؟
- پزشکان و ارائهدهندگان خدمات بهداشتی از نرمافزار مدیریت عملیات Practo Ray استفاده میکنند.
این برنامه هماکنون به عنوان یک محصول SaaS مبتنی بر مدل subscription به فروش میرسد.
- Practo Ray با دو قیمت مختلف ۹۹۹ روپیه و ۱۹۹۹ روپیه در ماه به کاربران ارائه میشود.
این مدل Premium، یک سیستم IVR مبتنی بر ابر برای پزشکان است.
- بیمارستانها و کلینیکهای مختلف میتوانند در وب سایت Practo.com، خدمات خود را معرفی و تبلیغ کنند.
استراتژی بازاریابی Practo
در چند سال گذشته محبوبیت بازاریابی رسانههای اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
Practo نیز توانست با حضور فعال در رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و… حجم زیادی از مخاطبان را جذب کند.
علاوه بر این کانال ارتباطی انتقال پیام Practo، تبلیغات تلویزیونی بود.
با تبلیغات تلویزیونی پزشکان ومراکز درمانی مختلف را هدف قرار داد.
از این طریق توانست تصویر ذهنی بلندمدتی از محصول را در ذهن آنها ایجاد کند.
محصولات مختلف Practo
۱. محصولات قابل ارائه به پزشکان
Practo Profile: با ثبتنام و ایجاد پروفایل، اطلاعات پزشکان در پایگاه دادهی مراقبتهای بهداشتی Practo ثبت میشود.
بیماران با دسترسی به اطلاعات ارتباطی، تخصص، تجارب، رزومه و… میتوانند پزشک دلخواهشان را انتخاب کنند.
پزشک هم با توجه به شرایط بیمار راهحلهایی را ارائه میدهد و نسخهی بیمار از طریق برنامه ارسال میشود.
Practo Consult: بستری که میتواند پاسخگوی تمام سوالات پزشکی کاربران باشد.
بیماران یا سایر کاربران عادی میتوانند سؤال خود را مطرح کنند و پزشکان ظرف مدت معینی به آن پاسخ میدهند.
Practo Health Feed: یک شبکهی اجتماعی است که پزشکان میتوانند نکات بهداشتی متنوعی را با میلیونها دنبالکننده به اشتراک بگذارند.
۲. محصولات قابل ارائه به درمانگاهها و بیمارستانها
Practo Ray :Practo Ray یک راه حل مدیریت عملیات مبتنی بر ابر است.
هر ساله هزاران پزشک و کلینیک برای مدیریت میلیون ها بیمار از آن استفاده می کنند.
به پزشکان این امکان را میدهد تا با سادهسازی و خودکارسازی عملیات بر وظیفهی اصلی خود یعنی درمان و مراقبت از بیماران متمرکز شوند.
به بیمارستانها و کلینیکها کمک میکند در انجام عملیات روزانهی خود به کارایی بالایی دست یابند.
کارکنان میتوانند برای تنظیم وقت ملاقات، مدیریت سوابق بیمار، تاریخچهی فعالیتها، مدیریت پایگاهدادهی پزشکان و… از آن استفاده کنند.
Practo Search: در این برنامه به پایگاه دادهای از پزشکان دسترسی دارید.
میتوانید عملیات جستجو را بر اساس نام و تخصص پزشک یا حتی نشانهی بیماری انجام دهید. در این صورت Practo Search پزشک مناسب را به شما پیشنهاد میکند.
بیمارستانهایی که میخواهند در بالای لیست نشان داده شوند، میتوانند از تبلیغات Practo Reach استفاده کنند.
برخی از مهمترین امکانات practo
۱. جستجوی Practo
با استفاده از این ویژگی بیماران میتوانند پزشک یا کلینیک دلخواه را جستجو کرده و مکان دقیق آن را روی نقشه پیدا کنند.
با فیلتر کردن جستجو بر اساس تخصص، نام و شهر پزشک، لیستی از پزشکان در اختیار بیمار قرار میگیرد تا با سرعت بیشتری به نتایج مورد نظر دسترسی داشته باشد.
۲. مشاوره با پزشک
بیماران میتوانند با انتخاب مشاورهی رایگان یا پولی، به راحتی با پزشک دلخواهشان ارتباط برقرار کنند و سوالات خود را مطرح کنند.
۳. پیگیری صورتحسابها
پرداخت هزینههای ویزیت و مشاوره از طریق درگاه پرداخت آنلاین یا کیف پول امکانپذیر است و بعد از پرداخت هزینه، کاربر میتواند به کلیهی تراکنشها و فاکتورهای صادر شده دسترسی داشته باشد.
۴. داشبورد
Practo به کاربر این امکان را میدهد تا قرارهای خود را بر روی داشبورد شخصی پیگیری کند.
همچنین امکان گزارشهای متنوع آماری و مالی و آخرین تغییرات فعالیت به سادگی و به اجمال در اختیار بیمار و پزشک قرار میگیرد.
۵. سفارش دارو
با امکان سفارش آنلاین دارو، بیمار از مراجعهی حضوری به داروخانههای مختلف بینیاز میشود. در حال حاضر، استفاده از این سرویس فقط در چند داروخانهی بنگلور امکانپذیر است.
۶. مقالات پزشکی
در این بخش با هدف گسترش آگاهی در حوزهی سلامت، مجموعهای از جدیدترین مقالهها و اخبار پزشکی در اختیار کاربر قرار گرفته است.
ضرورت پزشکی از راه دور در بحران کورونا
همانطور که میدانیم با شیوع ویروس کورونا در سراسر جهان، دولت از مردم میخواهد در خانه بمانند و متخصصان خدمات بهداشتی هم تمام تلاش خود را برای کمک به آنها انجام میدهند. استارتاپهایی مثل Dozee ، Medilife و Practo که در حوزهی Healthtech در حال رشد هستند، با استفاده از ماژولهای مشاورهی از راه دور، میتوانند در مبارزه با COVID-19 گامهای زیادی بردارند.
Shashang در مورد فعالیتهای استارتاپ Practo در مبارزه با کورونا توضیح داد که: همزمان با گسترش ویروس کورونا، تعداد پزشکان موجود در Practo را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم تا از بابت دسترسی مستمر افراد به خدمات پزشکی نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.
این امر به جلوگیری از تجمع و ازدحام جمعیت در بیمارستانها کمک زیادی کرد.
در شرایط حاضر، این پلتفرم فقط روی یک چیز متمرکز است – مشاورهی آنلاین و ارتباط از راه دور.
بیش از ۵۳ درصد از کل مشاورهها مربوط به ویروس کورونا بوده و سوالات مربوط به تب، سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و دردهای بدن در Tele consult Practo به میزان ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.
کلام آخر…
این شرکت همچنان فعالترین سیستمی است که به برقراری ارتباط راحت بین ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی و مشتریان کمک میکند.
در نهایت میتوان به این موضوع اشاره کرد که این شرکت در حال برنامهریزی برای کشف بازارهای جدید است.
این استارتاپ قصد دارد در ۱۰۰ شهر هندوستان، شهرهای بیشتری در فیلیپین، اندونزی، برزیل و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اروپای شرقی نیز گسترش یابد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به نمونههای کسبوکارهای پادیوم در حوزهی سلامت و پزشکی مراجعه کنید.
منابع:
Practo Growth Breakdown
Practo: Healthcare Done Right
?How Practo Earns
Practo and coronavirus