پادیوم بلاگ
API پزشکی

کاربردها و روند استفاده از API در سلامت و پزشکی

ثمین رادفر
مقالات

در گذشته‌ای نه چندان دور، اطلاعات بر روی اسناد کاغذی قرار می‌گرفت و در صورت لزوم، دسترسی به این اطلاعات روندی پیچیده، کند و اغلب، غیرممکن بود. در سال‌های بعد نیز با وجود ذخیره‌‌سازی الکترونیکی داده‌ها، پیدا کردن اطلاعات مناسب، کاری زمان‌بر به حساب می‌آمد؛ اما، اکنون با ظهور API‌ها، سازمان‌ها با ارائه‌ی روشی ساختاریافته، دسترسی کاربران به اطلاعات دقیق و موردنیاز را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. 

این روزها API‌ها به کمک بخش بهداشت و درمان نیز شتافته‌اند. در سراسر دنیا، صنعت بهداشت و درمان در تلاش است تا برای رسیدن به وضعیت بهینه‌تر و ارائه‌ی خدمات با کیفیت بالاتر و اطلاع‌رسانی بیشتر، از API‌ها استفاده کند. در این پست قصد داریم در مورد API در سلامت و پزشکی و کاربردهای API‌ در حوزه مراقبت‌های درمانی با شما صحبت کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کاربردهای ماشین لرنینگ در پزشکی» را هم بخوانید.

استفاده از API در سلامت و پزشکی

APIها رابط بین نرم‌افزارهای مختلف با هم هستند و به داده‌ها اجازه می‌دهند بدون توجه به نحوه‌ی طراحی برنامه‌ها، آزادانه جریان پیدا کنند. در حال حاضر صنعت مراقبت‌های بهداشتی از API‌ها استفاده می‌کند تا مسائل مربوط به تبادل اطلاعات را برطرف کند. سیستم پرونده‌ی الکترونیک سلامت (EHR)، شامل کلیه‌ی اطلاعات بهداشتی و درمانی یک فرد است و استفاده‌کنندگان مجاز در مراکز بهداشتی درمانی می‌توانند در هر زمان به اطلاعات گذشته‌ی بیمار در این سیستم دسترسی داشته باشند و اطلاعات درمانی جدیدی را نیز به آن اضافه کنند. واضح است که شکل‌گیری پرونده‌های الکترونیکی سلامت امری تدریجی و زمانبر است که با ارائه‌ی داده‌هایی از منابع، نرم‌افزارها و مراکز مختلف، طی زمان ایجاد می‌شود. تبادل داده‌ای که بین منابع مختلف نرم‌افزاری و سیستم‌های سوابق الکترونیکی سلامت صورت می‌گیرد، به دلیل وجود API‌های مراقبت‌های بهداشتی است که نقش انتقال‌دهنده‌ی داده‌ را ایفا می‌کنند.

طبق گزارش منتشر شده در سایت ehrintelligence.com، «همچنان نوآوران بسیاری به دنبال استفاده از قابلیت بالقوه‌‌ی API‌ها در صنعت مراقبت‌های بهداشتی هستند.» با قابلیت تبادل داده‌ی این API‌ها، خدمات بسیار ارزشمندی به کاربران ارائه می‌شود. امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از آخرین فناوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری در خدمات خود استفاده می‌کنند. بیماران نیز به سرعت به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند که این امر باعث شده است تا آن‌ها بتوانند کنترل بیشتری بر وضعیت بهداشتی و سلامتی خود داشته باشند. 

به لطف API‌ها پزشکان اکنون می‌توانند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند. در نتیجه با استفاده از
API‌‌های پیشرفته و همچنین با تجزیه‌و‌تحلیل‌هایی که این نرم‌افزارها در اختیار پزشک معالج فرد قرار می‌دهند، پزشکان می‌توانند در لحظه اطلاعات و دستورات مورد نیاز را به بیمار ارائه دهند. با وجود چنین بسترهای نرم‌افزاری در مراکز بهداشتی درمانی، بیماران می‌توانند خدمات بهتری از پزشک خود دریافت کنند.

استانداردسازی و مدیریت API‌ها

گارتنر بیان می‌کند که API‌ها، فعال‌کننده‌های تحول دیجیتال هستند و سازمان‌ها از API‌ها برای گشودن کانال‌های تجاری جدید، شرکای جدید و حتی بازارهای جدید استفاده می‌کنند. تمام API‌ها باید بر اساس استانداردهای تبادل داده‌ی وب سرویس پیاده‌سازی شوند. سازمان HL7 که توسعه‌ی استانداردهای تبادل داده‌ را در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد، به تازگی استاندارد تخصصی حوزه‌ی پزشکی با نام HL7 FHIR را منتشر کرده است که برای تبادل اطلاعات در بین سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، مناسب است. 

 گارتنر در زمینه‌ی مدیریت API نیز عنوان کرده است که: «مدیریت API به معنای برنامه‌ریزی، طراحی، پیاده‌سازی، آزمایش، انتشار، بهره‌برداری، مصرف، نگهداری و نسخه‌برداری از API‌ها است. بنابراین، وقتی که سازمان‌ها برای ساخت پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی بیش‌تر، از APIهای بیش‌تری استفاده می‌کنند، باید بتوانند این راه‌حل‌ها را مدیریت کنند. علاوه براین، API‌ها باید برای توسعه‌دهندگان مدیریت و سازماندهی شوند تا آن‌ها بتوانند به ایده‌های موفق و جدیدی دست پیدا کنند».

مزایای API‌ها در صنعت مراقبت‌های بهداشتی 

API‌ها فناوری‌های ساده‌ای هستند؛ اما در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، امکان تبادل داده و قابلیت همکاری را فراهم می‌کنند که بسیار مهم و قابل توجه است.

در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از API‌ها در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی را توضیح دادیم:  

  • یکپارچگی برنامه‌ها به کمک اینترنت اشیا

اینترنت اشیا، با ارائه‌ی ابزارهایی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های درمانی و پزشکی و افزایش دقت و بازدهی آن‌ها، هزینه‌های درمانی را به طرز قابل چشمگیری کاهش داده است.

دسترسی به اطلاعات سلامت بیمار از طریق برنامه‌های کاربردی موبایل، حسگرها و محصولات پایش از راه دور و تجزیه‌و‌تحلیل این اطلاعات به کمک برنامه‌های خاص، راهکارهایی هستند که می‌توانند ارائه‌ی خدمات سلامت را بهبود بخشند و مشکلات بالقوه‌ی بهداشتی را قبل از تبدیل آن‌ها به شرایط تشدیدکننده، شناسایی کنند. این به نوبه‌ی خود باعث صرفه‌جویی در زمان، پول و منابع دیگر خواهد شد.

  • گسترش همکاری

API‌ها با تبادل داده‌ی رایگان و ایمن بین برنامه‌ها به همکاری بیشتر بین شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها، تولیدکنندگان دارویی، شرکت‌های بیمه‌ی درمانی و تولیدکننده‌ی تجهیزات پزشکی کمک می‌کنند.

 با اشتراک‌گذاری آزادانه‌ی اطلاعات، هر یک از این شرکت‌ها برای ارائه‌ی خدمات بهتر و موثرتر و کمک به توسعه‌ی نوآوری‌ها در بخش بهداشت و درمان، به راه‌‌حل‌های منحصر به فردی دست پیدا می‌کنند.

  • تقویت روند توسعه‌ی برنامه‌ها و افزایش نوآوری

API با انعطاف‌پذیری بالایی که ایجاد می‌کند، مدیریت و طراحی برنامه‌های جدید حوزه‌ی پزشکی و سلامت را آسان‌تر کرده است. همچنین امکان خلاقیت و نوآوری با استفاده از این امکان در طراحی‌ها بسیار بالا می‌رود.

استفاده از API‌های ساده، تغییراتی اساسی در بخش بهداشت و درمان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، برخی از بیماری‌ها مانند آسم و صرع قابل درمان نیست؛ اما، به طور مداوم قابل کنترل است. برای بیماران مبتلا به چنین بیماری‌هایی مراجعه‌ی مکرر به مراکز درمانی بسیار مشکل است. راه‌کار شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی برای چنین بیمارانی، پایش و مدیریت وضعیت سلامتی آن‌ها از راه دور است. یک پورتال ساده به بیماران، پزشکان و متخصصین سلامت این امکان را می‌دهد تا به موقع  به ارسال یا دریافت گزارش بپردازند و از تشدید این بیماری‌ها جلوگیری کنند. به این ترتیب، در صورت وجود الگوهای غیر معمول رفتاری یا سلامتی، هشداری برای پزشکان و متخصصین سلامت ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم برای کنترل بیمار را انجام دهند.

  • تجزیه‌وتحلیل آسان در لحظه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیماران را در لحظه به روز کنید یا می‌خواهید بستری برای تبادل بهتر اطلاعات بهداشتی و پزشکی ایجاد کنید، API‌ها به شما کمک می‌کنند تا به هر چیزی که نیاز دارید، دست پیدا کنید.

در واقع هدف API در سلامت و پزشکی این است که بتواند روند نظارت بر بیماران و گزارش‌دهی به پزشکان را تسهیل کند. به عنوان مثال، بیمار دیابتی می‌تواند میزان قند خون خود را در لحظه ثبت کند و برای مراحل بعدی درمان با پزشک خود مشورت کند. این روش به تشخیص و درمان سریع و کارآمد در آینده، تسهیل کارها برای بیماران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و جلوگیری از مراجعات اضافی به بیمارستان‌ها کمک می‌کند.

  • کمک به محققان و پزشکان برای بهبود نتایج درمان 

به کمک API‌های بهداشتی کارآمد، محققان و پزشکان به سوابق بیماران دارای بیماری‌های خاص، دسترسی پیدا می‌کنند. با آگاهی بیشتر کادر درمانی از نحوه‌ی درمان بیماری‌های خاص، تشخیص پزشکان دقیق‌تر می‌شود و در نتیجه درمان مناسب‌تری انجام خواهد شد. همچنین با جلوگیری از اشتباه‌ نسخه‌نویسی و تحویل دارو، نهایتا نتایج درمان بهبود خواهد یافت.

GluVue نمونه‌ی بارزی از پلتفرم‌های API است که داده‌های پزشکی مربوط به بیماری‌های مزمن مانند دیابت را فراهم می‌کند و برای تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری نهایی، پایگاه داده‌ی گسترده‌ای را به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد.

  • سود بیش‌تر

همه‌ی API‌های مراقبت‌های بهداشتی رایگان نیستند و کسب‌وکارهایی که در زمینه‌ی توسعه‌ی API‌های بهداشتی فعالیت دارند، می‌توانند آن‌ها را در اختیار سایرین قرار دهند و از آن طریق درآمدزایی کنند.

موانع استفاده از API

با وجود تمام مزایا، محدودیت‌هایی در استفاده از API‌ها وجود دارد که در این قسمت به موانع اصلی آن اشاره شده است:

  • بودجه: ایجاد راه‌حل مراقبت‌های بهداشتی سازمانی همیشه پرهزینه است، به طوری که هزینه‌ی ایجاد API در این حوزه ممکن است به ۲۰,۰۰۰ دلار برسد.
  • حریم خصوصی و امنیت: اشتراک‌گذاری داده‌ها، خطرات مربوط به امنیت سایبری و دسترسی برنامه‌های مخرب به اطلاعات حساس افراد را افزایش می‌دهد. برای حفاظت از اطلاعات پزشکی، استانداردهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، برای تایید اعتبار (احراز هویت) و تایید دسترسی‌ها، از  Open ID استفاده می‌شود.  
  • استانداردها: استانداردهای دیگری نیز برای استفاده از API‌های مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد که سازگاری/انطباق با آن‌ها ممکن است هزینه‌بر باشد.

نمونه‌هایی از API در حوزه سلامت و پزشکی

در این بخش به برخی از  API‌های عمومی مراقبت‌های بهداشتی اشاره شده است:  

به لطف این API، بیمار می‌تواند به صورت آنلاین به سوابق خود دسترسی داشته باشد. این کار به بیمار اجازه می‌دهد تا همیشه در بهترین حالت درمانی خود قرار داشته باشد. علاوه بر این، می‌تواند با بررسی گزارش‌های پزشکی خود، از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کند. 

این API به بیمار اجازه می‌دهد تا به صورت آنلاین به گزارش‌های پزشکی، لیستی از داروها، جواب آزمایش‌ها و داده‌های مربوط به سلامت خود دسترسی داشته باشد و آن‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارد.

این API به عنوان یک پلتفرم Backend-as-a-Service یا BaaS عمل می‌کند. این API برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازگار با HIPAA در برنامه‌های حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است که به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران مسائل امنیتی خود نباشید.

با استفاده از Doximity، کاربران به بزرگ‌ترین شبکه‌ی حرفه‌ای پزشکی دسترسی پیدا می‌کنند. کاربر می‌تواند به کمک فیلترهایی مانند تخصص، مکان، تجربه و مقاله‌های پزشکان و…، پزشک مورد نظر خود را پیدا کند. 

این API با پلتفرم EHR و صورت‌حساب بخش درمان سازگاری دارد و این امکان را برای بیمارستان‌ها فراهم می‌آورد تا هزینه‌های مصرفی بیمار، نمودار وضعیت بالینی، صورتحساب و چرخه‌ی درآمدی را مدیریت کنند.

این لیست هرگز پایان نمی‌یابد و در آینده ما شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌ی API‌های مراقبت‌های بهداشتی خواهیم بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس‌ها و نمونه‌های کسب‌وکاری حوزه‌ی پزشکی پادیوم، می‌‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. 

منابع:

opportunities in healthcare sector
Healthcare API Management
APIs and healthcare