پادیوم بلاگ
معرفی راهکار IBM API Connect

IBM API Connect ؛ راهکاری برای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها

صبا محبی
مقالات

IBM API connect  یک ابزار از غول فناوری دنیا یعنی IBM  است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند چرخه عمر API را در یک پلتفرم ابری مدیریت کنند و یکپارچگی و ارتباط میان آن‌ها را تقویت می‌کند. این پلتفرم به کمک سیستم مدیریت امنیت API  خود به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا چرخه درآمدی کسب‌وکار را در وضعیتی بهینه نگه دارند. در این یادداشت این ابزار را بیشتر توضیح می‌دهیم. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «داستان یک کارآفرین ۱۵ ساله» را هم بخوانید و با rapidAPI آشنا شوید.

چرا IBM؟ 

IBM API connect  یک راهکار جامع مدیریت API  است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که یک API جدید را با توانایی‌های قدرتمند ایجاد کنند. بعد از توسعه، این راهکار کمک می‌کند APIها با سرعت بیشتری به بازار معرفی شوند و در عین حال یک تجربه یکپارچه برای مدیریت صفر تا صد چرخه عمر APIها ایجاد کرده است که توسعه‌دهندگان را توانمند می‌کند تا اپلیکیشن‌ها را به صورت کارآمدتری به کمک APIهای خودساز (self-service) توسعه دهند. 

این راهکار IBM  به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند در یک اجتماع باشند و بتوانند از مزایای استفاده از  APIها با یکدیگر صحبت کنند. این ایده و هدف را IBM  به کمک قسمت فوروم و امتیازدهی APIها عملی کرده است. 

ابزار تحلیل IBM نگاهی عمیق‌تر را به مصرف داده‌ها فراهم می‌آورد تا شما به عنوان یک توسعه‌دهنده بتوانید بهتر APIهای خود را تحلیل کنید و فرصت‌های درآمدزایی آن را بهتر تشخیص دهید. 

IBM API Connect ؛ فرصتی برای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها

IBM API connect ابزاری کلیدی برای تحول پیجیتال است که فرصت‌های زیر را برای کسب‌وکارها در زمینه مدیریت API  فراهم می‌کند: 

  • امکان ساختن، مدیریت، امن کردن و ادغام کردن با سایر APIها را برای افراد فراهم می‌آورد. 
  • با مجموعه‌ای غنی از ابزارهای مدیریت API  برای کسب‌وکارها، امکان پیاده‌سازی سریع استراتژی‌های API  را در ثبات و کنترل کامل فراهم می‌آورد. 
  • با یک gateway  قوی و در سطح سازمانی که به کمک پروتکل‌های امنیتی قوی توسعه یافته، امنیت را برای کسب‌وکارها فراهم می‌آورد. 
  • به این دلیل که در ارتباط تنگاتنگ با داده‌ها و برنامه‌ها فعالیت می‌کند، انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم می‌آورد. 

ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ابزار

این راهکار قدرتمند ۶ ویژگی اساسی دارد: 

  • مدیریت API : APIها را برای استفاده درون سازمانی می‌توان به کمک این ابزار مدیریت کرد و یا اینکه با قرار دادن آن در IBM  از آن کسب درآمد کرد. 
  • درگاه API: به کمک درگاه API می‌توان به ایمن کردن، کنترل کردن و ثبت ترافیک و لاگ APIها پرداخت و از کانتینرها پشتیبانی کرد و در یک کلام عملکرد سیستم را حفظ کرد. 

  • پرتال توسعه‌دهنده: APIها را با نام تجاری خود می‌توان منتشر کرد و در اختیار توسعه‌دهندگان دیگر قرار داد. توسعه‌دهندگان با پیدا کردن و تهیه اشتراک، می‌توانند برنامه‌هایی را بر پایه این APIها توسعه دهند. 
  • جعبه‌ابزار توسعه‌دهنده: توسعه‌دهندگان ابزارهای مورد نیاز خود را برای مدل‌سازی، توسعه و آزمایش API  می‌توانند دریافت کنند و در IBM API Connect  منتشر کنند.
  • استقرار مولتی‌کلود: انعطاف‌پذیری و سازگاری را در هر هر جایی اعم از محیط ابری، محیط فیزیکی و یا محیط ترکیبی می‌توان دریافت کرد. 
  • داشبورد تحلیل: در IBM داشبوردهای قوی و ابزارهای بصری‌سازی داده‌ها وجود دارد که به کسب‌وکارها کمک می‌کند که ارزش API و منابع مصرفی آن را درک کنند. 

IBM API Connect  یا مسابقات فرمول ۱؟

آیا تا به حال ساز و کار تیم‌ها و ماشین‌های شرکت‌کننده در مسابقه‌ی فرمول ۱ فکر کرده‌اید؟  برای تیم‌های شرکت‌کننده در فرمول ۱ هر مسابقه فرصتی است برای جمع‌آوری داده و بهینه‌سازی عملکرد. دقیقا همین موضوع در تیم‌های توسعه‌ی API هم برقرار است. برای همین نیاز است که در سازمان‌هایی که با API  سروکار دارند از سیستم‌های مدیریت و اتصال API  استفاده کنند. یکی از این سرویس‌ها، IBM API connect  است.  برای مثال راننده، هدف‌یاب و مهندس مسابقه مدام در حال به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات با یکدیگرند. در حالت عادی این کار در تیم‌های توسعه‌دهنده به سختی امکان‌پذیر است. اما در سیستم IBM تیم‌های توسعه‌دهنده ارتباطات دائمی و پایداری با یکدیگر خواهند داشت و این کار در کمترین زمان ممکن و با صرف وقت اندک انجام می‌پذیرد. 

در مسابقات فرمول ۱ هر سیستم اطلاعات را به تیم مهندسان مسابقه ارسال می‌کند و آن‌ها این اطلاعات را برای راننده می‌فرستند. در پنل IBM  نیز داشبورد تحلیل مصرف به کاربران ارائه می‌شود که شامل گزارش تاریخچه الگوی مصرفی و شاخص‌های عملکردی می‌شود. 

ماشین‌های فرمول ۱  در هر مسابقه باید حداقل ۲ بار چرخ را عوض کنند و مهندسان مسابقه می‌توانند ۴ بار لاستیک عوض کنند و ماشین را در ۵ ثانیه از گاز پر کنند. در پنل IBM وقتی زمان تغییرات فرا می‌رسد، شما می‌توانید APIها را سوئیچ کنید به جای اینکه همه چیز را ریکورد کنید. 

در مسابقات فرمول ۱ راننده می‌تواند متغیرهای داخل ماشین را بر اساس موقعیت تنظیم کنند و عملکرد ماشین را رصد کنند. در IBM  نیز توسعه‌دهندگان به دیتاهای در لحظه دسترسی دارند و این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند که APIها چگونه استفاده می‌شوند، میزان مصرف آن‌ها را بسنجند و به سرعت تغییراتی را ایجاد کنند. 

بزرگترین مشتریان IBM API Connect

این ابزار قدرتمند در حال حاضر مشتریان بزرگی هم دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از: 

هینکن: این شرکت هلندی برای حفظ رشد خود در صنعت نوشیدنی، تصمیم گرفت استراتژی‌های جدیدی را در پیش بگیرد. یکی از این استراتژی‌ها «همیشه سبز بودن» است. برای رسیدن به این هدف، باید هینکن مشتری‌مدارتر از هر زمان دیگری شود و از طرفی مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی خود را جدی بگیرد. در همین راستا به کمک پلتفرم IBM API connect، هینکن توانست محصولی یکپارچه داشته باشد و زمان لازم برای استقرار راهکارهای دیجیتال را به حداقل رساند. استفاده از راهکار IBM  به آن‌ها کمک کرد دارایی‌های دیجیتال خود را برای استفاده‌ی مجدد توسعه دهند. در حال حاضر این پلتفرم همه‌ی تراکنش‌های بانکی هینکن را مدیریت می‌کند، ۲۴ میلیون پیام را در هر ماه پردازش می‌کند. 

بانک فدرال: در سال‌های اخیر که نظام بانکداری دچار تغییر و تحول شد، بانک فدرال هم شعار خود را تغییر داد؛ «دیجیتالی شدن در اولویت، انسانیت در مرکزیت». بانک فدرال برای ساخت یک تجربه بانکی درجه ۱ از IBM استفاده کرد تا APIهای قدرتمند، ایمن و مقیاس‌پذیر را در دسترس شرکت‌های فین‌تکی قرار دهد و به رشد و توسعه‌ی آن‌ها کمک کند.