پادیوم بلاگ
معرفی شرکت RapidAPI

داستان یک کارآفرین ۱۵ ساله 

صبا محبی
تکنولوژی ، مقالات

شرکت Grove Ventures  یک شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی استارتاپ‌‌هاست. یکی از عجیب‌ترین سرمایه‌گذاری‌های Grove Ventures در استارتاپ یک پسر ۱۵ ساله بود. استارتاپی که الان انتظار دارند جزو تک‌شاخ‌های جهان باشد. در سال ۲۰۲۰ هم این استارتاپ از  SoftBank Vision Fund یک فاند جدید به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار دریافت کرد. Rapidapi  به پشتوانه هوش مدیر عامل ۱۵ ساله‌آش و سرمایه و اعتماد صندوق‌های دیگر به بزرگترین مرکز API  جهان برای توسعه دهندگان تبدیل شد. این شرکت به میلیون‌ها توسعه دهنده و سازمان کمک می‌کند که هزاران API  را پیدا کنند، به آن متصل شوند و مدیریت کنند. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «twilio چیست؟» را هم بخوانید.

چرا Grove Ventures روی Rapid API  سرمایه‌گذاری کرد؟

اگر بخواهیم فلسفه‌ی کاری Grove Ventures  را در یک جمله خلاصه کنیم، جمله‌ی «آینده‌ی عمیق همین حالاست» – The Deep Future is Now- است. داستان rapidapi هم همین است. Grove Ventures خیلی زود و بدون هیچ معطلی روی RapidAPI سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه روایت یکی از کارشناسان سرمایه‌گذاری Grove Ventures را درباره این سرمایه‌گذاری می‌خوانیم.

من اولین بار Iddo Gino  بنیانگذار و مدیر عامل RapidAPI  را زمانی ملاقات کردم که تنها ۱۵ سال داشت. او در یک جلسه کارآفرینان جوان شرکت کرده بود و من در این رویداد تحت تاثیر پختگی، بینش و انگیزه‌ی او قرار گرفتم. بعد از جلسه او را به دفتر خودم دعوت کردم و در اولین ملاقات شروع کردیم به بررسی ایده‌هایی که او برای استارتاپ‌ها داشت و آن‌ها را مورد بحث قرار دادیم و مزایا و معایبش را تحلیل کردیم. جلساتی مشابه این جلسه را ما چندین بار در ادامه برگزار کردیم. 

Iddo  همیشه ادامه می‌داد و هیچ وقت تا به حال متوقف نشده است. 

شراکت با یک کارآفرین ۱۵ ساله یکی از بزرگترین ریسک‌های من به شمار بیاید. اما من در او فقط استعدادی استثنایی دیدم که نیاز به فرصت داشت. یکی از ارزش‌های اصلی Grove Ventures در اولویت قرار دادن مردم است. این جمله بدین معناست که به همه‌ی مردم اطراف خودتان احترام بگذارید و آن‌ها را ببینید. سایر سرمایه‌گذاران خطرپذیر احتمالا Iddo را به خاطر سن کمش رد می‌کردند و آن‌ها نمی‌دیدند؛ اما این اشتباهی است که در حق خودشان می‌کنند.

آینده عمیق در اقتصاد API  است

دیدن رشد این شرکت شگفت‌انگیز بود. ایده اولیه Iddo ایجاد یک پلتفرم پرداخت موبایلی بدون نیاز به کارت بانکی به نام RapidPay برای کودکان  بود. این ایده در زمانی مطرح شد که Apple Pay  هنوز به وجود نیامده بود و در نوع خودش بسیار کارآمد و پیشگام بود. اما او چندی بعد از دنیای Fintech  به سمت دنیای DevTools  حرکت کرد. 

ایده‌ی RapidAPI  از کجا آمد؟

همیشه ایده‌های خوب به دنبال پر کردن یک خلا در ساز و کار زندگی روزمره هستند. ایده‌ی RapidAPI هم از این امر مستثنی نیست. طی چند دهه‌ی گذشته نیاز به توسعه‌ی نرم‌افزارها به طرز فزاینده‌ای افزایش یافته است. به همین دلیل در بازار کار به توسعه‌دهندگان نیاز بیشتری وجود دارد. برای پر کردن این شکاف، بسیاری از شرکت‌ها دائما به دنبال ابزارهایی مانند API هستند تا به ساخت سریع و کارآمد برنامه‌ها ادامه دهند. در  Grove Ventures ما به این نتیجه رسیدیم که اقتصاد API برای حفظ و افزایش سرعت این رشد ضروری است. در قلب این اقتصاد در حال حاضر Rapid API با بیش از ۶۳ درصد CAGR قرار دارد. میلیون‌ها توسعه‌دهنده به آن اعتماد دارند و از خدمات آن برای جستجو، پرداخت و اتصال به APIهای عمومی هر روز استفاده می‌کنند و به سرعت به بزرگترین مرکز API  جهان تبدیل شده است. 

این مسیر همیشه راحت نبوده، اما رشد در آن بسیار سریع و فوق‌العاده بوده است. با استفاده از خدمت‌رسانی به «توسعه‌دهندگان سلف‌سرویس» rapid API توانست برای بیش از ۲۰۰۰ سازمان به عنوان مرکز API  تبدیل شود و به آن‌ها خدمت‌رسانی کند. 

در طی سال‌های فعالیتش، این شرکت توانسته پیشنهادات خود را افزایش داده است و اکنون از کل چرخه‌ی عمر توسعه API  در یک پلتفرم پشتیبانی می‌کند. در سال ۲۰۲۱ تعداد استفاده از APIهایش در سازمان‌ها سه‌برابر شد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است که در ماه حدود ۴۰۰ میلیارد API call  را پردازش می‌کند. در بازارچه‌ی این شرکت APIهایی از sendgrid, stripe, microsoft, eventbrite, slack, spotify, google translate, NASA و … قرار دارد. محبوب‌ترین دسته در Rapid API  دسته‌ی ارتباطات (ایمیل و پیامک) است که امروزه در همه‌ی برنامه‌ها وجود دارد. APIهای مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه تشخیص چهره و تجزیه و تحلیل متن به شدت در حال رشد است.