پادیوم بلاگ
فروشگاه ساز رایگان ایرانی

پادمارت؛ فروشگاه ساز رایگان

صبا محبی
کسب و کار ، مقالات

اگر در گذشته کسی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خودش بود، احتمالا در اولین قدم‌ها به دنبال مکانی می‌گشت. مکانی که بتواند تمام نیازهای صاحب کسب‌وکار را برطرف کند و در عین حال هزینه‌ی زیادی برایش به بار نیاورد. این مکان در گذشته برای شما می‌توانست مغازه، مزرعه و یا حتی یک زمین کشاورزی باشد. اما الان با شکل‌گیری بنیان‌های اقتصاد دیجیتال این مکان تغییر کرده است و می‌تواند یک صفحه‌ی در اینستاگرام و یا یک سایت باشد. در این یادداشت قرار است یک ابزار فروشگاه ساز رایگان معرفی کنیم که می‌تواند به شما کمک کند در ابتدای کار به چیزی غیر از کارهای تخصصی خود و تولید کالا فکر نکنید. 

وردپرس، وب‌سایت اختصاصی یا فروشگاه سازها؟

احتمالا تا اینجای کار سایت‌های بسیاری را بررسی کرده‌اید و از افراد مختلفی درباره‌ی راه و روش‌ داشتن یک سایت فروشگاهی سوالاتی پرسیده‌اید. حدس می‌زنیم که عده‌ای به شما پیشنهاد داده‌اند از وردپرس استفاده کنید، عده‌ای گفته‌اند با شرکت‌های طراحی سایت قرارداد ببندید و از آن‌ها بخواهید سایتی با پنل اختصاصی برای شما طراحی کنند و احتمالا بعضی‌ها هم به شما پیشنهاد داده‌اند که از ابزارهای سایت‌ساز استفاده کنید. فهمیدن اینکه کدام روش برای شما مناسب است، کمی دشوار است. برای همین این یادداشت را با بررسی مزایا و معایب هر کدام آغاز می‌کنیم. اما اگر تصمیم خودتان را گرفته‌اید و می‌خواهید از ابزار سایت ساز پادمارت استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خواندن این قسمت بگذرید و بخش بعدی را مطالعه کنید. 

همچنین خلاصه‌ای از موضوعاتی که در بخش‌های بعدی می‌خوانید، در حدول زیر قابل مشاهده است:

معیارفروشگاه ساز پادمارتوردپرسسایت اختصاصی
هزینهرایگانگاهی رایگانبالاترین میزان نیاز به هزینه‌کرد
مدت زمان لازم برای راه‌اندازیفوریبین ۱ ساعت تا چند ماهبین چند ماه تا ۱ سال
نیاز به دانش فنی برای کار نداردبرای انجام بعضی کارها تا حدی دارددارد
امکان توسعه بر اساس نیازهای آتینداردتا حدی دارددارد
طراحی اختصاصینداردتا حدی دارددارد
بهینگی برای موتورهای جستجو (سئو)مناسبمناسببستگی به نوع توسعه دارد
اتصال به درگاه پرداختدسترسی آساننیاز به دریافت درگاه و نصب داردنیاز به پیاده‌سازی فنی دارد
اتصال به سیستم ارسالدسترسی آساننیاز به دریافت درگاه و نصب داردنیاز به پیاده‌سازی فنی دارد
امکان تعریف کد تخفیفداردداردنیاز به پیاده‌سازی فنی دارد

چه زمانی وردپرس را انتخاب کنم؟ 

وردپرس یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان دنیاست. به کمک وردپرس، سایت‌های مختلفی با اهداف مختلف می‌توان ایجاد کرد. مهم‌ترین مزیت وردپرس این است که در صورت بهینه‌سازی درست و استفاده‌ی هوشمندانه از ابزارهای آن، می‌توان نتایج و رتبه‌های خوبی در موتور جستجوی گوگل به دست آورد. 

اما مشکل اصلی وردپرس، همیشه مشکلات امنیتی است. همچنین اگر بهینه‌سازی درستی انجام نشود، سایت به شدت کند و غیر قابل استفاده می‌شود. 

پیشنهاد ما این است که اگر یک سایت برای تولید و انتشار محتوا مانند زومیت، دیجیکالامگ و یا سایت‌های خبری دارید، وردپرس برای شما گزینه‌ی مناسبی است. اما اگر به دنبال راه‌اندازی یک فروشگاه هستید، پیشنهاد می‌کنیم یا از وردپرس استفاده نکنید، یا از یک متخصص وردپرس برای راه‌اندازی کمک بگیرید. اینکه بخواهید با هزینه‌ی کم و یا حتی خودتان در اولین تجربه، سایتی به کمک وردپرس برای فروشگاهتان تهیه کنید، ممکن است برای شما در آینده پیامدهای بدی داشته باشد. 

چه زمانی سایت اختصاصی تهیه کنم؟

منظور از سایت اختصاصی این است که یک تیم برنامه‌نویس سایتی کاملا مشابه آنچه شما در ذهنتان است، تهیه کنند. با این کار شما هر ویژگی و فرمی که بخواهید، می‌توانید در سایت خودتان داشته باشید و به مرور زمان کسب و کار خودتان را می‌توانید گسترش دهید. مشابه کاری که بسیاری از استارتاپ‌ها انجام می‌دهند. اما برای انجام این کار باید حواستان باشد که سرمایه اولیه زیادی نیاز است. چرا که یک تیم توسعه شامل طراح، فرانت‌اند، بک‌اند، دواپس و متخصص شبکه و …. می‌شود و ممکن است از هر کدام از این تخصص‌ها به دو یا چند نفر نیاز داشته باشید. 

البته شرکت‌هایی هستند که این کار را برای شما به صورت پروژه‌ای انجام می‌دهند. اما استفاده از این استراتژی به چند دلیل درست نیست: 

  • بعد از تحویل گرفتن سایت، در صورت بروز مشکل فنی نیاز به پشتیبانی تیم توسعه دارید و در صورتی که قرارداد پشتیبانی نداشته باشید، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. 
  • معمولا برای اضافه کردن ویژگی جدید به سایت، باید هزینه‌ی جداگانه‌ای به همان تیم پرداخت کنید. چرا که معمولا افراد حاضر به قبول پروژه نیمه‌کاره‌ی دیگران نیستند. پس شما باید همیشه با آن شرکت همکاری کنید. 
  • عقد قرارداد همکاری که در آن ضرری به شما تحمیل نشود و بتواند پاسدار حقوق شما باشد، نیاز به گرفتن مشاوره از کارشناسان حقوقی است. این موضوع هم برای شما هزینه‌بردار است. 

در مجموع پیشنهاد می‌کنیم که اگر برای شروع نیاز به ویژگی و یا طرح خاصی ندارید و با شرکتی که قرار است برای شما سایت را طراحی کند، آشنا نیستید، این راه را انتخاب نکنید. 

چه زمانی از فروشگاه ساز ها استفاده کنم؟

سایت‌سازها نسل جدید ابزارهایی هستند که به شما امکان داشتن سایت در کمترین زمان ممکن را می‌دهد. کار کردن با آن‌ها آسان است و به سادگی باز کردن یک حساب کاربری در یک اپلیکیشن است. پس از اینکه وارد پنل کاربری ابزارهای سایت‌ساز شدید، می‌توانید رنگ و فونت و لوگوی کسب و کار خودتان را تعیین کنید، صفحه‌ی فروشگاه را با سلیقه خود بچینید. 

اگر در ابتدای راه هستید، این گزینه برای شما بسیار مناسب است. چرا که هزینه‌ی بسیار کمی برای راه‌اندازی آن نیاز است و از طرفی معمولا ویژگی‌های معمولی یک سایت فروشگاهی را هم دارند.

مهم‌ترین دلایلی که کسب‌وکارها از این ابزارها استفاده نمی‌کنند، عبارتند از: 

  • عدم آشنایی با این ابزارها
  • نیاز به ویژگی‌های خاص در محصول

پس اگر نیاز به ویژگی و طرح خاصی برای فروشگاه خود ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایت‌سازها برای شروع کسب‌وکار خود استفاده کنید. به انضمام اینکه هر ایده و نیازی را که دارید، می‌توانید در قالب پیشنهاد به تیم پشتیبانی سایت‌سازها بدهید تا آن‌ها به مرور به محصول خود اضافه کنند. 

پادمارت؛ فروشگاه ساز رایگان

پادمارت یک ابزار فروشگاه ساز رایگان است که به کمک آن می‌توانید در کمتر از ده دقیقه یک سایت فروشگاهی داشته باشید. در این سایت امکاناتی نظیر موارد زیر را داشته باشید: 

– درگاه پرداخت

– مناسب برای موبایل

– گزارش‌گیری کامل از وضعیت پرداخت

– اتصال به شبکه‌های اجتماعی

– تعریف بن تخفیف

– مدیریت موجودی

– کاتالوگ محصولات

– مدیریت فاکتور

– سیستم ارسال بسته

در پنل مدیریتی فروشنده پادمارت همه بخش های فروشگاه خود را می‌توانید  براحتی مدیریت کنید و همه سفارش ها، کاربران، محصولات، نظرات مشتریان خود را ببینید.

این یعنی پادمارت برای شروع فروش اینترنتی یک گزینه‌ی عالی است. به خصوص اینکه در حال حاضر این سرویس به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، به لینک زیر مراجعه کنید: