پادیوم بلاگ

هر آنچه باید درباره‌ی «Google Map Api» بدانید!

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

نقشه، همان چیزی که این روزها تقریبا تمام سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مکان‌محور باید از آن استفاده کنند و همانطور که می‌دانید بهترین و مشهورترین نرم‌افزار، سرویس نقشه گوگل یا همان Google Map است. این روزها اغلب کسب‌وکارهای آنلاین، نوعی سرویس مبتنی بر مکان ارائه می‌دهند و برای ارائه خدمات، نیازی به اختراع دوباره‌ی «چرخ» ندارند. وب سرویس نقشه گوگل مدت‌هاست که این خدمات را ارائه می‌دهد.
در اینجا قرار است با تاریخچه‌ی وب سرویس نقشه گوگل، و نحوه‌ی ساخت و استفاده از api key بیشتر  آشنا شویم. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقش API ها در توسعه کسب و کار» را هم بخوانید. همچنین اگر به دنبال دریافت API های نقشه هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    تاریخچه‌ی Google Api

    در سال ۲۰۰۵ میلادی اولین نسخه‌ی نقشه‌ی گوگل‌مپ در وبلاگ رسمی گوگل منتشر و تا یک سال بعد نقشه‌های خیابانی نیز به این نسخه اضافه شد. (البته لازم به ذکر است که این آپدیت تنها برای کشور‌های ایالات‌متحده‌آمریکا، پورتوریکو، کانادا، بریتانیا، ژاپن و شهرهای ایرلند بود.)
    در سال ۲۰۰۷، سرویس تشخیص ترافیک گوگل (Google traffic) نیز به آن اضافه شد تا به‌طور خودکار شرایط جریان‌ترافیکی را بلافاصله در نقشه‌ی ۳۰ شهر بزرگ ایالات متحده نشان دهد.
    تنها تا یک سال بعد (۱۸ مارس ۲۰۰۸) شرکت گوگل به کاربران خود اجازه داد تا به ویرایش فهرست‌های کسب‌وکار بپردازند و توانایی افزودن مکان‌های جدید به نقشه را نیز داشته باشند.
    در نهایت تا ششم فوریه سال ۲۰۱۷، نسخه‌ی اندرویدی نقشه‌‌ی گوگل با یک رابط‌کاربری جدید که شامل بهبودهایی در زمان‌های حمل‌ونقل عمومی، داده‌های ترافیکی، مکان‌های محلی و قابلیت‌های پیشنهادی جدید بود، به‌روزرسانی شد.

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی APIهای گوگل» را هم بخوانید.

    Google Map API چیست؟

    به کمک Google maps api، به عنوان برنامه‌نویس یا مدیر‌ مجموعه قادر خواهید بود تا از نقشه‌ها در وب‌سایت یا سرویس خود استفاده کنید. مثلا اگر نیاز به یک نقشه سفارشی با مکان‌ها و گزینه‌های مختلف برای ایجاد فهرست‌های‌ مکانی داشته باشید، ویجت Maps گوگل یک انتخاب مناسب برای شماست. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بیش‌ترین اطلاعات مربوط به کسب‌وکار خود را نمایش دهید.
    رابط‌هایی که گوگل در کلید وب سرویس نقشه گوگل ارائه می‌دهد ۱۷ مورد است و با داشتن تنها یک کلید API به راحتی می‌توانید از آن‌ها در نرم‌افزارتان استفاده کنید. این رابط‌ها، اطلاعاتی نظیر ماتریس فاصله، تفاوت ارتفاع، اماکن و… را در اختیار شما قرار می‌دهند. 
    به عنوان نمونه Yelp یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که بر پایه وب‌سایت Yelp.com و اپلیکیشن موبایل Yelp دیدگاه‌های دیگران در مورد کسب‌وکارهای محلی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و… را پردازش و در اختیار کاربران دیگر قرار می‌دهد. حال yelp توانسته به کمک API‌های Google Maps ابزار و خدمات خود را برای کاربرانش افزایش دهد.

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آموزش کار با API در پایتون» را هم بخوانید.

    کلید API

    هر API شامل یک کلید (api key) است. در حقیقت هر دفعه با ارسال درخواست (Request) از اپلیکیشن یا سایت شما به سمت مقصد (هر شرکت یا سازمان سرویس‌دهنده) از طریق همین کلیدهای API ماهیت نرم‌افزار برای آن‌ سرویس‌دهنده آشکار می‌شود و براساس توافق‌های استفاده از API که از پیش، بین آن‌ها مشخص شده، خدمات در اختیار درخواست‌کننده قرار می‌گیرد. کلید API را می‌توان به نوعی «اطلاعات هویتی درخواست‌دهنده» دانست. 
    با توجه به محبوبیت APIهای نقشه‌ی گوگل، روال ساده‌ای برای ایجاد کلید این APIها وجود دارد و برای استفاده از سرویس‌ها، باید این کلید را دریافت کنید.

    چرا نیازمند فعال‌سازی وب سرویس نقشه گوگل هستیم؟

    کلید وب سرویس نقشه گوگل برای دسترسی و استفاده از Google Maps استفاده می‌شود. با داشتن یک کلید API، با توجه به سهم‌تان، یک محدوده آزادی خواهید داشت و می‌توانید در چارچوب آن محدوده، سرویس‌ها را فراخوانی کنید. APIهای گوگل‌مپ ۲۵۰۰۰ درخواست رایگان دارند. حال اگر درخواست‌ها بیش از حد‌ مجاز باشد، شما باید صوت‌حساب خود را فعال کنید و یا باید مجوز طرح ویژه برای داشتن سهمیه روزانه بیشتر و اجازه درخواست‌های بیشتر را داشته باشید.
    همچنین، به کمک کلید Google Map API، شما می‌توانید بر جست‌وجوهای خود نظارت و در صورت لزوم آن‌ها را کنترل کنید. ساخت کلید API کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست و شما می‌توانید با مراجعه به وبلاگ پادیوم، راهنمای آموزش گام‌به‌گام و تصویری آن را مشاهده کنید.

    کتابخانه‌های قابل استفاده در Google API 

    کتابخانه‌های مشتری در زبان‌های مختلفی وجود دارند که به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا از Apiهای خود با استفاده از کدهای JAVA SCRIPT, .NET ,PHP ,PYTHON و OBJECTIVE-C استفاده کنند.
    همانطور که می‌دانید، گوگل در عرصه فناوری پیشگام بوده و همواره به دنبال توسعه کسب‌وکار خود است؛ به همین دلیل شرایط مناسبی را فراهم کرده تا شما بتوانید با فعال کردن Google API خود، به راحتی از سرویس‌های آن استفاده کنید و لذت ببرید.

    کلید API را در کجا بگذاریم؟

    پس از ساخت کلید API، باید آن‌ها را بخش مرتبط در نرم‌افزار خود جای‌گذاری کنید. برای مثال، اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، در بخش Google Maps API KEY  قالب وردپرس خود، کلید را جای‌گذاری و روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
    نکته‌ای که باید درنظر داشت این است که متاسفانه چند ماهی می‌شود API گوگل‌مپ دیگر رایگان نیست و حتما باید با دلار اکانت‌ خود را شارژ کنید تا بتوانید خدمت دریافت کنید. در حقیقت سرویس گوگل‌مپ برای سایت‌های دارای دامنه ir. تحریم شده و این نوع دامنه اجازه استفاده از این سرویس را ندارند. اما این سرویس همچنان برای سایت‌هایی که از قبل دارای API بودند و دامنه‌ی آن‌ها تحریم نشده است، کار می‌کند.
    البته نقشه‌ی‌‌ گوگل هم‌چنان برای کاربران آن رایگان است و تنها طراحان‌ وب و اپلیکیشن که مایل‌ هستند از سقف معین خدمات نقشه‌ی گوگل بیش‌تر استفاده کنند باید هزینه‌ی آن را بپردازند.

    تعرفه‌ی Google map API

    در جدیدترین مدل درآمدی سرویس نقشه‌ی گوگل، هزینه‌ها تا ۲۰۰ دلار رایگان است و پس از آن برای استفاده از سرویس‌ها باید هزینه پرداخت کنید. نکته‌ مهم در این سیاست جدید این است که حتی برای استفاده از این سرویس رایگان هم باید مشخصات کارت اعتباری خود را وارد کنید. برای همین احتمالا در استفاده از این سرویس نقشه با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوید.

    چاره‌ی کار

    با محدود شدن دسترسی کاربران و کسب و کارهای ایرانی به Google Map Api، سرویس‌های ایرانی نظیر «اپلیکیشن نشان» توانسته‌اند در این زمینه جایگزین بسیار مناسبی برای گوگل‌مپ باشند و با عملکرد خوب خود، نیازهای کاربران و کسب‌کارها را برآورده کنند.
    در این مقاله سعی کردیم شما را با چیستی Apiهای گوگل مپ آشنا کنیم. اگر دوست دارید بیشتر در این زمینه‌ها صحبت کنیم حتما نظرتان را برایمان بنویسید.