پادیوم بلاگ
نقش API در کسب و کارها

نقش APIها در توسعه کسب‌وکار

ریحانه احمدی
مقالات

آیا با نقش APIها در توسعه کسب‌وکار خود آشنا هستید؟ آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که APIها چگونه به کسب‌وکار من کمک می‌کند؟ APIها یا رابط‌های برنامه کاربردی، ابزارهایی مهم و حیاتی برای کسب‌وکارهای فعال در همه زمینه‌ها هستند. اما APIها چه کاری می‌کنند؟

 به طور خلاصه، API مخفف عبارت Application Programming Interface است و در واقع یک واسطه نرم‌افزاری است که به دو برنامه اجازه می‌دهد با یکدیگر صحبت کنند. شما هنگامی که وضعیت آب‌وهوا را در تلفن خود بررسی می‌کنید، از برنامه‌ای مانند فیس‌بوک استفاده می‌کنید و یا یک پیام فوری ارسال می‌کنید در واقع در حال استفاده از APIها هستید.

برای مطالعه بیشتر در مورد APIها می‌توانید به مقاله معرفی API و کاربرد آن مراجعه کنید

همان‌طور که ظهور وب باعث رونمایی پتانسیل‌های قدرتمند اینترنت شد APIها نیز موجی از نوآوری‌ها را با محوریت اشتراک‌گذاری سرویس‌ها با خود به همراه آوردند. به همین دلیل، امروزه سازمان‌های فعال در همه صنایع به دنبال کسب دانش بیشتر در این حوزه هستند و تلاش می‌کنند از مزیت‌های APIها برای تغییر فرایندهای کسب‌وکار خود استفاده کنند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با دلایل اهمیت APIها و نقش APIها در توسعه کسب‌وکار آشنا شوید.

نقش APIها در ایجاد نوآوری

دنیای امروز به‌سرعت در حال تغییر است و ایجاد نوآوری تبدیل به یک ضرورت شده است. مهم‌ترین دلیل اهمیت APIها در بازارهای مدرن امروزی امکان ایجاد سریع نوآوری است چراکه باعث کاهش موانع برای ایجاد تغییر و نوآوری می‌شوند و به کمک آن افراد بیشتری می‌توانند برای ایجاد موفقیت در سازمان مشارکت داشته باشند.

از دیدگاه فنی APIها به دلیل اینکه یک برنامه کامپیوتری را قادر می‌سازند که توسط سایر برنامه‌ها نیز قابل‌استفاده باشد حائز اهمیت هستند و همان‌طور که اشاره کردیم به‌وسیله آن‌ها دو برنامه مختلف می‌توانند باهم ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را سریع‌تر از همیشه رشد دهند. به همین دلیل در حال حاضر سازمان‌هایی هستند که بیش از ۵۹۰ میلیارد دلار در سال برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های متفاوت هزینه می‌کنند.

برای مثال، نقشه گوگل و اپلیکیشن YELP را درنظر بگیرید. نقشه گوگل، به طور خلاصه یک نقشه آنلاین و رایگان است وبا به اشتراک‌گذاری APIهای خود به توسعه دهندگان کمک می‌کند که مکان‌ها را در وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود نمایش دهند. اپلیکیشن و وب‌سایت موفق YELP نیز به منظور انتشار دیدگاه‌های دیگران در مورد کسب‌و‌کارهای محلی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و… در آمریکا توسعه پیدا کرد و برای این کار نیاز به نمایش موقعیت رستوران‌ها، کافه‌ها و غیره داشت.

این شرکت به جای صرف هزینه‌ و زمان زیاد برای پیاده‌سازی یک نقشه منحصر به فرد  برای نمایش مکان‌ها تصمیم گرفت از API های گوگل  استفاده کند و به توسعه سریع‌تر ایده خود کمک کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که شرکت‌ها امکان دسترسی کامل به کدهای خود را نمی‌دهند بلکه شما تنها اجازه دسترسی محدود به قطعات خاصی از کد‌هایی را دارید که به ارتباط برنامه شما با برنامه آنها کمک می‌کند.

API‌ها امکان کسب درآمد را برای شما ساده‌‌تر می‌کند

شرکت‌هایی مانند BBVA یا VISA در تلاش هستند تا با تمرکز بیشتر بر روی APIهای منبع‌باز (APIهای در دسترس عموم) خدمات بیشتری ارائه دهند. در نتیجه سطح رضایت مشتریان افزایش یافته و درآمد بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این رخدادها تازه آغاز روند رشد توقف‌ناپذیر APIهاست.

استفاده و کسب درآمد از داده‌ها و اطلاعات، چشم‌اندازی نوین در کسب‌وکارها باز می‌کند که بسیار سودآور است. به‌طورکلی،APIها به شما امکان حضور بیشتر در پلتفرم‌های مختلف را می‌دهد و همین مسئله به معنای فرصت بیشتر برای فروش است.

مدل کسب‌وکار فیس‌بوک این موضوع را به‌روشنی اثبات کرده است. در مدل کسب‌وکار فیس‌بوک ابزارها و خدمات فیس‌بوک از طریق APIها به‌صورت رایگان در اختیار میلیاردها کاربر قرار می‌گیرد و سپس هزینه نمایش تبلیغات به‌حساب فیس‌بوک واریز می‌شود.

APIها پتانسیل تغییر کسب‌وکار را دارند

 به‌کارگیری استراتژی‌های سنتی نیازمند کاغذبازی‌ها و اقداماتی زمان‌بر، قدیمی و پرهزینه برای راه‌اندازی و به‌روزرسانی کسب‌وکارها هستند و منجر به ناپایداری بیشتر در کسب‌وکار می‌شوند. طبق گفته فوربس (قدرتمندترین مجله اقتصادی دنیا) «شرکت‌های آینده‌نگر هزینه‌ها و زمان صرف شده برای پیداکردن راه‌حل‌های جدید را از طریق دسترسی به APIها کاهش می‌دهند.»

رشد و گسترش تکنولوژی‌های جدیدی نظیر اینترنت اشیا این مسئله را نشان می‌دهد که نفوذ APIها تنها در شرکت‌های مبتنی بر فناوری نیست و فراتر از آن درحال‌رشد است. بنابراین سازمان‌ها باید استراتژی محصول را برای اینترنت دستگاه‌ها و تغییرات جدید نیز توسعه دهند و APIها می‌توانند به آنها در انجام سریع این کار به طور مؤثر کمک کنند.

امکان ایجاد ارتباط بیشتر با مشتری و بهبود تجربه کاربری

در دنیای امروز مشتریان خواهان تجربه‌هایی درجه یک و منحصربه‌فرد هستند. یک API کاربردی باعث بهبود ارتباط مشتریان فعلی و بالقوه با کسب‌وکارها می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت ارائه‌دهنده بیمه خودرو را در نظر بگیرید. در طول سال‌های متمادی این شرکت به‌عنوان بخشی از برنامه‌ریزی تجاری خود داده‌هایی جامع، دقیق و به‌روز در مورد کیفیت و وضعیت جاده‌های محلی در سراسر کشور را جمع‌آوری و نگهداری کرده است.

این شرکت با در دسترس قرار دادن این داده‌های داخلی از طریق یک API، فرصتی برای ایجاد خلاقیت توسط توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای مرتبط فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که می‌توان کاربردهای جدید و متنوعی برای این داده‌ها تعریف کرد. به‌عنوان‌مثال، توسعه دهندگان با استفاده از این داده‌ها برنامه‌هایی ایجاد می‌کنند که مسیرهای رانندگی را تا حدی بر اساس کیفیت جاده به کاربران توصیه می‌کنند.

همچنین گروه‌های مدنی می‌توانند برنامه‌هایی را توسعه دهند که شهروندان را قادر می‌سازد تا با هم متحد شوند و از مقامات محلی برای تأمین بودجه لازم برای بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل درخواست کنند.

خود شرکت بیمه به مشتریان بالقوه امکان می‌دهد تا از طریق وب و برنامه‌های تلفن همراه، قیمت‌ها را در هر زمان که بخواهند و در هر کجا که باشند به‌راحتی دریافت کنند.

اشتراک‌گذاری این داده‌های خصوصی از طریق یک API عمومی به شرکت بیمه نیز فرصتی عالی برای گسترش دسترسی خود به هزاران مشتری جدید می‌دهد که اکنون به طور مداوم به روشی شخصی‌تر و معنادارتر با شرکت ارتباط برقرار می‌کنند.

تقویت نوآوری و افزایش رضایت مشتری با APIهای پادیوم

در این مقاله درباره نقش APIها در توسعه کسب‌وکار توضیح دادیم. به‌طورکلی، APIها به شرکت‌ها فرصتی برای، تقویت نوآوری و دستیابی به مخاطبان بیشتری فراهم می‌کند. همان‌طور که فوربس بیان می‌کند، «چگونگی برد یا باخت یک کسب‌وکار به طور چشمگیری به نحوه اتصال آنها به برنامه‌ها، دستگاه‌ها و سرویس‌های خارجی وابسته است.»

به همین دلیل، صرف‌نظر از اندازه یا صنعت شرکت شما، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به کاربرد APIها و اینکه چه امکاناتی برای شرکت شما می‌توانند فراهم کنند فکر کنید.

خوشبختانه پادیوم به‌عنوان یک پلتفرم دوسویه یا یک «بازارچه API و خدمات دیجیتال» می‌تواند تمام خدمات دیجیتال موردنیاز یک کسب‌وکار آنلاین را از منابع مختلفی تأمین کند و در اختیار استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها قرار دهد. پادیوم در راستای تحقق اهداف خود در توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور، آماده همکاری با افراد، شرکت‌ها و نهادهای مختلف است که حوزه‌های این همکاری را می‌توانید از اینجا ببینید.

 منابع:

www.mulesoft.com 

colorwhistle.com