پادیوم بلاگ
API

کاربرد API در برنامه نویسی چیست؟

ریحانه احمدی
مقالات

اگر مایلید در مورد مفهوم API بیشتر بدانید، به مکان درستی مراجعه کرده‌اید! یک روش ساده برای درک بهتر کاربرد API ها فکرکردن در مورد اپلیکیشن‌هایی است که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. در دنیای امروز همه اپلیکیشن‌های موبایل و صفحات وب برای استفاده ما انسان‌ها طراحی می‌شوند، در حالیکه APIها برای استفاده سیستم‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. صفحات وب و APIها هر دو کار مشابهی انجام می‌دهند. درواقع آن‌ها اطلاعات، محتوا، تصاویر، ویدئو و سایر موارد را برای ما برمی‌گردانند، اما APIها به تمام جزئیاتی که باعث می‌شود محتوا به چشم ما انسان‌ها زیبا جلوه کند نیازی ندارند. در واقع APIها برای انجام کارهای پشت‌ صحنه خود تنها به داده‌هایی خام و اطلاعاتی قابل خواندن توسط ماشین‌ها نیاز دارند. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم API چیست و کاربرد آن را در برنامه نویسی بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. پیشنهاد می‌کنیم اگر توسعه‌دهنده هستید و به APIهای رایگان نیاز دارید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    API یا واسط برنامه‌نویسی کاربردی چیست؟

    API مخفف واسط برنامه‌نویسی کاربردی است. APIها کدهای کوچکی هستند که امکان صحبت با دستگاه‌های دیجیتال، برنامه‌های نرم‌افزاری و سرورها را با یکدیگر فراهم می‌کنند. در واقع آن‌ها ستون فقرات اصلی بسیاری از سرویس‌هایی هستند که اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

    یکپارچه‌سازی API چیست؟

    «یکپارچه‌سازی API» اصطلاحی است که به طور معمول در گوگل زیاد سرچ می‌شود. خبر خوب دراین‌خصوص این است که هدف اصلی وجود APIها پشتیبانی از ادغام و یکپارچه‌سازی است و یکپارچه‌سازی API ها باعث می‌شود ارتباط بین دو یا چند اپلیکیشن، برنامه، سرویس یا سیستم با استفاده از API به‌سادگی امکان‌پذیر شود. در ادامه به تاریخچه API و کاربرد API، مثال و موارد دیگر مرتبط با API می‌پردازیم.

    تاریخچه API

    استفاده از APIهای وب از زمانی شروع شد که استارتاپ‌های فعال در حوزه تجارت به دنبال تغییراتی در روش کسب‌وکار خود در وب بودند. آن‌ها از این رسانه جدید برای در دسترس قرار دادن خدمات و کالا‌های خود در قالب یک وبسایت بهره بردند و در حین همکاری با شرکای تجاری خود، تصمیم گرفتند کسب‌و‌کارهای قدرتمندی نظیر eBay ،Amazon و salewforce را خودکار کنند.

    در سال ۲۰۰۴، با ظهور گروه جدیدی از ارائه‌دهندگان API و ایجاد راه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با شبکه‌های اجتماعی محلی و جهانی مانند فیس‌بوک و توییتر، تغییری در چشم‌انداز API شروع به ظهور کرد. با شروع قدرتمند اپلیکیشن‌های تجاری و اجتماعی و ظهور ابرها، APIها به رشد خود ادامه دادند و با ایجاد پویایی بیشتر، زیرساخت دستگاه‌های نسل بعدی را فراهم کردند.

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «مروری بر تاریخچه APIها» را هم بخوانید.

    APIها برای چه استفاده می‌شوند؟

    APIها برای موارد متنوعی استفاده می‌شوند، از جمله:

    ·     API‌ها اکثراً در پشت زمینه برنامه‌های وب حضور دارند.

    ·     APIها ساخت برنامه‌های تلفن همراه را امکان‌پذیر می‌کنند.

    ·     APIها  با قابلیت یکپارچه‌سازی خود می‌توانند راه‌حل‌های بدون کد ارائه دهند.

    ·     APIها دستگاه‌ها را به اینترنت متصل می‌کنند.

    ·     APIها شبکه‌ها – یا اطلاعات منتقل شده بین برنامه‌ها، سیستم‌ها و دستگاه‌ها را تعریف می‌کنند.

    ·     APIها حتی موارد روزمره مانند اتومبیل، زنگ در، ماشین ظرف‌شویی و دستگاه‌های پوشیدنی را به هم متصل می‌کنند.

    چرا باید به APIها اهمیت دهید؟

    تا این قسمت متوجه شدید که API چیست و کاربرد آن را بررسی کردیم. اما چرا استفاده از APIها اهمیت دارد؟ در اینجا لیستی بسیار مختصر گردآوری کردیم:

    ·  API به شما کمک می‌کند تا به داده‌های موردنیاز برای انجام کارهای روزمره دسترسی پیدا کنید.

    ·  APIها امکان تلفیق سیستم‌های مختلف را با هم فراهم می‌کنند، مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری، پایگاه‌داده یا حتی سیستم‌های مدیریت یادگیری مدرسه.

    ·  APIها ادارات، تیم‌ها و گروه‌های مختلف را چابک‌تر می‌کند.

    ·  APIها به سازمان‌ها، مدارس، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی کمک می‌کنند تا روابط خود را با سایر سازمان‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و آژانس‌ها تقویت کنند.

    APIها چگونه کار می‌کنند؟

    APIها با به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات بین برنامه‌ها، سیستم‌ها و دستگاه‌ها کمک می‌کنند این موارد بتوانند با یکدیگر صحبت کنند.

    برای توضیح عملکرد APIها، سناریوی رایجی مربوط به مشتری، پیشخدمت و آشپزخانه رستوران را در نظر بگیرید: مشتری با گارسون صحبت می‌کند و به گارسون می‌گوید چه چیزی می‌خواهد. پیشخدمت سفارش را پایین آورده و آن را به آشپزخانه منتقل می‌کند. آشپزخانه کار خود را شروع می‌کند و غذا را آماده می‌کند و سپس گارسون سفارش را به مشتری تحویل می‌دهد.

     در این استعاره، مشتری مانند کاربری است که به گارسون می‌گوید چه غذایی می‌خواهد. پیشخدمت مانند یک API است و سفارش مشتری را دریافت می‌کند و آن را به دستورالعمل‌های ساده ترجمه می کند تا آشپزخانه طبق آن‌ها سفارش را آماده کند (درواقع به دنبال مجموعه‌ای از کدها یا ورودی‌ها می‌گردد تا آشپزخانه به راحتی بتواند تشخیص دهد). عملکرد آشپزخانه مانند سروری است که امیدواریم سفارش را به روشی که مشتری می‌خواهد انجام دهد! وقتی غذا آماده شد، گارسون سفارش را برداشته و به مشتری تحویل می‌دهد.

    چرا باید از API استفاده کرد؟

    تا این بخش از مقاله توضیح دادیم که API چیست و کاربرد API، اهمیت و نحوه کار API را نیز بررسی کردیم. در ادامه بررسی می‌کنیم چرا باید از API‌ها استفاده کرد؟

    دلایل بی‌شماری برای استفاده از APIها وجود دارد.برای پاسخگویی دقیق‌تر به این سؤال، از هزاران توسعه‌دهنده حرفه‌ای پرسیده شده که چرا تولید یا استفاده از APIها را ترجیح می‌دهند. برخی از پاسخ‌ها به شرح زیر هستند:

    ادغام با سیستم‌های داخلی و خارجی:

    یکی از مهم‌ترین دلایلی که توسعه‌دهندگان از API استفاده می‌کنند ادغام یک سیستم با سیستم دیگر است. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شما با سیستم اتوماسیون بازاریابی شما ادغام شود، می‌توانید با استفاده از یک API این دو سیستم را قادر به گفتگو با یکدیگر کنید تا در صورت اضافه‌شدن یک مشتری احتمالی جدید به CRM توسط نماینده فروش، به طور خودکار ایمیل بازاریابی ارسال شود.

    افزودن یا بهبود عملکرد سیستم‌های داخلی و خارجی:

    دلیل متداول دیگر که توسعه‌دهندگان از API استفاده می‌کنند، بهبود عملکرد سیستم‌های داخلی و سیستم‌های خارجی است. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک سیستم داخلی دارید که روزهای تعطیل را برای مدیران ردیابی می‌کند، ممکن است با استفاده از یک API به کارکنان اجازه دهید روزهای تعطیل را از طریق ایمیل خود درخواست کنند.

    افزودن یا بهبود کارایی برای مشتریان:

    افزایش یا بهبود کارایی، منجر به بهبود تجربه‌ی مشتریان و کمک به آن‌ها برای تعامل بهتر با سازمان شما می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر در یک شرکت تحویل غذا کار می‌کنید، با استفاده از یک API به به طور خودکار می‌توانید به مشتری‌ها اطلاع دهید که غذای آن‌ها به محل تحویل نزدیک می‌شود.

    تسریع در توسعه نرم‌افزار و سیستم:

    APIها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند به‌جای برنامه‌های بزرگ و یکپارچه، کد را به‌عنوان مجموعه‌ای از ریز سرویس‌ها کدگذاری کنند و تحویل دهند. این قابلیت باعث می‌شود توسعه‌دهندگان با حذف وابستگی‌ها و کاهش هزینه‌های اضافی نظیر بررسی کد، آزمایش و موارد دیگر، به توسعه نرم‌افزار و توسعه سیستم سرعت ببخشند. راه دیگری که APIها به تسریع توسعه کمک می‌کنند، این است که اجازه می‌دهد تیم‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند موازی باهم کار کنند.

     به‌عبارت‌دیگر، یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند می‌تواند روی بخش فرانت‌اند (بخشی که کاربران مشاهده می‌کنند)، مشغول به‌کار باشد درحالی‌که یک توسعه‌دهنده بک‌اند همزمان می‌تواند بر روی بخش‌های پایه (یا آنچه که کاربران و مشتریان نمی‌بینند)، کار کند.

    کاهش هزینه‌های عملیاتی:

    دلیل دیگر استفاده توسعه‌دهندگان از API کاهش هزینه‌های عملیاتی است. تعداد بی‌شماری از کارها نظیر گزارش‌گیری و یا ارسال ایمیل و اشتراک‌گذاری داده با سیستم‌های دیگر که توسط انسان‌ها انجام می‌شود، توسط APIها می تواند صورت بگیرد. APIها از بسیاری جهات دیگر می‌توانند به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به راه‌اندازی و خاموش‌کردن خودکار سیستم‌های تولید، ایجاد برنامه زمانی برای کارگران یا حتی کاهش تعداد افرادی که نیاز به مجوز نرم‌افزار دارند، اشاره کرد.

    کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار:

    یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که APIها می‌توانند هزینه‌های توسعه نرم‌افزار را کاهش دهند این است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا اجزایی با قابلیت استفاده مجدد ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، یک توسعه‌دهنده بک‌اند می‌تواند سیستمی ایجاد کند که در آن اطلاعات مربوط به مشتریان از جمله نام، آدرس ایمیل، خریدهای اخیر محصولات و غیره ارائه شود. سپس سایر توسعه‌دهندگان در سراسر سازمان می‌توانند از APIها برای گرفتن این اطلاعات و پیگیری پرداخت‌ها برای امور مالی و حساب‌ها استفاده کنند، به مشتریان در حل سریع مشکلات کمک کنند، یا حتی پیشنهادهایی برای کمپین‌های بازاریابی بدهند. همچنین API می‌تواند با روش‌های دیگری نظیر کاهش پیچیدگی معماری و کاهش زمان لازم برای ایجاد تغییر در سیستم‌ها به کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار کمک کند.

    بهبود نرم‌افزار و تست سیستم:

    APIها می‌توانند با فراهم کردن امکان تست مجزای اجزای فرانت و بک‌اند به بهبود تست نرم‌افزار و سیستم کمک کنند. همچنین سلامتی، کیفیت و عملکرد API می‌تواند با استفاده از تست خودکار بررسی شود و آزمایش API می‌تواند در خط لوله CI/CD ادغام شود.

    بهبود امنیت سازمانی:

    از APIها می‌توان برای بهبود امنیت سازمانی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، از آن‌ها اغلب برای ایجاد امکان ورود یک‌مرحله‌ای استفاده می‌شود و کاربران را قادر می‌سازد از یک نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سیستم‌های مختلف استفاده کنند. این ویژگی  در رهایی شما از یادداشت‌های مهم حاوی نام کاربری و  رمز عبور که یک خطر بزرگ امنیتی تلقی می‌شوند، کمک‌کننده است. همچنین از APIها می‌توان برای اجرا و خودکارسازی قوانین و سیاست‌های شرکتی نظیر نیاز به تأیید قبل از پرداخت هزینه‌ها به کارکنان استفاده کرد.

    فعال‌کردن برنامه‌های تلفن همراه:

    بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه به API متکی هستند تا اطلاعات مهم را به کاربران ارائه دهند. به‌عنوان‌مثال، اگر از تلفن همراه خود برای بررسی پرواز و انتخاب صندلی خود استفاده می‌کنید، APIها می‌توانند صندلی مورد نظر را را برای شما رزرو کنند تا مهمانداران هنگام سوارشدن از محل پرواز شما مطلع شوند.

    کاهش قطعی‌ها و سیستم‌های معیوب:

    سرانجام، APIها می‌توانند به کاهش قطعی و سیستم‌های معیوب کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک شرکت با استفاده از API به‌سرعت یک مشکل خاص در خط تولید را تشخیص دهد و حتی برای کمک به کارکنان تعمیر و نگهداری می‌تواند یک راه‌حل توصیه کند تا سیستم را تعمیر کرده و سریع‌تر آنلاین شوند.

    انواع مختلف APIها

    تا این بخش از مقاله توضیح دادیم که API چیست و کاربرد API، اهمیت، نحوه کار، و دلیل استفاده از APIها را نیز بررسی کردیم. حال ببینیم API‌ها چه انواعی دارند و سبک‌های معماری API نیز چیست؟

    انواع مختلفی از API و روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد. در ادامه برخی از رایج‌ترین آن‌ها معرفی شده است.

    ۱. API های داخلی و خارجی و شریک خصوصی

     یکی از روش‌های دسته‌بندی API این است که مشخص کنیم چه کسی به آن‌ها دسترسی دارد:

     ·APIهای داخلی APIهایی خصوصی هستند و فقط توسط تیم، بخش، شرکت یا سازمان شما استفاده می‌شوند.

    · APIهای خارجی که به‌عنوان APIهای عمومی یا API باز نیز شناخته می‌شوند (که با OpenAPI اشتباه گرفته نمی‌شود)، APIهای عمومی هستند که برای استفاده در دسترس همه است.

    · APIهای شریک خصوصی فقط با شرکای خاص و خارج از سازمان شما به اشتراک گذاشته می‌شوند.

    ۲. سبک‌های معماری API

    وقتی صحبت از معماری API می‌شود، تعداد متفاوتی سبک وجود دارد که بعضی جدیدتر، برخی قدیمی‌تر هستند و همه آن‌ها در اکوسیستم API جایگاهی دارند. با این تعریف گسترده از «سبک‌های معماری» قصد داریم در ادامه لیستی از محبوب‌ترین سبک‌ها را به ترتیب تعداد استفاده از آن‌ها معرفی کنیم:

    REST API:

    REST مخفف کلمه REPresentational State Transfer است. REST API به چند اصل راهنما مانند ساختار کلاینت- سرور، رابط‌های ساده و یکنواخت برای برقراری ارتباط در سراسر سیستم، عملیات بدون حالت و غیره متکی است.

    Webhooks:

    Webhookها مبتنی بر رویداد هستند و به عبارت ساده آن‌ها پیام‌های خودکار ارسال شده از یک سیستم به سیستم دیگر در زمان وقوع یک رویداد هستند. از Webhooks به‌عنوان «APIهای معکوس» به‌عنوان مفهومی برای بررسی تغییرات داده‌ها نیز یاد می‌شود.

    SOAP:

    SOAP API مخفف Simple Protect Access Protocol است. SOAP APIها ساختار و رسمیت بیشتری نسبت به سایر APIها دارند و قابل‌اعتماد هستند اما می‌توانند از سایر APIها کندتر باشند. این مدل، از یک پروتکل پیام‌رسانی مبتنی بر XML استفاده می‌کند که شامل برچسب‌های Envelope ،Header و Body موردنیاز توسط نقطه پایانی(endpoint) است.

    GraphQL API:

    GraphQL مخفف Graph Query Language است. Graph Query Language نحوه درخواست یک API از API دیگر را مشخص می‌کند و به‌جای تکیه بر نحوه تعریف سرور از نقطه پایانی، یک پرس‌وجوی (query) GraphQL می‌تواند درخواست اطلاعات مشخصی را بدهد. در ابتدا GraphQL در سال ۲۰۱۲ توسط فیس‌بوک به‌عنوان یک ابزار داخلی ایجاد شد اما مدتی بعد در سال ۲۰۱۵ آن را به‌صورت عمومی و به‌عنوان یک زبان منبع‌باز برای APIها منتشر کرد.

    WebSocket API:

    این مدل از API متکی به پروتکل ارتباطات رایانه‌ای WebSocket است که یک کانال ارتباطی دوطرفه بر روی یک اتصال TCP محسوب می‌شود.

     این در حالی است که پروتکل HTTP (پروتکل انتقال HyperText) یک ارتباط نیمه دوطرفه است. WebSocket API حتی زمانی که مشتری درخواست داده ندارد روشی استاندارد برای ارسال اطلاعات و داده‌ها به سرورها فراهم می‌کند. همچنین APIهای WebSocket ضمن باز نگه‌داشتن اتصالات، امکان برقراری ارتباط بین کلاینت و سرور را نیز فراهم می‌کنند.

    gRPC API:

    RPC موجود در gRPC مخفف کلمه Remote Procedure Call است. APIهای gRPC توسط Google ایجاد شده‌اند. در gRPC، کلاینت مانند یک شی محلی می‌تواند از سرور فراخوانی کند و این باعث می‌شود برنامه‌ها و سیستم‌های توزیع شده بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

    API ارسال رویداد از سمت سرور (Server-sent event API):

    این مدل API که به‌عنوان SSE  نیز شناخته می‌شود، فناوری است که به داده‌هایی که از سرور PUSH داده می‌شوند، متکی است. با این کار کلاینت می‌تواند از طریق اتصال HTTP به طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را دریافت کند.

    AMQP API:

    AMQP مخفف Advanced Message Queuing Protocol است و درواقع یک پروتکل است که از استانداردهای باز پیروی می‌کند و در لایه برنامه کار می‌کند. AMQP برای میان‌افزار پیام‌محور مناسب است و مانند سایر پروتکل‌ها، AMQP نحوه ارتباط ارائه‌دهندگان پیام و کلاینت را با یکدیگر تعیین می‌کند. چند ویژگی وجود دارد که AMQP را متمایز می‌کند؛ از جمله توانایی آن در صف و مسیریابی پیام‌ها که از قابلیت اطمینان و امنیت AMQP پشتیبانی می‌کند.

    MQTT API:

    MQTT مخفف Message Queuing Telemetry Transport است. پروتکل پیام‌رسانی MQTT توسط سازمان پیشرفت استانداردهای اطلاعاتی ساختاری تعریف شده است که با نام OASIS شناخته می‌شود. MQTT به دلیل سبک بودن برای اینترنت اشیا (IoT)، کاملاً مناسب است. MQTT به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را منتشر کرده یا به اشتراک بگذارند.

    EDI:

    EDI مخفف Electronic Data Interchange است و سابقه طولانی از دهه ۷۰ دارد! ایده اصلی پشت EDI این است که با ارسال اطلاعات نوشته شده روی کاغذ، مانند رسیدها یا فاکتورهای حساب‌های پرداختی یا اطلاعاتی مانند سفارش خرید، به مشاغل اجازه برقراری ارتباط الکترونیکی به یکدیگر را بدهند.

    چالش‌های تولید API و مصرف API

    تا این بخش از مقاله توضیح دادیم که API چیست و کاربرد API، اهمیت، نحوه کار، دلیل استفاده، انواع و سبک‌های معماری API را نیز بررسی کردیم. حال ببینیم چالش‌های تولید API و مصرف API‌ چیست؟

    وقتی صحبت از ساخت API می‌شود، چالش‌ها و موانع زیادی وجود دارد که سازندگان و تیم‌ها با آن روبرو هستند. در اینجا ما از هزاران توسعه دهنده و متخصص در سراسر صنعت API اطلاعات کسب کردیم تا ببینیم آنها درباره رایج‌ترین چالش‌ها چه نظری دارند:

    کمبود وقت:

    اولین مانع تولیدکنندگان و بسیاری از مصرف‌کنندگان API ، کمبود وقت است. ایجاد و به‌کارگیری API ، بسته به کاری که می‌خواهید API انجام دهد ممکن است نیاز به تلاش زیاد و طولانی‌مدتی داشته باشد.

    کمبود مستندات:

    مانع شماره یک مصرف‌کنندگان API مستندسازی است. اسناد API به اطلاعاتی گفته می‌شود که ارائه‌دهندگان API برای کمک به مصرف‌کنندگان برای درک نحوه استفاده از API در اختیار قرار می‌دهند.

    کمبود دانش:

    یکی دیگر از موانع بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، عدم دانش و اطلاعات کافی است. در برخی موارد، افرادی که با API کار می‌کنند به دانش فنی عمیق‌تری نیاز دارند، و یا در موارد دیگر افراد از نظر فنی مهارت دارند اما در خصوص ویژگی‌های APIهای خاص کم اطلاع هستند.

    کمبود افراد:

    کمبود وقت درواقع به کمبود وقت و دانش اشاره دارد. بسیاری از تیم‌ها تولید و مصرف APIها ، زیرساخت‌های تیمی فعلی خود چالش‌برانگیز می‌دانند و به افراد بیشتری در تیم خود نیاز دارند تا هم دانش فنی خود را گسترش دهند و هم مدت زمانی کار روی APIها را افزایش دهند.

    پیچیدگی:

    در حالی که مفهوم API نسبتاً ساده است اما اجرای آن‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد. بسیاری از افرادی که هم API را تولید و هم مصرف می‌کنند پیچیدگی را یک مانع اصلی می‌دانند.

    اولویت‌بندی ذی‌نفعان:

    ذی‌نفعان یا افرادی که در پروژه‌ها “سهیم هستند” ، غالباً کسانی هستند که منابع، کارکنان و بودجه اختصاص‌یافته به پروژه‌ها را کنترل می‌کنند. اگر ذی‌نفعان، پروژه‌های API را در اولویت قرار ندهند، باعث ایجاد مانع برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شوند.

    کمبود بودجه:

    اکثر تیم‌های تولید و مصرف API نیازمند بودجه هستند. بعضی اوقات این بودجه صرف کارکنان، آموزش‌ها و ابزار می‌شود درحالی‌که بعضی از APIها برای امکان استفاده منظم از آن‌ها نیازمند بودجه هستند.

    انتظارات سهام‌داران (غیرواقعی / نامشخص):

    ذی‌نفعان یا افرادی را که در پروژه‌ها و تلاش‌ها “سهیم هستند” غالباً پیش‌زمینه فنی ندارند و درمورد آنچه که می‌خواهند با API به دست آورند روشن نیستند، یا در موارد بدتر اینکه نیاز آن‌ها گاهی غیرواقعی است!

    کمبود ابزار:

    تعداد کمی از توسعه دهندگان هستند که از صفر شروع به کدگذاری می‌کنند. ابزارهای بی‌شماری در دسترس توسعه دهندگان است که به آنها کمک می‌کند هوشمندتر، سریع‌تر و بهتر کدنویسی کنند. اما، مانعی که وجود دارد این است که هر توسعه‌دهنده‌ای به ابزار موردنیاز خود دسترسی ندارد.

    نمونه‌های واقعی API

    تا این بخش از مقاله توضیح دادیم که API چیست و کاربرد API، اهمیت، نحوه کار، دلیل استفاده، انواع و سبک‌های معماری و چالش‌های تولید و مصرف API را نیز بررسی کردیم. حال می‌خواهیم نمونه‌های واقعی API را بررسی کنیم.

    به دنبال نمونه‌های واقعی API هستید؟ در ادامه لیستی از APIها معرفی شده است که بیشتر به‌عنوان Postman API Network شناخته می‌شوند. Postman API Network محلی مرکزی برای مصرف‌کنندگان API و هم تولیدکنندگان API فراهم می‌کند تا بتوانند به‌راحتی APIها را کشف و کاوش کنند و آن‌ها را به اشتراک بگذارند.

    شما می‌توانید APIهای زیادی از ارائه‌دهندگان محبوب را در Postman API Network پیدا کنید، بعضی نمونه‌های معروف در زیر لیست شده‌اند:

     ۱. Twitter API:

    به کمک این API شما می‌توانید کارهای مختلفی مانند جستجوی کاربران خاص، جستجوی توییت‌های خاص، فیلترکردن جریان‌های توییت در زمان واقعی و موارد دیگر را انجام دهید.

    ۲. API Imgur:

    این API کل زیرساخت Imgur را نشان می‌دهد. در واقع، با استفاده از API Imgur، شما می‌توانید تمام‌کارهایی را که در imgur.com قادر به انجام آن هستید، پیاده‌سازی کنید. نظیر پیداکردن و به اشتراک‌گذاری جالب‌ترین، آموزنده‌ترین و الهام‌بخش‌ترین تصاویر، الگوهای رفتاری و تصاویر GIF.

    ۳. Okta API:

    Okta طیف گسترده‌ای از APIها را ارائه می‌دهد، از جمله نقاط انتهایی (endpoints) برای احراز هویت کاربران و بازیابی رمزهای عبور. همچنین این ای‌پی‌آی، endpointهایی را برای پیکربندی منابعی مانند کاربران، برنامه‌ها، جلسات و فاکتورها ارائه می‌دهد.

    ۴. APIهای SurveyMonkey:

    رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی SurveyMonkey برای شما امکان کاوش داده‌های SurveyMonkey، از جمله سؤالات نظرسنجی، پاسخ‌های نظرسنجی، مخاطبین، معیارها، خطاها و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

    ۵. Yelp’s Fusion API: 

    این مورد به شما اجازه می‌دهد بهترین اطلاعات مربوط به مشاغل محلی و بررسی کاربران بیش از یک میلیون کسب‌وکار در ۳۲ کشور را به دست آورید.

    اگر هنوز نیاز به نمونه‌های بیشتری دارید، توصیه می‌کنیم آشنایی با انواع مختلف API‌های تاثیر‌گذار در کسب‌وکارهای آنلاین را مطالعه کنید.

    سخن آخر

    در این مقاله توضیح دادیم که API چیست و کاربرد API، اهمیت، نحوه کار، دلیل استفاده، انواع و سبک‌های معماری، چالش‌های تولید و مصرف API و نمونه‌های واقعی API را توضیح دادیم.

    گفتیم که API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا راه‌های جدید و پرسودی برای ارائه محصول و یا خدمات ابداع کنند و دسترسی شما را به شبکه گسترده‌تری از مخاطبین فراهم می‌کند. ازآنجاکه API یک خط اتصال مستقل به‌سوی اطلاعات شماست، می‌توانید هر بار که محصول جدیدی برای کسب‌و‌کار خود توسعه می‌دهید از آن‌ها مجددا استفاده کنید. این محصول می‌تواند یک سایت، یک اپلیکیشن تجاری و یا حتی نرم‌افزاری در شبکه داخلی شما باشد. بنابراین APIها باعث افزایش سرعت توسعه و دریافت بازخوردهای بیشتر می‌شوند و در بهبود عملکرد شما تأثیرگذار است.

    با تمام این اوصاف تمام مجموعه‌ها و استارتاپ‌هایی که برای بهبود محصولات نیاز به استفاده از یک سرویس تحت API دارند، می‌توانند از خدمات سایت PODIUM.IR استفاده کنند. ما تکه‌های پازل را در محیطی چابک و شفاف گرد هم آورده‌ایم تا توسعه‌دهندگان بتوانند با کنار هم چیدن این تکه‌ها، نرم‌افزار مطلوب خود را در کوتاه‌ترین زمان توسعه دهند.

    APIها را برای خودتان امتحان کنید!

    فکر می‌کنید ممکن است برای امتحان کردن API‌ها آماده باشید؟ با استفاده از Platform API Postman، می‌توانید APIها را کاوش کنید، درخواست ارسال کنید، ببینید چه داده‌هایی بازگردانده می‌شوند و موارد بسیار دیگر. به‌علاوه برای شروع کاملاً رایگان است.

    سوالات متداول

    api مخفف چیست؟

    api در واقع مخفف Application Programming Interface و به معنی واسط کاربری برنامه‌نویسی است.

    چگونه می‌توان به api های مختلف دسترسی پیدا کرد؟

    شما می‌هوانید بسیاری از api های ایرانی را به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه به راحتی در پادیوم پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید. پادیوم یک بازارچه یکپارچه از api های مختلف است.