پادیوم بلاگ
وام بدون ضامن و فوری

وام بدون ضامن و فوری

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

یکی از اتفاق‌های خوب حوزه بانکداری دیجیتال ورود فین‌تک‌ها، نئوبانک‌ها و شاخه‌های دیجیتال بانک‌ها به حوزه تسهیلات و ارائه وام بدون ضامن است. زمانی برای دریافت وام باید ضمن ارائه مدارک متعدد، انتظار در صف‌های طولانی و مراجعه‌های حضوری به شعبه، باید ضامن‌ها تاییدشده نیز به بانک معرفی می‌کردید. شرط عمومی برای ضامن‌های وام نیز داشتن گواهی کسب، دسته‌چک و فیش حقوقی کارمندی بود. این شرایط باعث می‌شد تا گاهی افراد برای دریافت وام‌های خرد نیز مدت طولانی به دنبال ضامن معتبر بگردند و یا عطای وام را به لقای آن بخشیده و به دنبال راه‌های دیگر برای تامین مالی خود باشند. این موضوع وقتی فرد برای یک مورد فوری و ضروری به دنبال وام بود، بیش از پیش باعث ایجاد حس نارضایتی می‌شد. اما پیشرفت‌های حوزه بانکداری دیجیتال و بانکداری مبتنی بر API در کنار رشد فین‌تک‌ها و نئوبانک‌ها، زمین بازی را عوض کرده و اکنون افراد می‌توانند در لحظه و بدون ضامن، وام دریافت کنند.

وام بدون ضامن نئوبانک‌ها

نئوبانک‌ مفهومی جدید است و برای تعریف فین‌تک‌هایی که خدمات مالی ارائه داده ولی بانک محسوب نمی‌شوند، استفاده می‌شود. البته در کشور ما و با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص نئوبانک‌ها، تعریف آن‌ها شامل شاخه‌های دیجیتال بانک‌های سنتی می‌شود. این یعنی نئوبانک‌ها مستقل از بانک‌ها نیستند و نمی‌توانند مثل بانک‌ها پول را مدیریت کنند، اما با آن‌ها در تعامل‌اند و می‌توانند خدمات‌ها بانکی را به شیوه‌های متفاوت و بر بستر دیجیتال ارائه کنند. در ایران نئوبانک‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید که لیست آن‌ها در لینک زیر ببینید:

این نئوبانک‌ها وام‌های مختلفی را با توجه به مدل کاری خود ارائه می‌دهند. برای مثال ویپاد سه نوع وام دارد:

تسهیلات پشتوانه: وام بدون ضامن، فوری و بدون سپرده‌گذاری که از یک میلیون تومان شروع شده و بعد از هر بازپرداخت به موقع، به صورت پله‌ای تا ۳۵ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

تسهیلات پیش‌درآمد: وام فوری بدون سود و با بازپرداخت یک هفته‌ای که بر اساس امتیاز کسب‌شده در یک ماه گذشته ارائه می‌شود.

تسهیلات برآیند: که بر اساس سکه‌های دریافت‌شده در وی‌کلاب ارائه شده و از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است.

وام فوری و بدون ضامن لندتک‌ها

لندتک نیز از جمله مفاهیم جدیدی است که با توسعه بانکداری دیجیتال و فناوری به وجود آمده است. لندتک‌ها در واقع فین‌تک‌هایی هستند که به کمک فناوری، فرایند دریافت وام را تسهیل کرده و با اتکاء به این فناوری‌ها، وام بدون ضامن به مشتریان خود ارائه می‌دهند. سودهای دریافتی توسط این لندتک‌ها متفاوت است اما همه در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت کرده و نمی‌توانند بیش از بانک‌ها برای وام سود دریافت کنند. برخی از این لندتک‌ها مبلغ وام را به صورت نقدی به حساب مشتری واریز می‌کنند، و برخی نیز آن را در قالب اعتبار خرید کالا به کیف پول آن‌ها واریز می‌کنند. برخی نیز برای خرید کالا تنها محدود به فروشگاه‌های مورد تایید خود هستند. بنابراین هنگام دریافت وام از لندتک‌ها، این موضوع را در نظر داشته و درباره آن تحقیق کنید.

وام بدون ضامن چطور امکان‌پذیر است؟

به لطف پیشرفت فناوری و توسعه ابزارهای تعامل بین سیستم‌ها، اکنون می‌توان بدون نیاز به ارائه ضامن‌های معتبر و طی کردن فرایندهای طولانی اداری، در لحظه وام گرفت. دو فناوری اصلی زمینه را برای دریافت وام بدون ضامن فراهم کرده‌اند:

  • اعتبارسنجی یکپارچه
  • سفته‌های الکترونیکی

اعتبارسنجی یکپارچه

با پیشرفت فناوری و استفاده گسترده از APIها، اکنون بانک‌ها و سیستم های مختلف می‌توانند با یکدیگر تعامل کرده و اطلاعات تبادل کنند. به این ترتیب اگر شما از یک بانک وام گرفته باشید و در بازپرداخت تاخیر داشته باشید، نئوبانک یا لندتکی که قصد دارید از آن وام بگیرید می‌تواند به راحتی استعلام وضعیت شما را از شبکه بانکی درخواست کند. در واقع، APIها با کمک به ایجاد یک شبکه یکپارچه در سیستم بانکی کشور، این امکان را به وجود آوردند که بتوان وضعیت اعتبار مشتریان را در هر لحظه استعلام کرد. 

همچنین با استفاده از API می‌توان وضعیت چک‌های صادرشده توسط مشتری و بدهی‌های احتمالی را از سامانه صیاد دریافت کرد. نئوبانک‌ها و لندتک‌ها نیز با کمک همین APIها هنگام درخواست وام شما، فرایند اعتبارسنجی را در چندثانیه انجام داده و در صورتی که بدهی معوق یا مشکل در بازپرداخت وام‌های قبلی نداشته باشید، به شما امتیاز مطلوب برای دریافت وام را می‌دهند. طبیعی است که اگر شما در شبکه بانکی بدهی نداشته و تا به حال مشتری خوش‌حسابی بوده باشید، بعد از این هم روند را ادامه دهید.

سفته‌های الکترونیکی

برخی از فین‌تک‌ها و لندتک‌ها برای ارائه وام نیاز به سفته‌های الکترونیکی از جانب شما دارند. این سفته‌ها که جایگزین سفته‌های سنتی بر بستر دیجیتال شده‌اند، مانند آن‌ها بار قانونی داشته و ارائه‌دهنده سفته ملزم به رعایت تعهد ذکرشده در شرایط لندتک است. دریافت و ارائه این سفته‌های الکترونیکی به طور کامل بر بستر دیجیتال انجام شده و تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد. با ورود سفته‌های الکترونیکی به عرصه بانکی و مالی کشور، بسیاری از فرایندهای اضافی برای دریافت وام حذف شده و مشتریان می‌توانند تنها با چند کلیک سفته خود را دریافت کرده به لندتک مورد نظر خود ارائه کنند.

دریافت وام بدون ضامن حالا ساده‌تر از همیشه

این روزها کمتر کسی را می‌توان دید که بر بستر دیجیتال فعالیت کرده و حداقل یکی از اپلیکیشن‌های نئوبانک‌ها یا لندتک‌ها را روی گوشی خود نداشته باشد. با گسترش فناوری نئوبانک و شاخه‌های دیجیتال بانک‌ها نیز هم‌سو با شعار خود (فراگیری مالی) و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بستر دیجیتال، موفق شده‌اند طیف بزرگی از جامعه و به خصوص جوانان و میان‌سالان را وارد زیست‌بوم بانکداری دیجیتال و بانکداری باز کنند و از این طریق خدمات خود را سریع‌تر، بهتر و ساده‌تر به مشتریان ارائه کنند. حالا شما می‌توانید به راحتی و در چند ثانیه از نئوبانک یا لندتک مورد نظر خود وام فوری دریافت کرده و با آن کالا یا خدمات خریداری کنید. در واقع، اکنون خدمات بانکداری کف دستان شما هستند و وام در جیب شما قرار دارد.

سرویس تسهیلات پادیوم

اما اگر صاحب یک کسب و‌کار هستید و می‌خواهید برای مشتریان خود امکان ارائه تسهیلات را فراهم کنید، می‌توایند از سرویس تسهیلات پادیوم بهره ببرید. به کمک این سرویس می‌توانید تضامین لازم، تعداد اقساط و سایر مولفه‌های تسهیلات را تعریف کرده و برای مشتریان خود امکان خرید اقساطی و ارائه تسهیلات خرید را فراهم آورید. در صورت سوال در مورد سرویس تسهیلات پادیوم و یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشنان پادیوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند: