پادیوم بلاگ
استارتاپ MNZL

فینتک برتر: استارتاپ MNZL

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

استارتاپ MNZL در سال ۲۰۲۳ توسط سامه صالح، احمد دسوکی و باسم الشاعر بنیان‌گذاری شده و به صاحبان خانه و خودرو کمک می‌کند تا دارایی‌هایی خود را در یک کیف پول مجازی بارگذاری کرده و بر اساس آن‌ها تسهیلات دریافت کنند.

این استارتاپ به مصری‌ها اجازه می‌دهد تا از دارایی‌های غیر منقول خود مانند خودرو و خانه برای برطرف کردن نیازهای فوری مالی بهره ببرند. این نوآوری باعث تحول فرایند تخصیص اعتبار در این کشور ۱۱۱ میلیون نفری شده است و بنیان‌گذاران آن بازار تسهیلات را دگرگون کرده‌اند. 

این مدل جدید تخصیص اعتبار نه تنها با ارائه تسهیلات ساده باعث افزایش قدرت خرید خانواده‌ها شده، بلکه به پویایی بازار مالی منطقه و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور مصر کمک بسزایی کرده است.

چالش کاهش سرمایه‌گذاری

فضای استارتاپی پویای مصر که به دلیل موج ایده‌های نوآورانه مورد تشویق فعالان عرصه فناوری و فینتک قرار گرفته است، طی سال‌های اخیر با چالش‌های گوناگونی رو‌به‌رو بوده است. برای مثال تعارض اوکراین و روسیه باعث شده تا ارزش پوند مصر کاهش پیدا کند که در نتیجه منجر به کاهش سرمایه‌گذاری به میزان ۱۷ درصد شده است.

در سال ۲۰۲۳ استارتاپ‌های فین‌تکی مصری موفق شده‌اند طی ۱۹ قرارداد مبلغ ۱۲ میلیون دلار سرمایه جذب کنند که نسبت به سال قبل کاهش محسوسی داشته است. با این وجود استارتاپ MNZL موفق شده در دور اخیر سرمایه‌گذاری و در رقابت با ۵۰۰ استارتاپ دیگر، ۳ و نیم میلیون دلار سرمایه جذب کند. به گفته بنیان‌گذاران MNZL، این مبلغ قرار است روی توسعه فناوری‌های MNZL هزینه شده و مقیاس کسب‌وکار را برای ارائه خدمات به طیف بزرگتری از جمعیت مصر افزایش دهد.

نحوه کار استارتاپ MNZL

برای دریافت تسهیلات از این استارتاپ شما باید اپلیکیشن اندروید یا ios آن را نصب کنید. پس از ثبت نام، یک کیف پول مجازی برای شما ساخته می شود که به شما اجازه می‌دهد مشخصات دارایی‌های غیر منقول خود را در آن ثبت کرده و پس از اعتبارسنجی و امضای قرارداد، از آن به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات استفاده کنید. در سایت MNZL و داخل اپلیکیشن یک ماشین حساب وجود دارد که به شما نشان می‌دهد در ازای ارزش دارایی خود، چه مقدار تسهیلات می‌توانید دریافت کنید. 

برای مثال اگر ارزش دارایی شما ۲ و نیم میلیون پوند مصر باشد و ماهانه ۸۰ هزار پوند درآمد داشته باشید، می‌توانید یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۰۶ پوند تسهیلات درخواست کنید. 

تاکید MNZL روی کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت دریافت تسهیلات است. همچنین طراحی کاربردی و ساده اپلیکیشن باعث ایجاد یک تجربه کاربری دلپذیر برای مشتریان می‌شود. 

افزایش درخواست تسهیلات و فرصت‌های موجود برای ارائه‌دهندگان تسهیلات

پس از پایان دوران قرنطینه و اتمام بسته‌های حمایت مالی که بسیاری از دولت‌ها در اختیار شهروندان خود گذاشته‌اند، اقتصاد دوباره به جریان افتاده و کسب‌و‌کارها مجدد فعالانه به چرخه اقتصاد وارد شده‌اند. اما تاثیر رکود دوران کرونا و شهروندانی که به هزینه بیشتر عادت کرده‌اند، باعث شده تا شهروندان به دنبال تسهیلات ساده و ارزان برای جبران هزینه‌های خود باشند. 

در کنار این موضوع، کسب‌و کارهای کوچک و خانگی نیز در نتیجه ناپایداری‌های اقتصادی و سیاسی دچار چالش‌های گوناگونی شده‌اند که وضعیت سرمایه آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است. از این رو فین‌تک‌هایی نظیر MNZL که راهکاری برای ارائه تسهیلات ساده و ارزان ارائه داده‌اند، محبوبیت بالایی بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند. در چنین شرایطی حداقل برای آینده کوتاه، شاهد رشد این مدل استارتاپ‌ها و نوآوری‌های جدیدی خواهیم بود که به طور جدی بازار تسهیلات را متحول می‌کنند.