پادیوم بلاگ
استقلال مالی

چطور استقلال مالی داشته باشیم؟ ۱۲ عادت تاثیرگذار برای استقلال مالی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

استقلال مالی یعنی داشتن پس‌انداز، سرمایه و پول نقد در دسترس برای زندگی کردن به سبکی که دوست دارید. استقلال مالی یکی از اهداف مهم هر فرد در طول زندگی است و تلاش‌ها برای بهبود وضعیت شغلی برای این هدف صورت می‌گیرد. همچنین استقلال مالی به شما کمک می‌کند تا به دنبال کاری که دوست دارید بروید و یا زودهنگام بازنشسته شوید و دیگر نگران پرداخت قبوض، پرداخت حقوق به موقع و حساب‌و‌کتاب‌های غیرضروری نشوید. 

متاسفانه بسیاری از افراد فاصله زیادی با استقلال مالی دارند. حتی اگر مورد ضروری اتفاق نیفتد، افزایش بدهی‌ها به دلیل مخارج بیش از حد یک بار دائمی روش دوش افراد و خانواده‌ها به شمار می‌رود. وقتی یک مورد ضروری اتفاق می‌افتد (مانند طوفان، زلزله یا یک پاندمی جهانی) و تمام نقشه‌ها را به هم می‌ریزد شاهد افزایش این بدهی‌ها و ایجاد سوراخ‌های اضافی در جیب افرادیم.

این ۱۲ عادت به شما کمک می‌کند تا در مسیر استقلال مالی قرار بگیرید و دیگر نگران اتفاقات ناگوار و یا حوادث غیرمترقبه نباشید.

اهداف خود در زندگی را مشخص کنید

استقلال مالی برای شما به چه معناست؟ هرکس تصوری از استقلال مالی دارد اما این تصویر در اغلب موارد بسیار نامفهوم است. شما باید یک‌سری اهداف مشخص (مانند خرید خودرو، خانه، و…) تعیین کرده و برای آن‌ها ددلاین (مانند آخر سال، یا تا پایان ۱۰ سال دیگر) تعریف کنید. اهداف بزرگ (مانند خرید خانه) را به قدم‌های کوچک (افزایش پول پیش خانه در هر سال به مقدار مشخص) تقسیم کنید تا دستیابی به آن برای شما راحت‌تر باشد. 

بودجه ماهانه تعریف کنید

تعریف بودجه ماهانه برای مخارج خانه و پیروی از آن بهترین راه برای اطمینان از پرداخت قبوض و بدهی‌ها در هر ماه است. درآمد ماهانه، بدهی‌ها و مخارج را یادداشت و طوری مخارج را تنظیم کنید که هر ماه مقدار مشخصی پس‌انداز داشته باشید. 

بدهی‌ها و اقساط با بهره بالا را کامل پرداخت کنید

بدهی‌ها و تسهیلات با بهره بالا دشمن استقلال مالی‌اند. هر ماه این بدهی‌ها را به طور کامل پرداخت کنید چراکه بدهی حاصل از تعویق پرداخت اقساط آن‌ها می‌توانید مانعی جدی سر راه دستیابی به استقلال مالی در زمان معین باشد. 

یک سیستم پس‌انداز خودکار داشته باشید

قبل از هرچیز بدهی به خودتان را پرداخت کنید. در برنامه‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری شرکت خودتان مشارکت کرده و یا هر مبلغ مشخصی را به طور خودکار از حساب برداشت کرده و در یکی از مدل‌های سرمایه‌گذاری (بورس، حساب پس‌انداز سرمایه‌گذاری و…) با آگاهی شرکت کنید. همچنین هر ماه مبلغ مشخصی (هرچند ناچیز) را برای موارد ضروری و حوادث غیرقابل پیش بینی در یک حساب جداگانه نگاه دارید.

معدل حساب خودتان را زیر نظر داشته باشید

معدل حساب شما معیار اصلی برای تعیین سقف تسهیلات و میزان بازپرداخت است. در این مقاله درباره معدل حساب بیشتر توضیح داده‌ایم. 

معدل حساب خودتان را زیر نظر داشته باشید و برای بهبود آن تلاش کنید. این معدل حساب می‌تواند در مواردی که نیاز به دریافت تسهیلات دارید، به شما کمک کند.

تخفیف بگیرید

برخی تخفیف گرفتن و چانه زدن را کاری نادرست و یا بی‌کلاس قلمداد می‌کنند. ترس از این قضاوت در کنار تکنیک‌های بازاریابی استفاده‌شده توسط بازاریان و فروشندگان کالا و خدمات باعث می‌شود تا افراد در بسیاری از موارد مبلغی بالاتر از ارزش یک کالا یا خدمات پرداخت کنند. چانه‌زنی هنری است که با یادگیری آن می‌تواند در سال مبلغ قابل توجهی را پس‌انداز کنید.

در مورد مسائل مالی مطالعه کنید

تغییرات اعمال‌شده در نحوه محاسبه مالیات و حقوق را زیر نظر بگیرید. اخبار مالی را دنبال کنید و در صورت سرمایه‌گذاری در بورس، بخشی از وقت خود را صرف مطالعه اخبار اقتصادی مربوط کنید. دانش بهترین دفاع در مقابل موج‌های سودجویی است، بنابراین تا حد امکان دانش مالی خودتان را بالا ببرید.

از اموال خودتان مراقبت کنید

از کار گرفته تا کفش‌های پای‌تان، اموال شما به شمار می‌روند. از اموال خودتان به خوبی مراقبت کنید چراکه هزینه مراقبت از اموال کسر کوچکی از هزینه جابه‌جایی آن است. 

قناعت را یاد بگیرید

این جمله شاید کلیشه باشد، اما در مسیر استقلال مالی بسیار اهمیت دارد. یادگیری قناعت و پایین آوردن سطح انتظارات برای مدتی مشخص می‌تواند شما در زندگی جلو بیاندازد. این یعنی تفاوت بین چیزهایی که نیاز دارید و چیزهایی که می‌خواهید را یاد بگیرید. 

از یک مشاور مالی کمک بگیرید

وقتی به ثروت شما به حد مشخصی رسید که فکر می‌کردید کنترل آن دشوار است، از کمک یک مشاور مالی بهره ببرید. مشاور مالی خوب به شما کمک می‌کند در مسیر درست ادامه دهید و کنترل اوضاع از دست شما خارج نشود.

به سلامتی خودتان اهمیت دهید

مراقبت از سلامتی خودتان مانند مراقبت از اموال اهمیت دارد. بخش بزرگی از مخارج خانواده‌ها مربوط به بدهی‌های حوزه سلامت است. با مراقبت مداوم از سلامتی ضمن داشتن یک زندگی خوب، می‌توانید از سلامت مالی خودتان نیز اطمینان حاصل کنید. بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی به سادگی با ورزش بیشتر و رژیم غذایی مناسب قابل درمان یا پیش‌گیری است. به طور دوره‌ای به پزشک مراجعه کرده، آزمایش چکاپ دهید و با دندانپزشک مشورت کنید. این موارد شاید به نظر مخارج اضافی به شمار برود، اما اطمینان داشته باشید پرداخت این هزینه‌ها الان از پرداخت هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری می‌کند. مراقبت از سلامتی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری روی خودتان است، پس به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید.

این ۱۲ عادت مشکلات مالی شما را برطرف نمی‌کنند

اما به شما کمک می‌کند با پرورش عادت مناسب، در مسیر استقلال مالی قرار بگیرید و از بروز مشکلات مالی در آینده جلوگیری کنید. وقتی این عادت‌ها در شما شکل بگیرد، آسایش رهایی از استرس دائمی و نگرانی از بدهی‌ها به شما انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر می‌دهد. اینجاست که پیشرفت واقعی را حس می‌کنید و می‌بینید که چطور با پرورش چند عادت می‌توان یک زندگی خوب داشت.