پادیوم بلاگ
نقش تحلیل داده در بازارهای مالی

نقش تحلیل داده در صنعت مالی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

فکر می‌کنید قدرتمندترین و کارآمدترین ابزاری که یک کسب‌و‌کار در اختیار دارد چیست؟

پاسخ این سوال داده است. تحلیل داده‌های خام نه تنها به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند ترندهای بازار را به خوبی درک کنند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای مثبت و منفی تصمیم‌های خود را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن استراتژ‌ی‌های خود را تغییر دهند. در واقع پیش‌بینی آینده و درک حال قدرتی است که کسب‌و‌کارها به واسطه داده‌ها به آن دست پیدا می‌کنند. 

بر کسی پوشیده نیست که استفاده از تحلیل داده‌ها در یک سازمان به افزایش سود و کارایی آن کمک کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از کاربردهای اساسی تحلیل داده شخصی‌سازی خدمات است. به کمک تحلیل‌ داده‌های مشتریان و بررسی رفتار آن‌ها، می‌توان سرویس‌ها و محصولات را بسته به نیاز مشتریان شخصی‌سازی کرد تا ضمن ارائه خدمات بهتر و بهبود تجربه کاربری، سودآوری سازمان نیز تا حد امکان افزایش پیدا کند.

در واقع داده‌ها در قسمت‌های مختلف از جمله طراحی و توسعه خدمات و محصولات، شناسایی و تحلیل مخاطبان محلی و جهانی یا تحلیل گلوگاه‌ها و الگوها به کسب‌‌وکارها کمک می‌کنند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

صنعت مالی با داده‌های حساس و محرمانه‌ای سروکار دارد. حتی کوچکترین خطای انسانی می‌تواند باعث بروز بحران‌های اساسی در این صنعت شود. از این رو بررسی و تحلیل داده‌ها به صورت روزانه در این صنعت به یک ضرورت تبدیل شده است. 

تحلیل داده در صنعت مالی

صنعت مالی می‌تواند به دلیل بروز بحران‌های جهانی نظیر شیوع یک پاندمی، همگرایی صنایع و رشد سریع فناوری تحت تاثیر قرار بگیرد. سودآوری موسسه‌های مالی تا حد زیادی به حذف ریسک‌ها و دنبال کردن و ترجمه ترندهای بازار بستگی دارد. تحلیل داده به موسسه‌های مالی کمک می‌کند تا حجم عظیم داده‌های ساختارنیافته مشتریان و تراکنش‌های مالی را به نظریه‌های ارزشمندی تبدیل کنند. 

در صنعت مالی تحلیل داده‌ها در شناسایی و جلوگیری از بروز پولشویی و کلاهبرداری نیز نقش اساسی بازی می‌کند. تحلیلگران داده با دنبال کردن الگوها و شناسایی موارد غیر عادی در این الگوها، فعالیت‌های کلاهبردارانه را تشخیص داده و به موقع برای مسدودسازی آن اقدام می‌کنند. 

همچنین بازار مالی یک بازار به شدت رقابتی است که در آن عقب ماندن از ترندهای بازار حتی برای یک مدت کوتاه می‌تواند به طور کلی یک موسسه را به ورطه نابودی بکشاند. تحلیل داده‌ها در صنعت مالی به گرفتن تصمیم‌های مبتنی بر داده کمک کرده در طراحی محصول‌های کاربردی‌تر برای مشتریان نقش مهمی بازی می‌کند.

تحلیل داده در بانکداری

موفقیت یک بانک تا حد زیادی به قابلیت‌های مدیریت ریسک آن بستگی دارد. تحلیل داده به بانک‌ها کمک می‌کند مدل‌های ریسک‌پذیری را طراحی کرده و در سرمایه‌گذاری‌ها و ارائه وام به مشتریان تصمیم‌های بهتری بگیرند. این مدل‌ها به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا ریسک‌های عملیاتی و مالی تصمیم‌ها را پیش‌بینی کرده و در صورت نیاز استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خود را تغییر دهند.

از نظر عملکردی نیز تحلیل داده‌ها با ارزیابی شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIها) و به تصویر کشیدن متریک‌ها به بانک‌ها اجزاه می‌دهند تا جنبه‌های مختلف کار خود را بررسی کرده و قسمت‌هایی که نیاز به توجه بیشتر دارند را شناسایی کنند. 

طی سال‌های اخیر شخصی‌سازی خدمات بانکی نیز یکی از ترندهای اصلی بازار مالی است و بسیاری از بانک‌های پیشرو در سراسر دنیا به دنبال این ترند تلاش کرده‌اند تا به کمک تحلیل داده‌ها و فناوری‌های نوین خدمات خود را متناسب با نیازهای مشتری شخصی‌سازی کنند. از سوی دیگر تحلیل رفتار مشتریان به بانک‌ها کمک می‌کند تا از میزان تاثیر تصمیم‌های خود مطلع شده و برای جذب مشتریان جدید راهکارهای مختلفی توسعه دهند.

همچنین تحلیل داده‌ها با کمک به تصمیم‌گیری‌های بسیار ساده مانند تعداد دستگاه‌های ATM مورد نیاز در یک منطقه یا تعداد کارمندان مورد نیاز برای پاسخگویی به مشتریان در زمان‌های خاص به طرز چشمگیری در میزان درآمد بانک‌ها تاثیر بگذارند.

تحلیل داده در صنعت بیمه

بیمه یک بازار بسیار رقابتی است که در آن مشتریان به شدت مطالبه‌گراند. مشتریان در این صنعت همواره بهترین خدمات را انتظار دارند و با کوچکترین تجربه بد آماده‌اند که ارائه‌دهنده بیمه خود را تغییر دهند. اینجاست که تحلیل داده‌ها به ارائه‌دهندگان بیمه کمک می‌کند خدمات و محصولات خود را مطابق با نیاز مخاطبان خود تغییر داده و با شخصی‌سازی خدمات نسبت به جذب مشتریان جدید اقدام کنند.

پیش‌بینی‌های مبتنی بر تحلیل داده‌ها به ارائه‌دهندگان بیمه کمک می‌کند محصولات بهتری طراحی کرده و تحلیل رفتار مشتریان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده (|مانند تعیین قیمت مناسب برای خدمات مختلف) بهتر با مشتریان تعامل کنند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری‌های بازیگران صنعت بیمه ارزیابی ریسک ارائه خدمات است. تحلیل داده‌های رفتار مشتریان به بیمه‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس تصمیم‌های خطرساز هر فرد هزینه خدمات را تغییر دهند. این تغییر هزینه‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر درآمد ارائه‌دهندگان داشته باشد. برای مثال اگر داده‌ها نشان دهند که فردی طی سال گذشته تصادف های متعددی داشته است، هزینه‌ها باید نسبت به این تصادفات تغییر کند.

داده‌ها همواره در اطراف ما

ما از زمانی که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که دوباره به خواب می‌رویم، همواره در حال تولید و استفاده از داده‌ها هستیم. صبح وضعیت آب‌وهوا را بررسی کردید تا تصمیم بگیرید چه لباسی باید بپوشید؟ از داده استفاده کرده‌اید. برای رفتن به سر کار از تاکسی‌های آنلاین استفاده کرده‌اید؟ برای آن شرکت داده تولید کرده‌اید. داده‌ها همه اطراف ما هستند و کسب‌وکارها در صنایع مختلف همواره از این داده‌ها بهره می‌برند. در صنعت مالی داده‌ها که زمانی یک مزیت بودند، حال تبدیل به یک ضرورت شده و قسمت تحلیل داده در صنایع مالی قلب تپنده تصمیم‌های تجاری آن است. سوالی که پیش می‌آید این است که گام بعدی در حوزه تحلیل داده چیست؟