پادیوم بلاگ
معدل حساب بانکی

چطور معدل حساب بانکی بگیریم؟ نحوه محاسبه معدل حساب

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

اگر تا به حال به دنبال وام رفته باشید و یا زیاد با سیستم بانکی سروکار داشته باشید به احتمال زیاد با عبارت معدل بانکی آشنااید. زمانی که در یک بانک حساب باز می‌کنید، حساب شما دارای یک معدل حساب است که به مرور زمان و با انجام تراکنش‌ها تغییر می‌کند. این معدل حساب مبنای بسیاری از تعاملات شما با سیستم بانکی است. مهمترین کاربرد معدل حساب بانکی اما در حوزه تسهیلات بانکی است. زمانی که قصد دارید وام بگیرید، مبلغ وام، نحوه بازپرداخت تعداد اقساط به طور معمول با معدل حساب محاسبه می‌شوند. در این پست با نحوه محاسبه معدل حساب آشنا شده و خواهیم دید چطور می‌توانیم معدل حساب بانکی بگیریم .

معدل حساب چگونه محاسبه می‌شود؟

معدل حساب شما در واقع میانگین موجودی شما در پایان هر روز در یک بازه مشخص است. تعداد تراکنش‌ها در یک حساب تاثیری بر معدل حساب ندارد و تنها مبلغ باقی‌مانده در حساب در پایان روز (ساعت ۱۲ نیمه‌شب) ملاک محاسبه است. برای مثال در جدول زیر معدل یک حساب برای یک هفته را می‌بینید:

روزموجودی در پایان روز (ریال)
اول۵۰۰۰۰۰
دوم۶۷۰۰۰۰
سوم۲۴۵۰۰۰۰
چهارم۱۳۰۰۰۰۰
پنجم۶۵۰۰۰۰
ششم۳۳۰۰۰۰۰
هفتم۲۰۰۰۰۰۰
معدل حساب در این یک هفته۱۵۵۲۸۵۷ ریال

بنابراین اگر شما مبلغی را در حساب خود واریز کرده و قبل از پایان روز آن را از حساب خود خارج کنید، تاثیری در میانگین حساب شما ندارد.

چطور معدل حساب بانکی بگیریم؟

با گسترده‌شدن بانکداری الکترونیک و اضافه شدن خدمات متنوع به سبد بانکداری دیجیتال بانک‌ها، امکان دریافت معدل حساب نیز برای مشتریان بانک‌های مختلف ایجاد شده است. برای دریافت معدل حساب کافی است به پنل بانکداری اینترنتی بانک خود و بخش بانکداری الکترونیک مراجعه کرده و سامانه معدل حساب را باز کنید. در این سامانه شما می‌توانید بازه زمانی مورد نظر خودتان را انتخاب کرده و معدل حساب خود در این بازه را مشاهده کنید.

راهکار دیگر (روش سنتی) نیز مراجعه به حضوری به بانک و دریافت معدل حساب در بازه مشخص از متصدی بانک است. 

ربط معدل حساب به تسهیلات

زمانی که به بانک می‌روید و درخواست تسهیلات می‌دهید، بانک در قدم اول معدل حساب شما را بررسی می‌کند. معدل حساب شما در یک بازه مشخص توان بازپرداخت اقساط را مشخص می‌کند. برای مثال اگر حساب شما برای حقوق ماهانه است، تنها واریزی آن اول ماه بوده و در طول ماه نیز به طور مداوم از آن برداشت می‌شود. به این ترتیب معدل حساب شما در طول ماه به طور مرتب کم می‌شود. برای داشتن یک معدل حساب خود باید توازن بین واریزی و برداشت وجه رعایت شود. بنابراین اگر قصد دارید در آینده تسهیلات دریافت کنید، بهتر است از آن به فکر بهبود معدل حساب خودتان باشید.