پادیوم بلاگ
گردش مالی

گردش مالی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

به احتمال زیاد تا به حال شنیده‌اید که گردش مالی فلان بازار چند هزار میلیارد تومان است یا گردش مالی حساب فلان شخصیت چند میلیارد تومان است، اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید گردش مالی چیست؟ وقتی می‌گویند گردش مالی فلان شرکت چند میلیارد تومان بوده، به چه معناست؟ در این پست خیلی درباره گردش مالی صحبت می‌کنیم.

مفهوم گردش مالی

یکی از پایه‌ای‌ترین اصول اقتصاد است که همه (به خصوص افراد فعال در حوزه مالی، بانکی و فناوری) باید با آن آشنا باشند، مفهوم گردش مالی است. کارآفرینان و بنیان‌گذاران که قصد راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار دارند نیز باید با این مفهوم آشنا بوده و نحوه محاسبه گردش مالی را بدانند. 

گردش مالی (یا Asset Turnover) در واقع گزارش منشاء وجه نقد در دسترس شرکت و نحوه هزینه‌کرد این وجه است. به عبارت دیگر گزارش گردش مالی نشان می‌دهد که یک شرکت چطور مطالبات حساب‌های خود را دریافت کرده و آن را در چه مواردی خرج می‌کند. بنابراین زمانی که درآمد بیشتر از هزینه باشد، گردش مالی مثبت و زمانی که کمتر باشد، گردش مالی منفی است.

نسبت گردش مالی چیست؟

حساب‌های دریافتی و موجودی انبار دو دارایی بزرگ هر کسب‌و‌کاراند و در هر دو مورد به سرمایه نقدی قابل توجهی نیاز است. برای تامین منابع این دو دارایی باید نحوه و سرعت جمع‌آوری وجه نقد را اندازه‌گیری کرد. نسبت گردش مالی فرمولی است که برای این منظور استفاده شده و سرمایه‌گذاران با توجه به این نسبت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب یا نامناسب را تشخیص می‌دهند. 

تفاوت گردش مالی و سود

به صورت کلی، گردش مالی میزان درآمد ناخالص کسب‌‌و‌کار و سود میزان درآمد خالص آن را نشان می‌دهد. در واقع گردش مالی تنها درآمد به دست‌آمده از منابع مختلف را نشان می‌دهد و هزینه‌ها را منظور نمی‌کند. از این رو زمانی که قصد دارند بر اهمیت پول در گردش یک صنعت یا حوزه خاص تاکید کنند، از گردش مالی به جای سود استفاده می‌کنند، چون عدد بزرگتری است.

اهمیت گردش مالی در کسب‌و‌کار

همه کسب‌و‌کارها (فارغ از بزرگی و کوچکی) باید میزان گردش مالی خود را به طور منظم محاسبه و ثبت کنند. محاسبه گردش مالی به کسب‌و‌کار نشان می‌دهد چه زمانی به چه مقدار وجه نیاز دارد و چطور می‌تواند این وجه را به دست بیاورد. در واقع محاسبه گردش مالی به کسب‌و‌کار کمک می‌کند تا از ضرر جلوگیری کند.