پادیوم بلاگ
دلایل مسدودی حساب بانکی

دلایل مسدود شدن حساب بانکی و راه‌های رفع مسدودی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

مسدود شدن حساب یکی از اتفاق‌هایی است که می‌تواند زندگی شما را به طور کامل مختل کند. هر ساله هزاران حساب به دلایل مختلف مسدود شده و بسیاری از افراد درگیر روندهای قضایی و رفع مسدودی می‌شوند. در فرایند مسدودی شما به پول داخل حساب خودتان دسترسی نداشته و نمی‌توانید آن را انتقال دهید یا خرج کنید. اما چه زمانی حساب بانکی مسدود می‌شود؟ و چطور باید مسدودیت حساب را رفع کرد؟ در این پست به دلایل مسدود شدن حساب بانکی می‌پردازیم.

چرا حساب بانکی مسدود می‌شود؟

در ادامه دلایل مسدودی حساب را با هم بررسی می‌کنیم:

حکم مراجع قضایی و شورای حل اختلاف

گاهی اوقات مراجع قضایی برای احقاق حقوق شاکیان پرونده‌های مالی در مواردی مانند کلاهبرداری یا پرداخت دیون و مهریه دستور به مسدودیت حساب متشاکی را می‌دهد. در چنین شرایطی حکم قضایی به همراه اطلاعات صاحب حساب به بانک ارسال شده و بانک موظف است تا زمان دستور رفع، حساب را مسدود کند. برای رفع مسدودی هم ابتدا باید نامه مسدودی حساب را دریافت کرده و سپس با مراجعه به شعب قضایی یا پلیس فتا نسبت به رفع مسدودی اقدام کنید.

در گذشته فرایند مسدودی و رفع مسدودی از طریق نامه انجام و گاهی باعث بروز مشکلاتی می‌شد. برای مثال ممکن بود متشاکی تا زمان ابلاغ حکم به بانک حساب خود را خالی کند و یا به دلیل لزوم انجام فرایندهای رفع مسدودی در ساعات محدود اداری و شلوغی برخی شعب قضایی، رفع مسدودی بیش از آنچه که باید طول کشیده و به فرایندی فرسایشی تبدیل شود. اما امسال قوه قضاییه سامانه سیاق (سایت یکپارچه احکام قضایی) را راه‌اندازی کرده که امکان اطلاع مسدودی به بانک‌ها در لحظه و رفع مسدودی ۲۴ ساعته را فراهم می‌آورد.

پلیس فتا

پلیس فتا در صورت استفاده از اطلاعات حساب شما برای درگاه فیشینگ یا پولشویی می‌تواند اقدام به مسدودی حساب شما کند. برای رفع این مدل مسدودی نیز باید به پلیس فتا مراجعه کنید.

ضمانت

یکی دیگر از دلایل مسدود شدن حساب بانکی ضمانت است. در صورتی که شما ضامن شخص یا کسب‌و‌کاری شوید تا تسهیلات دریافت کنند، و آن شخص نتواند تعهدات خود را به موقع انجام دهد، بانک حساب شما را مسدود می‌کند تا تسهیلات‌گیرنده بتواند تعهداتش را انجام دهد.

بانک‌ها

بانک‌ها می‌توانند در شرای خاصی نسبت به مسدودیت حساب‌های راکد اقدام کنند. برای رفع مسدودی این حساب‌ها کافی است به بانک مراجعه کرده و مدارک خواسته را در اختیار آن‌ها قرار دهید. همچنین در صورتی که مبالغ غیر متعارف به حساب شما واریز شود (بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای حساب‌های شخصی و بیش ازیک۱ میلیارد تومان برای حساب‌های کسب‌وکاری) بانک به طور موقت حساب شما را مسدود می‌کند تا شما با مراجعه به بانک اسناد مربوط به واریزی را مشخص کنید. برای مثال اگر کسب‌و‌کار باشید و سرمایه‌گذار مبلغ بزرگی برای شما واریز کند، باید اسناد سرمایه‌گذاری را به بانک ارائه دهید.

مسدودی حساب چقدر طول می‌کشد؟

در گذشته به دلیل فرایندهای کند اداری و نیاز به نامه‌نگاری، گاهی مسدودی حساب روزها و یا هفته‌ها به طول می‌انجامید. اما اکنون با رونمایی از سامانه سیاق این فرایند می‌تواند در کمترین از چند دقیقه به انجام برسد. البته در مواردی که شاکی خصوصی وجود دارد، تا زمانی که موافقت شاکی جلب نشود امکان رفع مسدودی وجود ندارد.

اگر حساب‌مان مسدود شد چکار کنیم؟

در بسیاری از موارد در صورت مسدودی حساب مراتب امر از طریق بانک یا ضابط قضایی به اطلاع شما می‌رسد. اما گاهی و به خصوص در مواردی که بانک خود اقدام به مسدودی حساب می‌کند، ممکن است پس از خرید از بازار یا هنگام تلاش برای انتقال وجه متوجه مسدودی حساب خود شوید. در چنین شرایطی اولین کار مراجعه به بانک و دریافت اطلاعات مسدودی حساب است. پس از آن نیز متصدی بانک شما را در خصوص مراحل رفع مسدودی آگاه می‌کند.