پادیوم بلاگ
جایگاه ارائه‌دهنده‌های تسهیلات در بانکداری باز

بررسی جایگاه ارائه‌دهنده‌های تسهیلات در بانکداری باز

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

بانکداری باز ماحصل پیشرفت فناوری است و در دنیایی که همواره به سمت دیجیتالی‌شدن پیش می‌رود، یک راهکار جامع برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید کاربران ارزیابی می‌شود. با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده، بانکداری باز هنوز در اول مسیر خود قرار دارد و یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از آن بهره ببرد، ارائه‌دهنده‌های تسهیلات‌اند. در این پست به جایگاه ارائه‌دهنده‌های تسهیلات می‌پردازیم و می‌بینیم که چطور بانکداری باز می‌تواند به این حوزه کمک کند.

چطور ارائه‌دهنده‌های تسهیلات از بانکداری باز بهره می‌برند؟

در بانکداری باز، بانک‌ها با به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات مشتریان (با رضایت خودشان)، به کسب و‌کارهای ثالث و به طور ویژه فین‌تک‌ها، کمک می‌کنند تا راهکارها، محصولات و خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه کنند. ارائه‌دهنده‌های تسهیلات، مانند کسب‌و‌کارهای ارائه‌دهنده وام‌های خرد یا الان بخر، بعدا پرداخت کن (BNPL)، با دریافت این اطلاعت می‌توانند در مورد ارائه تسهیلات به اشخاص بهتر تصمیم‌گیری کنند.

این اطلاعات در دو حوزه اصلی به ارائه‌دهنده‌های تسهیلات یاری می‌رسانند:

  • اعتبارسنجی دقیق‌تر
  • شخصی‌سازی محصولات و خدمات
  • ارائه محصولات و خدمات جدید
  • افزایش سرعت پردازش درخواست‌ها

اعتبارسنجی دقیق‌تر

در حال حاضر فرایندهای اعتبارسنجی ارائه‌دهنده‌های تسهیلات محدود به عدم بدهی در جریان و خوش‌حسابی مشتریان است. اما با دریافت اطلاعات بانکی مشتریان، ارائه‌دهنده‌های تسهیلات می‌توانند میزان خوش‌حسابی مشتریان را در نظر گرفته و بر اساس آن تصمیم بگیرند. برای مثال اگر فردی در طول عمر خود هرگز سابقه بدهی نداشته، همواره قبض‌های خود را به موقع پرداخت کرده و منبع ثابت درآمدی با مبلغ مشخص دارد، به احتمال زیاد مسئولیت‌پذیری مالی بالایی دارد.

شخصی‌سازی محصولات و خدمات

ارائه‌دهنده‌های بر اساس اطلاعات به دست آمده در مورد قبلی، می‌توانند سود تسهیلات، سقف دریافت و مدت بازپرداخت را شخصی‌سازی کرده و سیستمی ایجاد کنند که افراد خوش‌حساب را بیشتر تشویق می‌کند.

ارائه محصولات و خدمات جدید

همچنین ارائه‌دهنده‌های تسهیلات می‌توانند بر اساس اطلاعات مشتریان محصولات و خدمات جدیدی را به سبد کالای خود اضافه کنند. برای مثال ممکن است یک ارائه‌دهنده تسهیلات متوجه شود یک گروه خاص از مشتریان نیاز به تسهیلاتی خاص با شرایط خاص دارند که توسعه آن برای همه مشتریان ضروری نیست. این دیدگاه می‌تواند ضمن ایجاد تجربه کاربری بهتر، به بهبود کارایی خدمات و کاهش هزینه‌های کسب‌و‌کار نیز کمک کند.

افزایش سرعت پردازش درخواست‌ها

برخی از ارائه‌دهندگان تسهیلات (به‌ویژه تسهیلات کلان) فرایندی پیچیده و زمان‌بر برای تایید درخواست مشتریان خود دارند. برای مثال ممکن است برخی از ارائه‌دهندگان نیاز به ضمانت‌نامه بانکی و یا ریز تراکنش‌های مشتریان داشته باشند تا بتوانند در مورد تخصیص تسهیلات و نحوه بازپرداخت آن تصمیم‌گیری کنند. در بانکداری باز این فرایندها در یک مرحله ساده خلاصه شده و کسب‌و‌کار می‌تواند طی چند دقیقه و با کمک ابزارهای دیگر نظیر تحلیل‌گرهای هوش مصنوعی اطلاعات مشتریان را ارزیابی کرده و نتیجه را دریافت کنند.

دنیایی سریع‌تر و ساده‌تر

مزایای بانکداری باز بر کسی پوشیده نیست و رگولاتورها در سراسر دنیا در تکاپوی آماده‌سازی شرایط برای پذیرش گسترده این مفهوم‌اند. بانکداری باز می‌تواند دنیایی سریع‌تر و ساده‌تر برای مشتریان و کسب‌و‌کارها بسازد و با ایجاد یک شبکه از مشتریان، بانک‌ها و کسب و‌کارها شرایط ایده‌آل برای گذر از بانکداری سنتی به سمت دنیایی جدید را فراهم کند.

در این بین کشور و منطقه‌ای که بتواند سریع‌تر چارچوب‌های بانکداری باز را فراهم کند، در دنیای آینده دست پیش را خواهد داشت. جایگاه ارائه‌دهنده‌های تسهیلات در بانکداری باز به عنوان مشتریان داده‌ها و کسب‌و‌کار ثالث، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا صنعت مالی را یک قدم بزرگ به جلو پیش ببرند.