پادیوم بلاگ
ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2

ارائه ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2 توسط کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

دستورالعمل PSD2 (مخفف عبارت Payment Services Directive) یک راهنمای خدمات پرداخت است که توسط اتحادیه اروپا و در سال ۲۰۱۵ برای تعیین چارچوب‌های خدمات پرداخت و با هدف ایجاد بستر لازم برای توسعه خدمات پرداخت در یک بازار شفاف و رقابتی تهیه شده است. نسخه اولیه این دستورالعمل در سال ۲۰۰۷ نوشته شده و به دلیل توسعه سریع فناوری‌ طی سال‌های اخیر، نسخه دوم با اعمال تغییرات لازم تهیه شد. حال کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران نسخه فارسی دستور‌العمل PSD2 را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار داده است.

بخش‌هایی از ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2

بر کسی پوشیده نیست که طی سال‌های اخیر دنیا شاهد تحول چشمگیری در صنعت پرداخت بوده است. این تحول که بخشی بزرگی از آن مرهون پیشرفت فناوری و توسعه راهکارهای جدید بوده است، باعث شده تا رگولاتورهای دنیا نیاز به تغییرات دستورالعمل ها و قوانین را احساس کنند. دستورالعمل PSD2 به همین منظور تدوین شده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانیم:

  • در سال‌های اخیر ریسک‌های امنیتی مربوط به پرداخت‌های الکترونیکی افزایش یافته است. دلیل این اتفاق افزایش پیچیدگی فنی و حجم در حال افزایش پرداخت‌های الکترونیک در سراسر جهان و ظهور انواع جدیدی از خدمات پرداخت است. خدمات پرداخت امن و ایمن یکی از شروط حیاتی برای داشتن بازار خدمات پرداخت کارآمد است. بنابراین باید تدابیر حفاظتی کافی برای کاربران وجود داشته باشد. 
  • تعریف خدمات پرداخت باید نسبت به فناوری رویکردی خنثی داشته باشد و امکان توسعه انواع جدید خدمات پرداخت را بعد و در عین حال شرایط فعالیت برابری را برای ارائه‌دهندگان موجود و جدید خدمات پرداخت تامین کند.
  • خدمات شروع پرداخت به ارائه‌دهنده‌های این سرویس اجازه می‌دهد به دریافت‌کننده اطمینان دهند که پرداخت در جریان است تا او بتواند بدون تاخیر بی‌مورد کالاها را واگذار کند یا خدمات را ارائه دهد. این خدمات راه‌حل کم‌هزینه‌ای برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند و به مصرف‌کنندگان امکان خرید آنلاین بدون کارت پرداخت را می‌دهد.
  • با الزام نهادهای پرداخت به اطلاع‌رسانی بدون تاخیر به مراجع ذی‌صلاح کشور مبدأ در مورد هرگونه تغییر تاثیرگذار بر دقت اطلاعات و مستندات ارائه‌شده مربوط به اعطای مجوز، از جمله نمایندگان یا نهادهای دیگری که فعالیت‌ها به آن‌ها برون‌سپاری شده، دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز باید بهبود یابد. همچنین مراجع ذی‌صلاح در صورت وجود تردید، باید صحت اطلاعات دریافتی را راست‌آزمایی کنند. 
  • با توجه به ماهیت ویژه فعالیت و ریسک‌های مربوط به ارائه خدمات اطلاعات حساب، ایجاد نظام احتیاطی ویژه برای ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعات حساب ضروری است. ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعات حساب باید اجازه داشته باشند که خدمات را به صورت فرامرزی ارائه‌ دهند و از قوانین مجوز پاسپورتی بهره می‌برند. 

  چرا ترجمه این سند اهمیت دارد؟

یکی از قدم‌های اولیه هر توسعه و پیشرفتی یادگیری از فرایندهای پیاده‌سازی شده مشابه در سراسر دنیا است. PSD2 یک گام بزرگ در عرصه تعیین چارچوب برای فرایندهای پرداخت به شمار می‌رود و مطالعه آن می‌تواند به بازیگران صنعت مالی و بانکی کشور کمک کند تا با درکی مناسب برای تعیین چارچوب‌های داخلی اقدام کنند. توسعه برنامه پرداخت برای هماهنگی و هم‌گامی با پیشرفت‌های فناوری یک اقدام ضروری است که باید برای پیشرفت نظام پرداخت آن را انجام داد. 

شما می‌توانید این سند را از طریق لینک زیر دریافت کنید: