پادیوم بلاگ
بانکداری باز چیست؟

هوش مصنوعی در بانکداری باز: ۷۵ درصد بانک‌های جهان برای بانکداری باز آماده نیستند

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

ماه گذشته مجله Sopra Steria گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ۷۵ درصد بانک‌ها‌ی جهانی هنوز برای بانکداری باز آماده نیستند و برای جبران این عدم آمادگی، به توانایی‌های هوش مصنوعی چشم دوخته‌اند. این گزارش که با همکاری شرکت مشاوره Forrester و شرکت تحقیقات بازار بین‌المللی Ipsos تهیه شده، نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری باز راهکار مورد علاقه بانک‌ها و موسسه‌های مالی برای پیاده‌سازی بانکداری باز و بهره‌گیری از مزایای آن است. 

طبق این گزارش، ۷۵ درصد بانک‌ها و موسسه‌های مالی شرکت‌کننده گفته‌اند که علیرغم تلاش‌ها و آماده‌سازی‌ها، هنوز از منظر عملیاتی برای پیاده‌سازی بانکداری باز آماده نیستند. این عدم آمادگی یکی از عوامل اصلی تاخیر در روند حرکت به سمت بانکداری باز به شمار می‌رود. اما هوش مصنوعی برای جبران این عدم آمادگی پا پیش گذاشته است.

تقاضا برای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری باز

ضرورت دیجیتالی شدن بانک‌ها سال‌هاست که برای همه عیان شده است و با پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی، این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است. تاخیر اولیه بانک‌ها در دیجیتالی شدن و مقاومت در برابر آن، باعث شده تا بانک‌های سنتی از رقبای نوظهور مانند نئوبانک‌ها عقب افتاده و حال تلاش دارند با سرمایه‌گذاری‌های کلان در فناوری‌های پیشرفته و فین‌تک‌ها، این فاصله را جبران کنند. در این راستا، هوش مصنوعی یکی از ابزارهای اصلی بانک‌ها برای جبران سریع‌تر این فاصله به شمار می‌رود.

سال گذشته ۵۸ درصد بانک‌ها اعتقاد داشتند که از نظر دیجیتالی به بلوغ رسیده‌اند، که یعنی حدود نیمی از بانک‌ها هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله دارند. هرچند پیشرفت‌های هوش مصنوعی توانسته به تلاش برای دیجیتالی شدن سرعت ببخشید، اما خود نیز چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. با وجود هوش مصنوعی در صحنه، دیگر تنها تغییر زیرساخت‌های سنتی به معنی دیجیتالی شدن نیست و نیاز به تلاش‌های بیشتری وجود دارد.

نظرسنجی از ۸۵۰ تصمیم‌گیر اصلی در عرصه بانکداری و ۱۱ هزار مشتری بانک‌های مختلف نشان می‌دهد که بانک‌ها باید پا را فراتر گذاشته و دنیای دیجیتال را اولویت خود قرار دهند. در واقع، برای توسعه محصولات و خدمات جدید باید اول بر بستر دیجیتال آماده شده و بعد با دنیای سنتی هم‌گام شوند.

استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری باز برای استفاده از داده‌ها

با این که بسیاری از موسسه‌های مالی هنوز برای بانکداری باز آماده نیستند، مزایای آن جای سوال و تردید ندارد. در ایالات متحده آمریکا ۵۳ درصد از بانک‌ها اعتقاد دارند به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق خدمات بانکداری باز مسیرهای درآمدی فوق‌العاده‌ای را برای آن‌ها ایجاد می کند. توانایی به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق بانکداری باز همکاری بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها را بسیار ساده‌تر کرده است. امروز، ۷۴ درصد بانک‌ها در دنیا و ۶۶ درصد بانک‌های آمریکا بانکداری باز را برای آینده خود ضروری می‌دانند.

با همکاری مبتنی بر داده‌ها، بانک‌ها به فین‌تک‌ها کمک می‌کنند تا با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، خدمات و محصولات جدیدی را ابداع کنند. اهمیت هوش مصنوعی برای پشتیبانی از بانک‌ها در فرایند بانکداری باز نه فقط در کسب درآمد، بلکه در ایجاد تجربه کاربری برتر نیز خود را نشان می‌دهد.

حدود ۴۰ درصد مشتریان بانک‌ها گفته‌اند که نتوانسته‌اند خدمات شخصی‌سازی‌شده‌ای را که از فین‌تک‌ها دریافت کرده‌اند، از بانک‌های خود دریافت کنند. در واقع، ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد دشاته‌اند که بانک‌‌شان در ارائه خدمات مالی تنها سود خود را در نظر می‌گیرند و ۱۹ درصد نیز گفته‌اند عدم شخصی‌سازی مناسب خدمات و محصولات باعث شده تا به تغییر بانک خود فکر کنند. 

هوش مصنوعی عامل اصلی تحول خدمات مشتریان است

با وجود این آمارها، بانک‌ها برای ارائه تجربه‌های کاربری شخصی‌سازی‌شده بر هوش مصنوعی تکیه کرده‌اند. طبق گزارش، ۶۲ درصد بانک‌های آمریکا اعتقاد دارند هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در خدمات مشتریان آن‌ها خواهد داشت. همچنین ۶۴ درصد بانک‌های آمریکا و ۴۵ درصد بانک‌های جهان گفته‌اند استراتژی و برنامه‌ای مدون برای سرمایه‌گذاری در چت‌بات‌های هوش مصنوعی و دستیارهای مجازی تهیه کرده‌اند. 

این موضوع در شرایطی که ۴۸ درصد مشتریان اعتقاد دارند مشاور مالی آن‌ها نیازهای‌شان را درک نمی‌کنند و ۵۱ درصد نیز احساس می‌کنند بانک‌ها علاقه‌ای برای کمک برای افزایش سرمایه آن‌ها ندارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

به این ترتیب هوش مصنوعی فرصت استثنایی برای جلب اعتماد مشتریان از سوی بانک ها را فراهم می‌آورد. بانکداری باز یکی از حیطه‌هایی است که بانک‌ها امیدوارند هوش مصنوعی فرایندهای آن را ساده کرده و فرصت‌های مختلفی برای همکاری و افزایش درآمد ایجاد کند. همچنین هوش مصنوعی به بانک‌ها کمک می‌کند تا صدای مشتریان خود را بهتر بشنوند و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهند؛ اتفاقی که منجر به یک معامله برد‌برد می‌شود.