پادیوم بلاگ
مقایسه تسهیلات نئوبانک‌ها

مقایسه تسهیلات نئوبانک‌ها: ویپاد و بلو

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

اغراق نیست اگر بگوییم نئوبانک‌ها با فرایندهای احراز هویت و اعتبارسنجی آنلاین و ارائه تسهیلات بدون نیاز به ضامن و وثیقه، صنعت تسهیلات را متحول کرده اند. در شرایطی که دریافت وام از بانک‌ها با چالش‌های گوناگونی رو‌به‌رو است، وام‌های خرد و BNPL نئوبانک‌ها توانسته‌اند مشتریان بسیاری را به خود جذب کنند. در این پست به مقایسه تسهیلات نئوبانک‌ها پرداخته و تسهیلات ارائه‌شده توسط ویپاد و بلو را با هم مقایسه می‌کنیم.

تسهیلات ویپاد

ویپاد به طور کلی سه نوع تسهیلات ارائه می‌کند:

  • تسهیلات پشتوانه
  • تسهیلات برآیند
  • تسهیلات پیش‌درآمد

تسهیلات پشتوانه

این مدل تسهیلات بدون نیاز به ضامن و وثیقه بوده و به صورت پلکانی از یک میلیون تا ۳۰ میلیون تومان قابل افزایش است. اگر تا به حال این تسهیلات را دریافت نکرده باشید، ابتدا مبلغ یک میلیون تومان برای شما فعال است که به صورت اعتبار خرید (از فروشگاه دلخواه) در اختیار شما قرار می‌گیرد و بازپرداخت آن چهار ماهه است. بعد از هر بار بازپرداخت تسهیلات به موقع، پله بعدی برای شما فعال می‌شود. 

تسهیلات برآیند

این تسهیلات بر اساس سکه‌های وی‌کلاب (باشگاه مشتریان ویپاد) پرداخت می شود. به ازای هر صد هزار تومان موجودی حساب ویپاد در هر روز یک سکه دریافت می‌کنید. کف درخواست تسهیلات ۱۰ میلیون تومان به ازای ۴۵۰۰ سکه و سقف آن ۵۰ میلیون تومان به ازای ۴۵ هزار سکه است. 

تسهیلات پیش‌درآمد

این تسهیلات کوتاه‌مدت بازپرداخت یک هفته‌ای دارد و برای افرادی مناسب است که دستمزد خود را به صورت هفته‌ای دریافت می‌کنند یا تا روز پرداخت حقوق خود یک هفته زمان دارند. به ازای هر صد هزار تومان موجودی حساب ویپاد، یک امتیاز دریافت می‌کنید که که با این امتیازها می‌توانید حداکثر تا ۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنید. تسهیلات پیش‌درآمد بدون سود بوده و نیازی به ضامن و وثیقه ندارد.

تسهیلات بلو

بلو دو نوع تسهیلات کلی ارائه می‌کند:

  • شخصی
  • سازمانی

تسهیلات شخصی

برای تسهیلات شخصی بلو باید میانگین سه ماهه حساب شما سه میلیون تومان باشد. در این صورت و در پایان دوره سه ماهه می‌توانید تا سقف ۱۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۶ تا ۲۴ ماهه و سود ۱۸ درصد سالانه دریافت کنید.

تسهیلات سازمانی

تسهیلات سازمانی بلو مختص کسب‌و کارهایی است که حساب بانکی حقوقی دارند و حقوق کارکنان خود را به حساب بلوی آن‌ها واریز می‌کنند. در این صورت کارمندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن اقدام به ثبت درخواست کرده و پس از اعتبارسنجی، وام خود را دریافت کنند. سقف تسهیلات سازمانی بلو مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای کسب‌و‌کارها است.

کدام تسهیلات برای من بهتر است؟

انتخاب تسهیلات بستگی به شرایط مشتریان دارد. به طور کلی اگر به صورت فوری نیاز به مبالغ بالا برای پاسخ به نیازهای فوری دارید، تسهیلات ویپاد گزینه بهتری است. اما اگر بازپرداخت طولانی‌مدت برای شما اولویت دارد، تسهیلات بلو در اولویت قرار دارد. همچنین اگر نمی‌توانید مبلغی را در حساب خود نگاه دارید، تسهیلات پشتوانه ویپاد گزینه مناسبی است. در پایان شرایط خود را بسنجید و با آگاهی برای دریافت تسهیلات اقدام کنید.

اگر تسهیلات را به موقع پرداخت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در مورد تسهیلات نئوبانک‌ها، با توجه به این که نیازی به ضامن و وثیقه ندارند، تمهیداتی برای مشتریان بدحساب اندیشیده شده است. اگر نتوانید به موقع تسهیلات خود را تسویه کنید، نام و کد ملی شما به عنوان بدهکار بانکی در سیستم بانکی کشور ثبت شده و در نوبت‌های بعدی برای دریافت تسهیلات دچار چالش خواهید شد. این موضوع می‌تواند هنگام دریافت وام‌های خرد یا کلان از نئوبانک‌های دیگر یا بانک‌های سنتی برای شما مشکل‌آفرین شود.