پادیوم بلاگ
فضای ذخیره سازی ابری ایرانی

معرفی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری

صبا محبی
مقالات

زندگی هر کدام از ما بیشتر از هر زمان دیگری به فضاهای ذخیره سازی ابری گره خورده است. بسیاری از مواقع اصلا فراموش می‌کنیم که کاربر یکی از این فضاها هستیم. بدون اینکه شما را بشناسیم، شرط می‌بندیم که یک حساب کاربری در یکی از فضاهای گوگل درایو، دراپ‌باکس و icloud دارید. اما فضاهای ایرانی و خارجی دیگری هم هستند که می‌توانید از آن‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات و اسناد خود استفاده کنید. در این یادداشت به معرفی این فضاهای کمتر شناخته شده و همچنین نسخه‌های ایرانی پرداختیم؛ اما در انتها هم معرفی کوتاهی نسبت به فضاهای شناخته‌شده‌تر آوردیم. همچنین اگر شما هم سرویسی در این زمینه می‌شناسید، در قسمت نظرات به ما معرفی کنید:

۱- پاداسپیس

پاداسپیس یکی از محصولات شهر هوشمند پاد (متعلق به بانک پاسارگاد) است. استفاده از این فضای ذخیره سازی ابری هم برای کاربران عادی و هم کسب‌وکارها امکان‌پذیر است. 

اگر به عنوان یک کاربر عادی صرفا می‌خواهید فایل‌های خود را در یک فضای ابری ذخیره کنید، وارد پاداسپیس شوید و از فضا تا سقف ۱ گیگ به صورت رایگان استفاده کنید. پس از آن با پرداخت هزینه‌ی کمی می‌توانید از فضای بیشتری استفاده کنید. 

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و در سایت یا اپلیکیشن خود نیاز به آپلود فایل در یک فضای ذخیره‌سازی ابری دارید، پاداسپیس مناسب شماست. APIها و وب‌سرویس‌های پاداسپیس به راحتی با محصول شما قابل ادغام است. 

برای مثال ویپاد یکی از مشتریان پاداسپیس است. در این اپلیکیشن برای افتتاح حساب آنلاین نیاز به ارسال ویدیو است. طبیعتا برای پردازش این تعداد از ویدیو، آپلود و دانلود و پردازش آن‌ها نیاز به یک فضای ابری است و پاداسپیس این فضا را برای ویپاد فراهم کرده است. 

از جمله مزایای دیگر پاداسپیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

اشتراک‌گذاری: می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های خود را به دو صورت عمومی و خصوصی به اشتراک بگذارید و نحوه‌ی دسترسی آن را مدیریت کنید. همچنین برای کنترل دسترسی دیگران تاریخ انقضا برای لینک تعیین کنید. همچنین مدیریت دسترسی کاربران یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پاداسپیس است.

جستجوی پیشرفته: می‌توانید به کمک نام و تاریخ ایجاد و حجم فولدرها و فایل‌ها را مدیریت کنید. 

داشتن اپلیکیشن موبایلی

نسخه‌بندی: اگر فایلی را تغییر دادید، می‌توانید ورژن‌های مختلف آن فایل را مشاهده کنید  یا نسخه‌های قبلی را بازیابی کنید.

پس اگر شما هم به دنبال یک وب‌سرویس ذخیره‌سازی ابری هستید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه‌ی زیر شوید و درخواست خود را ثبت کنید. 

۲- پارس‌پک 

این شرکت هم در زمینه‌ی وب‌سرویس‌های ابری ویژه‌ی کسب‌وکارها فعالیت می‌کند. شما اگر صاحب یک سایت و اپلیکیشن باشید، بدون شک می‌دانید که اطلاعات سایت شما در یک فضای ذخیره‌سازی نگه‌داری می شود. بسته به نوع و حجم محتوای سایت شما، این فضا باید ویژگی خاصی داشته باشد. برای همین باید با کارشناسان پشتیبانی این شرکت هماهنگ کنید تا سرویس مناسبی را برای خود خریداری کنید. 

فراموش نکنید که پارس‌پک برای استفاده‌ی معمولی و شخصی سرویسی ندارد و فقط مخصوص کسب‌وکارهاست. همچنین پارس پک پلن رایگانی ندارد. 

۳- ابرآروان 

این شرکت هم مانند پاداسپیس هم به کسب‌وکارها و هم افراد فضای ذخیره‌سازی ابری ارائه می‌کند. البته شاید استفاده از فضای ابری ابرآروان برای مصرف شخصی چندان جذاب نباشد. چرا که پنل کاربری آن برای توسعه دهندگان تهیه شده و کار با آن کمی سخت است. اما تا سقف ۵ گیگ به صورت رایگان و بعد از آن با پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید. 

کسب‌وکارها نیز می‌توانند از ابرآروان برای ذخیره‌سازی داده‌های سایت و اپلیکیشن خود استفاده کنند. آن‌ها سرویس خود را در قالب API و با پروتکل S3 در دسترس کسب‌وکارها قرار داده‌اند. برای استفاده از این فضا می‌توانید وارد صفحه‌ی زیر شوید: 

۴- Pcloud

این سرویس ابری در سوئیس استقرار یافته و مقررات امنیتی سفت و سختی دارد. برای همین یکی از امن‌ترین فضاها برای قرار دادن اطلاعات خود و کسب‌وکارتان است. استفاده از این سرویس تا سقف ۱۰ گیگ به صورت رایگان است و بعد از آن باید بسته به نیاز مبلغی را پرداخت کنید. درگاه پرداخت رمزارز هم دارد. البته نسبت به وضعیت این شرکت از نظر تحریم اطلاعی نداریم و ممکن است به خاطر تحریم نتوانید به عنوان کسب‌وکار از Pcloud استفاده کنید. اما خدمات آن در قالب api قابل استفاده است.

۵- Microsoft Onedrive

احتمالا بسیاری از کاربران ویندوزی با این فضا آشنا هستند. چرا که یکی از نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده‌ی سیستم عامل ویندوز است. اما شاید کمتر کسی بداند که این سرویس مایکروسافت هم در قالب api در دسترس است و می‌توان از آن برای سایت و اپلیکیشن استفاده کرد. البته همچنان در استفاده از این سرویس هم حواستان باشد که شرایط تحریم‌ها را در نظر بگیرید. 

۵- AWS

در یادداشت‌های قبلی به صورت مفصل درباره‌ی AWS صحبت کردیم. اینجا هم می‌خواهیم از این سرویس پیشرفته‌ی آمازون به عنوان یکی از ابرقدرت‌های بازار کلود سخن به میان آوریم. مزیت استفاده از این سرویس قدرتمند این است که با سایر APIهای AWS هماهنگ است و می‌توان بسیاری از امور را از طریق یک پنل مشاهده کنید. مانند پاداسپیس که با سایر APIهای پادیوم در هماهنگی و ارتباط است و می‌توانید بسیاری از امور خود را از طریق پنل یکپارچه‌ی پاد مدیریت کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا آمازون به فکر راه‌اندازی AWS افتاد؟» را هم بخوانید.

۶- گوگل‌درایو

یکی از بهترین نمونه‌های یکپارچگی با سایر محصولات را می‌توان در گوگل درایو دید. گوگل‌درایو با داشتن محصولاتی مانند گوگل شیت، گوگل داک، گوگل اسلاید و حتی با یکپارچگی با سرویس جیمیل یکی از جذاب‌هرین سرویس‌های ذخیره‌سازی است. در گوگل درایو تا ۱۵ گیگ استفاده از فضا رایگان است و فضای بیشتر در با پرداخت هزینه در دسترس است. 

۷- دراپ‌باکس

سرویس ابری Dropbox فضای کاری مدرنی را دراختیار شما قرار می‌دهد تا فایل‌های خود را در مکانی واحد ذخیره کنند. این سرویس از هر جایی و در هر زمانی قابل دسترسی است و می‌توان آن را در تمام دستگاه‌ها همگام‌سازی کرد.

۸- icloud

iCloud سرویس ابری مخصوص اپل برای ارائه‌ی فضای‌ذخیره‌سازی ابری است. کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس ابری اسناد، تصاویر و فایل‌های موسیقی خود را در فضای ابری ذخیره کرده و این داده‌ها در دستگاه‌های iOS، MacOS و ویندوزی دانلود کرد.

پاسخ به دو به ابهام 

۱- آیا فضای ذخیره سازی ابری همان رایانش ابری است؟

خیر. این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. فضای ذخیره‌سازی ابری همانطور که متوجه شدید، امکان آپلود و دانلود اطلاعات را به روی سرورها فراهم می‌کند. اما رایانش ابری دسترسی به قدرت محاسباتی با یک نرم‌افزار در فاصله‌ای دور از محل شخص را امکان‌پذیر می‌کند. 

۲- بک‌آپ آنلاین همان فضای ذخیره سازی ابری است؟

بک‌آپ انلاین هم با این مفهوم گاهی به اشتباه گرفته می‌شود. شما برای اینکه اطلاعات خود را در جایی خارج از سخت‌افزار خود نگه دارید، از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید. همچنین وقتی می‌خواهید از همه‌ی اطلاعات خود بکاپ یا نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید، این فضا به کارتان می‌آید. 

مزایا و معایب استفاده از فضای ذخیره سازی ابری

مهم‌ترین مزیت استفاده از فضای ابری شامل همیشه در دسترس بودن اطلاعات ضروری است. وقتی اطلاعات خود را در یک فضای ذخیره‌سازی قرار می‌دهید، خود را از حمل هارد اکسترنال و کامپیوتر شخصی، بی‌نیاز می‌کنید. همچنین به سرعت می‌توانید فایل‌های پرحجم را در اختیار دوست و همکار خود قرار دهید. 

اما ضعف اصلی استفاده از این روش این است که اطلاعات شما در یک سرور قرار دارد و اگر آن سرور مورد حملات سایبری قرار گیرد، ممکن است اطلاعاتتان را از دست بدهید. برای همین همیشه پیشنهاد می‌شود به طور منظم از اطلاعات خود در فضای ابری بکاپ و نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید و آن را در سیستم خود نگه دارید. 

همچنین ضعف دیگر این روش، به خطر افتادن امنیت شماست. بسیاری از سرویس‌ها چه داخلی و چه خارجی ممکن است در صورت درخواست قضایی، اطلاعات شما را در دسترس نهادهای دولتی و قضایی قرار دهند. برای همین باید به این موضوع هم توجه کنید. 

مشکل بعدی این روش هم حجم است. شما در هر صورت در یک فضای ذخیره‌سازی ابری حجم محدودی را به صورت رایگان در دسترس دارید و برای حجم بیشتر باید هزینه پرداخت کنید.