پادیوم بلاگ

مزایا و معایب ذخیره‌سازی ابری

ندا خراسانی
مقالات

Vince Fabro در وبسایت Insight.com مقاله‌ای نوشته که در آن به بررسی این موضع می‌پردازد که با اینکه تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال پیوستن به تکنولوژی ابر هستند، اما هنوز گروه‌هایی وجود دارند که با مهاجرت به ابر مخالفت می‌کنند. در این پست درباره‌ی مزایا و معایب استفاده از فضای ابری صحبت می‌کنیم.

باید بدانید که رایانش ابری یک تکنولوژی تحول‌گر است که با معرفی و مستندسازی بسیار خوب باعث شد بسیاری از شرکت‌ها با سرعت زیادی به این تکنولوژی روی بیاورند. البته نباید در کنار “تحول” و “سرعت” رایانش ابری، واژه “تغییر” را از قلم بیاندازیم. این سه واژه، واژه‌هایی هستند که مردم را به استفاده از رایانش ابری ترغیب می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «تاثیر فضاهای ابری در بنگاه‌های خیریه» را هم بخوانید تا با یک نمونه‌ی عملی از استفاده از این تکنولوژی آشنا شوید.

یک فرض!


قبل از شروع، باید یک فرض بسیار مهم را در نظر بگیریم. فرض این است که مهاجرت به ابر برای سازمان‌هایی که در این پست درموردشان صحبت می‌کنیم، کار قابل قبولی است و ذی‌نفعان نیز با این کار موافق هستند.

مطمئنا برخی شرکت‌ها هستند که به دلایل قانونی و یا امنیتی خاص از تکنولوژی ابر استفاده نمی‌کنند و یا آن را به تاخیر می‌اندازند، که باید بگوییم ما در این پست در مورد اینگونه شرکت‌ها صحبت نمی‌کنیم.

چه کسانی با مهاجرت به ابر مخالفت ‌می‌کنند؟


Vince Fabro می‌گوید برای مخالفت با این موضوع همواره شاهد دو دلیل اصلی بوده که از سمت گروه‌های مختلفی و به شیوه‌های مختلفی بیان شده است.

تیم زیرساخت

اولین گروه، اعضای تیم زیرساخت شرکت‌ها هستند که نگران امنیت شغلیشان می‌شوند. این گروه می‌ترسند با انتقال اطلاعات و برنامه‌ها به ابر، کاری برای اعضای تیم زیرساخت نباشد و آنان از شغلشان اخراج شوند. خب البته با تعطیل شدن مراکز داده‌ی یک شرکت، افراد کارمند در این قسمت احتمالا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و می‌توان به این افراد تا حدودی حق داد که نگران آینده‎ی شغلیشان باشند.

مطمئنا با آمدن تکنولوژی ابر، چیزهای بسیار جدید دیگری نیز برای یاگیری خواهد آمد. برای مثال هر ارائه‌دهنده، سیستم مدیریت ابر مخصوص خود را دارد. باید افرادی در شرکت باشند که این ماشین‌های مجازی و سیستم ابری را مدیریت کنند. اتفاقا برای کسانی که از فناوری‌های جدید لذت می‌برند، مهاجرت به ابر یک تجربه‌ی و چالش جدید و جذاب است.

اما برای کسانیکه نمی‌خواهند یاد بگیرند و از تغییر و تجربیات جدید واهمه دارند، مهاجرت به ابر یک تهدید به حساب می‌آید.

تیم امنیت

گروه دومی که با مهاجرت به ابر مخالفت می‌کنند، علت مخالفتشان را دلایل امنیتی مطرح می‌کنند. این مخالفت ممکن است به دلایل گوناگونی صورت گیرد. یک دلیل ممکن است این باشد که اعضای تیم امنیتی سازمان با رایانش ابری آشنا نیستند و یا از کار کردن با آن احساس راحتی نمی‌کنند. یا ممکن است زمان کافی و یا به طور کلی تمایلی برای آموختن آن ندارند.در حالیکه این‌ها دلایلی از روی عدم درک درست مفهوم رایانش ابری است. با کمال شرمندگی باید بگویم این دلایل تنها بهانه‌هایی از روی ترس، عدم اطمینان و شک است.

در مواردی هم تیم امنیتی می‌گوید باید برای بررسی ابر و امنیت آن وقت بگذارد. که این گفته‌ای منطقی است. تیم امنیت سازمان تا زمانیکه درباره‌ی ابر و امنیت آن مطمئن نشوند، زمان ارزیابی را طولانی می‌کنند.

توسعه‌دهندگان!

در کنار دو تیم امنیت و زیرساختِ سازمان‌ها که بیشترین مخالفت برای مهاجرت به ابر از سوی این دو گروه مطرح می‌شود، گروه سومی هم وجود دارد که با مهاجرت به ابر مخالفت کنند که البته بسیار کمتر دیده شده و آن گروه توسعه‌دهندگان نرم افزارها هستند. مخالفت از سوی تیم توسعه سازمان ممکن است به این دلیل باشد که با سیستم فعلی احساس راحتی می‌کنند و از اینکه بخواهند برنامه‌های خود را برای ابر بازنویسی کنند، واهمه دارند.

این موضوع بیشتر باعث ناراحتی است. تیم‌های توسعه باید همواره مشتاق یادگیری چیزهای جدید باشند و با درجا زدن و ماندن در یک وضعیت مخالفت کنند. صرف نظر از اینکه این توسعه‌دهندگان اطلاعی از سیستم ابر و چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه‌هایشان در ابر ندارند، باید بگوییم که اتفاقا مهاجرت به ابر برای توسعه‌دهندگان یک فرصت بسیار مناسب برای یادگیری و همچنین بازنگری و بهبود برنامه‌هایشان است.

در هرحال، وقتی دلایل مخالفت را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که تمام مخالفت‌ها از عدم تمایل به یادگیری چیزهای جدید و ترس از تغییر سرچشمه می‌گیرد.

چگونه مخالفان را متقاعد کنیم؟

اگر شما از حامیان مهاجرت به ابر هستید و افرادی هستند که با این حرکت مخالفت می‌کنند، مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آنان کمک کنید تا در راستای ابر و مفاهیم رایانش ابری بیاموزند تا بتوانند ترس‌ها، عدم اطمینان و شک‌هایشان را کنار بگذارند.

می‌توانید این کار را با بیان داستان‌هایی از سایر مشتریان ابر که دغدغه‌های مشابهی داشتند و مهاجرت موفقی به ابر داشتند، شروع کنید و به مخالفان توضیح دهید که انتقال به ابر چگونه به آن‌ها کمک کرده تا عملکردشان بهبود پیدا کند. بازدیدی از سازمان‌هایی که مهاجرت موفقی به ابر داشتند ترتیب دهید و این امکان را به مخالفان بدهید تا خودشان تمامی دغدغه‌هایشان را بیان کنند و نحوه‌ی مواجه شدن آن سازمان با دغدغه‌هایشان را ببینند.

علاوه بر این، می‌توانید از آموزش عملی استفاده کنید. باید گفت آموزش عملی یکی از بهترین راه‌حل‌هاست. شما می‌توانید در این مورد، تکنولوژی اب را شبیه‌سازی کنید. افراد نگرانی‌ها و نیازهای خودشان را بیان می‌کنند و با شبیه‌سازی مراحل مختلف و به مرور پی می‌برند که نگرانی‌هایشان بی دلیل بوده و شک و تردیدشان از بین خواهد رفت.

در هرحال بعد از این کارها بازهم ممکن است که مخالفان نگرانی‌هایشان برطرف نشود که می‌توانید در آخرین مرحله با انتقال واقعی یک برنامه کوچک به ابر و راه‌اندازی برخی زیرساخت‌های لازم برای استقرار آن، نیازها و دغدغه‌هایشان را به چالش بکشید.

این لحظه می‌تواند لحظه‌ی فوق‌العاده‌ای باشد. وقتی توسعه‌دهندگان می‌بینند که به راحتی می‌توانند برنامه‌های خود را به ابر منتقل کنند، مسئولان زیرساخت متوجه می‌شوند که چقدر نصب و پیکربندی زیرساخت در ابر آسان است و تیم امنیتی می‌بیند که در ابر می‌تواند کنترل بسیار بیشتر بر روی قسمت‌های مختلف زیرساختی و نرم‌افزاری داشته باشد.

در نهایت و پس از تمامی این مراحل، بسیار محتمل و منطقی است که عده‌ای درخواست آشنایی بیشتر با ابر و نحوه‌ی مهاجرت به ابر را بدهند. که بهترین کار این است که از افراد و یا سازمان‌هایی که در این زمینه تخصص دارند بخواهید تا برای کارمندان سازمان‌ شما کلاس‌های توجیهی و آموزشی برگزار کنند.

می‌توانید از سازمانی که می‌خواهید خدمات ابری را دریافت کنید بخواهید تا این جلسات آموزشی را برای شما برگزار کنند تا علاوه بر آموزش افراد، اگر هنوز هم کسانی هستند که دغدغه و نگرانی در مورد ابر و امنیت آن دارند، با مطرح کردن سوال‌هایشان، ابهامات خود را برطرف کنند.

حرف آخر اینکه …

مهاجرت به ابر یک حرکت و جهش بزرگ است. این حرکت می‌تواند باعث تغییرات بزرگی در زمینه فناوری اطلاعات باشد. باید به این موضوع توجه کنید که بعضی از افراد با تغییرات به راحتی کنار نمی‌آیند و نمی‌توانند به خوبی تغییر کنند، بهمین خاطر اصلا نباید تعجب کنید که آن‌ها خواهان برگشت به حالت قبل شوند و یا حتی به عقب برگردند.

برخی از شرکت‌ها به دلیل مهاجرت به ابر کارمندانی که با تغییرات کنار نمی‌آمدند را برکنار کرده و کارمند جدید استخدام کردند که از نظر ما این اصلا ایده‌ی مناسبی نیست. بهتر است با این افراد ارتباط برقرار کنید، به آنان اطلاعات لازم برای موفقیت در راه کار با سیستم جدید را بدهید و از مزایا استفاده از فضای ابری بگویید و سعی کنید نگرانی‌های آنان را کاهش دهید.


منبع: To Cloud or Not to Cloud