پادیوم بلاگ

همکاری آنلاین و آینده‌ی کسب و کارها!

ندا خراسانی
مقالات

یکی از مسائل مهمی که این روزها برای اکثر شرکت‌های بزرگ مطرح است، موضوع شهرت، اعتبار برند و جهانی شدن است. شرکت ‌های بزرگ با هم رقابت می‌کنند و برای افزایش شهرت برندشان دفاتر مختلفی را در کشورهای قاره‌های مختلف تاسیس می‌کنند. در این حالت برگزاری جلساتی که تمامی افراد در آن حضور فیزیکی داشته باشند غیر ممکن نیست، اما قبول کنید که بسیار سخت و پرهزینه است.  اینجاست که مبحث همکاری آنلاین ارزشمند می‌شود.

اما همکاری آنلاین چیست؟

همکاری آنلاین چیست؟

همکاری آنلاین را می‌توان یک فناوری تعریف کرد که در آن افراد با استفاده از یک نرم‌افزار و از طریق اینترنت با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف همکاری کنند. در واقع می‌توان گفت همکاری آنلاین این امکان را به افراد می‌دهد که فارغ از زمان و مکان جغرافیایی، با یکدیگر کار کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به همکاری آنلاین روی آوردند. همکاری آنلاین این امکان را به افراد می‌دهد که از طریق اینترنت محیط جلسه‌ی مشترک و یا فضای کاری ایجاد کنند و به جای نشستن در یک مکان فیزیکی به یک محیط کاری مجازی دسترسی داشته باشند. برای مثال یک پایگاه داده‌ی مشترک که در آن همه‌ی کارکنان از فایل‌ها و داده‌های مشترک استفاده کنند و بتوانند با یکدیگر همکاری کنند، داده‌ها را تغییر داده و از تغییرات به وجود آمده اطلاع پیدا کنند.

اگر چه همکاری آنلاین این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که فارغ از زمان و مکان برای به انجام رساندن یک پروژه با یکدیگر همکاری کنند، اما نگرانی‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.

چالش‌های موجود در همکاری آنلاین

یکی از این نگرانی‌ها، نگرانی‌های فنی است. شرکت‌ها برای برقراری همکاری آنلاین باید چالش‌هایی که از نظر فنی برای درست انجام گرفتن این کار وجود دارد را بپذیرند.

نگرانی دیگر، نگرانی‌های اجتماعی است. نحوه‌ی برخورد افراد در یک محیط آنلاین بسیار متفاوت است از رفتار واقعی آن‌ها در یک محیط حقیقی. همچنین رفتار افراد با یکدیگر وقتی در یک محیط آنلاین همکاری می‌کنند با زمانیکه به صورت حقیقی با یکدیگر همکاری دارند، بسیار متفاوت است.

این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که دو شرکت مختلف بخواهند در پروژه‌ای با یکدیگر به صورت آنلاین همکاری کنند. هر دو شرکت باید تمام سعی خودشان را بکنند که فارغ از محیط رقابتی با یکدیگر همکاری کنند. همکاری آنلاین برای شرکت‌هایی که ترجیح می‌دهند در هر صورت فقط سود خودشان را به حداکثر برسانند، اصلا پیشنهاد مناسبی نیست.

اما همکاری آنلاین اگر به درستی پیاده‌سازی و مدیریت شود، می‌تواند بسیاری از وضعیت‌های پیچیده را ساده کند. فارغ از اینکه شرکت‌ها فعالیت‌های خودشان را در داخل شرکت انجام می‌دهند یا خارج از آن، همکاری آنلاین می‌تواند ابزاری باشد برای ساده‌سازی کار گروهی و افزایش بهره‌وری سازمان شما.

پاد اسپیس این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که یک محیط برای همکاری آنلاین ایجاد کنید.

شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعات مورد نظرتان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید و دسترسی‌های مربوطه را برای هر یک از آن‌ها تعیین کنید.

منابع:

– Online Collaboration
– About Online Collaboration