پادیوم بلاگ
سرویس تشخبص محتوای تصویری و کاربرد آن

کاربرد هوش مصنوعی و سرویس پردازش تصویر در کسب‌وکارها

صبا محبی
تکنولوژی

اگر امروز سری به پیش‌گویی‌های دیستوپیایی بزنید، بدون شک به این احتمال بر می‌خورید که هوش مصنوعی روزی به حدی از قدرت می‌رسد که حتی زندگی بشر را تحت خطر قرار می‌دهد. اما همیشه روی دیگر این بدبینی‌ها، نظریه‌پردازانی هستند که با خوش‌بینی به تاثیر هوش مصنوعی در بهبود کیفیت زندگی بشر فکر می‌کنند. در این یادداشت به بهانه اضافه شدن ۲ سرویس هوش مصنوعی جدید به پادیوم در زمینه احراز هویت تصویری و تطبیق ویدیو و تصویر، به بررسی نقش هوش مصنوعی و سرویس های پردازش تصویر در زمینه احراز هویت تصویری و تشخیص محتوای تصویری پرداختیم. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال سرویس‌های هوش مصنوعی و سرویس های پردازش تصویر پادیوم در زمینه احراز هویت هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند: 

    از اداره پلیس تا پینترست

    اواخر سال ۲۰۱۷ بود که اداره پلیس واشنگتن از AWS خدمات تشخیص هویت را برای اولین بار دریافت کرد. پلیس اورگان از این سرویس برای تشخیص چهره افراد تحت تعقیب و تسریع فرایند پیدا کردن مجرمان استفاده می‌کرد. دیری نپایید که AWS به عنوان یکی از کسب‌وکارهای معروف در این زمینه، دست به توسعه سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی خود در زمینه تشخیص محتوای ویدیویی و تصویری زد و این سرویس را برای استفاده‌های غیرامنیتی هم آماده کرد. یکی از مشتریان پر و پاقرص سرویس Amazon Rekognition شبکه اجتماعی پینترست است. پینترست از این سرویس برای تشخیص متن داخل تصاویر، تشخیص محتوای نامناسب، برچسب‌گذاری محتوا و …. استفاده می‌کند. 

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «AWS چیست؟» را هم بخوانید.

    کاربردهای سرویس های پردازش تصویر و ویدیویی

    با اینکه وقتی از استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص محتوای ویدیویی صحبت می‌شود، ذهن‌ها بیشتر به سمت احراز هویت تصویری می‌رود، اما کاربردهای دیگری هم می‌هوان برای آن مثال زد. در پادیوم هم بخشی از این سرویس‌ها به صورت API  در دسترس است. 

    تشخیص محتوای نامناسب

    یکی از سرویس‌هایی که برای بسیاری از کسب‌وکارها مناسب است، سیستم تشخیص محتوای نامناسب است. بسیاری از برندها این کار را در حال حاضر به صورت دستی و با  بهره‌گیری از نیروی انسانی انجام می‌دهند. اما این روش سرعت و دقت کمتری دارد. با بهره‌گیری از ماشین لرنینگ می‌توان در بهینه‌ترین حالت ممکن این کار را انجام داد. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص محتوای ناسالم عبارتند از: 

    • افزایش امنیت کاربر و برند: بررسی میلیون‌ها تصویر و ویدیو آپلود شده در لحظه وضعیت امنیت مخاطبان برندها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از ماشین لرنینگ می‌هواند خیال شما را راحت کند که مخاطبان برند شما هیچ محتوای نامناسبی را تحت لوای برند شما نمی‌بینند. 
    • خودکار کردن فرایند: به واحدهای کنترل کیفیت این فناوری کمک می‌کند که بیشتر از ۹۵ درصد محتواهای نامناسب به صورت اتوماتیک حذف شوند و نیروی انسانی فقط روی ۵ درصد محتواها وقت صرف کنند. 
    • افزایش سطح اعتماد به محتوا و کاهش هزینه‌ها: این فناوری به کسب‌وکارها کمک می‌کند که به صورت مقیاس‌پذیر و کم‌هزینه بتوانند محتواها را در پلتفرم خود منتشر کنند. هم‌چنین هزینه‌ی این سرویس‌ها به ازای هر بار فراخوانی API دریافت می‌شود. برای همین نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه‌ی کمی است. 

    می‌توانید در لینک زیر سرویس تشخیص محتوای نامناسب پادیوم را مشاهده کنید. این سرویس به بسیاری از پلتفرم‌های انتشار ویدیو و عکس مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سایت‌های خبری و حتی کسب‌وکارهایی که کاربر باید برای خود عکس پروفایل بارگذاری کند، مناسب است. 

    احراز هویت

    استفاده از سیستم تشخیص چهره و تحلیل آن می‌تواند فرایند آنبوردینگ کاربر را سریع‌تر کند و امنیت پلتفرم را هم برای خدمات‌رسانی بالا برد. اما مزیت‌های احراز هویت تصویری به همین‌ها ختم نمی‌شود. 

    • رشد سریع‌تر کاربران: استفاده از این روش میزان نرخ تبدیل بازدیدکنندگان را به کاربر افزایش می‌دهد. چرا که مدت زمان ثبت نام را کاهش می‌دهد و آن‌ها را از مراجعه حضوری بی‌نیاز می‌کند. به کمک این روش شما می‌توانید از هر نقطه‌ی دنیا کاربر خود را احراز هویت کنید و ثبت نام او را انجام دهید. 
    • کاهش نرخ تقلب: استفاده از این روش ظرفیت جلوگیری از تقلب را به شدت کاهش می‌دهد. چرا که روش‌های احراز هویت غیر ویدیویی امکان تقلب زیادی دارند و کاربر می‌تواند با اطلاعات فرد دیگر در محصولات مختلف ثبت نام کند. همچنین این روش با استعلام تصویر فرد از سامانه‌هایی  نظیر ثبت احوال و تطابق آن با ویدیو و تصویر سلفی، به شدت سطح امنیت بالایی را برای کاربر فراهم می‌آورد. 
    • کاهش هزینه‌ها: استفاده از APIهای احراز هویت به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به جای اینکه هزینه و زمان زیادی را صرف توسعه روش‌های احراز هویت و کاربست ماشین لرنینگ در بهبود نتایج آن کنند، به سرعت به یک سرویس آماده و پیشرفته دست پیدا کنند و زمان خود را صرف امور تخصصی خود کنند. 

    برای آشنایی با سرویس احراز هویت ویدیویی پاد سری به لینک زیر بزنید:

    تحلیل محتوای استریم 

    این روزها بیشتر از هر زمان دیگری استفاده از سرویس‌های استریم و VOD در میان مخاطبان جهانی و به تبع ایرانی متداول شده است. در این میان به دلایل گوناگون باید محتوای این ویدیوها تحلیل شود؛ پیدا کردن بهترین زمان برای درج تبلیغات، پیدا کردن نقطه شروع و پایان محتوا، مشخص کردن زمان‌های نامناسب برای مخاطب کودک و خردسال و … از جمله دلایلی است که استفاده از ماشین لرنینگ در تشخیص محتوای ویدویی را توجیح می‌کند. 

    نظارت بر دوربین‌های مداربسته

    استفاده از دوربین مداربسته به عنوان یک ابزار مستندساز، رویکردی بود که در گذشته به کمک انسان‌ها می‌آمد. اما الان با پیشرفت‌های بسیار در زمینه هوش مصنوعی، دقیقا در زمانی که اتفاقی غیرعادی به وقوع می‌پیوندد، به صاحب خانه هشدار ارسال می‌شود. این روش حتی به والدینی که فرزند خود را در خانه تنها می‌گذارند، کمک می‌کند نظارت بیشتری بر سلامت و آن}ه در خانه اتفاق می‌افتد، داشته باشند. 

    برای آشنایی با سرویس‌های IOT پاد، سری به لینک زیر بزنید: