پادیوم بلاگ
aws امازون چیست

AWS آمازون چیست؟

صبا محبی
تکنولوژی ، مقالات

AWS چیست؟ AWS یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری متعلق به شرکت آمازون است که خدمات رایانش ابری مختلفی را ارائه می‌دهد. همه‌ی خدمات این شرکت از طریق اینترنت در دسترس عموم است. 

AWS و سایر شرکت‌های فعال در زمینه رایانش ابری مانند Google Cloud Platform و Microsoft Azure سخت‌افزار و زیرساخت را مدیریت و نگهداری می‌کنند و به سازمان‌ها و افراد در صرفه‌جویی در هزینه و پیچیدگی خرید و اجرای منابع در سایت کمک می‌کنند. این ریسورس‌ها ممکن است رایگان یا به صورت پرداخت در ازای استفاده (pay per use) قابل دسترسی باشند. 

بدون شک اگر بدانید چقدر AWS بزرگ و گسترده‌ است، دچار سرگیجه می‌شوید. تقریبا از هر ۳ وبسایتی که در طول روز استفاده می‌کنید، یکی از آن‌ها از خدمات aws استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۹ این شرکت بیش از ۳۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.  اگر AWS خودش شرکت بود، می‌توانست به صورت مستقل در جایگاه ۳۵۹ مجله‌ی فورچون قرار گیرد. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال APIهایی برای توسعه‌ی کسب‌وکارتان هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    تاریخچه‌ی AWS

    تولد AWS را می‌توان گفت تا حدی بدون برنامه‌ریزی قبلی و کاملا تصادفی بوده است. در سال ۲۰۰۰ که اولین جرقه‌های شکل‌گیری AWS خورده شد، آمازون هنوز یک شرکت در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی بود که عیب و نقص‌های بسیاری داشت و از نظر فنی هم به مرحله‌ی بلوغ نرسیده بود. برای همین و از سر ناچاری تصمیم گرفت ماژول‌هایی را بسازد که قابل استفاده‌ی مجدد باشند و در بخش‌های مختلف شرکت بتوان از آن‌ها استفاده کرد و به رشد و توسعه‌ی شرکت سرعت بخشید. با این کار دیگر نیازی نبود همیشه چیزهای یکسانی بارها و بارها از نو ساخته شوند. 

    با گذشت زمان مجموعه‌ای از خدمات داخلی بیشتر و بیشتر شدند و اعضای شرکت تاثیر این تفکر را در سرعت بخشیدن به کارهایشان دیدند. بنابراین تصمیم گرفته به این خدمات به چشم یک فرصت تجاری نگاه کنند و سرویس‌ها را در اختیار بقیه‌ی توسعه‌دهندگان هم قرار دهند. ابتدا در سال ۲۰۰۴ این محصول عرضه شد، اما چندان موفق نبود. سپس در سال ۲۰۰۶ مجددا عرضه شد و در آن ۳ سرویس به صورت پرداخت در ازای استفاده برای عرضه قرار گرفت و در این زمان بود که به صورت رسمی پا به عرصه‌ی رایانش ابری گذاشت. 

    از سال ۲۰۰۶ به بعد AWS از یک بازی بدون رقیب لذت می‌برد و در این بازه رقیب‌هایش شروع به رشد و توسعه‌ی محصول خود کردند. کم کم سهم AWS از این بازار کم شد و قافیه را به رقبای نوظهورش مانند microsoft azure باخت. اما همیشه رقابت چیز خوبی است و برنده‌ی رقابت شرکت‌ها کاربران هستند. بعد از این که رقبای aws شروع به رشد کردند، آن‌ها هم شروع به نوآوری و تولید محصولات با شتاب بیشتری کردند. با این حال هنوز هم معلوم نیست که آمازون می‌تواند رقیب‌های خود یعنی گوگل و ماکروسافت را زمین بزند، یا خیر. 

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «مزایا و معایب ذخیره‌سازی ابری» را هم بخوانید.

    زیرساخت و فناوری AWS چیست؟

    AWS در ۲۵ محدوده و در ۶ قاره در سطح جهان فعالیت می‌کند. هر محدوده هم از چند منطقه تشکیل شده است و هر کدام باید مراکز فیزیکی داده‌ی متفاوت و دور از هم داشته باشند تا در صورتی که یک سانحه رخ داد، ابعادش در سطح محلی باشد و به یک فاجعه‌ی بزرگ تبدیل نشود. علاوه‌ بر این آمازون بیش از ۲۰۰ CDN در سراسر جهان دارد. 

    علاوه بر مناطق در دسترس عموم، دو منطقه‌ی ویژه هم در آمریکا دارد که به نام AWS GovCloud شناخته می‌شود. همچنین دو منطقه در چین دارد که شرکت‌های واجد شرایط محلی و مطابق قوانین و مقررات چین آن را اداره می‌کنند. AWS حتی سخت‌افزار اختصاصی خود را ساخته تا شبکه‌ی خود را سریع‌تر و قوی‌تر کند. 

    مزایای AWS چیست؟

    در حال حاضر aws با شعار مشتری‌مداری تمام تمرکزش را روی حل مشکل مشتریان گذاشته است. خدمات و ویژگی‌های aws به قدری سریع در حال بهبود است که رصد آن‌ها کار راحتی نیست. بسیاری از این ویژگی‌ها نتیجه‌ی درخواست مشتریان است. علاوه بر این aws ید طولایی در زمینه‌ی کاهش قیمت خدمات دارد. او با این سیاست به شرکت‌ها کمک می‌کند با هزینه‌ی کمتر از سرویس‌هایش استفاده کنند و به رشد خود ادامه دهند. 

    معایب AWS چیست؟

    اولین و مهم‌ترین مشکل AWS، وابستگی آن به آمازون است. بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی و فعال در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی به آمازون به چشم رقیب نگاه می‌کنند و برای همین نمی‌توانند به راحتی از AWS استفاده کنند و به آن پول بدهند!

    علاوه بر این در حالی که AWS برای قرار دادن داده‌ها روی ابرش از شما هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، اما برای این که داده‌ها را از روی سرویس آمازون خارج کنید، باید مبلغی را پرداخت کنید. به این موضوع هزینه‌های خروج گفته می شود. 

    تحریم ایران توسط AWS

    حدود سه سال پیش آمازون کشور ایران را تحریم کرد و خدمات AWS دیگر در ایران در دسترس نبود. این شرکت با ایمیلی به صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی این موضوع را خبر داد. پس از این تاریخ شرکت‌هایی مانند ایران سرور و ابر آروان به عنوان گزینه‌های ایرانی برای خدمات ابری و پادیوم به عنوان بازارچه api به عنوان جایگزین مطرح شدند.

    AWS چیست؟

    AWS یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری متعلق به شرکت آمازون است که خدمات رایانش ابری مختلفی را ارائه می‌دهد. همه‌ی خدمات این شرکت از طریق اینترنت در دسترس عموم است. 

    آیا امکان استفاده از خدمات AWS در ایران وجود دارد؟

    حدود سه سال پیش آمازون کشور ایران را تحریم کرد و خدمات AWS دیگر در ایران در دسترس نبود. این شرکت با ایمیلی به صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی این موضوع را خبر داد. پس از این تاریخ شرکت‌هایی مانند ایران سرور و ابر آروان به عنوان گزینه‌های ایرانی برای خدمات ابری و پادیوم به عنوان بازارچه api به عنوان جایگزین مطرح شدند.