پادیوم بلاگ

چالش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری

ندا خراسانی
مقالات

کاربران هیچگاه تمایل ندارند اطلاعات خودشان را به شرکتی بسپارند که نمی‌تواند به آنان این اطمینان را بدهد که از داده‌هایشان محافظت می‌شود و فرد دیگری به آن‌ها دسترسی ندارد و یا اینکه نتوانند به اطلاعاتشان در هر زمانی که بخواهند دسترسی داشته باشند.

دو نگرانی مهم برای کاربران در رابطه با ذخیره‌سازی اطلاعاتشان در فضای ابری وجود دارد:

  • قابلیت اطمینان
  • امنیت

برای تضمین امنیت داده‌ها؛ اغلب ارائه‌دهندگان خدمات فضای ابری از تکنیک‌های زیر استفاده می‌کنند:

رمزنگاری:

برای این کار، ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، از یک الگوریتم پیچیده برای کد کردن و رمزنگاری اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند. کاربر برای استفاده از اطلاعاتش لازم است ابتدا آن را رمزگشایی کند و این امر توسط یک کلید امکان پذیر است که فقط در اختیار صاحب اطلاعات قرار دارد.

با وجود رمزنگاری اطلاعات، بازهم امکان دسترسی به داده‌ها توسط افراد غیر مجاز وجود دارد اما اکثر هکرها به اندازه کافی توانایی پردازشی و قدرت کامپیوتری ندارند که بتوانند الگوریتم پیچیده‌ی رمزنگاری را هک کنند یا اطلاعات را رمزگشایی کنند.

احراز هویت:

لازم است برای هر کاربر یک نام کاربری و رمز عبور تعیین شود تا هنگامیکه خواست به اطلاعاتش دسترسی پیدا کند، ابتدا با وارد کردن نام کاربری و رمز عبورش احراز هویت شود.

صدور مجوز:

ارائه‌دهنده این امکان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تا بتوانند لیستی از افراد را مشخص کنند و به آن‌ها اجازه دسترسی به فایل‌ها و اطلاعاتشان را بدهند. این اجازه، سطوح مختلفی دارد. مثلا مدیر یک سازمان که خودش به تمامی فایل‌ها و اطلاعات سازمان دسترسی دارد، تعیین می‌کند که کارمندان هر بخش فقط می‌توانند به اطلاعات مربوط به بخش خودشان دسترسی داشته باشند و به اطلاعات سایر بخش‌ها و واحدها اجازه دسترسی نداشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «فضای ابری چگونه کار می‌کند؟» را هم بخوانید.

نگرانی در رابطه با نگهداری و ذخیره‌‎سازی اطلاعات

حتی با وجود این اقدامات امنیتی، بازهم بسیاری از مردم در مورد نگهداری و ذخیره‎سازی اطلاعاتشان در سیستم‌هایی در جایی دیگر و راه دور نگران هستند.واقعیت هم اینست که همیشه این امکان وجود دارد که یک هکر راه حلی بیابد که به وسیله‌ی آن بتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. حتی این امکان وجود دارد که یک خرابکار یکی از سرورهای فیزیکی پایگاه داده، که اطلاعات زیادی در آن ذخیره شده است را بدزدد.

خیلی راحت‌تر از این‌ها، یک کارمند ناراضی می‌تواند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، اطلاعات را تغییر دهد و یا آن‌ها  را نابود کند.


انتظاراتی که باید از شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری داشته باشیم

بسیاری از موارد باعث شده که شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری، هزینه‌های بسیار زیادی را برای تدابیر امینتی سرمایه‌گذاری کنند تا احتمال سرقت، خرابکاری و یا فساد را بسیار محدود کنند و به حداقل برسانند.

موضوع دیگری که به اندازه‌ی امنیت اهمیت دارد، قابیلت اطمینان است. یک سیستم ذخیره‌سازی ابری نباید ناپایدار باشد. هیچکس دوست ندارد اطلاعاتش را در اختیار شرکتی قرار دهد که سیستم‌هایش مستعد شکست هستند و یا از نظر مالی و هزینه‌ی سرویس‌ها، ثبات ندارد. کاربران باید این اطمینان را داشته باشند که در هر لحظه‌ای که بخواهند می‌توانند به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند.

در حالیکه تمامی ارائه‌دهندگان سیستم‌های ابری در تلاشند که با استفاده از افزونگی، تا حد بسیار بالایی قابلیت اطمینان را برای کاربرانشان ایجاد کنند، باز هم ممکن است مساله‌ای باعث شود که یک شرکت برای مواقعی نتواند به کاربرانش امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را بدهد.

شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری به واسطه‌ی شهرت خود زندگی می‌کنند و می‌میرند. هر شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا با بتواند بالاترین سطح امنیت و قابلیت اطمینان را در اختیار کاربرانش قرار دهد. اگر شرکتی نتواند این انتظارات اولیه را برآورده کند، شانس زیادی برای ادامه‌ی حیات ندارد چون برای کاربر “گزینه‌های بهتر دیگری روی میز هست”.


پاد اسپیس، فضای ذخیره سازی ابری ارائه شده توسط پادیوم است. شما می‌توانید در صورت نیاز خود و یا کسب و کارتان به یک فضای ذخیره سازی امن، با کارشناسان ما در پادیوم تماس بگیرید.

منبع:

– Concerns about Cloud Storage