پادیوم بلاگ
فضای ابری

فضای ذخیره‌سازی ابری چگونه کار می‌کند؟

ندا خراسانی
مقالات

جرج کارلین، استندآپ کمدین و منتقد اجتماعی، در یکی از برنامه‌هایش در مورد موضوع جمع‌آوری کالاهای مختلف توسط مردم صحبت می کند؛ اینکه مردم همواره در حال خرید کردن هستند و به طور پیوسته دارایی‌هایشان در حال افزایش است. در نتیجه، به طور مداوم هم باید به این موضوع فکر کنند که از وسایل جدیدشان در چه مکانی نگهداری کنند. 

ذخیره سازی اطلاعات
فضای ذخیره‌سازی ابری

اگر جرج کارلین امروز در قید حیات بود و می‌خواست برنامه‌ی خود را به‌روز نگه دارد، می‌توانست همان موضوع را در مورد اطلاعات کامپیوتری و فضای ذخیره‌سازی تکرار کند زیرا این روزها، تمام افرادی که کامپیوتر دارند، به طور پیوسته و به شکل‌های مختلف در حال جمع‌آوری اطلاعات یا دانلود هستند و در نتیجه حجم داده‌های کامپیوتریشان همواره در حال افزایش است. اما سوال مهم این است که این داده‌ها در چه مکانی ذخیره می‌شوند؟

شما برای نگهداری اطلاعات خود از چه روشی استفاده می‌کنید؟

برای بسیاری از افراد پیدا کردن فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعاتشان به یک چالش و نگرانی جدی تبدیل شده است. افراد مختلف برای برطرف کردن این چالش، روش‌های متفاوتی را استفاده می‌کنند. 

بعضی افراد در ابتدا و در هنگام خرید سیستم کامپیوتریشان، هزینه‌ی بسیار زیادی پرداخت می‌کنند و هارد درایوهایی با گنجایش بسیار بالا بر روی سیستم خود نصب می‌کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند هنگامی که احساس نیاز کردند و با کمبود حافظه مواجه شدند، حافظه خارجی (External) خریداری کنند. عده‌ای دیگر هم به جای خریداری فضای جدید، سعی می‌کنند با پاک کردن فایل‌های قدیمی خود و خالی کردن فضای ذخیره‌سازی فعلیشان، برای اطلاعات جدید حافظه ایجاد کنند.

اما در این میان افرادی هستند که به فناوری‌های جدید روی آورده‌اند و برای ذخیره‌سازی اطلاعات از روش‌های نوین استفاده می‌کنند. این فناوری جدید چیزی نیست به جز فضای ذخیره‌سازی ابری.

شاید در ابتدا افراد با شنیدن فضای ابری تصور کنند که فضای ابری ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان در مقابل جبهه‌های هوایی مختلف و طوفان‌های شدید مقابله کرد! اما حقیقت این است که فضای ابری مکان ثالثی است برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات.

در واقع به جای اینکه اطلاعاتتان را بر روی دیسک‌های سخت، حافظه‌های خارجی و یا سیستم محلی خودتان ذخیره کنید، ذخیره‌سازی را بر روی یک پایگاه داده در محلی دیگر انجام می‌دهید. ارتباط بین شما و داده‌هایتان از طریق اینترنت برقرار می‌شود.

فضای ذخیره‌سازی ابری
cloud storage

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری چه فوایدی دارد؟

توجه داشته باشید که ذخیره‌سازی بر روی ابر مزایای زیادی نسبت به روش‌های قدیمی‌تر دارد. بیایید نگاهی به مهم‌ترین مزیت‌های این مدل ذخیره‌سازی داشته باشیم:

یکی از مهم‌ترین فایده‌های استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، کم کردن هزینه‌ها است. با منتقل کردن اطلاعاتتان به فضای ابری، دیگر لازم نخواهد بود برای خرید هارددیسک‌ها و ابزارهای مرتبط با آن‌ها هزینه‌ای بپردازید. همچنین از شر هزینه‌های مرتب با نگهداری و تعمیر این ابزارها خلاص می‌شوید. علاوه بر این، حتی زمانی که افراد از هارددیسک‌های مختلف برای ذخیره کردن اطلاعاتشان استفاده می‌کنند، این خطر وجود دارد که به دلیل حادثه یا نقص نرم‌افزاری، داده‌های خود را از دست بدهند. با استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، خطر از دست رفتن اطلاعاتتان در اثر حوادث مختلف به کلی از بین می‌رود. داده‌های ذخیره شده در فضای ابری در پایگاه‌‌داده‌های مختلفی نگهداری می‌شوند و خیالتان راحت خواهد بود که در همه حال داده‌هایتان در امنیت قرار دارند. 

همچنین اگر داده‌های خود را بر روی ابر ذخیره کنید، می‌توانید از هر مکانی که دسترسی به اینترنت از آنجا ممکن باشد، به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، دیگر نیازی نخواهد بود تا برای دسترسی به اطلاعات خود از مکان‌های مختلف، سیستم فیزیکیتان را با خود حمل کنید و یا از همان دستگاهی استفاده کنید که اولین بار اطلاعاتتان را از طریق آن ذخیره کرده‌اید. حتی این امکان در اختیار شما قرار دارد که به افرادی که می‌خواهید، اجازه دسترسی به اطلاعاتتان را بدهید و بر روی یک پروژه به صورت مشترک کار کنید. علاوه بر این، می‌توانید با هر بار کار بر روی اطلاعات ذخیره‌سازی شده از قابلیت به‌روزرسانی لحظه‌ای استفاده کنید. یعنی دیگر نیازی نخواهد بود که اطلاعات جدید را دوباره ذخیره کنید و در حین کار با اطلاعات، تغییرات به شکل خودکار ذخیره می‌شوند. 

به نظر می‌رسد فضای ابری بسیار مناسب‌تر و انعطاف‌پذیرتر است و محدودیت‌های روش‌های ذخیره‌سازی سنتی را ندارد. ما در مقاله‌ای دیگر به شکل مفصل مزیت‌های استفاده از این فضاها را بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر سری به این لینک بزنید. همچنین برای بررسی معایب استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی ابری، در مقاله چالش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری، سعی کردیم روی دیگر سکه ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری را نیز بررسی کنیم. 

انواع مختلف فضاهای ذخیره‌سازی ابری

سیستم‌های ذخیره‌سازی ابریِ بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد و برخی از آن‌ها بر روی ذخیره‌سازی داده‌هایی خاص تمرکز دارند. به عنوان مثال، برخی فقط محتوای متنی مثل پیام‌های ایمیل را نگه‌داری می‌کنند و یا فقط قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر را دارند. اما برخی دیگر مانند فضای ذخیره‌سازی پاد اسپیس قابلیت ذخیره‌سازی تمام انواع داده‌ها را دارند.

فضاهای ذخیره‌سازی ابری از نظر اندازه نیز با هم تفاوت دارند. منظور از اندازه، میزان داده‌ای است که می‌توانند نگه‌داری کنند که این به تعداد منابع فیزیکی و زیرساختی که دارند (پایگاه داده ابر) وابسته است.

اصول اولیه

در سطح خیلی ابتدایی، کافی است فضای ذخیره‌ساز ابری یک پایگاه داده داشته باشد و بتواند آن را به اینترنت متصل کند. در این صورت، کلاینت می‌تواند از طریق اینترنت به سرورهای پایگاه داده متصل شود و فایل‌های خود را بر روی آ‌ن‌ها بارگذاری کند. پس از آن که انتقال اطلاعات به روی سرورها با موفقیت انجام شد، کلاینت می‌تواند از طریق اینترنت به راحتی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشد، آن‌ها را تغییر دهد و یا حذفشان کند.

جالب است بدانید سیستم‌های ذخیره‌ساز ابری، اغلب از چندین پایگاه داده در مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند. دلیل این است که کامپیوترها نیز گاهی نیاز به تعمیر و به‌روزرسانی دارند. در نتیجه اطلاعات یکسان باید در چندین سیستم مختلف ذخیره شوند تا در صورتی که یکی از سیستم‌ها با مشکل مواجه شود، دسترسی کاربر به اطلاعات قطع نشود و اطلاعات از بین نرود و بتواند به همان اطلاعات در سیستمی دیگر دسترسی داشته باشد. به این ویژگی افزونگی (redundancy) می‌گویند.

بدون وجود افزونگی، یک سیستم ذخیره‌سازی ابری نمی‌تواند این اطمینان را به کاربران خود بدهد که در هر زمانی که بخواهند بتوانند به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند.

البته همه‌ی افراد به این دلیل که با کمبود حافظه مواجه شده‌اند، از فضای ابری استفاده نمی‌کنند؛ گاهی افراد از فضای ذخیره‌سازی ابری به عنوان پشتیبان استفاده می‌کنند تا اگر سیستم خودشان با مشکلی مواجه شد، اطمینان خاطر داشته باشند که اطلاعاتشان خارج از سیستم محلی و در پایگاه‌ داده‌های ابری موجود است و از بین نمی‌رود.

باید بگوییم ارائه‌دهندگان و کاربران فضای ابری اعتقاد عجیبی به این جمله دارند که می‌گوید: «نباید تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید!»

امنیت در فضاهای ذخیره‌سازی ابری

مسئله امنیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد ذخیره اطلاعات خود در فضاهای ذخیره‌سازی ابری را دارند. برای حفاظت از داده‌های کاربران، بیشتر ارائه‌دهندگان فضاهای ابری، سطح پایه‌ای از اقدامات امنیتی را در نظر می‌گیرند که شامل مواردی مانند قابلیت کنترل دسترسی به اطلاعات، احراز هویت کاربران و رمزگذاری داده‌ها می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید بیشتر درباره مسئله امنیت در فضاهای ابری اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله پادیوم را از دست ندهید. 

پاد اسپیس، فضای ذخیره‌سازی ابری ارائه شده توسط پادیوم است. شما می‌توانید در صورت نیاز خود و یا کسب‌وکارتان به یک فضای ذخیره‌سازی امن، با کارشناسان ما در پادیوم تماس بگیرید.

منابع:

– How Cloud Storage Works

– Cloud Storage Basics

– Advantages of Cloud Storage

– What is Cloud Storage