پادیوم بلاگ

معرفی بهترین برنامه های گوگل

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

مرورگر محبوب گوگل از ابتدا در زمینه‌های علوم فناوری اطلاعات یکه‌تاز بوده است. به‌طوریکه عده‌ی زیادی نمی‌توانند زندگی را بدون سرویس‌های آن متصور شوند. این مرورگر در جهت حفظ و افزایش کاربران و سینه‌چاکان خود، سرویس‌های متعددی را روانه بازار کرده است که احتمالا با اکثر آن‌ها تا حدودی آشنا هستید اما اگر می‌خواهید با سایر سرویس های گوگل آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنم تا پایان ما را همراهی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آشنایی با Google Map API» را هم بخوانید.

محبوب‌ترین سرویس‌های گوگل کدام‌اند؟

طبق نظرسنجی‌هایی که انجام شده سرویس های برتر گوگل به شرح زیر هستند.

Google Search Engine

مشهورترین سرویس گوگل که دیگر نیازی به توضیح هم ندارد، سرویس سرچ گوگل، پربازدیدترین موتور جست‌وجو است. 

Google.com

Google Mail

سرویس بعدی ایمیل گوگل است که تقریبا تمامی افراد لااقل یک‌بار با آن کار کرده‌اند. 

google.com/mail

Google Docs

با سرویس مدیریت اسناد گوگل می‌توانید آنلاین و در لحظه فایل‌های خود را ایجاد، ویرایش و ذخیره کنید. شما می‌توانید به صورت انفرادی و گروهی از این سرویس استفاده کنید.


google.com/docs

Google Translate

از دیگر سرویس های پرکاربرد گوگل سرویس ترجمه متون به زبان‌های مختلف گوگل است. 

Translate.google.com

Google Play

برای دانلود برنامه‌های اندروید خود بهترین گزینه گوگل‌پلی است!

play.google.com/store/apps

Google Photos

ذخیره تصاویر گالری خود و مرور آن‌ها را به گوگل عکس بسپارید! خوبی استفاده از این سرویس‌ گوگل این است که شما می‌توانید عکس‌ها را بر روی فضای ابری گوگل آپلود کنید. در واقع این سرویس از عکس‌های موجود در گوشی شما یک نسخه پشتیبان تهیه و آن را سیو می‌کند. با این کار فضای کمتری از حافظه تلفن همراه شما اشغال می‌شود.

photos.google.com

Google Drive

شما می‌توانید ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌های خود را با گوگل درایو به راحتی انجام دهید! این سرویس که بر پایه‌ی فضای ابری است، هر نوع فایل دیجیتال را می‌تواند ذخیره، ویرایش اطلاعات، آپلود و… کند

google.com/drive

Google Plus

این سرویس همانند یک شبکه اجتماعی برای شما فعالیت می‌کند و شما می‌توانید عکس و فایل خود را در آنجا به اشتراک بگذارید. 

plus.google.com/about

Google Cloud

یکی از عمده‌ترین مزایای این سرویس، امکان انجام پرداخت‌های آنلاین است. این سرویس به دلیل داشتن پایگاه‌داده‌ی خیلی خوب، می‌تواند تحلیل big dataها را با استفاده از big queryها انجام دهد.
APIهای Google Cloud بخش مهمی از سرویس‌های Google Cloud Platform هستند و شما به کمک این APIها قادر خواهید بود تا تمامی امکانات از جمله محاسبات، شبکه و ذخیره‌سازی، تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی و… را به برنامه‌های‌ خود اضافه کنید.
API Cloudها به عنوان خدمات API شبکه در معرض مشتریان قرار می‌گیرند، مانند Cloud Pub/Sub API. هر API CloudI معمولاً روی یک یا چند زیردامنه googleapis.com مانند pubsub.googleapis.com اجرا می‌شود و رابط‌های JSON HTTP و gRPC را از طریق اینترنت و شبکه‌های ابر خصوصی مجازی (VPC) در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مشتریان می‌توانند درخواست‌های HTTP و gRPC را مستقیماً یا با استفاده از کتابخانه‌های سرویس گیرنده به نقاط پایانی Cloud API ارسال کنند.

برای مشاهده APIهای Cloud موجود می‌توانید سری به کتابخانه API کنسول Google Cloud بزنید.

Cloud.google.com

Google Analytics

این سرویس محبوب رصدکنندگان بازار‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین است. نمودارهای مختلف و آنالیزهای داده‌ها از جمله ویژگی‌های این سرویس هستند. 

google.com/analytics

Google AdSense

سرویسی مناسب برای وبلاگ‌نویسان و صاحبان سایت که می‌خواهند از این طریق تبلیغات خود را در قالب عکس، متن و فیلم انجام دهند و به درآمد برسند.

google.com/adsense

Google AdMob

در هر کجا که هستید، با هر اپلیکیشنی که دارید، AdMob می‌تواند به شما در تبلیغات و افزایش درآمد پایدار کمک کند.
AdMob، به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های تبلیغات جهانی، می‌تواند درخواست‌های تبلیغاتی شما را از هر کجای دنیا دریافت و در بیش از ۲۰۰ کشور مختلف پخش کند.

google.com/admob

Google Maps

یکی دیگر از محبوب‌ترین سرویس های رایگان گوگل، نقشه است! سرویسی که در دنیای شلوغ امروزی به دلیل مسیریابی دقیقش توانسته کاربران زیادی را جذب خودش کند. 
با استفاده از این سرویس شما می‌توانید نقشه‌های گوگل، Navigation، Street View و… را به وب‌سایت و یا نرم‌افزارتان بیفزایید. API مرتبط با نقشه می‌تواند بسیار ساده (در حد embed کردن یک نقشه به وب‌سایت) و یا پیچیده‌تر (مانند استفاده از داده‌های JSON) باشد. انتخاب اینکه کدام مورد برای شما مناسب است به نوع نیاز اپلیکیشن شما برمی‌گردد.

.google.com/maps

Google AdWords

سرویس تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل گوگل ادز (google ads) یا گوگل ادوردز است. شما با وارد کردن عبارات کلیدی خود در google ads آن تبلیغات را برای افرادی که این عبارات را جستجو می‌کنند، نمایش می‌دهید.

ads.google.com/home/

گوگل هم شکست می‌خورد!

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید برای شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی همچون گوگل هم همیشه بازی دو سر برد نیست و آن‌ها نیز پروژه‌های شکست‌خورده زیادی داشته‌اند که در نهایت مجبور به حذف آن سرویس‌ها و تقبل هزینه‌های سرسام‌آوری شدند. در ادامه چند مورد از مشهورترین سرویس‌های شکست‌خورده گوگل را مرور می‌کنیم. 

google Glass

گوگل گلس یا همان پروژه عینک هوشمند گوگل، در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد. اما به علت نقص‌هایش متعددی که داشت، زیاد دوام نیاورد. از جمله این موارد می‌شود به قیمت هنگفت ۱۵۰۰ دلاری این محصول، مشکلات نرم‌افزاری و یا ظاهر نه چندان جذابش اشاره کرد. این عینک قرار بود اطلاعات دیجیتالی را بر روی دنیای واقعی نمایش دهد. 

iGoogle

سرویس iGoogle که قرار بود یک کل‌کل برای رقابت با شرکت اپل باشد؛ برای گوگل گران تمام شد و  در سال ۲۰۱۳ پرونده‌اش بسته شد! این سرویس که یک نسخه اختصاصی و قابل شخصی‌سازی از صفحه اصلی گوگل بود؛ به کاربرانش امکان ارائه نقل‌قول‌ها، نمایش تصاویر و دیگر ویجت‌ها را می‌داد.

Google Reader

از دیگر پروژه‌های شکست‌خورده گوگل می‌توان به گوگل ریدر اشاره کرد که یک موتور جستجوی جمع‌آوری‌کننده و نمایش‌دهنده فیدهای RSS بود. این پروژه که در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد روند نسبتا خوبی را در پیش گرفته بود اما پس از چند سال در سال ۲۰۱۳ به علت افت شدید کاربرانش جمع‌آوری شد.

Google Health

سرویس‌های ناکام بعدی گوگل Google Health است. این سرویس که به منظور راحت‌تر کردن کار بیمارستان‌ها ایجاد شده بود با بهره‌گیری از اطلاعات پزشکی کاربران، اطلاعاتی در مورد آلرژی‌ها و بیماری‌های مربوطه به آنان می‌داد. اما این سرویس هم در نهایت به دلایل امنیتی و وجود رقیب‌های قدرتمندی همچون محصولات مایکروسافت در سال ۲۰۱۱ با شکست مواجه شد.
شرکت‌های مختلف از جمله گوگل برای کسب سود بیشتر، طی تصمیماتی سرویس‌های مختلفی مانند Google Health و Google Reader که تصور می‌کردند کم‌کم به سمت زیان‌ده بودن پیش می‌روند را از دسترس خارج کردند. این تصمیمات قطعا برای کاربرانی که از نرم افزارهای وابسته استفاده می‌کنند، خوشایند نخواهد بود.

Google Video 

شما با خواندن این جمله یاد کدام سرویس می‌افتید؟
” یک موتور جستجوی برای پشتیبانی و آپلود فایل‌های ویدیویی و به اشتراک گذاشتن آن‌ها”
  درسته یوتیوب! در واقع کاری که قرار بود گوگل ویدئو انجام دهد را یوتیوب خیلی بهتر و با در نظر گرفتن تجربیات کاربران انجام داد. کاری که گوگل ویدیو کاملا بر خلاف آن حرکت کرد و همین عاملی شد تا جذابیت آن برای افراد از دست برود. پس از این شکست گوگل ویدیو تصمیم گرفت تا استراتژی خود را عوض کند و به یک مرجع اجاره ویدیو تبدیل شود اما در آنجا هم چیزی عایدش نشد چون رقیب قدرتمندش نت فلیکس، در آنجا یکه‌تازی می‌کرد.
در نهایت گوگل یوتیوب را در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۱.۶۵ میلیون دلار خرید و خیال همگی را راحت کرد.   

در پایان

در حال حاضر APIها جایگاه بسیار مهمی در ارتباطات دارند؛ برنامه‌نویس‌ها در چارچوب این پروتکل‌ها، بهره‌وری از شبکه‌های اجتماعی و خدماتی مانند google maps یا حتی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را ممکن ساخته‌اند. تنوع سرویس‌های گوگل بسیار زیاد است. ما در این مقاله با چند مورد از پروژه‌های موفق و ناموفق این شرکت صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع قرار گرفته باشد.