پادیوم بلاگ

هفت کتاب ضروری درباره دنیای کسب و کار

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، کسب و کار

اگر شما نیز جز افرادی‌‌ هستید که قصد راه‌اندازی کسب‌وکارتان را دارید و می‌خواهید خودتان را در این حرفه محک بزنید، بهتر است از قبل کمی ذهنتان را آماده کنید و با دانش قبلی در این راه قدم بگذارید. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی هفت کتاب لازم درباره کسب و کار بپردازیم که در مرحله‌ی شروع و راه‌اندازی یاری‌گر شما هستند. این کتاب‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک منبع مهم برای کارآفرینان بزرگ و دانشجویان محسوب شوند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقش apiها در توسعه‌ی کسب‌وکارها» را هم بخوانید.

 کتاب خلق مدل کسب‌وکار

«این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که دیدم. برای من حکم یک راهنمای حرفه‌ای را دارد که نکات بی‌پایان خود رو با شیوه‌ای بسیار جذاب انتقال می‌دهد. اینم بگم که این کتاب در کنار کتاب “مدل کسب‌وکار شما” می‌تونه بسیار کارآمدتر ظاهر بشه».
متن بالا نظر یکی از خوانندگان کتاب خلق مدل کسب‌وکار اثر «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» بود که توسط انتشارات خوب آریان‌قلم ترجمه و روانه بازار شده است. کتاب خلق مدل کسب‌وکار، مناسب تمام افرادی‌ است که قصد تغییر مدل کسب و کار خود و بهبود بخشیدن به این فضا را دارند. 

هفته کاری ۴ ساعته

مفهوم قدیمی بازنشستگی و بقیه برنامه‌های زندگی به تعویق افتاده را فراموش کنید! در دوران اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی نیازی به انتظار نیست! تفاوتی هم میان رویای شما وجود ندارد. این رویا می‌تواند فرار از مسابقه‌ی زندگی، تجربه‌ی سفر دور دنیا و یا کسب درآمد ماهیانه‌ی پنج رقمی با مدیریت صفر باشد. ا
این راهنمای گام به گام برای طراحی سبک زندگی رویایی به شما یاد می‌دهد:

  • چگونه تیم می‌تواند از ۴۰ هزار دلار در سال و ۸۰ ساعت در هفته به ۴۰ هزار دلار در ماه و ۴ ساعت در هفته برسد؟
  • چگونه می‌توان زندگی خود را به ازای ساعتی ۵ دلار به دستیارهای مجازی خارج از کشور سپرد و هر کاری که می‌خواهید انجام دهید؟
  • چگونه افراد بدون ترک شغل خود به جهان سفر می‌کنند؟
  • چگونه با استفاده از اصول یک اقتصاددان ایتالیایی فراموش شده ، ۵۰ درصد کار خود را در ۴۸ ساعت کم کنید؟
  • و …
    در مجموع اگر زندگی شخصی شما اولویت بیشتری نسبت به کار و شغلتان دارد اما به دلیل مشغله کاری تا الان موفق به ایجاد تعادل بین این دو نشدید، کتاب هفته کاری ۴ ساعته تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

سیستم‌سازی؛ راهکاری ساده برای صرف انرژی کمتر، درآمد بیشتر و زندگی بهتر

از کجا شروع کنم؟ چطور سودم را بیشتر کنم؟ و چطور قبل از این که دیوانه شوم، کارهایم را مدیریت کنم؟ پاسخ برای تمام این سوال‌ها خیلی ساده است: سیستم سازی را یاد بگیرید!
کتاب «سیستم‌سازی» یک اثر متفاوت و تاثیرگذار در زمینه‌ی مدیریت هدفمند و برنامه‌ریزی راهبردی نوشته «سام کارپنتر» است. او در این کتاب نشان می‌دهد که چطور با صرف کمترین انرژی، درآمد بیشتر و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشید. «جاش کافمن»، نویسنده کتاب‌های «MBA شخصی» و «بیست ساعت اول» درباره این کتاب می‌گوید: «بدون مبالغه می‌گویم، در میان کتاب‌های مربوط به کسب و کار، سیستم‌سازی یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تا به امروز خوانده‌ام». کافمن کسی است که هر روز به افراد خلاق در سراسر دنیا آموزش می‌دهد که چطور برای خود کسب و کاری سودآور، لذت‌بخش و پایدار ایجاد کنند. اصولا هر کسب‌وکاری یک سیستم است. بنابراین می‌توانید با اصلاح سیستم‌ها و توجه بیشتر به آن‌ها، به نتایج بهتری برسید.

استارتاپ ۱۰۰ دلاری

کتاب استارتاپ ۱۰۰ دلاری نوشته‌ی «کریس گیبلو» با ترجمه‌ی روان و خوش‌خوان «محمد نوری‌زاده» است. این کتاب، روایت چگونه دل کندن از شغل فعلی‌ و شروع کردن یک کسب‌وکار کوچک را توضیح می‌دهد. کریس گیلبو، نویسنده کتاب استارت آپ ۱۰۰ دلاری، به تشریح راه‌های جدیدی پرداخته که از طریق آن می‌توان به گونه‌ای دیگر زندگی‌تان را تامین مالی کنید. او به خواننده‌های این کتاب تاکید می‌کند که به دنبال شغلی بروند که واقعا دوستش دارند و به آن‌ها کمک می‌کند که آینده‌ای جدید برای خودشان بسازند. کتاب استارت آپ ۱۰۰ دلاری، حاصل تحقیقات و مصاحبه‌های کریس گیلبو با کارآفرینانی است که کسب ‌و کار خود را با سرمایه‌ کوچک شروع کرده‌اند؛ کارآفرینانی که کسب‌وکار کوچک خود را با شعار «از کم شروع کن» شروع کرده و در زمانی کوتاه، توانسته‌اند با سودآوری، خود را از بند اشتغال‌های سنتی نجات دهند. تا کنون، چیزی بیشتر از ۲۰۰ هزار نسخه از این کتاب به فروش رفته است.
این کتاب مناسب چه کسانی است؟

کارآفرینان و همه‌ کسانی که به دنبال راه انداختن کسب و کار کوچک خودشان هستند؛

کسانی که از شغل روزانه خود راضی نیستند و می‌خواهند خودشان، رئیس خودشان باشند؛

افرادی که به دنبال یافتن رموز موفقیت در کسب و کارهای کوچک هستند؛

کسانی که می‌خواهند علاقه و مهارت خود را تبدیل به ارزشی برای دیگران کنند.

اجرای ناب 

کتاب اجرای ناب راهنمایی عملی برای کارآفرینانی است که علاقه دارند به موفقیت نزدیک و نزدیکتر شوند. این کتاب درباره فلسفه استارتاپ‌ها یا داستان‌های موفقیت آن‌ها نیست، بلکه نکته‌هایی عملی و آزموده شده را به شما آموزش می‌دهد که در ساختن یک شرکت اهمیت دارد. کتاب اجرای ناب  نوشته‌ی «اش ماوریا» و با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا راهنمایی گام‌به‌گام برای عملی کردن ایده‌هایتان است و درباره دنیای کسب و کار به شما دید خوبی می‌دهد. یک طرح کسب‌وکار در واقع بر اساس تعدادی فرضیه بنا شده است که باید مورد آزمایش قرار بگیرند. آیا مشتری‌ها محصول ما را دوست خواهند داشت؟ آیا برایش هزینه خواهند کرد؟ آیا می‌توانیم از فروش آن سود به دست آوریم؟ و وقتی که مشتری‌هایمان را پیدا کردیم، آیا می‌توانیم رشد کنیم؟ این کتاب روش‌هایی برای تجزیه کردن این فرضیه‌ها و مورد آزمایش قرار دادن آن‌ها است.

باز انجام

 مسئولیت نخواندن این کتاب با خودتان است! این جمله‌ی جناب «ست گادین» کارآفرین و سخنران معروف آمریکایی در حوزه‌ی کسب‌وکار، درباره‌ی کتاب باز انجام است. بیشتر کتاب‌های مربوط به کسب و کار، همانند پند و اندرزهای قدیمی را به شما ارائه می دهند؛ طرح کسب‌وکار را بنویسید، سرمایه‌گذاران را بجویید، رقیبان را شناسایی کنید و… اگر دنبال چنین کتابی هستید، کتاب باز انجام را کنار بگذارید. باز انجام راهی بهتر و ساده تر برای پیروزی و کامیابی به شما می‌دهد. کتاب باز انجام، با زبان ساده و روانش بهترین کتاب برای هر کسی است که همیشه دوست داشته برای خودش کار کند. کارآفرینان بزرگ، پیشه‌وران کوچک، کسانی که در پیشه‌ای که از آن بدشان می‌آید گیر کرده‌اند، قربانیان تعدیل نیرو و هنرمندانی که دیگر نمی‌خواهند گشنگی بکشند، همه در کتاب باز انجام راهنمایی‌های ارزشمندی خواهند یافت. کتاب باز انجام نوشته «جیسون فرید» و «دیوید هاینمایر» هانسن ترجمه فارسی عنوان اصلی کتاب Rework است. این کتاب برای افرادی است که همواره رویای فریلنسری را داشتند و به نحوی دوست دارند خودشان آقای خودشان باشند و برای فرد دیگری کار نکنند.

اول سود

کتاب اول سود نوشته‌‌ی «مایک میخالوویچ» و با ترجمه هادی بهمنی از انتشارات نشر نوین است. 
در کتاب اول سود (Profit first) یاد می‌گیرید که:

  • با پیگیری یک مدل ۴ مرحله‌ای ساده، و با بالانس کردن حساب‌های بانکی، می‌توان حسابداری را ساده و به راحتی کسب‌وکار را سودده کرد.
  • یک کسب‌و‌کار کوچک و سودده به مراتب از کسب‌وکار بزرگی که به زحمت ادامه حیات می‌دهد بهتر است.
  • کسب‌وکاری که زودتر به سودآوری و ثبات می‌رسد، در بلند مدت، پتانسیل بیشتری برای رشد دارد.
  • اگر می‌خواهید سوددهی کسب‌وکارتان را تضمین کنید خواندن این کتاب را از دست ندهید. 

در نهایت

به پایان این مقاله از بلاگ پادیوم رسیدیم. سعی کردیم در این مقاله هفت کتاب ضروری که از دید ما برای کسب‌وکارها می‌تواند مفید باشند را معرفی کنیم. خوشحال می‌شویم که اگر شما هم این کتاب‌ها را مطالعه کردید نظرتان و یا اگر کتاب های مفید دیگری درباره کسب و کار می‌شناسید آن را با ما و مخاطبانمان در میان بگذارید.

علاوه بر این‌ها، پیشنهاد می‌کنیم اگر در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنید، سری هم به بازارچه‌ی api پادیوم بزنید. در این بازارچه می‌توانید مجموعه‌ای از apiهای مختلف در زمینه بیمه، پرداخت، استعلام قبض، مکانیابی خدمات شهری و … را پیدا کنید.
مطابق رسم همیشگیمان، نظراتتان را می‌بینیم، می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم. پس لایک و کامنت یادتون نره!