پادیوم بلاگ
وب اسکرپر چیست؟

Web scraping چیست و چه کاربردهایی دارد؟

صبا محبی
تکنولوژی ، مقالات

اگر روزی محتوا پادشاه بوده، این روزها بدون شک داده نقش مهمی را در پیشبرد اهداف سازمان‌ها ایفا می‌کند. اگر کسی بتواند به خوبی و به موقع از داده‌ها استفاده کند، می‌تواند درآمد کسب‌وکارش را ده‌ها برابر کند. همین موضوع باعث شده کسب‌وکارها از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن داده‌ها استفاده کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از web scraperهاست. در این یادداشت درباره اینکه Web scraping چیست و چه تفاوتی با web crawler  دارد، صحبت می‌کنیم، مزایا و معایب استفاده از آن را می‌گوییم و در نهایت وب‌سرویس «جستجو و ارائه اخبار» را معرفی می‌کنیم. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال ابزار ایرانی وب اسکرپینگ هستید، فرم انتهای این یادداشت را پر کنید.

وب کرالر (web crawler) چیست؟

وب کرالر یا همان خزیدن وب که با نام ایندکس کردن هم شناخته می‌شود، به معنی نمایه‌سازی اطلاعات موجود در سطح وب با استفاده از ربات‌هاست. به این ربات‌ها که خزنده گفته می‌شود، به موتورهای جستجو کمک می‌کند که محتوای سایت‌‌های مختلف را به کمک لینک‌های موجود در هر صفحه پیدا کنند و آن را به کاربران نشان دهند. 
خزنده‌های وب معمولا توسط موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس توسعه پیدا کرده‌اند و اطلاعات کلی هر صفحه را جمع‌آوری می‌کنند. 

وب اسکرپر (Web scraping) چیست؟

وب اسکرپینگ به معنی استخراج داده‌های وب است. عملکرد وب اسکرپرها بسیار مشابه وب‌کرالرهاست و این‌ها هم به دنبال استخراج داده‌ها از صفحات وب هستند. تفاوت اصلی میان این دو در دقت خزش است. وب‌کرالرها اطلاعات عمومی هر صفحه را بررسی می‌کنند در حالی که وب اسکرپرها به کمک عناصر HTML داده‌های جزئی را هم استخراج می‌کنند. این داده‌ها در تجزیه و تحلیل و بررسی محتوای سایت‌های مختلف به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. 

کاربردهای Web scraping چیست؟

بسته به نوع کسب‌وکار می‌توان از وب‌اسکرپرها و وب‌کرالرها استفاده‌های متفاوتی داشت. اما موضوع مهم این است که وب‌اسکرپرها برای آن دسته از کسب‌وکارهایی که می‌خواهند تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرند و به سرعت رو به جلو حرکت کنند، ضروری است. چرا که یکی از ابزارهای مهم و در دسترس برای به دست آوردن داده‌ها هستند.

در ادامه بخشی از رایج‌ترین موارد استفاده از وب‌اسکرپرها را می‌گوییم: 

۱- تولید سرنخ بازاریابی

هر فروش موفق محصولی با سرنخ‌ها آغاز می‌شود. سرنخ‌ها معمولا افرادی هستند که به محصول شما علاقه‌مندند. فرمول فروش ساده است، هر چه سرنخ‌های بیشتری داشته باشید، فروش و درآمد بیشتری به دست می‌آورید. مطالعات اخیر نشان می‌ٔهد که بیش از ۹۰ درصد از بازاریابان اذعان دارند که تولید سرنخ مهم‌ترین هدف آن‌هاست. با این حال، پیدا کردن لیدهای باکیفیت یکی از سخت‌ترین کارهای آن‌هاست. 

استفاده از وب‌اسکرپرها می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند تولید سرنخ را در سطح جدیدی شروع کنید. توصیه ما این است که مخاطبان هدف خود را بر اساس اهداف کسب‌وکار تعریف کنید و سپس به دنبال ترندها و محتواهای مرتبط با سرنخ‌ها در سایت‌های google maps، amazon، yelp  بگردید. مثلا کسی که در گوگل مپ از یک رستوران خاص بازدید کرده، ممکن است از رستوران شما هم خوشش بیاید. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «داستان یک کارآفرین ۱۵ ساله» را هم بخوانید.

 ۲- تحقیقات بازار

مهم‌ترین منبع اطلاعات که به شکل‌دهی و راه‌اندازی کسب‌وکار شما کمک می‌کند و یا حتی در تبلیغ کسب‌وکار موجود شما نقش مهمی را ایفا می‌کند، تحقیقات بازار است. 

هر چه قدر داده‌های بیشتری داشته باشید، با احتمال بالاتری به بینش جامع و کامل نسبت به بازار دست پیدا می‌کنید و می‌توانید اهداف توسعه‌ای خود را تنظیم کنید. 

اسکرپینگ وب می‌تواند به شما در به دست آوردن این دانش کمک کند.

۳- نظارت بر محصول و قیمت 

اسکرپینگ وب معمولا توسط کارآفرینان برای تحقیق در در مورد قیمت و کیفیت محصولات رقیب استفاده می‌شود. در دسترس بودن این اطلاعات برای کسب‌وکارها به جایگاه‌یابی آن‌ها در بازار  و اطمینان از رشد آن‌ها از هر چیزی ضروری‌تر است. 

به عنوان مثال، اسکرپینگ قیمت محصولات یک سایت به طور منظم می‌تواند  به کسب‌وکارها کمک کند تا تغییراتی که در یک دوره زمانی خاص رخ داده کشف و تجزیه و تحلیل کنید. همچنین نظارت بر آخرین روند اضافه شدن محصولات جدید به سایت رقیب و بررسی قیمت‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند که استراتژی‌های تامین کالا و قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید. 

مطالعات نشان می‌دهد که بررسی قیمت کالاهای سایت‌های رقیب به برتری نسبت به بیش از ۷۴ درصد آن‌ها می‌انجامد. 

از این رو توصیه می‌کنیم که حتما از وب اسکرپینگ در به دست آوردن داده‌های سایت‌های رقیب استفاده کنید تا همیشه یک قدم از آن‌ها در کیفیت و قیمت جلوتر باشید. 

البته پلتفرم‌هایی مانند ebay و amazon از مکانیزم‌هایی برای پنهان‌سازی داده‌ها و روش‌های ضد اسکرب استفاده می‌کنند و این کار را سخت کرده، اما همچنان نشدنی نیست. 

۴- بررسی داده‌های املاک و مستغلات

استفاده از کلان‌داده‌ها در هر حوزه‌ای، حتی حوزه‌ی سنتی املاک و مستغلات، می‌تواند چاره‌ساز باشد. برای دنبال کردن استراتژی‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و افزایش رضایتمندی مشتری و چند برابر کردن درآمد، لازم است روندها و قیمت‌ها و عوامل تاثیرگذار بر بازار ملک را به دقت بررسی کرد. 

۵- تجزیه و تحلیل داده‌های حوزه بهداشت و درمان

شرکت‌های مراقبت بهداشتی به کمک وب اسکرپرها می‌توانند راه‌حل‌های متعددی را به مراجعین خود ارائه دهند و از رقبای خود پیشی بگیرند. صنعت مراقبت‌های بهداشتی داده‌های مختلفی از جمله سوابق بیمه درمانی، قوانین و مقررات جدید و نتایج تحقیقات خاص را می‌توانند به عنوان اصلی‌ترین منبع داده‌های خود استفاده کنند. 

۶- نظارت بر داده‌های مالی 

با استفاده از وب اسکرپینگ به عنوان یک ارزش استراتژیک، می‌توان تصمیمات مالی و سرمایه‌گذاری را با تکیه بر داده‌های بیشتری اتخاذ کرد و ریسک‌ها و فرصت‌ها را با استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف ارزیابی کرد. 

در دنیای مدرن، بخش مالی برای ارزیابی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود به شدت به اسکرپینگ وب وابسته است. وب اسکرپینگ به تجزیه و تحلیل شرایط فعلی بازار، کشف تغییرات بازار، محاسبه خطرات احتمالی و نظارت بر اخبار محلی و جهانی برای بینش بازار سهام کمک می‌کند. 

۷- نظارت بر اخبار

پوشش رسانه‌ای به بخش مهمی از شهرت هر سازمان در دنیای مدرن تبدیل شده است. به ویژه برای شرکت‌هایی که اغلب در عناوین اخبار ظاهر می‌شوند. در طول یک چرخه خبری واحد، رسانه‌ها می‌توانند ارزش برجسته‌ای برای شرکت شما ایجاد کنند یا برای شما یک بحران روابط عمومی بسازند. 

در اینجا راه حل نهایی این است که مقادیر زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری کنید و تجزیه و تحلیل احساسی روی متن انجام دهید تا زودتر از مفهوم متن باخبر شوید. 

سرویس جستجو و ارائه اخبار پادیوم؛ بازوی شما در پیدا کردن اخبار جدید

ما در پادیوم سرویس «جستجو و ارائه‌ی اخبار» را با تکیه بر مفهوم وب اسکرپینگ توسعه دادیم و در قالب API  در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم. این API  به شما کمک می‌کند بدون نیاز به تلاش اضافه و زمان گذاشتن برای توسعه، محتوای متنی سایت‌های پیوست، راه پرداخت، آنا، ایلنا، تابناک و … را داشته باشید. نکته‌ی مهم این است که این API  صرفا متن اخبار را به شما ارائه می‌کند و فایل‌های تصویری و ویدیویی را نشان نمی‌دهد. برای دسترسی به این سرویس، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.