پادیوم بلاگ
معرفی شرکت twilio

نگاهی به سرگذشت Twilio

صبا محبی
مقالات

در اکتبر سال ۲۰۱۱، زمانی که اوبر هنوز یک شرکت کوچک بود، ایمیلی برای مشتریان خود ارسال کرد تا آن‌ها را در مورد مشکلی آگاه کند. شرکت ارائه‌دهنده‌ی پیامک اوبر، Air2Web، قرار بود نوعی قطعی برنامه‌ریزی‌شده داشته باشد و به همین دلیل اوبر امکان ارسال پیام کوتاه و نوتیفیکیشن برای مسافران و راننده‌ها را نداشت. پیام‌ آن‌ها به کاربران این بود: « اگر پیامی ارسال می‌کنید و پاسخ فوری ما را دریافت نمی‌کنید،به این دلیل نیست که نمی‌خواهیم پاسخ دهیم! نمی‌توانیم». از لحن پشت این متن هر کسی متوجه می‌شد که اوبر با سرویس‌دهنده‌ی پیام‌های خود چندان رابطه‌ی خوبی ندارد. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا آمازون به فکر راه‌اندازی AWS افتاد؟» را هم بخوانید.

جف لاوسون؛ یکی از دریافت‌کنندگان پیام اوبر

جف لاوسون این پیام را مانند هزاران کاربر دیگر اوبر دریافت کرد. در آن زمان جف لاوسون مدیر عامل استارتاپی ۳ ساله به نام Twilio بود که در زمینه‌ی ارتباطات متنی و صوتی مبتنی بر ابر فعالیت می‌کرد. لاوسون اگرچه کم‌حرف و درون‌گرا به نظر می‌رسد و این برای یک بنیان‌گذار استارتاپی نقطه ضعف به شمار می‌آید، اما در کارش بسیار پر تلاش است و با نظم و دقت بسیاری اهدافش را پیش می‌برد. 

لاوسون می‌دانست که با ایمیل اوبر چه کند. او آن ایمیل را به همراه جمله‌ی «به خاطر رضایت خدا هم که شده، آن‌ها باید از تویلیو استفاده کنند» برای راب هیز، یکی از اعضای هیئت مدیره ارسال کرد. راب هیز به همین دلیل دست لاوسون را در دست تراویس کالانیک، مدیر عامل اوبر قرار داد و پس از قرارداد کوتاه مدت میان این دو شرکت، در عرض یک ماه Twilio مشکل سیستم پیام کوتاه اوبر را تقویت کرد. هیز می‌گوید: « ما کم کم عاشق تویلیو شدیم و رابطه‌ی میان این دو شرکت گسترش پیدا کرد. اکنون تویلیو پیامک، پوش نوتیفیکیشن و تماس صوتی برنامه‌ی اوبر را در دست خود دارد. هنگامی که راننده و مسافر با یکدیگر تماس می‌گیرند، این کار از طریق یک شماره‌ی تویلیو صورت می‌پذیرد. با این روش حریم خصوصی مسافر و راننده حفظ می‌شود». پاتریک مالاتاک می‌گوید در آن زمان ما فکر نمی‌کردیم به این سطح از موفقیت در اوبر می‌رسیم، اما ملاقات با لاوسون و آغاز همکاری با تویلیو برای رشد ما کارساز بود. 

کیش شخصیت مدیر عامل و سیاست‌های شرکت

Twilio به عنوان یک شرکت به شدت منعکس کننده‌ی کیش شخصیت مدیر عاملش است. لاوسون ۳۹ ساله همیشه می‌گوید: «متواضع و صرفه‌جو باشید». این باور در تمام سرویس‌هایی که به حدود ۳۰ هزار مشتری کوچک و بزرگ در سراسر دنیا ارائه می‌کنند، ترجمه شده است. match.com افراد را بدون اینکه شماره‌هایشان را به همدیگر نشان دهد، معرفی می‌کند. Airbnb اعلان‌های اجاره را به کمک تویلیو ارسال می‌کند و صلیب سرخ آمریکا داوطلبان را از طریق تویلیو به همکاری دعوت می‌کند. ING غول بانکی اروپایی، اخیرا اعلام کرده است که ۱۷ سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را در مراکز تماس حذف کرده و همه‌ی ان‌ها را قرار است با تویلیو جایگزین کند. بزرگترین مشتری تویلیو واتساپ است که برای تایید حساب‌های مشتریان و ورود به سیستم از تویلیو استفاده می‌کند. نتفلیکس، کوکاکولا و نیویرک‌تایمز هم از تویلیو استفاده می‌کنند.

درست یک سال بعد از اینکه لاوسون و دو دوستش تویلیو را راه انداختند، در کنفرانس SF New Tech Meetup  دعوت شدند. لاوسون در  این کنفرانس تصمیم گرفت بگذارد محصول خودش، خودش را معرفی کند. لاوسون مقابل هزاران نفر داستان Twilio را تعریف کرد و در همان زمان چند خط کدنویسی کرد. سپس در عرض چند دقیقه یک حساب باز کرد و شماره‌ی تلفنی را به صورت ایمن برای اتاق کنفرانس ایجاد کرد. لاوسون از همه‌ی حاضران همایش خواست که با آن شماره تماس بگیرند. همه توانستند با آن تماس بگیرند. سپس چند خط کد اضافه کرد و به یک باره تلفن همه‌ی حاضران زنگ خورد و پیام تشکری از جانب تویلیو دریافت کردند. در نهایت لاوسون گفت که «غرور و منیتی در کار نیست. دوست داشتیم به شما نشان دهیم چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم». این کار به Twilio و لاوسون کاریزما و اصالت خاصی داد.

روی هدف تمرکز کن! حتی اگر کسی باورت ندارد

در حالی که تمام غول‌های فناوری یکی پس از دیگری از خدمات Twilio شروع به استفاده کردند، به نظر می‌رسید که وال‌استریت همچنان متوجه آینده‌ی روشن تویلیو نشده بود. با این وجود بر خلاف بقیه‌ی شرکت‌های فناوری، تویلیو با اینکه به نقطه‌ی سودآوری نرسیده بود، و با پافشاری لاوسون وارد بورس شد. بر خلاف نظر کارشناسان وال استریت، تویلیو با ارزش‌گذاری کلی ۱/۲ میلیارد دلار توانست حدود ۱۵۰ میلیون دلار در همان عرضه‌ی اولیه سرمایه جذب کند. اگر سهام تویلیو خصوصی باقی می‌ماند، بدون شک جزو ۱۰۰ شرکت برتر ابری مجله فوربس قرار می‌گرفت. سهام تویلیو در روز اول دو برابر رشد کرد و در عرض دو ماه رشد حدودا ۷۰ درصدی را تجربه کرد. ارزش بازار تویلیو در سال ۲۰۱۷ به ۴/۶ میلیارد دلار رسید و این یعنی شرکتی‌هایی مانند باکس (با ارزش ۱/۷ میلیارد)، فیت‌بیت (با ارزش ۳/۱ میلیارد دلار) و یلپ (با ارزش ۳ میلیارد دلار) را پشت سر گذاشته است. 

لاوسون در جشن IPO (اولین عرضه عمومی)، به همه‌ی ۶۵۰ کارمند خود یک تی‌شرت با یک پیام ساده هدیه داد: «روز اول». این سیگنال چند میلیارد دلاری از سمت بورس در عرضه‌ی اولیه و استقبال عمومی در کنار رشد بازار تلفن هوشمند به خودی خود نوید این را به لاوسون و همکارانش می‌داد که این استارتاپ پتانسیل بیشتری را دارد. برای همین است که لاوسون اعتقاد دارد که تازه آغاز ماجراست. 

سهم بازار شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی خدمات ارتباطی مبتنی بر API در دنیا

همه در Twilio باید برنامه‌نویسی کنند

فرقی نمی‌کند در واحد پشتیبانی مشغول به کار شوید یا در واحد بازاریابی، اگر روزی وارد تویلیو شدید، باید بتوانید چند خط کدنویسی کنید و یک برنامه‌‌ی تویلیو ایجاد کنید. از  این کار به عنوان بخشی از فرایند آنبوردینگ یاد می‌شود. همچنین به هر کسی یک دستگاه کیندل به همراه ۳۰ دلار اعتبار خرید کتاب داده می‌شود. او می‌گوید ما می‌خواهیم همه روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

از شکست تا حضور در تیم AWS 

لاوسون برنامه‌نویسی را از دوران کالج آغاز کرد. تنها یک سال پس از شروع دوره‌ی کالج توانست اولین درآمد خود را از راه برنامه‌نویسی به دست آورد. پس از آن شروع به راه‌اندازی بیزینس شخصی خود کرد. به درآمد قابل قبولی در این استارتاپ رسید، اما با آغاز دوران حباب دات کام، استارتاپ لاوسون هم شکست خورد. سپس لاوسون وارد استارتاپی کوچک در زمینه‌ی فروش بلیط مسابقات ورزشی به عنوان مدیر فنی شد. چند ماه بعد، با وجود اینکه این استارتاپ رشد کرده بود، لاوسون از آن خارج شد. چرا که ورزش زمینه‌ی مورد علاقه‌ی او نبود. سپس تصمیم گرفت برای کسب تجربه‌ی بیشتر به یک تیم بزرگ‌تر بپیوندد. اینجا بود که به تیم AWS آمازون پیوست و در تمام لحظاتی که این محصول برای انتشار و عرضه‌ی عمومی در سال ۲۰۰۶ تلاش می‌کرد، در کنارشان بود. فروش خدمات ابری و اجزای سازنده‌ی آن ایده‌ای بسیار جدید بود و لاوسون در ۱۵ ماه حضورش در آمازون فهمید به این کار علاقه دارد و با چم و خم آن آشنا شد. او در این مدت مدام به این موضوع فکر می‌کرد که چگونه می‌تواند مدل کسب‌وکاری AWS را تکرار کند و جزئیات این کار چیست. 

لاوسون پس از مدتی فهمید خدمات تماس می‌تواند برایش مناسب باشد. برای همین اولین محصول خود را با این ایده که افراد شماره تلفن خود را در یک وب‌سایت ثبت کنند و سپس به وسیله‌ی آن تماس بگیرند، شکل داد. پس از آن بسیاری از سرمایه‌گذاران گفتند که ایده‌ی او چندان مناسب نیست. چرا که توسعه‌دهندگان را که تاثیر زیادی روی بودجه ندارند، مورد هدف قرار داده است. اما سرانجام چند سرمایه‌گذار فرشته روی ایده‌ی او سرمایه‌گذاری کردند. 

از صفر تا ۵۰

Twilio با ارائه‌ی APIهایی در زمینه‌ی شماره‌گیری، پخش و ضبط تماس کار خود را آغاز کرد. سپس اتصال به اپراتورهای کشورهای مختلف را انجام داد تا به راحتی پیام‌های صوتی و متنی به سراسر دنیا ارسال شود و توسعه‌دهندگان بتوانند این قابلیت را به برنامه‌ی خود اضافه کنند. اما تویلیو به همین بسنده نکرد و در حال حاضر حدود ۵۰ API مختلف در زمینه‌ی ارتباطات را توسعه داده و در دسترس مشتریان خود قرار داده است. اکنون دیگر کمتر نقطه‌ای در دنیاست که نتواند تماس‌‌های برقرار شده از سمت تویلیو را دریافت کند.

twilio چیست؟

 شرکت Twilio یک شرکت خدمات مبتنی بر ابر و API است که این امکان را فراهم می‌سازد تا هر توسعه دهنده نرم‌افزای با دانشی محدود بتواند از از طریق وب سرویس API ، مکالمات تلفنی و سرویس پیام کوتاه (SMS) را راه‌اندازی کند. 

بزرگترین مشتریان twilio چه شرکت‌هایی هستند؟

بیشتر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر مشتری این شرکت هستند. همچنین شرکت تاکسی اینترنتی بزرگ دنیا به نام اوبر هم مشتری twilio هستند.