پادیوم بلاگ
بهترین زمان برای وام گرفتن

بهترین زمان برای وام گرفتن: چه زمانی باید وام کوتاه‌مدت بگیریم؟

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

وام را برای هر کاری می‌توان استفاده کرد. برخی از تسهیلات دهندگان ممکن است از شما بپرسند وام را برای چه کاری نیاز دارید، و برخی فقط می‌خواهند مطمئن شوند شما توانایی بازپرداخت آن را دارید. بازپرداخت بسیاری از وام‌ها، به خصوص وام‌های بزرگ، کمی سنگین است، اما در زمام مناسب می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. در این پست بهترین زمان برای وام گرفتن را بررسی می‌کنیم.

وام‌های کوتاه‌مدت

وام‌های کوتاه‌مدت از جمله وام‌های ریسک‌پذیر‌اند، چراکه برای دریافت آن‌ها نیازی به سپردن وثیقه یا ضمانت اشخاص ندارید. با این حال، به دلیل ریسک بالای این مدل وام‌ها، مبلغ آن‌ها کم و مدت بازپرداخت بسیار کوتاه (معمولا ۴ الی ۶ ماه) است. 

وام‌های بانکی که وثیقه و ضمانت نیاز دارند، به مراتب مدت بازپرداخت بیشتری دارند اما دریافت این وام‌ها اغلب زمان‌بر است و نیاز به طی مراحل اداری دارد. 

با وجود عدم نیاز به ضمانت و وثیقه، عدم انجام تعهدات در بازپرداخت وام‌های کوتاه‌مدت می‌تواند برای دریافت‌کننده وام عواقب مختلفی نظیر ثبت بدهی در سیستم مالی کشور، عدم موفقیت در دریافت وام‌های جدید بانکی و غیربانکی و سلب امتیاز دریافت مجدد وام کوتاه‌مدت داشته باشد.

بهترین زمان برای وام گرفتن

قبل از این که برای دریافت وام کوتاه‌مدت اقدام کنید، بهتر است سایر گزینه‌ها برای تامین مبلغ مد نظر خودتان را بررسی کنید. برخی از این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

  • سرمایه یا دارایی بلااستفاده‌ای دارید که می تواند آن را هزینه کنید
  • امتیاز حساب کافی برای دریافت وام بلند‌مدت دارید
  • ضامن یا وثیقه لازم و زمان کافی برای دریافت وام بلندمدت دارید
  • دوست یا آشنایی دارید که می‌تواند مبلغ مورد نظر را به شما قرض دهد

اما گاهی ممکن است برای زمان کوتاهی نیاز به تامین مبلغ برای اهداف گوناگون (مانند خرید یک وسیله جدید یا هزینه درمان) دارید. گاهی نیز ممکن است تحت شرایطی خاص (مانند عقب افتادن حقوق) قرار داشته باشید و می‌دانید که قرار است به زودی مبلغی را دریافت کنید، اما طی این مدت برای گذران زندگی نیاز به تامین هزینه دارید. در چنین شرایطی وام کوتاه‌مدت بهترین گزینه شما است.

موارد مصرف وام‌های کوتاه‌مدت

وب‌سایت Investopedia در سال ۲۰۲۳ یک نظرسنجی برگزار کرد تا محل مصرف وام‌های کوتاه مدت توسط افراد را بررسی کند. طبق این گزارش پرداخت بدهی اصلی‌ترین دلیل افراد برای دریافت وام‌های کوتاه‌مدت است و در مرحله بعد تعمیرات منزل قرار دارد.

برای دریافت وام کوتاه‌مدت به چه چیزهایی نیاز دارید؟

به طور کلی برای دریافت وام‌های کوتاه‌مدت نیاز به ایجاد حساب کاربری در پلتفرم مربوطه دارید. وام‌های کوتاه‌مدت بر پایه اعتبارسنجی بانکی کار می‌کنند. در فرایند اعتبارسنجی امتیاز اعتبار شما بر اساس خوش‌حسابی در بازپرداخت اقساط وام‌های پیشین و پرداخت چک‌های صادرشده در سیستم مالی تعیین می‌شود. چنانچه امتیاز کافی داشته باشید، پس از پرداخت کارمزد می‌توانید وام خودتان را به صورت فوری دریافت کنید.

چه زمانی نباید وام کوتاه‌مدت بگیریم؟

دسترسی‌پذیری وام‌های کوتاه‌مدت و سرعت دریافت آن‌ها هرچند نقاط قوت آن‌ها هستند، اما در برخی از مواقع می‌توانند جزء نکات منفی به حساب آیند. برای مثال دسترسی‌پذیری وام‌های کوتاه‌مدت می‌تواند خریدهای هیجانی را وسوسه‌انگیز‌تر کند. استفاده از این وام‌ها برای خریدهای غیرضروری اشتباه است. همچنین استفاده از این وام‌‌ها برای سرمایه‌گذاری درست نیست. سرمایه‌گذاری همواره با ریسک‌های مختلف همراه است و در صورت ضرر، هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل می‌شود.