راهاندازی یک کسبوکار برای اولین بار کمی ترسناک است. برای یک شروع یک کسبوکار نیاز به برنامهریزی و ساعتهای طولانی کار سخت دارید و بعد از تمام این سختیها هم ممکن است استارتاپ شما شکست بخورد (که از نظر آماری احتمال آن زیاد است). اما اگر دوست دارید استارتاپ خودتان را راهاندازی کنید و از شما با لقب مدیر و بنیانگذار یک استارتاپ یاد کنند، جای درستی آمدهاید. در این پست نحوه شروع یک استارتاپ را به شما آموزش میدهیم.
همه چیز با یک ایده شروع میشود
اولین گام شما برای یادگیری نحوه شروع یک استارتاپ تشخیص یک مشکل و پیدا کردن راهحل برای آن است. یک استارتاپ موفق در واقع ایدهای است که پاسخگوی نیاز گروهی از مشتریان است. اما لزومی ندارد همیشه یک ایده جدید پیدا کنید. شما میتوانید سرویسها و محصولات موجود در بازار را طوری تغییر دهید که مشتریان بهتر از آنها بهره ببرند. این ایدهها میتوانند ساده باشند، مانند:
- تغییر ظاهر یک محصول به نحوی که برای مشتریان سادهتر یا جذابتر باشد
- اضافه کردن یک ویژگی جدید که کاربردپذیری آن را بهتر میکند
- پیدا کردن یک کاربری جدید برای محصولی که جای خود را در بازار پیدا کرده است
برای مثال اپل را در نظر بگیرید. برخی از ایدههای اپل مانند ایده کامپیوتر یا آیفون ایدههای تازهای بودند که بازار را برای همیشه تغییر دادند، و برخی از ایدههای آن مانند ایرپاد یا عینکهای واقعیت مجازی در واقع نمونههای بهتر و شخصیسازیشدهتری از محصولات موجود در بازار بودند. مجموع تمام این ایدهها باعث شده تا اپل به یکی از بزرگترین برندهای دنیا تبدیل شود.
بیزینس پلن بنویسید
وقتی ایده خودتان را پیدا کردید، زمان آن رسیده که بیزینس پلن را نوشته و محصولات و سرویسهای خودتان را با جزییات تشریح کنید. در بیزینس پلن باید اطلاعات مختلفی از جمله حوزه ایده، عملیاتها، امور مالی و تحلیل بازار را بنویسید. اما چرا به بیزینس پلن نیاز داریم؟
بیزینس پلن علاوه بر این که نقشه کلی مسیر پیش روی شما را ترسیم میکند، برای جذب سرمایه نیز ضروری است. یکی از معیارهای اصلی سرمایهگذارها و بانکها برای سرمایهگذاری و تخصیص وام بیزینس پلن است.
پیدا کردن منابع مالی
خب حالا شما هم ایده را دارید هم بیزینس پلن، اما برای شروع کار به پول هم نیاز دارید. هزینه راهاندازی و اداره یک استارتاپ بسته به نوع کسبوکار متفاوت است، اما در هر صورت به احتمال زیاد شما به سرمایهگذاری نیاز دارید. منابع مختلفی برای سرمایهگذاری وجود دارد، اما به طور معمول چهار گروه زیر بهترین شانس شما برای تامین منابع مالی مورد نیاز استارتاپاند:
- دوستان و خانواده
- سرمایهگذاران شخصی
- سرمایهگذاران خطرپذیر
- بانکها
برای ارزیابی هزینهها (تجهیزات، سرویسها، حقوقها و…) از مشاوره یک متخصص کمک بگیرید. حدود ۲۹ درصد استارتاپها به دلیل تمام شدن منابع مالی شکست میخورند. بنابراین تخمین و پیشبینی درست هزینهها اهمیت زیادی دارد.
از کمک افراد درست بهره ببرید
ریسکهای زیادی در راهاندازی یک استارتاپ وجود دارد. به همین دلیل شما به مشاوره و کمک افراد مختلف از جمله:
- وکلای حقوقی
- حسابدارها
- متخصصین بیمه
- متخصصین امور مالی و بانکی
نیاز دارید. در کنار این مشاوران، شما باید افراد درست را در تیم خودتان هم داشته باشید. همبنیانگذاران، فریلنسرها و کارمندان اولیه همه در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر دارند. بنابراین در انتخاب این افراد دقت کنید. مهمترین نکته این است که افراد اولیه استارتاپ با شما چشمانداز و ایدههای مشترک داشته باشند.
موارد و بندهای قانونی را به دقت مطالعه کنید
برای ورود به بازار باید گامهای قانونی را طی کنید تا بعدها به مشکل برنخورید. گاهی اوقات عدم دقت در این موارد میتواند مشکلات عدیدهای را برای استارتاپ شما به وجود آورده و یا حتی منجر به شکست آن شود. ازاینرو باید:
- شرکت را به صورت قانونی تاسیس کنید
- نام کسبوکار خود را ثبت کنید
- کد اقتصادی بگیرید
- علامت تجاری را ثبت کنید
- اگر فناوری جدیدی اختراع کردهاید، آن را به صورت حقوقی ثبت کنید
- یک حساب بانکی برای کسبوکار خودتان افتتاح کنید
- قوانین نظارتی مربوط به حوزه کسبوکار را مطالعه کنید
- با سرمایهگذاران، کارمندان، شرکا و مشتریان خود قراردادهای لازم را امضاء کنید
حضور فیزیکی و آنلاین در بازار
فرقی نمیکند برای استارتاپ خود به یک خط تولید نیاز دارید یا یک دفتر یا حتی یک فروشگاه، باید به فکر اجاره یا خرید یک ملک باشید. بسته به نیازهای خود یکی از این دو گزینه را انتخاب کرده و استارتاپ خودتان را به صورت فیزیکی راهاندازی کنید. به طور کلی در اکثر موارد، اجاره برای استارتاپها گزینه مناسبتری است. به این ترتیب صاحبان استارتاپ میتوانند منابع بیشتری به جنبههای دیگر نظیر محصول و خدمات تخصیص دهید. اما در صورتی که استارتاپ شما موفق بود و نیاز به گسترش فضا داشتید، باید به فکر خرید یک جای ثابت باشید.
در کنار حضور فیزیکی، حضور در فضای دیجیتال نیز اهمیت دارد. در عصر حاضر که اینترنت دنیا را به جای کوچکتری تبدیل کرده است، یک کسبوکار بدون حضور آنلاین موفق نخواهد بود. دامنه متناسب با نام کسبوکارتان را تهیه کرده و سایت را راهاندازی کنید. اگر نیاز به فروش دارید، یک فروشگاه آنلاین هم کنار سایت درست کنید.
برنامه بازاریابی را توسعه دهید
بسته به نوع استارتاپ خود، باید هزینههای مختلفی برای بازاریابی محصولات و سرویسها بپردازید. بازاریابی جزیی ضروری از استارتاپ است که ضمن ایجاد و تثبیت هویت برند، به پیدا کردن مشتریان جدید و افزایش شهرت برند نیز کمک میکند.
برخی از فعالیتهایی که میتوانید در برنامه خود بگنجانید را در ادامه میبینید:
- استفاده از شبکههای اجتماعی برای تعامل با مشتریان
- ارائه دمو یا نمونه رایگان
- برگزاری رویداد یا اسپانسر شدن برای رویدادهای مهم
- ساخت پایگاه مشتریان
برای موفقیت بلند مدت یک استارتاپ، ساخت پایگاه مشتریان ضروری است. مشتریان وفادار به شما کمک میکنند تا:
- فروش خود را افزایش دهید
- بدون هزینه تبلیغ کنید
- از طریق ارجاع مشتری پیدا کنید
در ادامه برخی از راههای ساخت پایگاه مشتریان را توضیح دادهایم:
- ارائه سرویس یا محصولات بهینه با قیمت مناسب
- اجرای برنامههای وفاداری مشتریان
- استفاده از بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
- ارائه خدمات مشتریان عالی
- استفاده از تحقیقات بازار برای درک نیازهای مشتریان
- درخواست بازخورد از مشتریان به صورت مستقیم
برای تغییر برنامهریزی کنید
استارتاپها در طول سالهای اول خود تغییرات گسترده ای را تجربه میکنند. برای موفقیت باید بیزینس مدل خود را طوری طراحی کنید تا برای تغییر همگام با بازار و صنعت آماده تغییر باشد. برای این منظور برداشتن گامهای زیر ضروری است:
- افراد آیندهنگر را استخدام کنید
- به بازخوردها گوش دهید
- با ترندهای بازار و صنعت بهروز باشید
به یاد داشته باشید، یک کسبوکار برای بقا و موفقیت باید خود را نیازهای مشتریان و بازار تطبیق دهد. اگر کسبو کار شما آنلاین است، به سرویسهای پرداختی و مالی نیاز دارید. با پر کردن فرم زیر میتوانید درخواست این سرویسها را ثبت کنید تا کارشناسان پادیوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند: