پادیوم بلاگ
معرفی API و وب سرویس استعلام شبا

معرفی وب سرویس استعلام شبا

صبا محبی
کسب و کار ، مقالات

فرض کنید شما کارشناس حقوق و دستمزد یک کارخانه با حدود هزار نفر پرسنل هستید. هر ماه باید برای پرسنل مبالغی را از طریق اپلیکیشن‌های بانکی به کمک ابزار واریز گروهی انتقال دهید. چنین کاری چالش‌های بسیاری دارد. یکی از این چالش‌ها تطابق اطلاعات هویتی پرسنل با شماره شبای اعلام شده از سوی آن‌هاست. چالش دیگر هم فعال بودن شماره‌ی شباست. 

یا فرض کنید یک اپلیکیشن در زمینه‌ی فروش لباس دارید. مشتری بعد از دریافت کالا، به هر دلیلی قصد مرجوع کردن کالا را دارد. شما برای این کار نیاز دارید مبلغ را به شماره‌ شبای همان کارتی واریز کنید که تراکنش با آن انجام شده است. یا اینکه شماره شبا با نام مشتری تطابق داشته باشد. 

اگر به دنبال وب سرویس استعلام شبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

    یک خطا کافی است تا…

    موقع واریز حقوق، حواستان پرت می‌شود و شماره‌ی شبای کارکنان یکی از بخش‌های کارخانه را در قسمت کارکنان بخش دیگر وارد می‌کنید و سپس چک حقوق کارکنان را به همراه لیست شبا به بخش دیگر تحویل می‌دهید. پایان ماه است و بخشی از کارکنان دو بار حقوق دریافت می‌کنند و بخشی دیگر بدون واریزی باقی خواهند ماند. همین یک خطا کافی است که شما از کارخانه اخراج شوید.

    آخر ماه است و باید خیلی سریع مبالغ مرجوعی را به حساب مشتریان واریز کنید. اشتباه می‌کنید و مبالغ را جابه‌جا برای مشتریان واریز می‌کنید. همچنین یکی دو تا از شماره‌های شبا غیر فعال است و انگار مشتری شماره‌ی اشتباهی را به شما داده است. 

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آموزش تبدیل شماره کارت به شماره شبا» را هم بخوانید.

    زندگی آسان‌تر می‌شود، اگر….

    اگر بخواهیم مثال‌هایی از این دست بزنیم، این یادداشت به درازا می‌کشد. اگر در فضای کسب‌وکار-چه آنلاین و چه سنتی- فعالیت می‌کنید، بدون شک می‌دانید که استعلام شبا یکی از کارهای متداول و البته زمان‌بر در زمان جابه‌جایی وجوه است. در عین حال کوچک‌ترین خطا در انجام آن ممکن است تبعات سنگینی برای کسب‌وکار داشته باشد. برای همین است که سپردن این کار به دست ابزارهای خودکار، نشانی از هوشمندی شماست. 

    در واقع زندگی آسان می‌شود، اگر به راه‌های جدید برای انجام کارهای همیشگی فکر کنیم. 

    پادیوم؛ همراه هوشمند کسب‌وکار شما

    پادیوم بازارچه API و راهکارهای دیجیتال است. شما به کمک پادیوم می‌توانید با سرعت بیشتری بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود را در مسیر دیجیتالی شدن سوق دهید. یکی از APIهای جذاب و کاربردی پادیوم، استعلام شباست. 

    سرویس استعلام شبای پادیوم چیست؟ 

    در حال حاضر دو سرویس استعلام شبا در پادیوم وجود دارد. در سرویس اول  با نام « استعلام شبا (چکیده اطلاعات)» وقتی کاربر شما یک شماره شبا را وارد می‌کند، فقط نام و نام خانوادگی صاحب حساب را مشاهده می‌کند. اما در سرویس دیگر با نام «استعلام شبا(اطلاعات کامل)»، کاربر اطلاعات زیر را می‌تواند مشاهده کند: 

    نام و نام خانوادگی

    شماره حساب

    کد و نام بانک

    وضعیت فعال بودن شماره‌ی شبا 

     این سرویس‌ها محدود به بانک خاصی نیستند و می‌توانید به کمک آن‌ها، استعلام هر شماره شبایی را بگیرید. 

    سرویس استعلام شبا برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

    ۱- فروشگاه‌های اینترنتی 

    اگر شما مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید، احتمالا برای شما پیش آمده که بخواهید مبلغی را به مشتری خود برگردانید. در این حالت احتمالا نیاز دارید که مطمئن شوید شماره‌ی شبای اعلام شده متعلق به همان مشتری شماست تا فرایند بازگشت وجه به درستی انجام شود. اینجاست که سرویس استعلام شبای پادیوم به کمک شما می‌آید. 

    ۲- پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات

    در این حالت وقتی فروشنده یا خدمت‌دهنده در پلتفرم بخواهد پول حاصل از فروش خود در پلتفرم را دریافت کند، باید یک شماره شبا وارد کند. پلتفرم هم نیاز دارد نام صاحب شماره شبا را با صاحب حساب کاربری انطباق دهد. اینجاست که این سرویس به کمک پلتفرم می‌آید. 

    ۳- صرافی‌ها

    در این حالت هم کاربر صرافی ممکن است بخواهد سرمایه‌ی خود را از صرافی خارج کند و برای این کار شماره شبای خود را وارد می‌کند. برای انطباق نام صاحب حساب کاربری و صاحب شماره شبا، این سرویس کارساز است. 

    ۴- نرم‌افزارهای ERP 

    ممکن است کاربران نرم‌افزارهای ERP  سازمان‌های بزرگ بخواهند مدام مبالغی را جابه‌جا کنند. در این حالت نیاز دارند از صحت شماره شبا و فعال بودن آن اطمینان حاصل کنند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ این سرویس را وارد ماژول‌های ERP خود می‌کنند. 

    هزینه‌ی این سرویس چقدر است؟ 

    هزینه‌ی این سرویس به ازای هر بار فراخوانی دریافت می‌شود. اما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها از طرح‌های اشتراک پادیوم استفاده کنید. برای استفاده از این طرح‌ها، با مراجعه به پادیوم و انتخاب میزان استفاده و پرداخت مبلغ طرح می‌توانید از تخفیف خوبی بهره‌مند شوید.

    چگونه می‌توان این سرویس را دریافت کرد؟

     شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره‌ی میزان کارمزد، شرایط و نحوه دریافت و سایر سرویس‌های مکمل را در سایت پادیوم در سرویس «استعلام و تبدیل بانکی» پیدا کنید و یا با شماره‌ی ۰۲۱۸۹۵۱۸۹۸۹  تماس بگیرید. 

    سوالات متداول

    شبا چیست؟ 

    شبا مخفف عبارت «شماره حساب بانکی ایرانیان» است. بانک مرکزی  به منظور استانداردسازی مبادلات بانکی و بین‌المللی، شبا را ایجاد کرده است. برای همین، شبا نقش مهمی در مبادلات بانکی بر عهده دارد. 

    چگونه می‌توان این سرویس را دریافت کرد؟

     شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره‌ی میزان کارمزد، شرایط و نحوه دریافت و سایر سرویس‌های مکمل را در سایت پادیوم در سرویس «استعلام و تبدیل بانکی» پیدا کنید و یا با شماره‌ی ۰۲۱۸۹۵۱۸۹۸۹  تماس بگیرید.